Doxford Scheepsmotor
Re: Doxford Scheepsmotor
Waarbij andere motoren simpeler te bedienen waren.
Engels en hopeloos achter gaan lopen.
Zit een beetje in hun aard denk ik.
Engels en hopeloos achter gaan lopen.
Zit een beetje in hun aard denk ik.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Doxford Scheepsmotor
Ach Jinny, na mijn vaartijd heb ik aan de wal gewerkt en kwam daarbij nog al eens in Engelse veevoederfabrieken.
Wij probeerden daar de productie wat te automatiseren en te stroomlijnen, helaas had men destijds geen belangstelling in automatisering.
In ieder geval niet om de factor arbeid naar beneden te brengen, reden was dat arbeid goedkoop was en er (ongeschoolde) arbeiders genoeg beschikbaar waren.
Wel was er belangstelling in kwaliteitsverbetering maar zonder automatisering blijf je in hoge mate van mensen en hun vakkennis afhankelijk.
Dus uit Engeland waren wij gauw vertrokken
Daarna ging ik mijn geluk zoeken o.a. in Mexico en Korea en ja velen hebben wij daar fietsen geleerd en nu kunnen ze fietsen en wordt het lastig om ze voor te blijven
Wij probeerden daar de productie wat te automatiseren en te stroomlijnen, helaas had men destijds geen belangstelling in automatisering.
In ieder geval niet om de factor arbeid naar beneden te brengen, reden was dat arbeid goedkoop was en er (ongeschoolde) arbeiders genoeg beschikbaar waren.
Wel was er belangstelling in kwaliteitsverbetering maar zonder automatisering blijf je in hoge mate van mensen en hun vakkennis afhankelijk.
Dus uit Engeland waren wij gauw vertrokken
Daarna ging ik mijn geluk zoeken o.a. in Mexico en Korea en ja velen hebben wij daar fietsen geleerd en nu kunnen ze fietsen en wordt het lastig om ze voor te blijven
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8142
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Doxford Scheepsmotor
Voor veel lees lectuur over Doxford Engines and ships
www.dieselduck.info/historical/01%20diesel%20engine/Doxford/index.htm
www.dieselduck.info/historical/01%20diesel%20engine/Doxford/index.htm
Re: Doxford Scheepsmotor
SUN-DOXFORD
Deze firma had een speciale manier om het middenstuk - waar al de kleppen in geplaatst werden - om de cilindervoering te krimpen n.l. met een inductie heater, terwijl andere Doxford bouwers in Europe en ook Doxford Sunderland zelf dat met torches (gasverwarming) deden
Trouwens de Sun Schipbuilders in Pennsylvania hadden veel veranderingen aangebracht, ook aan de motor zelf
Ze hadden daar in het begin als eerste licentie bouwer de vrijheid voor, wat later veranderd is
Een Amerikaanse WTK die met SUN_DOXFORD's had gevaren schreef me eens:
The Sun-Doxford's were fare better than te Britisch
Ik geloof hem wel, heb nooit gehoord of gelezen dat er bij de veel gebouwde Sun-Doxford's krukassen zijn gebroken
Ik moet er wel bij vermelden dat ze pracktisch alleen 4 of 5 cilinders hebben gebouwd
Hierbij een paar foto's hiervan
MVG
Alfons
Deze firma had een speciale manier om het middenstuk - waar al de kleppen in geplaatst werden - om de cilindervoering te krimpen n.l. met een inductie heater, terwijl andere Doxford bouwers in Europe en ook Doxford Sunderland zelf dat met torches (gasverwarming) deden
Trouwens de Sun Schipbuilders in Pennsylvania hadden veel veranderingen aangebracht, ook aan de motor zelf
Ze hadden daar in het begin als eerste licentie bouwer de vrijheid voor, wat later veranderd is
Een Amerikaanse WTK die met SUN_DOXFORD's had gevaren schreef me eens:
The Sun-Doxford's were fare better than te Britisch
Ik geloof hem wel, heb nooit gehoord of gelezen dat er bij de veel gebouwde Sun-Doxford's krukassen zijn gebroken
Ik moet er wel bij vermelden dat ze pracktisch alleen 4 of 5 cilinders hebben gebouwd
Hierbij een paar foto's hiervan
MVG
Alfons
- Bijlagen
-
- The SUN-DOXFORD way to heat a clinder liner.JPG (170.11 KiB) 1514 keer bekeken
-
- Sun-Doxford Cylinder Liner and Jacket made in Wetherill Plant.JPG (122.7 KiB) 1514 keer bekeken
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Re: Doxford Scheepsmotor
L.S.
Kreeg bericht uit India dat de ALLERLAATSTE DOXFORD is opgelegd en voor de sloop bestemd is.
En ze vragen of ik iemand weet die voor de Doxford Motor geïnteresseerd is, hij werkt nog steeds
Ik heb er geen plaats voor ook niet in mijn tuin
Heb in Engeland nog enige bekenden aangeschreven, maar geen reactie
Het tijdperk DOXFORD is nu voor goed voorbij
Groet
Alfons
Kreeg bericht uit India dat de ALLERLAATSTE DOXFORD is opgelegd en voor de sloop bestemd is.
En ze vragen of ik iemand weet die voor de Doxford Motor geïnteresseerd is, hij werkt nog steeds
Ik heb er geen plaats voor ook niet in mijn tuin
Heb in Engeland nog enige bekenden aangeschreven, maar geen reactie
Het tijdperk DOXFORD is nu voor goed voorbij
Groet
Alfons
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Re: Doxford Scheepsmotor
BINU RALPHDoxford schreef: ↑07 mar 2021 10:08 L.S.
Kreeg bericht uit India dat de ALLERLAATSTE DOXFORD is opgelegd en voor de sloop bestemd is.
En ze vragen of ik iemand weet die voor de Doxford Motor geïnteresseerd is, hij werkt nog steeds
Ik heb er geen plaats voor ook niet in mijn tuin
Heb in Engeland nog enige bekenden aangeschreven, maar geen reactie
Het tijdperk DOXFORD is nu voor goed voorbij
Groet
Alfons
Aban Ice is in laid up status. We have steering gear malfunction. do you know anyone who will be interested in buying the rig for the museum? Lawrence
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Re: Doxford Scheepsmotor
Recent bericht uit India van BINU RALPH. Technische Dienst ABAN ICE
To continue the legacy of Doxford Engine, will anyone be interested, since if the ship goes to scrap, no one will benefit from the priceless engine.
We do not forse a bright future in terms of a fresh contract for the drill ship. By the way, the engine is still in great shape and performance
Tot zover dit bericht
Groet
Alfons
To continue the legacy of Doxford Engine, will anyone be interested, since if the ship goes to scrap, no one will benefit from the priceless engine.
We do not forse a bright future in terms of a fresh contract for the drill ship. By the way, the engine is still in great shape and performance
Tot zover dit bericht
Groet
Alfons
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Re: Doxford Scheepsmotor
Alfons, er is veel energie gestoken in het naar Nederland halen van de laatste Hotlo van Stork Werkspoor, motor gratis en uitbouwen geregeld, het ding stond al op de kade in Brasil.
In Nederland waren we al georganiseerd om het ding te ontvangen, demonteren en naar Hengelo te verschepen.
Helaas, ambtelijke molens en onwillige douanepersonen zagen kans dit mooie initiatief geheel de grond in te boren.
Voor zo'n stukje techniek is er eigenlijk geen mooier einde dan omsmelten.
Te groot en te kostbaar voor particulier initiatief, het gezeul en gedoe met de Stork heeft wel bewezen dat zoiets slechts haalbaar is met voldoende kapitaal in kas.
Ik hoef je niet te herinneren aan het gedoe met de Rotterdam of die mooie Amerikaanse stoomboot die ligt te verpauperen.
Er zijn nog veel van die droomprojecten die op geldschieters wachten.
Dus omsmelten, het is mooi geweest, prachtig dat wij nog met zulke mooie technieken mochten werken.
In Nederland waren we al georganiseerd om het ding te ontvangen, demonteren en naar Hengelo te verschepen.
Helaas, ambtelijke molens en onwillige douanepersonen zagen kans dit mooie initiatief geheel de grond in te boren.
Voor zo'n stukje techniek is er eigenlijk geen mooier einde dan omsmelten.
Te groot en te kostbaar voor particulier initiatief, het gezeul en gedoe met de Stork heeft wel bewezen dat zoiets slechts haalbaar is met voldoende kapitaal in kas.
Ik hoef je niet te herinneren aan het gedoe met de Rotterdam of die mooie Amerikaanse stoomboot die ligt te verpauperen.
Er zijn nog veel van die droomprojecten die op geldschieters wachten.
Dus omsmelten, het is mooi geweest, prachtig dat wij nog met zulke mooie technieken mochten werken.
Re: Doxford Scheepsmotor
Eigenlijk had ik wel een beetje interesse vanuit Engeland verwacht....
Maar daar is blijkbaar minder trots aanwezig op de laatste Doxford dan wij verwachtten....
Tsja...en wat zouden wij dan moeten met een Engels produkt.... We sleepten ooit hun vlaggeschip mee naar 'huis', maar ook alleen omdat dat nog bruikbaar was
De meeste wtk'n die ik ken kloppen rillend op ongeverfd hout omdat ze nooit met een Doxford hebben hoeven te varen...
Mooi om te zien ! Dus "gelukkig hebben we de foto's nog..."
Maar Alfons: ik begrijp je frustratie..... Het IS en BLIJFT een schitterend stukkie techniek & vernuft ! En als-ie in een glazen stolp op een plankje aan de muur had kunnen staan....
Zou dat niet een mooi projectje voor een modelbouwkluppie zijn ??? Een werkende miniatuur-Doxford ?
Maar daar is blijkbaar minder trots aanwezig op de laatste Doxford dan wij verwachtten....
Tsja...en wat zouden wij dan moeten met een Engels produkt.... We sleepten ooit hun vlaggeschip mee naar 'huis', maar ook alleen omdat dat nog bruikbaar was
De meeste wtk'n die ik ken kloppen rillend op ongeverfd hout omdat ze nooit met een Doxford hebben hoeven te varen...
Mooi om te zien ! Dus "gelukkig hebben we de foto's nog..."
Maar Alfons: ik begrijp je frustratie..... Het IS en BLIJFT een schitterend stukkie techniek & vernuft ! En als-ie in een glazen stolp op een plankje aan de muur had kunnen staan....
Zou dat niet een mooi projectje voor een modelbouwkluppie zijn ??? Een werkende miniatuur-Doxford ?
Oost, west...ook best
Re: Doxford Scheepsmotor
Alles wat ons rest van de Stork Hotlo zijn foto's en een film gemaakt tijdens het verwijderen van de motor uit de Noble Roger Eason.
- Bijlagen
-
- Stork Hotlo Brasfels Angra dos Reis 2012.jpg (152.96 KiB) 1172 keer bekeken