De zeillogger
De zeillogger 'GEESJE VAN URK', (schipper: Gert Loomeijer, stuurman: Marileen Biekart, maat: Mariner , kok: Sparks ) onder binnenkluiver, boomfok, grootzeil met topzeil en bezaan, rustig zeilend over bakboord, net na de finish van de 'Loggerrace 2000' in de Wesermonding.
Zoals ik geloof ik al eerder gememoreerd heb, won de 'Geesje' op meer dan overtuigende en glorieuze wijze deze race en werd de concurrentie volkomen gedeklasseerd, vernederd en volledig weggevaagd, (zo zei hij uiterst bescheiden èn met een duidelijk gevoel voor understatement ). Eigenlijk kon je niet eens spreken van serieuze concurrentie! .
(Foto: via Meike , collectie Mariner)
Zoals ik geloof ik al eerder gememoreerd heb, won de 'Geesje' op meer dan overtuigende en glorieuze wijze deze race en werd de concurrentie volkomen gedeklasseerd, vernederd en volledig weggevaagd, (zo zei hij uiterst bescheiden èn met een duidelijk gevoel voor understatement ). Eigenlijk kon je niet eens spreken van serieuze concurrentie! .
(Foto: via Meike , collectie Mariner)
Nog een oud Nederlands zeilloggertje gevonden;
De "RYVAR"; (nu onder duitse vlag in de charter)
Schiffstyp:
Heringslogger
Bauwerft:
Gebr. Boot / Holland
Länge über alles:
38,40 m
Rumpflänge:
24,95 m
Breite:
6,64 m
Tiefgang:
2,85 m
Verdrängung:
150 tons
Segelfläche:
380 qm
Takelungsart:
2 Mast Gaffelketch
Hauptmaschine:
1 x Caterpillar Marine 6 Zylinder 365 PS / 270 KW
Hilfsdiesel:
1 x MWM 2 Zylinder 15 KW / 380 V
1 x Westerbeke 3 Zylinder 5,5 KW / 220 V
1916
gebaut bei D. & Joh. Boot / Alphen aan de Rijn als stählerner Segellogger
DE MAAS
-Bau Nr. 632- für "N.V. Zeevisserij Mij. DE MAAS (J.W. Nefkens)
"DE MAAS / RO 16" Heimathafen: Rotterdam / Holland
verkauft im November an Karel Knoester / Scheveningen und umbenannt in "MERWEDE 5 / SCH414" Heimathafen Scheveningen / Holland
1917
verkauft an Scheepvaart Mij. "Flandria und umgebaut zum Frachtschiff
mit dem neuen Namen "FLEVO 1 / unbekannt" Heimathafen in Holland unbekannt
1921
verkauft im Oktober an G.J. van Vljet / Hardinxveld
1927
verkauft am 25. April an Hans Ramke / Altona und umbenannt in
HELGA. Einbau der ersten Maschine (Baujahr 1923), 2 Zylinder, 2 Takt Callesen, 40 PS. Heimathafen Hamburg / Deutschland
1931
am 28. Dezember hatte die HELGA schwere Grundberührung auf dem
Lillegrund im Oeresund
1932
im Januar: Bergung des schwer beschädigten Schiffes und Schlepp
nach Kopenhagen
verkauft im Juli an Dr. A. Wedekind (diese Information ist nicht bestätigt)??
1933
verkauft am 9. November an Anna Meta Buck & Johann Buck / Bremerförde, umbenannt in META BUCK, Heimathafen Hamburg / Deutschland
1935
Einbau einer neuen Hauptmaschine, 4 Zylinder, 4 Takt Deutsche Werke mit 100 PS
1955
Einbau einer neuen Hauptmaschine, 4 Zylinder, 4 Takt Völund mit 300 PS
1956
verkauft an Jostein Johannesen / Vedavagen, umbenannt in "SVEGRUNN" Heimathafen Haugesund / Norwegen
19??
Umbau zum Fischereifahrzeug (Seitenfischer)
1960
verkauft an die "Svegrunn's Rederi (Mgr. Sigurd Thuestad) "SVEGRUNN" Heimathafen Haugesund / Norwegen
1963
Eigner: Svegrundn's Rederi (Mgr. Jostein Johannesen) / Vedavagen
"SVEGRUNN" Heimathafen Vedavagen / Norwegen
1968
verkauft an Anen Saevik / Saevik "SVEGRUNN" Heimathafen Haugesund / Norwegen
1972
verkauft an Anen Saevik P / R / Saevik, "SVEGRUNN" Heimathafen Haugesund / Norwegen
1973
verkauft an Bernhard Espeland P / R / Mosterhamn, umbenannt in "RYVAR" Heimathafen Haugesund / Norwegen
1976
verkauft an Trygve Steinsland P / R / Steinsland "RYVAR" Heimathafen Haugesund / Norwegen
1978
verkauft an P / R / RYVAR (Gerhard Skaten) Onarheim, Einbau einer neuen Hauptmaschine, 6 Zylinder, 4 Takt Diesel, Typ Caterpillar D 343
und fuhr als Sandtransporter "RYVAR" Heimathafen Haugesund / Norwegen
1987
neuer Eigner P / R Harald Fedoy, Odd Alden, Veroy, Vaerlandet "RYVAR" Heimathafen ???
1995
verkauft an Joachim Kowalski "RYVAR" Heimathafen Flensburg / Deutschland. Umbau zum Segelfahrzeug
1996
01. Mai 1996 In Dienststellung als Traditionsschiff und seither in Fahrt sowohl in der westlichen Ostsee als auch im Atlantik von Brest bis Bergen
(Bron: de internetsite van de 'Ryvar')
De "RYVAR"; (nu onder duitse vlag in de charter)
Schiffstyp:
Heringslogger
Bauwerft:
Gebr. Boot / Holland
Länge über alles:
38,40 m
Rumpflänge:
24,95 m
Breite:
6,64 m
Tiefgang:
2,85 m
Verdrängung:
150 tons
Segelfläche:
380 qm
Takelungsart:
2 Mast Gaffelketch
Hauptmaschine:
1 x Caterpillar Marine 6 Zylinder 365 PS / 270 KW
Hilfsdiesel:
1 x MWM 2 Zylinder 15 KW / 380 V
1 x Westerbeke 3 Zylinder 5,5 KW / 220 V
1916
gebaut bei D. & Joh. Boot / Alphen aan de Rijn als stählerner Segellogger
DE MAAS
-Bau Nr. 632- für "N.V. Zeevisserij Mij. DE MAAS (J.W. Nefkens)
"DE MAAS / RO 16" Heimathafen: Rotterdam / Holland
verkauft im November an Karel Knoester / Scheveningen und umbenannt in "MERWEDE 5 / SCH414" Heimathafen Scheveningen / Holland
1917
verkauft an Scheepvaart Mij. "Flandria und umgebaut zum Frachtschiff
mit dem neuen Namen "FLEVO 1 / unbekannt" Heimathafen in Holland unbekannt
1921
verkauft im Oktober an G.J. van Vljet / Hardinxveld
1927
verkauft am 25. April an Hans Ramke / Altona und umbenannt in
HELGA. Einbau der ersten Maschine (Baujahr 1923), 2 Zylinder, 2 Takt Callesen, 40 PS. Heimathafen Hamburg / Deutschland
1931
am 28. Dezember hatte die HELGA schwere Grundberührung auf dem
Lillegrund im Oeresund
1932
im Januar: Bergung des schwer beschädigten Schiffes und Schlepp
nach Kopenhagen
verkauft im Juli an Dr. A. Wedekind (diese Information ist nicht bestätigt)??
1933
verkauft am 9. November an Anna Meta Buck & Johann Buck / Bremerförde, umbenannt in META BUCK, Heimathafen Hamburg / Deutschland
1935
Einbau einer neuen Hauptmaschine, 4 Zylinder, 4 Takt Deutsche Werke mit 100 PS
1955
Einbau einer neuen Hauptmaschine, 4 Zylinder, 4 Takt Völund mit 300 PS
1956
verkauft an Jostein Johannesen / Vedavagen, umbenannt in "SVEGRUNN" Heimathafen Haugesund / Norwegen
19??
Umbau zum Fischereifahrzeug (Seitenfischer)
1960
verkauft an die "Svegrunn's Rederi (Mgr. Sigurd Thuestad) "SVEGRUNN" Heimathafen Haugesund / Norwegen
1963
Eigner: Svegrundn's Rederi (Mgr. Jostein Johannesen) / Vedavagen
"SVEGRUNN" Heimathafen Vedavagen / Norwegen
1968
verkauft an Anen Saevik / Saevik "SVEGRUNN" Heimathafen Haugesund / Norwegen
1972
verkauft an Anen Saevik P / R / Saevik, "SVEGRUNN" Heimathafen Haugesund / Norwegen
1973
verkauft an Bernhard Espeland P / R / Mosterhamn, umbenannt in "RYVAR" Heimathafen Haugesund / Norwegen
1976
verkauft an Trygve Steinsland P / R / Steinsland "RYVAR" Heimathafen Haugesund / Norwegen
1978
verkauft an P / R / RYVAR (Gerhard Skaten) Onarheim, Einbau einer neuen Hauptmaschine, 6 Zylinder, 4 Takt Diesel, Typ Caterpillar D 343
und fuhr als Sandtransporter "RYVAR" Heimathafen Haugesund / Norwegen
1987
neuer Eigner P / R Harald Fedoy, Odd Alden, Veroy, Vaerlandet "RYVAR" Heimathafen ???
1995
verkauft an Joachim Kowalski "RYVAR" Heimathafen Flensburg / Deutschland. Umbau zum Segelfahrzeug
1996
01. Mai 1996 In Dienststellung als Traditionsschiff und seither in Fahrt sowohl in der westlichen Ostsee als auch im Atlantik von Brest bis Bergen
(Bron: de internetsite van de 'Ryvar')
Zoals hiervoor al eens gezegd stammen de Nederlandse zeilloggers oorspronkelijk af van de Franse 'lougres' of 'bisquines'.
Daarom hieronder twee fraaie Franse zeilloggertjes;
De 'Bisquines' 'La Granvillaise' (wit) en de 'La Cancalaise' (zwart).
Beide zijn als replica met gevoel en respect voor traditie gebouwd.
(Ja, die Fransozen bouwen tenminste goed zeilende replica's!!! )
De 'LA GRANVILLAISE';
De 'LA CANCALAISE';
(Foto's van internet geplukt)
Daarom hieronder twee fraaie Franse zeilloggertjes;
De 'Bisquines' 'La Granvillaise' (wit) en de 'La Cancalaise' (zwart).
Beide zijn als replica met gevoel en respect voor traditie gebouwd.
(Ja, die Fransozen bouwen tenminste goed zeilende replica's!!! )
De 'LA GRANVILLAISE';
De 'LA CANCALAISE';
(Foto's van internet geplukt)