De zeillogger

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Merci Cor!

Met z'n allen weten we heel veel, zo blijkt maar weer! :D

logger
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:47
Locatie: Overveen

Bericht door logger »

Ha die mariner,

Leuk je hier te treffen!
Weet je nog dat we in de weer geweest zijn toen de Balder ging zeilen.
Jij-Wij zeiden toen dat je beter naar bijvoorbeeld Tecla kon kijken als je echt de zeil eigenschappen van een logger wilde ervaren. En niet naar Balder zonder lading-ballast.
´t Scheepvaartmuseum was toen doof.
Zeilt die Balder eigenlijk nog wel eens?
En wat zijn de plannen in Vlaardingen met de Balder?
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Ha die logger,

Welkom op dit forum :!:

Wat je zegt over de 'Balder' / 'Tecla' onderschrijf ik nog altijd van harte.
Ik durf zelfs nog steeds te stellen dat de 'Tecla' van alle in de vaart zijnde charterloggers qua tuigage de oorspronkelijke zeilloggers het meest natuurgetrouw benadert. Maar met Jaap had de 'Tecla' tenslotte ook een schipper/eigenaar met gevoel en respect voor historie en traditie. 8)

Wat de plannen met de 'Balder' zijn zou je eigenlijk beter aan Jeroen ter Brugge, directeur van het Visserijmuseum kunnen vragen. 't Is nu tenslotte zijn bootje. De 'Balder' heeft overigens wel in de laatste weken van het afgelopen jaar voor een knip- en scheerbeurt droog gestaan in het droogdok 'Jan Blanken' in Hellevoetsluis, maar is inmiddels onder de bezielende leiding van schipper Hans van der Sluijs weer veilig in de thuishaven teruggekeerd. Er zijn tijdens het meten van de 'Balder' slechts twee bedenkelijke plekjes in de huid ontdekt, zo is mij ter ore gekomen. Dus in de loop van dit jaar zal het schip nog wel effe ergens droog gaan om een paar dubbelingetjes aan te brengen. :roll:

Ennuhhhh.... Zeilen heeft de 'Balder' de laatste jaren niet meer gedaan, maar wat niet is kan nog komen. Dit jaar hoopt de 'Balder' uitgenodigd te worden voor Vlaggetjesdag in Scheveningen en wellicht gaan die klamme lappen dan weer eens omhoog. Voorlopig liggen ze echter nog veilig opgeslagen bij mij in 't depot.

Hebben wij in het verleden overigens ooit samen op de 'Tecla' of wellicht de 'Geesje' gevaren :?: :?: :?:

Groet,

Mariner
(Nog altijd officieel en onbetwist de snelste loggermaat van Europa :lol: )
logger
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:47
Locatie: Overveen

Bericht door logger »

Jazeker Mariner op de Geesje en de veel vaker op de Tecla, vele leuke reisjes gemaakt.

Over mijn vragen over de Balder:
In mijn ogen kan je historische schepen alleen goed bewaren als er mee gevaren wordt. Stilliggen lijdt maar al te vaak tot verval.
Probleem is natuurlijk dat als je commercieel gebruik wil maken van een oud schip dat er aanpassingen nodig zijn. Dat is met Geesje en Tecla in mijn ogen altijd heel stijlvol gebeurd.
Maar op de zitkuilgedrochten met veel te veel masten (binnenklippers met 3 masten) zit ik niet te wachten.
Zal eens kijken of ik wat plaatjes kan vinden om een en ander te illustreren.
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo logger,

Ik onderschrijf uw stelling ten aanzien van het gebruik van historische schepen natuurlijk van harte :!: :!: :!: En zowel bij de 'Tecla' als de 'Geesje' is er een uiterst bevredigend compromis gevonden tussen historisch besef en het commercieel exploiteren van het vaartuig, waarbij de tuigage van de 'Geesje' overigens als een verdere en succesvolle evolutie vande oorspronkelijke loggertuigage aangemerkt kan worden. Zo goed en hard als de 'Geesje' zeilden die oude loggers echt niet :!: Laten we tenslotte de 'Lotos' niet vergeten. Dat is vanuit historisch perspectief gezien ook geen verkeerde logger.
Bij al de genoemde schepen is er gelukkig geen stacaravan of frietkot aan dek gepleurd om onderdeks zoveel mogelijk slaapplaatsen voor de 'verhuur' te creëren. :lol:

Ben errug benieuwd naar uw plaatjes overigens. :P
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

De Balder ben ik vorig jaar een paar keer op geweest ook tijdens de reunie van oud Vlaardingse vissers en de rest die er me van doen hadden, ook ontmoete ik er twee man die er op vrijwilleger zijn dier ik voor het laatst in 1958 gezien had.
Maar ik blijf het bijzonder jammer vinden dat er niet een stoomlogger
bewaard gebleven is.

Eens was er een tijd dat je in Vlaardingen van de ene kant van de haven naar de andere kant kon lopen vanwege alle zeilloggers die er lagen.

Afbeelding

Cor Boer
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Cor,

Ben het helemaal met je eens dat het zonde is dat er geen enkele 'fiets' bewaard gebleven is. Een 'fiets' was een typisch Vlaardings vissersschip en er had er nu eigenlijk eentje aan de museumkade moeten liggen.

De VL 172 'Clara' maakte in 1962 haar laatste teelt, en maakte dat seizoen 9 reizen. Ze voerde in totaal 303.600 kg haring aan, waarvoor ze fl. 262.115,- besomde. Daarna werd ze opgelegd en ging de hoed over de schoorsteen.
Als heel erg klein jochie heb ik de laatste twee 'fietsen', de 'Clara'en de VL 216 'Hennie' nog zo in de Oude Haven zien liggen. Op 1 maart 1965 verlieten ze allebei de Vlaardingse haven richting sloper. :cry:

Ze hadden allebei een beter lot verdiend!
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Mariner de VL 172 Clara en de VL 216 Hennie hebben enige tijd toen in de oude haven tegenover Sprei gelegen.
Later heeft voor het kantoor bij Hoogendijk ook nog de ex VL 115 gelegen ook die is niet behouden jammer jammer jammer de fietsen
waren loggers die vanaf het begin tot het eind bij Vlaardingen gevaren hebben.
Ik ben toch wel gelukkig dat ik op twee fietsen gevaren heb.

Hieronder voeren we in 1956 de haven uit

Afbeelding

Cor Boer
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Cor,

Kan me voorstellen dat je blij bent dat je nog op twee oude 'fietsen' gevaren hebt. Daarom is het ook zo belangrijk dat de oude garde, waarvan jij waarschijnlijk één van de laatsten bent, hun herinneringen optekenen, zodat een belangrijke periode van de Nederlandse zeevisserij niet in de vergetelheid raakt, maar ook voor nieuwe generaties inzichtelijk blijft. Wat dat betreft heb je voortreffelijk werk gedaan met je site! :)

Ik zou het trouwens ook wel aardig gevonden hebben als de"nieuwe" VL 115 'Vooraan' van Hoogendijk uit 1964, één van de eerste Nederlandse hektrawlers, bewaard gebleven was. Maar waar die boot gebleven is weet ik niet. Ooit eens gehoord dat ze als standby en guardvessel in de offshore werkzaam was.
Wie weet meer? :P
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Hallo Mariner de hektrawler VL 115 Vooraan gebouwd in 1964 maakte in 1981 haar laatste reizen en is toen naar Ierland verkocht en heette toen Seahorse Minder en voer toen voor de Offshore

Cor Boer


Plaats reactie