Provinciale Stoomboot Diensten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Machinekamerdagboek "Prinses Beatrix".

Bericht door J.C.Willemsen »

(vervolg)

S.v.p. voortaan de vuile doeken tellen in tegenwoordigheid van Kees
Winkstra(?) Hebben 12 doeken te weinig ontvangen omdat die te
weinig ingeleverd waren,zeggen zij.
Wanneer wil Mr. Suurmond met verlof!
De menschen die boven de normale sterkte meevaren metéén invullen
in journaal.B.v. 1 DV - 1 DN.
Besteld : 1 vat Ursa - 1 vat DELO op vrijdagmorgen.De bedoeling is in elke aflooptank H.M. 100 L. te doen.
Besteld 40 lampen 40 W.
De reserve verstuivers zijn klaargemaakt.Als je soms verder gaat met
M.4 moet je daar niet aankomen,die gaan morgen in M.1.
Als er een man van R. en H. komt bespreek daar eens mee om de
belasting der trafo's verlichting gelijk te maken,is momenteel erg
ongelijk.
Mischien is er Donderdagnacht gelegenheid om de tapeinden in de re-
serve cil. deksels te vervangen door de gerolde draad in kantoor.

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.


J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Adri verteld van vroeger.

Bericht door J.C.Willemsen »

"Op de lijn Vlissingen-Breskens kwamen dijkwijls vrachtwagens
met aardappelen over.Waren steeds dezelfde matrozen die aard-
appelen kregen.Toen ik dienst had,kwamen weer deze vrachtwagens
over.Op een gegeven moment stonden in een bergkast verschillende
zakken met aardappelen klaar voor transport.Machinekamerpersoneel
heeft toen onderin deze zakken blinde flenzen gestopt.
De matroos heeft deze zakken naar de wal gedragen.
Maar oei..........wat wogen ze zwaar!"

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Willem.

Bericht door J.C.Willemsen »

Ik was Willem al vaker tegen gekomen,niet wetende dat hij een rijk
PSD verleden achter de rug had.Maar hoe begint zoiets.Je maakt
eens een praatje en je krijgt het over "de boot".
Ongelofelijk wat een verhalenverteller is die man.Als Willem verteld
zuig ik me vol en hoop maar dat ik het nog weet tegen de tijd dat ik
thuis kom.
Ook kreeg ik een plastiek zak van hem vol met PSD materiaal.Onder
andere een CD met daarop een interview van hem,opgenomen in 2003
een aantal weken voordat de PSD uitgevaren was.
Willem had zich opgewerkt van stoker via olieman tot machinist.
Hij was een vakgenoot van Adri,machinisten van de oude stempel.
Dat bedoel ik nou met dat Provinciaal budget voor 2008.Willem is
nu 88 jaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je zou bijna zelf iets organiseren.
Over Adri het volgende verhaal:
Samen met Willem stonden beide machinisten eens aan dek te kijken
naar het laden van de vrachtwagens op het hoofdrijdek van één van
de enkeldekkers.
Nou had je op die enkeldekkers aan de zijkant van het rijdek nog
een smal ,ik noem het maar even een stoepje.
Daar kon je normaal gewoon staan zonder dat het verkeer je van
de sokken reed.
Deze keer echter naderde er een vrachtwagen geladen met vlas.
Om optimaal te kunnen laden moesten de auto's zo dicht mogelijk
tegen het stoepje parkeren.
Vlas echter is een lading die buiten de laadbak uitsteekt met als
gevolg dat Adri klem kwam te zitten tussen het vlas en de scheeps-
wand en enige meters werd meegesleurd.
Gelukkig liep dit verhaal goed af,vlas is zacht!

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Prinses Beatrix

Bericht door ferryvaneeuwen »

Vlak na de oorlog werd ik tijdens de zomervakantie als Rotterdams bleekneusje bij familie in Den Bommel op Goeree Overflakkee afgeleverd. Eerst met de stoomtrein van de Rosestraat naar Numansdorp. Dikwijls kreeg je in de coupés de volle laag van de niet en wel verbrande kolen gassen; een speciaal luchtje. In Numansdorp stapte ik dan op de veerboot Prinses Beatrix die tussen de zandbanken doorslingerde richting Den Bommel, waar bij aankomst de familie me dan stond op te wachten.

Ik heb alle pagina's doorgelopen maar kon geen afbeelding vinden van deze veerboot. Het schip werd via de zijkanten geladen, afhankelijk hoe het voor de wal lag. Slechts één breed dek was er; model plat strijkijzer zeg maar. Heeft er nog iemand een plaatje of plaatjes van deze Prinses Beatrix van vlak na de oorlog?

Ferry

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Bericht door J.C.Willemsen »

Hallo Ferry,jouw verhaal doet bij mij geen belletje rinkelen.
Mischien weet Frank hier meer van,maar die is zoals veel mensen
momenteel op vakantie.

Groeten,Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Prinses Beatrix

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Jan,

Een soort radiostilte. Inderdaad hebben de vakanties nu overal toegeslagen. Je zou zeggen dat er ergens nog wel een liefhebber moet zijn met een mooi plaatje van deze Prinses Beatrix. Ik wacht het maar rustig af.

Ferry

roy
Berichten: 11763
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy »

De R.T.M. had kort na de oorlog ook de "Marsdiep", ( 1926 ), van de TESO gecharterd. Komt dat ook bekend voor ?.
Ik heb van de R.T.M. tijd met de "Marsdiep" nooit een foto kunnen vinden.

m.v.g. Roy

arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Klopt Roy, in 1945 begon de RTM na de oorlog weer met de dienst Hellevoetsluis - Middelharnis. Dat kon nog niet met hun eigen schepen. Op 9 mei 1945 begonnen zij met de Vlaardingen V en de Marsdiep. Deze laatste was van Teso gehuurd. De Vlaardingen V was van een dochter onderneming. De eigen vloot lag nog her en der verspreid, en de meeste vooral onder water.
En Ferry, ook ik heb zulke herrinneringen aan de veerdiensten die uit Numansdorphaven vertrokken. Ik ging dan naar Schouwen Duiveland. zoals jij naar Flakkee ging. Ik met de Schelde en later met de Minister C Lely van de RTM. De Prinses Beatrix kan ik mij nog goed herrinneren. Een wit schip, volgens mij ,maar dat weet ik niet zeker was ze van de firma van der Schuyt.

gr arij

arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

De Marsdiep heeft van 9 mei 1945 tot 16 maart 1946 voor de RTM gevaren.

gr arij

willem v arendnet
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 jul 2004 09:08
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door willem v arendnet »

Hier nog even een foto van de MARSDIEP 1926 van TESO.

Afbeelding
grt.Willem van arendnet
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Elk probleem is
een uitdaging.

arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Inmiddels weet ik dat de Prinses Beatrix inderdaad van de Firma van der Schuyt was.

gr arij

roy
Berichten: 11763
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy »

Hallo Arij & Willem,

Het schip dat jij "Minister C. Lely" noemde, is dat niet de "Dr. C. Lely" ?.
Inmiddels al weer zo'n 20 jaar geleden in de Rietbaan gesloopt.
Bedankt voor de data van de "Marsdiep".

De foto van de "Marsdiep" is genomen in de Zuiderhaven van Oudeschild. Op de achtergrond ligt de "Dr.Wagenmaker" ook van de TESO.

m.v.g. Roy

arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Nee Roy het was echt de Minister C Lelij, De RTM had twee Ministers. Men sprak ook over "de Minister" ongeacht welke ze ook bedoelde.
De minister C Lelij voer tussen Numansdorp en Zijpe. en dan had je de Minister Ph.W.van der Sleijden, deze voer van Hellevoetsluis naar Middelharnis. Er is rond het IJselmeer wel een dr C Lely geweest ook een passagiersschip. Ik heb daar weleens een postkaart van gezien bij Qoop een veilingsite. Daar kan je veel foto's van schepen vinden. Best de moeite waard om daar eens een kijkje te nemen. Te vinden op http://www.qoop.nl/index.php?page=%2Fsh ... imit%253D0
Nu weer terug naar de Minister C Lelij Zij is gebouwd in 1900 bij L Smit & Z, Kinderdijk. En verschillende keren verbouwd. In de oorlog tot zinken gebracht , geligt en in brand geschoten, weer gezonken. Uiteindelijk weer vlot gebracht, en bij de Rotterdamse werf Piet Smit hersteld. Dat ging niet zo gemakkelijk. Bij het op de helling zetten daar brak het voorschip af. Uiteindelijk werd het weer een degelijk schip. Daarna nog enkele malen verbouwd. Maar ook voor haar kwam het einde in Ambacht. Maar niet als Dr C v d Lely maar als Minister C van der Lelij.

gr arij

roy
Berichten: 11763
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy »

Hallo Arij,

Bedankt voor je uitgebreidde uitleg !.

m.v.g. Roy

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

vakantie.

Bericht door J.C.Willemsen »

Hallo kombuizers.

Mijn vorige bericht kwam uit de Franse Alpen waar ze een camping met
een internet aansluiting hadden,en ik de verleiding niet kon weerstaan
om even de praatjes door te nemen.
Weinig PSD schepen gezien daar,maar door een oud nummer van
troubadour Joop Visser wel aan de overtochten van weleer moeten
denken.
Het is een nummer uit 1983! en het heet:Ze stonden ineens.
(Alle nummers van Joop Visser op deze l.p heten naar de eerste regel)
Een paar zinnen:
Samen aan een reling staan
vrij en zonder zorgen
over wat er in de mist
van de toekomst ligt verborgen.

Het nummer gaat over de boot van Oostende naar Dover en het loopt
slecht af.
Maar ja, zo verging het de PSD uiteindelijk ook.

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Willem Wisse.

Bericht door J.C.Willemsen »

Willem Wisse was aan boord van één van de kleinere eenheden van
de PSD in die dagen,namelijk de z.g.n. "puntbootjes" toen zich daar
het volgende afspeelde.
De kapitein in kwestie, Houterman geheten, had een houten been en
was bijna boven aan de trap op weg naar de stuurhut,toen zijn been
losliet en naar beneden viel.
Het was bij vertrek en veel volk aan boord die de kapitein hoorden
roepen:"stuurman,stuurman,m'n poot ligt eraf!"
"Ja kapitein,ik kom al"riep de stuurman en velen zagen hoe de stuurman
even later met het been onder zijn arm de trap opliep op weg naar de
eigenaar.

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.



Plaats reactie