Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy Heer Verheijden :D :D
DAT noem ik nou " probleemoplossend handelen" :idea: . i.p.v. je kop suf prakiseren hoe je daar weer een stuk aan krijgt, of wat dat wel niet moet om en wanneer het dok in te gaan, gewoon de andere kant gelijk maken en gewoon doorvaren. Mijn vraag rest wel, hoe was het probleem van het uitgeslagen pokhout en de werkbus erachter opgelost? :shock: . Het lijkt me dat dat toch in dok moest gebeuren. Verder blijf ik stellen dat Uw verhalen een genoegen zijn en kijk ik elke dag uit naar dit soort stories.

groetjes Ton

averheijden

Bericht door averheijden »

Ton van der Sluijs schreef:Ahoy Heer Verheijden :D :D
DAT noem ik nou " probleemoplossend handelen" :idea: . i.p.v. je kop suf prakiseren hoe je daar weer een stuk aan krijgt, of wat dat wel niet moet om en wanneer het dok in te gaan, gewoon de andere kant gelijk maken en gewoon doorvaren. Mijn vraag rest wel, hoe was het probleem van het uitgeslagen pokhout en de werkbus erachter opgelost? :shock: . Het lijkt me dat dat toch in dok moest gebeuren. Verder blijf ik stellen dat Uw verhalen een genoegen zijn en kijk ik elke dag uit naar dit soort stories.

groetjes Ton
Ja Ton ik had dat vergeten te melden.
Maar na zo'n reis tussen Rangoon en Colombo, was het beste zowel van het pokhout als de schroefaspakking er af.
We hebben de hele reis nog last gehad van binnen stromend water door die werkbus, dus er moest geregeld op de achterwell gelensd worden.
Een torn pakking erbij ging ook niet omdat het schip op de terugreis af geladen was en dus te diep lag.
Dit kan wel als de diepgang niet te groot is of door het schip te kroppen, dus in de kop te leggen.

In Hamburg is dus ook de schroefas getrokken en zoawel het pokhout als de schroefaspakking vernieuwd.
Al met al een tussentijdse dokking die niet gepland was!

Kops pokhout of "Lignum Vitae" in het Engels is de hardste houtsoort, goed te bewerken, vettig en dus enigzins zelfsmerend.

Ik kan me nog een strikvraag herinneren van het "A" Diploma.
Men vroeg toen standaard eigenlijk op elk examen van "Hoe lang zijn de stukken pokhout?" Als je het wist en je zei ongeveer 30 cm was standaard de vraag die daarop volgde "waarom niet langer?"
Dan moest je antwoorden "Omdat de boom niet dikker is meneer".
En dan had je een goede beurt gemaakt.
Maar op den duur was dat natuurlijk op alle zeevaartscholen bekend.

Groeten
A.V.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Jajaja!!! Omdat pokhouten schroten uit dwarshout zijn gemaakt :D

groetjes Ton
Co Rechsteiner

Bericht door Co Rechsteiner »

Ton van der Sluijs schreef:Jajaja!!! Omdat pokhouten schroten uit dwarshout zijn gemaakt :D

groetjes Ton
Heren goedeavond
Bij mijn weten had Vink en Co nog meer schepen met een Doxford o.a de tanker Bussum en ook de eerste vliegdekschip de Karel Doorman die had er 2 of 3 inieder geval 2 Doxfordmotoren
De Ootmarsum had dan een Lamont ketel in de schoorsteen en een Cochran in de machinekamer dat was voor normaal gebruik en voor 2 of 4 deeptanks meer wil er niet te binnenschieten ik zal een pilletje nemen misschien komt er nog meer naar boven
adat van de Kareldoorman staat ergens bij een marine site

groetjes Co
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Co Rechsteiner. Ik dacht altijd dat de Karel Doorman een stoomschip was? Die had ketels met ,,open vuren" en daar is toen in één van die lekbakken in een hoop vette todden en lekolie die brand ontstaan. Hier in Eindhoven woonde toen nog een ouwe machinist die er bij was. Gr.Gerard.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Goedenavond Co, bedankt voor het plaatsen van je mooie foto's :D :D Die Lamontketel, dat is er volgens mij een met een geforceerde circulatie; dat duidt mijns inziens op een hoge uitlaatgastemperatuur; hoe heet zijn die gassen als ze de ketel intreden?

groetjes Ton
Co Rechsteiner

Re: //

Bericht door Co Rechsteiner »

Gerard schreef:Ahoy Co Rechsteiner. Ik dacht altijd dat de Karel Doorman een stoomschip was? Die had ketels met ,,open vuren" en daar is toen in één van die lekbakken in een hoop vette todden en lekolie die brand ontstaan. Hier in Eindhoven woonde toen nog een ouwe machinist die er bij was. Gr.Gerard.
Hallo Gerard
Dat van de Karel Doorman ga ik uitzoeken ben jij niet in war met de tweede Karel Doorman?
gr Co
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Co. Oei......Ik dacht dat jij dié bedoelde :D Die eerste weet ik eerlijk gezegd niet, daar zal jij gelijk in hebben. Vr.gr.Gerard.
Co Rechsteiner

Bericht door Co Rechsteiner »

Ton van der Sluijs schreef:Goedenavond Co, bedankt voor het plaatsen van je mooie foto's :D :D Die Lamontketel, dat is er volgens mij een met een geforceerde circulatie; dat duidt mijns inziens op een hoge uitlaatgastemperatuur; hoe heet zijn die gassen als ze de ketel intreden?

groetjes Ton
Hallo Ton
ik weet nog wel dat er ringen om heen zaten er als er te weinig stoom hadden er bij gezet moesten worden de afsluiters gangbaar houden behoorde bij de zaterdagse werkzaamheden het rook er altijd naar zwavel dat kwam door de zware olie. de uitlaat temperaturen dat weet ik niet mee misschien weet de meester dat nog.
groetjes Co
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy Co, Ik probeer je ook beslist niet het vuur an de schenen te leggen, maar het is zo'n verdraaid interressant onderwerp :D :D :D

Dat zwavel......tastte dat de pijpen van de ketel niet vreselijk aan? en slaat zwavel ook als dikke koek aan op het binnenwerk?

groetjes Ton


Plaats reactie