Provinciale Stoomboot Diensten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Den Bommel

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Arij,

Ja, nog bedankt voor de informatie. Inderdaad was de firma van der Schuyt de eigenaar. Het is wel gebeurd dat een zwaar beladen aanhanger er aan de ene kant op kwam, wat te ver doorschoot waardoor de Prinses Beatrix ging overhellen. Vervolgens schoof de hele kar er aan de andere kant van het schip af, dwars door de bomen heen! Er was geen houden meer aan. Dat was een consternatie van belang en aan vloeken geen gebrek. Leergierig als ik was stak ik er een hoop nieuwe dingen van op.

Ferry


Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Jan.
All the best
Jos

Voor de verandering maar weer eens een foto van de Irene en wel van de tunnel.
Om in de stuwmotorkamer te kunnen komen kon je vanuit de machinekamer via
een waterdichte deur (die je met een handwiel open en dicht kon draaien) de tunnel
in naar het voorschip.(of achterschip).
Ook kon je deze ruimten via het rijdek bereiken.
In de tunnels hingen wat reserveonderdelen en wat gereedschappen.

Met groeten, Jan Willemsen.

Afbeelding

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nog een bijdrage van Jan.
All the best
Jos

Als je dus aan de andere kant van de tunnel kwam,keek je tegen
de schroefmotoren aan.De enkeldekkers (en trouwens bijna alle
schepen van de PSD) waren diesel-electrisch, dat wil zeggen dat
in dit geval 4 dieselmotoren ook 4 generatoren aandreven die
op hun beurt de hoofdstroom leverden voor de elctromotoren
die opgesteld stonden in de ruimte op de foto.
Nou kan ik mij niet meer herinneren of deze electromotoren in
lijn stonden of parallel geschakeld aan een tandwielkast.
Het is op de foto ook niet goed te zien.
In ieder geval kon simpel gezegd de stroom op de brug geregeld
worden zodat de aan de electromotoren
gekoppelde schroefas + schroef links of rechtsom kon draaien en
hard of langzaam.
Het trapje op de foto leidde naar het bordes wat dan weer toegang
gaf tot de stuurmachinekamer, maar daarover later meer.

Met groeten, Jan Willemsen.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

[quote="Wim van der Moolen"]Ik heb alle pagina's van dit topic goed nagekeken, maar de 'Koningin Wilhelmina' ben ik niet tegengekomen, Wim.

De Koningin Wilhelmina passeert de Prinses Juliana van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland. (jaren 30)

Afbeelding

Groet Frank
Groet Frank

roy
Berichten: 11763
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy »

Hallo Frank,

We kennen haar als "Opoe" vanaf 1960 bij de TESO. Ze is overigens al wel tersprake gekomen hoor !.

m.v.g. Roy

willem v arendnet
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 jul 2004 09:08
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door willem v arendnet »

Hallo Frank en Roy.
hier dan nog een keer Opoe Wilhelmina.

Afbeelding
grt.Willem van arendnet
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Elk probleem is
een uitdaging.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

In de jaren vijftig is de Koningin Wilhelmina gemoderniseerd door de Scheldewerf. De verschillen zijn goed zichtbaar op beide foto's.

Groet Frank
Groet Frank

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

In lijn of parallel?

Bericht door J.C.Willemsen »

Na enig speurwerk in het boek van Willem Boot blijkt dat na bestude-
ring van het Algemeen Plan van de "Irene" de ferry beschikte over
2 voortstuwingmotoren,dus 1 in het voorschip en 1 in het achterschip.
Deze opstelling werd ook op de "Prinses Margriet"toegepast.
Op de "Beatrix"echter had je 2 schroefmotoren aan iedere kant die
dus met een tandwielkast werden gekoppeld aan de schroef.
Terugdenkend vond ik het op de "Beatrix"ook altijd voller dan op
die andere schepen(met machinerieën dan hè).

Met groeten,Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Willem Wisse vertelt.

Bericht door J.C.Willemsen »

Een zekere WTK in dienst van de Provinciale was erg zuinig op
zijn gereedschap.Gebruiken mocht omdat het daar toch voor
bedoeld was uiteindelijk,maar het ging hem aan het hart.
En na gebruik alles poetsen graag!
Nu was het zo dat als er slecht weer op komst was,de salonramen op de
enkeldekkers werden afgeblind met luiken tegen overkomende zeeën.
De matrozen hadden hiervoor wel een grote bahco nodig van de
meester.
En waar hij altijd zo bang voor was geschiedde."Meester,de bahco ligt
in de majem"!
In werkelijkheid hadden de jongens hem in een kast opgeborgen.
"Rustig maar meester,we weten waar hij ongeveer ligt,we dreggen
hem wel op".
En terwijl de meester er niet meer in geloofde kwam de druipende bahco toch boven water.
"Willem,leg hem meteen in de gasolie" zei de meester,en mompelde:
"Ongelofelijk,door zo'n klein oogje".

Groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

Douwe J.
Berichten: 1762
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Bericht door Douwe J. »

Hallo mannen,

Weten jullie ook welke veerboot dit is?
Het is wel een oudje, geen idee hoe oud.
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.

roy
Berichten: 11763
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy »

't Is meer iets voor Zeeuwen om uit te voegelen, maar ik denk de "Prins Bernard".

m.v.g. Roy

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Prins Bernhard.

Bericht door J.C.Willemsen »

Als rasechte Zeeuw voel ik mij natuurlijk aangesproken Roy,en inder-
daad enig gevoegel heeft het wel gekost want de Bernhard en de
Juliana leken voor de verbouwing in 1963 heel erg veel op elkaar.
Maar volgens mij is het ook de Bernhard en wel om het radarmastje
bij de schoorsteen.Andere verschillen zie ik zo gauw niet.
Mischien wel bewust gedaan om ze uit elkaar te kunnen houden.
Wel een hele mooie foto Douwe,van een aanzichtkaart zo te zien?
De "Prins Bernhard" werd gebouwd in 1948.

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Douwe, Roy en Jan, het is de Prins Bernhard.

De Prins Bernhard had inderdaad de radar op de schoorsteen en de Koningin Juliana niet.

Afbeelding

Afbeelding

Groet Frank
Groet Frank

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

radar.

Bericht door J.C.Willemsen »

Wat ik me dan wel afvraag:Waar had de "Juliana"dan haar radar?
Ik kan hem met de beste wil van de wereld niet ontdekken.
Of voer alleen de "Bernhard"in de mist?

Met groeten, Jan.
vooruitgang is onrust.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Jan, het was even een uitzoeken en nalezen in de diverse boeken.
Uiteindelijk kwam ik een plaatje tegen met de Konigin Juliana met radar.
Mijn inschatting is dat deze radar in de tweede helft van de jaren 50 geplaatst is en van een minder robuuste constructie is dan die van de Bernhard.
Een ander uitwendig verschil zou kunnen zijn de plaatsing van de lichten onder de ra's in de masten. Bij de juliana staan die hoger dan bij de Bernhard. Zie foto twee en drie.

Groet Frank

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Bericht door J.C.Willemsen »

Allemachtig Frank,ik heb je wel aan het werk gezet zeg,maar gelukkig
is er weer een stukje van de puzzel ontrafeld.
En gisteren kwam ik bij de Aldi weer 2 oud collega's tegen.
Helaas hebben maar weinigen een computer laat staan internet.
Toch zet ik ze allemaal aan het werk om die schoenendozen van
zolder te halen en die grijze massa eens aan het werk te zetten.

Gegroet,Jan.
vooruitgang is onrust.



Plaats reactie