De zeillogger
Even nog terugkomend op de Beugsloep welke eerst van hout was en later van ijzer welke in de vaart was van 1800 tot 1900.
De lengte van deze sloepen varieerde van 19 tot 25 meter en breedte van 5 a 6 meter.
De vorm en de romp leken veel op die van de logger maar de logger kwam pas in 1866 in de vaart.
Eigenlijk waren de beugsloepen getuigd met 1 mast ofwel kottertuig en vanaf 1866 met een hoofdmast en een kleine bazaanmast(kitstuig of loggertuig)en vanaf 1877 hadden enkele sloepen ook schoenertuig.
In 1897 kwamen ook stoomsloepen in de vaart.
Cor Boer
De lengte van deze sloepen varieerde van 19 tot 25 meter en breedte van 5 a 6 meter.
De vorm en de romp leken veel op die van de logger maar de logger kwam pas in 1866 in de vaart.
Eigenlijk waren de beugsloepen getuigd met 1 mast ofwel kottertuig en vanaf 1866 met een hoofdmast en een kleine bazaanmast(kitstuig of loggertuig)en vanaf 1877 hadden enkele sloepen ook schoenertuig.
In 1897 kwamen ook stoomsloepen in de vaart.
Cor Boer
Forumgenoten, we zijn hier lekker bezig! Leuk.
Het is natuurlijk ook een schitterend onderwerp.
Vandaag maar eens een exoot:
Tegenwoordig in Finland, www.joannasaturna.com (niet te lezen!),
In 1903 gebouwd in Vlaardingen bij Van der Windt: Johanna Saturna I, VL74
Het is natuurlijk ook een schitterend onderwerp.
Vandaag maar eens een exoot:
Tegenwoordig in Finland, www.joannasaturna.com (niet te lezen!),
In 1903 gebouwd in Vlaardingen bij Van der Windt: Johanna Saturna I, VL74