Het Suezkanaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2991
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het Suezkanaal

Bericht door rspeur »

Beetje vrolijker plaatje.
Commentaar overbodig lijkt me....
René
Bijlagen
Suez Neder Ebro.jpg
Suez Neder Ebro.jpg (47.15 KiB) 3711 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


belgonaut

Re: Het Suezkanaal

Bericht door belgonaut »

Ahoy,

Zoals hiervoor verteld is er tijdens de tweede wereldoorlog weinig met het Suezkanaal gebeurd.
Ook in de "African Trilogy" van Alan Moorehead, die de hele geschiedenis van de woestijnoorlog 1940 tot 1943 beschrijft staat er
alleen in dat er door de moffen gebombardeerd werd in de buurt van El Kantara waar toendertijd de spoorlijn naar Palestina liep.
Hierover kwamen voorraden aan en werden krijgsgevangenen afgevoerd.
Voornamelijk Italianen, want die hadden allemaal uitstekende hazenleren schoenen waarmee ze pijlsnel aan hun stutten konden
trekken als het op knokken aan kwam.
Grts, Belgonaut.

louie vermaire
Berichten: 325
Lid geworden op: 07 nov 2011 10:33
Locatie: Warmenhuizen

AMPENAN SUEZ LICHT.

Bericht door louie vermaire »

Wie kan mij voor 100% vertellen wat je moest doen om het Suez licht operationeel te maken.

Ben benieuwd wie mij dat kan uitleggen.???

Met Vriendelijke Groet;Louie Vermaire.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3055
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: AMPENAN SUEZ LICHT.

Bericht door Compass »

Gewoon ' (L)ampen'an ' doen :-D :wink:

Grt
Bert de Boer

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: AMPENAN SUEZ LICHT.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Tja... men zette de schijnwerper - zo die niet vast is opgesteld - op de daartoe aangewezen plaats en steke de stekker in het daarvoor bestemde stopcontact. :-D
Het zijn wel zware krengen, hoor. Vanaf 50 kilo ongeveer.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4949
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Het Suezkanaal

Bericht door b-bootsman »

Hallo Theo.

Idd zware jongen wij moesten hem op de Zwarte Zee,
naar voren brengen hier staan we na te denken hoe we het zullen doen.
Maar uiteindelijk lukte het wel :lol:

Groetjes Bob.v.
Bijlagen
IMG_0003 (1).jpg
IMG_0003 (1).jpg (355.97 KiB) 3318 keer bekeken

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4949
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Het Suezkanaal

Bericht door b-bootsman »

En hier het eind resultaat.
Bijlagen
SuezKanaal202.jpg
SuezKanaal202.jpg (439.85 KiB) 3316 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bertus.
Berichten: 8258
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45
Locatie: Zwolle

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Bertus. »

Mooie foto Bob,

Hier eentje van het Suezkanaal bij nacht.
potw_201042_800x600.jpg
Groeten,

Bertus

Mariner (R.I.P.)

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

suez light.pdf
Suez Kanaal
(107.16 KiB) 75 keer gedownload
Groets,

Mariner

Mariner (R.I.P.)

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Canal projector: All ships passing the Canal should have onboard a canal projector placed on the axis of the bow, able to illuminate 1800 meters. Vessels carrying petroleum products (or inflammable substances), LPG/LNG, should have their own "gastight" projector. Also, ships with bulbous bow must have their own projector unless their bow is 10 ft below sea level, in order not to endanger lowering and lifting operations to eliminate high risk of accidents. Vessels that have their own projector should be of approved type and have a certificate of type test issued by a pertinent recognized authority, being in accordance with the Canal rules.
Please note: Ships should supply uninterrupted electricity for smooth and continuous operation of the projector. For safety reasons the electric cables and connections leading to the projector position, must be permanently fixed and installed. A gastight junction box must be permanently installed close to the projector. Irrespective if own or hired projector, two shore electricians will board to operate the projector during transit. Accommodation should be provided for them. Ship should comply with above conditions, otherwise subject to transit during day time only. In addition, if the defects are not restored until third consecutive transit a fine of USD 4.300 is imposed
.

Groets,

Mariner

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1179
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re:

Bericht door Henk van der Moolen »

Deze heb ik in 2006 al eens geplaatst,dus lang niet iedereen heeft hem gezien.

vr gr Henk


Henk van der Moolen schreef:Afbeelding

Vast Suez licht op de Sinoutskerk. De kunst was om de lichtbundels zo te richten dat ze 2 reflectors tegelijk beschenen aan beide kanten van het kanaal.
Er zaten 2 kopspiegel lampen in die naar achteren gericht stonden en in een paar spiegels schenen.
Die spiegels kon je verdraaien en dus daarmee de lichtbundels richten.
Alhoewel het licht hier bij stond kan je dat niet goed op de foto zien.
Deze foto was nog maar aan het begin van de doortocht genomen want een paar uur daarna stond je te sterven van de kou.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.

louie vermaire
Berichten: 325
Lid geworden op: 07 nov 2011 10:33
Locatie: Warmenhuizen

Re: Het Suezkanaal

Bericht door louie vermaire »

Allemaal bedankt voor jullie foto,s.

Maar de vraag was hoe zat dat op de K.R.L boot De AMPENAN.

Zo ik het kan herinneren zat er een deur met 6x knevels vast voor in het schip.
Dus in het kabelgat kon je die knevels los draaien en naar binnen zwenken.
En dan kon je de lamp voor het gat zwenken.

Dat is wat ik weet.??????

Hoop dat iemand er is die dat kan bevestigen.????

M.V.G. Louie.

roy
Berichten: 11722
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Het Suezkanaal

Bericht door roy »

Hallo Louie,

Misschien dat Debby dat weet.
Via het topic K.R.L. kan ongetwijfeld een kort lijntje naar Debby trekken.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Het Suezkanaal

Bericht door S Verheij »

Hallo Louie
De Ampenan had geen luikje :oops: :oops: :oops: :oops:
Gr.Sjaak
Carpe Diem

Ron Swaab
Berichten: 174
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Ron Swaab »

Sinds de laatste posting hier in dit topic (3 jaar geleden) is er ook in het Suezkanaal een flinke renovatie gaande geweest.

Afbeelding

Het zogenoemde Nieuwe Suezkanaal is breder en kent minder bochten dan het oude.
Daardoor kunnen meer schepen sneller door de waterweg varen. De vaartocht is verkort van 22 naar 11 uur.

De Nederlandse bedrijven Van Oord en Boskalis hebben meegewerkt aan het graven van het nieuwe kanaal, dat ongeveer 72 kilometer lang is.
Eind juli 2015 gingen de eerste drie vrachtschepen als test door het nieuwe kanaaldeel.
De bouw ervan kostte zo'n 8 miljard dollar (7,2 miljard euro) en duurde elf maanden.
Egypte hoopt dat de nieuwe route tegen 2023 15 miljard dollar per jaar oplevert. Het oude Suezkanaal was jaarlijks goed voor zo'n 5 miljard dollar.

Afbeelding

Scheepvaartanalisten betwijfelen echter of de grotere capaciteit daadwerkelijk zal worden benut. Volgens hen werd zelfs voor de uitbreiding de maximale capaciteit van het Suezkanaal niet benut. In de afgelopen jaren liep het aantal schepen dat door het kanaal voer zelfs terug vanwege de matige groei van de wereldhandel.

Afbeelding
Een schip genaamd “Long life Egypt” vaart door het nieuwe stuk na de openingsceremonie

Juist de handel tussen China en Noord-Amerika is van belang, en niet de diepte of capaciteit van het Suezkanaal, zei Neil Davidson van adviesburo Drewry Maritime woensdag tegen The Wall Street Journal. "Het is mij niet duidelijk hoe de Egyptische overheid aan haar schattingen komt."

Afbeelding
6 Augustus 2015De Egyptische luchtmacht brengt een eerbetoon en op de voorgrond zie je het standbeeld van een gravende man

Ahmed Kamaly, econoom bij de Amerikaanse universiteit in Caïro, omschreef die schattingen tegen Reuters als "wensdenken". Hij zei: "Er is geen haalbaarheidsstudie gedaan, of zelfs bekend, die de levensvatbaarheid van het project beoordeelt."
Het project is eerder een prestigekwestie, een "groot nationaal project om het eenheidsgevoel in het land te verbeteren", aldus Kamaly.

Afbeelding
Hier het containerschip Thalassa Avra welek ook het nieuwe gedeelte inzegend net na de opening.

Volgens de analisten is de concurrentiestrijd met het Panamakanaal, dat momenteel wordt uitgerust met nieuwe, veel grotere sluizen, een belangrijke reden voor de uitbreiding.

Dirk Visser, scheepsvaartanalist bij het Nederlandse bedrijf Dynamar, zei tegen The Wall Street Journal dat Suez alleen een aantrekkelijk alternatief voor het Panamakanaal zal blijven als de tolkosten niet stijgen.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....

NicoRos
Berichten: 67
Lid geworden op: 28 sep 2009 02:01

Re: Het Suezkanaal

Bericht door NicoRos »

Wellicht hing aan het kanaal van 1869 een koloniaal geurtje, ofschoon De Lesseps' naam altijd verbonden zal blijven met dit kanaal. Niettegenstaande de 30.000 doden, was het toch een feestje voor Ferdinant; nadien nog een dunnetjes maar zonder resultaat overgedaan in Panama, zo'n 22.000 slachtoffers achterlatend. In de geschiedenisboeken komt deze misdaad nauwelijks aan bod.



Plaats reactie