De zeillogger

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1854
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

De zeillogger

Bericht door cor » 31 mar 2006 14:50

Ik ga hier in deze topic een stukje uitleg geven over de zeillogger en ben
er al mee bezig om enkele tekeningen via Jos(daarvoor mijn dank)
als illustratie bij te plaatsen.
Daar dit toch wel een aardig stukje type werk is zal ik dit in stukjes gaan
plaatsen en maak er een vervolg stuk van dit mede omdat er ook kijkers
zijn die niet bekend met de vaart zijn dus probeer ik dan een uitleg aan
te geven hoe het een en ander werkte en enz.

Er werd vroeger gevist met haringbuizen(weet u nog wel buisjes dag)
van ongeveer 14.00 t/m 1860. Deze buizen hadden ongeveer als lengte
19 a 22 meter en een breedte van 4,8 t/m 5,5 meter.
Deze schepen werden zo op het oog gebouw.
Van 1620 t/m 1886 heeft ook de hoeker gevaren die goed geschik waren
om met de beug te varen(in de beug visserij met haken gevist dus geen
netten). Aan deze beuglijnen zaten aan de zijlijnen haken hoeken
genaamd mogelijk dat daardoor de naam Hoeker is ontstaan.

In 1800 was deed de beugsloep zijn intreden welke van oorsprong uit
Frankrijk afkomstig was de Chaloupe eerst van hout en later van staal.
Hiervan zijn er diverse varianten geweest met twee en ook wel met drie
masten en verschillende tuigages.
De beugsloep leek veel op de Logger de lengte varieerde van lengte 19
t/m 25 meter en breete 5 t/m 6 meter.
Deze beugsloepen waren voorzien van een bun(een bun is als het ware
een ruim waarin zeewater zat en de vis levend gehouden werd en dus
verse vis aan land geleverd werd), deze beug sloepen werden ook
gebruikt voor de drijfvleet(de drijfvleet is een rij netten van enkele
kilometers die hingen aan een touw(de reep genaamd)als een gordijn
in zee hingen en op hoogte gehouden werden door breelzen(soort houten
tonnetje met drijfvermogen)later waren er de schotse blazen een soort
ballen die veel lichter waren.
Wel werden de breelzen nog steeds gebruikt bij de zinkvleet(de zinkvleet
hing dieper in zee dan de drijfvleet dit had te maken met de tijd van het
jaar waar de haringen afzakten van Schotland tot aan het kanaal en
de maanden kouder werden en dus de haringen dieper zwommen)

In 1865 werd door dhr.A.E. Maas de Logger geintroduceerd welk ook
afkomstig was uit Frankrijkl warvan de maten in begin periode waren:
lengte 20 t/m 24,5 meter, breedte 5,5 t/m 6,7 meter.
Van oorsprong hadden de loggers 3 masten twee grote strijkmasten en
een kleine achter mast, maar de loggers die in Nederland gebouwd
werden hadden de meeste twee masten en het kotter tuig.
Dit tuig bestaat uit een grote en een kleine mast het zelfde tuig wat ook
de sloepen hadden.

Voorbeeld van de tuigage

Afbeelding


Er was dus wel verschil met een sloep of een logger ondank dat de
schepen qua uiterlijk op elkaar leken, maar de Logger had een kiel met
een dikte 10duim dik en 14 duim breed en de kiel van de Sloep was 12
duim dik en 14 duim breed deze meerdere dikte was nodig omdat de bun
geen doorlopend zaadhout kon hebben.

Al deze voornoemde schepen waren kielschepen en hadden thuishavens
rond Vlaardingen, Maassluis Middelharnis enz maar ook rond Oost
Friesland Emden enz.

Dit in tegenstelling tot de kustplaatsen zoals Scheveningen en Katwijk,
Noordwijk, Egmond die visten met Bomschuiten dit waren platbodems en
werden op strand getrokken zowel door mensen als paarden, deze
Bomschuiten hebben gevaren van ongeveer 1750 t/m 1918.
Dit schip was ovenaads gebouwd en was een van de wel meest bekende
strand schepen de lengte en de breedte verhouding was ongeveer 2 op 1
en de lengtes varieerde van 9 tot 14 meter.
De Bomschuiten hadden twee masten voorzien van gaffeltuig
Deze schepen visten meest lang de oostkust van Engeland en Schotland
met de drijfvleet op haring en langs de Hollandse kust met een schrobnet
op schol, schar , tong, tarbot, kabeljauw, en schelvis en met de beug op
kabeljauw en schelvis.
Maar aan deze schepen zat toch een groot gevaar en wel als het stormde
waren deze schepen zeer kwetsbaar.
Zoals in op 22 en 23 december 1894 er tijdens zeer zwaar stormweer
een groot deel van de Bomschuiten vloot verneild werden op het strand.
In 1904 toen Scheveningen een haven had verdwenen de bomschuiten
langzaam en ging met over op de Logger ook andere vissersplaatsen
gingen over op loggers.

Terug naar de zeillogger de zeillogger had een voormast die naar
beneden gehaald kon worden.
De volkslogies ofwel vooronder bestond uit 8 kooien langscheeps van
elk 6 voet lang en dwarsscheeps nog twee kooien het was in die tijd
gebruikelijk dat er meer dan 1 persoon ik de kooi sliep veelal de
jongeren.
De aller jongsten zoals de afhouder, reepschieter en jongsten mochten
niet in het volkslogie eten(dit is dus niet uit de tijd die ik op de visserij
zat)maar boven op het dek in weer en wind hun maaltijd bestond uit de
resten die in de pannen waren achtergebleven.
De zeillogger had een bemanning van 15 man, in het schipperslogie
achterin het schip was de verblijfpaats voor de schipper en de stuurman.
Dus 12 kooien en 15 man.Dit waren Hier een voorbeeld uit 1895 van
Sloepschip Voorloper

Hier was de besomming met aftrek van 3% FL.4086,02 af 428 tonnen a FL.2 = FL32.30

Benaming aantal Bruto vissers nettobedrag afbetaling netto
lijne bedrag fonds gage opgenomen bedrag

De Schipper 4 % FL.129,20 FL. 1,29 FL. 127,91 Fl. 20 Fl.107,91
Stuurman 21/4 % FL.72,68 FL.073 FL.71, FL.15 FL.56;95
Matroos 2 % FL.64.60 FL.0,65 FL.63,95 FL.10 FL.53,95
Matroos 2 % FL.64.60 FL.0,65 FL.63,95 FL.10 FL.53,95
Matroos 2 % FL.64.60 FL.0,65 FL.63,95 FL.15 FL.48,95
Matroos 2 % FL 64.60 FL.0,65 FL.63.95 FL.10 FL.53,95
Matroos 2 % FL.64.60 FL.0,65 FL.64.95 FL.10 FL.53,95
Matroos 2 % FL.64,60 FL.0,65 FL.63,95 FL.15 FL.48,95
Matroos 2 % FL.64,60 FL.0,65 FL.63.95 FL.10 FL.53.95
Matroos 2 % FL.64,60 FL.0,65 FL.63,95 FL.15 FL.48,95
Oudste 1,5 % FL.48,45 FL.0,48 FL.47,97 FL.15 FL.3297
Oudste 1,5 % FL.48,45 FL.0,48 FL.47,97 FL.10 FL.37,97
Jongste 1,1/8 % FL.36,34 FL.0,36 FL.35,98 FL.10 FL.25.98
Reepschiet 3/4 % FL.24,23 FL.0,24 FL.23,99 FL.6 FL.17,99
Afhouder 1/2 % FL.16,15 FL.0,16 FL.15,99 FL.5 FL.10,99

De voering bedraagd per reis FL.25 welke onder de bemanning wordt
verdeeld naar rang.
Brengd dus een schip gedurende het seizoen 1000 tonnen haring aan
met een waarde van FL.12.000 dan wordt daarvan afgetrokken 3%

dus FL.360
1000 tonnen a FL.2 FL.2000
= FL.2360
Dan rest dus FL.9640.00 waarvan
Dus de matroos krijgt 2% FL192
Daarvan gaat af Wdeduwen en wezen fonds 1%
= FL190.88

Morgen vervolg zeil logger

Cor Boer
Laatst gewijzigd door cor op 20 apr 2006 21:56, 6 keer totaal gewijzigd.


rinus
Berichten: 779
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:01
Locatie: SCHEVENINGEN

Bericht door rinus » 31 mar 2006 20:20

hier al vast een zeillogger
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen » 31 mar 2006 20:24

Hallo Cor,
Zo, de kop is er af en het ziet er veelbelovend uit, mijn complimenten. Ik ben ook benieuwd naar de tekeningen. Ik heb trouwens ook heel wat afbeeldingen, maar dan alleen van oude vissersschepen en niet van vistechnieken. Heb je er bezwaar tegen als ik die zo af en toe er bij zet?
Wim.

Afbeelding
Eat your pie, before you die !

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1854
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor » 31 mar 2006 20:29

Hallo mannen allemaal bedankt voor uw reactie en plaatjes ik kan geen
plaatjes plaatsen ik weet niet hoe het moet dus heb ik aan jos gevraagd
Ik heb de eerste tekening naar Jos gestuurd of hij hem kan plaatsen in
mijn verhaal.
Oja Willen kun je het schrijven van mij volgen en ook begrijpen in die zin
dat het voor een leek niet saai wordt.

Cor Boer
Laatst gewijzigd door cor op 20 apr 2006 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen » 31 mar 2006 20:40

Hallo Cor,
Ik zou niet willen dat je iets aan je schrijfstijl verandert. Het is allemaal goed te volgen en als er iets tussen staat wat ik niet begrijp zoek ik dat op in mijn bescheiden bibliotheek of kijk op Google.
Wim.
Laatst gewijzigd door Wim van der Moolen op 31 mar 2006 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Eat your pie, before you die !

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1854
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor » 31 mar 2006 21:12

Hallo Willem ga ik zo verder als je iets wil weten kun je me mailen

Cor Boer

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 31 mar 2006 21:33

Ahoy Cor :D :D
Nooit geweten wat een zeillogger was; :oops: erg mooie schepen en een interressante topic!

groetjes Ton

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1854
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor » 31 mar 2006 21:55

Hallo Ton

Als je met de Scheele Khune ooit naar Vlaardingen gaat daar ligt een
Vlaardingse zeillogger de Balder ik moet er een foto van hebben ik zal
hem eerdaags eens mailen

En Jos bedankt voor het plaatsen

Cor Boer
Laatst gewijzigd door cor op 20 apr 2006 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1918
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter » 31 mar 2006 22:34

Navond Cor.

Leuk en intresant onderwerp wat jij aansnijd.
Weet er zelf helemaal niets van af, vandaar.
Ook die foto,s op je site, prachtig.
Gewoon doorgaan met het onderwerp, je legt ook goed en begrijpelijk uit.

Groet Nico.

Bram

Bericht door Bram » 31 mar 2006 22:43

:D Hallo Cor dit doet me goed,ik ben wel opgegroeid met verhalen over bomschuiten en ook van zeilloggers heb ik wat meegekregen{door Familieverhalen}maar ik vind het nog steeds een prestatie wat die skippers met de zeilloggers uithaalden in 10 tot 15 dagen tijd of soms wel meer als het slecht weer was ,ik weet nog wel uit mijn jeugd dat een hoop derpers van Oktober tot begin April op de Hoogovens gingen werken,omdat de haring loggers opgelegd lagen in IJmuiden en er teveel visserlui langs de kant liepen,ondanks de enorme voorraad vis in de Noordzee ,overgebleven van de 5 oorlogsjaren,ook ik zal voor je kijken in me ouwe schoenendozen,je weet maar nooit.
Cor gewoon doorgaan met deze topic die hoort er helemaal bij.
Groets Bram :)

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1854
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor » 31 mar 2006 23:21

Hallo Bram bedankt

Cor Boer

rinus
Berichten: 779
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:01
Locatie: SCHEVENINGEN

Bericht door rinus » 01 apr 2006 10:30

Cor hier alvast de Balder VL 92
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen » 01 apr 2006 11:20

Afbeelding

En hier een voorbeeld van een bomschuit. Het verhaal komt lekker op gang Cor, er staan gegevens in die ik nog niet wist, o.a. de besomming.
Wim.
Eat your pie, before you die !

rinus
Berichten: 779
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:01
Locatie: SCHEVENINGEN

Bericht door rinus » 01 apr 2006 11:41

hier een bomschuit

Afbeelding

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1854
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor » 01 apr 2006 13:47

Hallo mannen allemaal nogmaals bedankt voor uw reactie en foto's zal
vanavond verder gaan met mijn verhaal ofwel uitleg.
Het is alleen jammer dat ik niet weet hoe je foto's en dergelijke plaatst
en wacht ik op jos die is er morgen weer.
Ik heb ook mijn belevenissen over de stoomlogger in het forum van
www.mijnvlaardingen.nl staan dan moet je naar het forum gaan en dan
naar mijn verhaal en zie je cor boer staan daarin is mijn verhaal uit 1956
Ik moet nog mijn verhaal van de motor logger VL 97 Prinses Juliana
maken van de periode 1957/1958 daar heb ik twee teelten en 1 winter
gevaren.
Ik ben dit gaan doen omdat ik toch ook wel tot de laatste generatie van
de Vlaardingse haringvisserij behoorde en zeker van de stoomloggers
vandaar.

Cor Boer
Laatst gewijzigd door cor op 20 apr 2006 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1854
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor » 01 apr 2006 14:49

Ik zal hier nog enkele gegevens plaatsen over het aantal kiel en
bomschuiten van 1863 t/m 1893


--------------------1863--------1869------1874-----1879---1885----1892
--------------------Kiel bom-Kiel bom-kiel bom-kiel bom-kiel bom-kiel bom
Vlaardingen-------53--------51---------63--------65------- 78--------94 -----
Scheveningen-------- 197---9---192---8--218--15--268--33--277--40-306
Maasluis------------ 9----1---26---------37-------44---------33--------77-----
Pernis----------------2-----------------------------------------------------------
Middelharnis---------5--------3-------------------------------------------------
Zwartewaal----------5--------4-----------2-------------------------------------
Amsterdam----------2--------2-----------3--------3----------10--------6
Schiedam-------------------------------------------------------3---------4------
De Rijp---------------3--------3--------------------1-----------1----------------
Harlingen-----------------------------------1-------1-----------1----------------
Enkhuizen------------7--------7--------------------------------------------------
Dordrecht------------1-----------------------------------------------------------

In 1863 waren er dus 86 kiel en 108 schepen totaal 266
In 1869 waren er dus 107 kiel en 192 bomschepen totaal 299
In 1874 waren er dus 114 kiel en 218 bomschepen totaal 332
In 1879 waren er dus 128 kiel en 268 bomschepen totaal 396
In 1885 waren er dus 184 kiel en 277 bomschepen totaal 461
In 1892 waren er dus 221 kiel en 306 bomschepen totaal 527

Dit waren zo wat gegevens uit die tijd
Laatst gewijzigd door cor op 20 apr 2006 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.



Plaats reactie