Het Suezkanaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het Suezkanaal

Bericht door jdbvos »

Kaptein van Vliet (rip) van de Geert Bodewes deed dat anders...
Bij het "You can give us our presents now" overhandigde hij hem een slof . De sleepbootman keek semi-verbaasd en zei "But captain....we are with 8 men...!"
Waarop de kapitein naar de slof reikte met de woorden "Ok, you give me 2 packages back..."
Nog nooit een sleepbootkapitein zo snel weg zien gaan... :lol: :lol: :lol:
Ik ben ook naar m'n hut weggegaan, kon m'n lachen niet inhouden...
Oost, west...ook best

Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Jacob Bothof »

Op zolder nog een souveniertje gevonden ooit gekocht bij Ali ,
doet nu weer dienst als Press-papier voor onbetaalde rekeningen :lol: :lol:
varen14.jpg
varen14.jpg (161.1 KiB) 1357 keer bekeken
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Jacob Bothof »

Sorry voor de dubbele foto, ging per ongeluk.

Opgelost, Jinny
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14435
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Harry G. Hogeboom »

ooit gekocht bij Ali ,
Tjaaa... DIE Ali!! :lol: ...... Haar knippen... nie goe?? Haar terug!!.. Kippetje hier... kippetje weg! :roll:
HET Suez Kanaal heeft altijd een crusiale rol gespeeld in mijn varende en later baggerende leventje.... een Black out tijdens mijn 1e reis als 7e massinist op de " Forest Hill" in 1964 geladen Noord gaande met peut van de BP raffinaderij in Little Aden!! ( vervolgens met de Hill altijd laatste in het konvooi!)... baggeren met de " Li Nibani" voor Vianini Draggaggi Maritimi in kanaal mond in Suez, vlak nadat de hele hap daar in puin was geschoten en kort daarna met de " Cap Martin" voor Union Maritime Dragage in de Bitter Meren de zoutlaag wat uitdiepen... een bakkenzuiger " Samy Haraz" voor de Suez Canal Authorities. En toen in 1980:
"Als het aan mij ligt kommik nooit weer terug in deze buurt".... sofar so good :roll:

Dus nu doe ik het maar met de memories... dit koperen bordje ( alsmede een 2e kleinere uitvoering!!) van Ali hing tot haar overlijden bij mijn moeder aan de muur en NU dient het als een herinnering aan lang vervlogen tijden voor mij!
Bijlagen
PortSaid-1964 (2).jpg
PortSaid-1964 (2).jpg (98.84 KiB) 1145 keer bekeken
PortSaid-1964 (1).jpg
PortSaid-1964 (1).jpg (90.84 KiB) 1145 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Breeze »

Suez kanaal, Suez kanaal, wie er geweest is heeft zeker een verhaal.

Nefertiti.jpg
Nefertiti.jpg (78.42 KiB) 1116 keer bekeken
Nefertiti was populair bij alle Ali's, ook als je geen zeebenen had.

c.z. Rubens D.I..jpg
c.z. Rubens D.I..jpg (73.93 KiB) 1116 keer bekeken

De c.z. Rubens van D.I. mocht als nagelnieuw geleverd door een werf langs de dijk, zich bezighouden met de eerste grote verbreding van het kanaal in 1978. Spanningsmetingen verricht aan de cutterladder en aan (een van?) de eerste cutterautomaat(maten). Na afloop vonden we dat we wel een uitstapje hadden verdiend naar de vallei der Koningen.

Adri
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Het Suezkanaal

Bericht door j.haver »

Waarschijnlijk zijn er ook door de bemanningsleden van de schepen die Suez kanaal te passeren hadden foto's van "hun eigen schip" gekocht van de fotograaf aldaar.
Al of niet met het portret van de zeevarende erbij afgedrukt.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14435
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjaa A.B..... dat Groene zuigertje en dat koperen bordje van Nefertiti, in't kanaal, da's allemaal goed en wel en eeen ding :roll: .... maaar die ouwe boogschutters op zo'n "Veur niks nie bang nie race-karretje met 2 paarden er voor".... die techniek sprak mij vroegaah meeer aan EN da's toch even andere koek :lol:
(Nefertiti stond op dat kleine bordje waar ik het hierboven eerder over had, in 1964 waren zulke bordjes- kamelen zadels en poeffies ook...nog exotische zaken uuut Verweggistan en niet bij de kruidenier op de hoek te vinden :lol: !!)

Dat "Chariot racing" in het zaaand en de schaduw van die bulten met grote kei-en daar langs de Nijl -PS-notitie- heeft trouwens de tand des tijds doorstaan in verschillende vormen en variaaassies.. zo zag ik nog niet zo lang geleeejuh hier op de buis een docu fillumpie van een "militaire ouwe meuk gozer" die IN Egypte zo'n karretje geheel authentiek liet nabouwen, ontwerp, materialen de hele handel en er dan een of twee? hitsige knollen voor spande, er mee leerde rijden EN ook met pijl en boog op stroozakken ging schieten.... hij toonde wel even duidelijk aan DAT... als je vroegaah... dus heeel vroegaah.. met een heel stel van die klanten op karretjes had te maken... DAN kon je maar beter razendsnel je biezen pakken... ergens op de toverdoos is er vast wel een fillumpie van.
Ik herinner me dat ie knap druk was om op ouderwetse en authentieke manier die flexibele disselboom aan die as te knutselen, alsmede om te voorkomen dat de "wiellagers" niet gloeiend heet liepen.... maaar hij kreeg het voor elkaar en scheurde er al pijlen schietende mee door "Het goudgele zand op ut strand van Aaaaamelaaand".... (nou jaa strand... en Aaamelaaand :roll: ??.. zaaand en woestijn hadden ze daar nog plenty toen ik er voor het laatst was :mrgreen:)

PS: In die vooral zweetende dagen destijds waarbij ik vrijwel altijd op mijn eentje de totale en gehele van Rees garantie afdeling in den vreemde vertegenwoordigde gaf ik meselluf vrijwel nooit tijd om... zoals hier eerder vermeld van die lieden van dat witte boorden wurffie langs de diek... om toeristische zaken aan die buffel reisjes vast te knopen... met een uitzondering... naa een week of 3 afzien EN in Suez... EN met Italianen :mrgreen: .. besloot ik om voor ik in de Blue bird stapte.. EN een dag in het Nationale museum in Caïro te besteden met een goeie gids EN... om daarna het meest exclusieve diner te hebben dat geld kon betalen... MET zicht op de NIJL.... hetgeen geschiede. Terwijl het happie eten buitengewoon was, herinner ik medaar niks meer van.... WEL het uitzicht op Caïro en de NIJL... EN de zeer professionele "maitr di"....die me buitengewoon verbaasde toen hij me vroeg wat ik dacht te gaan bikken en ik achteloos vroeg of tie ook toevallig wat "Smoked Salmon" bij de hand in de kombuis had en bedacht dat DAT misschien wel ietsie TEveel gevraagd was.... hij verblikte of verbloosde dus niet, knikte verdween en kwam terug met een fraai "Chariot karretje" met daarop een een paar fikse lappen "smoked salmon" on ice waar hij met een knijter van een plat mes flitsende en ragdunne plakkies af fileerde en met "een zeer galante flits en twist van het mes" die feillos op mijn bordje deponeerde, waar inmiddels al van die "zure groene dingetjes" :lol: op lagen..... terwijl ik mijn whiskey dronk en die plakkies op peuzelde EN over de Nijl uitkeek.... overdacht ik mijn zonden :lol: .... dat waren er destijds nog maar weinig!!! :lol: Met de spreekwoordelijke wijsheid van achteraf weet ik NU dat van Rees er destijds "goedkoop van af kwam" :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chariot
Bijlagen
chariot-racing-pixabay.jpg
chariot-racing-pixabay.jpg (45.66 KiB) 982 keer bekeken
Roman Chariot.jpg
Roman Chariot.jpg (173.02 KiB) 982 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Jinny »

Je hebt toch maar mazzel Harry...
Lekker eten op kosten vd baas...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 26 jan 2021 22:50EN een dag in het Nationale muzeum in Cairo te besteden met een goeie gids
Dat Egyptisch Museum is werkelijk adembenemend en ik kan me goed voorstellen dat je daar een dag kon doorbrengen.
Ik was er 2 keer, de eerste keer was er op de eerste verdieping nog een kamer vol met mummies.
De tweede keer was die op last van de zeden (of zoiets) politie afgesloten.
Moslims mochten niet naar lijken kijken.
Op diezelfde eerste verdieping liggen spullen die op mij een haast verpletterende indruk hebben gemaakt.
De volledige inboedel van de grafkamer van farao Toetanchamon.
Natuurlijk is al het bewerkte goud en de edelstenen van een grote kunstzinnigheid en schoonheid.
Maar het waren de alledaagse dingen die op mij de meeste indruk maakten, zoals een opklapbed dat 34 eeuwen geleden net zo goed gewerkt heeft als een modern bed.

Dit jaar wordt de hele zooi verhuisd naar een nieuwe locatie in Gizeh. 't Zal mij benieuwen.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14435
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het Suezkanaal

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat Egyptisch Museum is werkelijk adembenemend etc.
een opklapbed dat 34 eeuwen geleden net zo goed gewerkt heeft als een modern bed.
Tjaaa Adri..... bij van Rees hadden wij vroegaah heeeel weinig tijd om op "opklapbedden" te letten :mrgreen: .... Ome's Ari & Kees ( R.I.P.) hadden verduld weinig witte boorden in dienst en de enkeling die er was had altijd "het stroppie EN het bovenste knoopie los" :lol: .... FAST forward en "de rest is geschiedenis" :roll:
Maaaar... wat ik me van dat Egyptische Museum herinner was een hele boel zeer indrukwekkende ouwe meuk, alsmede is me bij gebleven de overduidelijk aanwezige bewijzen dat "menselijke glorie TOCH zeer vergankelijk is".... ik herinner me OVER duidelijk dat ik daar een bijzonder gedetailleerde maquette zag van een Egyptisch dorpie dat b.w.v. spreken zoooo maar bij Lego in Denemarken vandaan had kunnen komen.... maaaar het was dus WEL 3000 + jaren oud.... "Goat ter mah anstoan" zeiden ze dan "bie ons langs de diek in Salland!!!" :lol:
Lekker eten op kosten vd baas...
Met de welbekende wijsheid van 40 jaren achteraf kan ik wel stellen dat mijn beide van Rees bazen "Ome Kees & Ome Ari" ( R.I.P.) zeker in de top 3 scoren op mijn bazen hitparade, misschien zelfs wel Numero Uno..... maar misschien hadden zij toch wel het langste lucifer stokkie!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie