Provinciale Stoomboot Diensten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Willem, hier zien we de Zeemeeuw bij de doop in 1931.

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank


willem v arendnet
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 jul 2004 09:08
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door willem v arendnet »

Hallo Frank

Heel erg bedankt weer voor deze bijdragen aan foto's en tekst. :D

Maar volgens mij zijn dit toch twee verschillende schepen denk jij ook niet ?

Afbeelding
grt.Willem van arendnet
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Elk probleem is
een uitdaging.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Willem, naam en schip komen niet overeen, denk ik. Eerlijk gezegd vind ik het schip op de foto wel erg groot en lomp voor een (snelle) postjager en denk ik eerder aan een gewone veerboot (De Prins Hendrik?).

Mag ik vragen uit welk boek die foto afkomstig is?

Groet Frank
Groet Frank

willem v arendnet
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 jul 2004 09:08
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door willem v arendnet »

Hallo Frank
Het komt van deze Website.

http://www.psdzeeland.nl/historie/historie.html
Laatst gewijzigd door willem v arendnet op 28 jul 2006 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
grt.Willem van arendnet
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Elk probleem is
een uitdaging.

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Willem,
Heb je misschien een korter adres? :lol:
All the best
Jos

willem v arendnet
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 jul 2004 09:08
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door willem v arendnet »

Sorry Jos
Was al bezig met een korte link.
Zo is het beter :D
grt.Willem van arendnet
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Elk probleem is
een uitdaging.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Willem ( v Arendnet) Twee afbeeldingen van de Prins Hendrik een van na de nieuwbouw en een van na de verlenging.

Met een beetje vergelijken kun je zien dat het om de gezonken Prins Hendrik gaat op de foto van de PSD site.

Groet Frank

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Na de Ramp van 1953 is de veerdienst Vlissingen-Breskens tijdelijk ondersteund geweest door 2 Baselboten van de Nederlandse Stoomboot-Reederij (Akkermans), nml de Prins Bernhard en de Zeeuw.

Weet iemand hoe het met deze beide schepen verder vergaan is?

Hier een drietal foto's van de aankomst/vertrek in Vlissingen bij de Visserhaven van de Zeeuw.

Groet Frank.

Aankomst

Afbeelding

Lossen/laden

Afbeelding

Vertrek

Afbeelding
Groet Frank

arendnet

Bericht door arendnet »

Hallo Frank

Bedankt weer voor de foto's
Stuur mij nog even een Email
Ik heb nog wat gegevens van De Zeeuw voor je.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Aankomst Vlissingen.

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank

Gebruikersavatar
henk kort
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:19
Locatie: vlissingen

Bericht door henk kort »

Hoi Willem

Heb je hier nog iets aan,dit is het enige wat ik op de cd ,de geschiedenis van de PSD,kon vinden.

groetjes Henk.

houten radarstoomschip westerschelde in haven
Afbeelding

Provinciale stoomboot westerschelde.
Afbeelding

stalen raderstoomboot westerschelde
Afbeelding

schroefstoom zeeland.
Afbeelding

stalen raderstoomboot zeeland
Afbeelding

bronnen:smit kinderdijk-PSD archief.
Eens op het water,en voor altijd verkocht

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Belgische touringcar.

Bericht door J.C.Willemsen »

Toen Willem Wisse zo rond 1950 in dienst kwam bij de Provinciale,
had hij daarvoor al enige tijd op de mailboten naar Engeland gewerkt
als stoker.
Ook bij de PSD hadden ze in die tijd stomers n.l. de z.g.n."Moerdijk-
pontjes".
Deze ponten voeren tussen Kruiningen en Perkpolder.
Over die tijd het volgende verhaal.
Deze Moerdijkponten konden soms "zwaar"stoken,dit hield in dat
de pijpen vol met roet zaten waardoor ze slecht trokken.
Die rot ketel stookt niet zei Willem en besloot er iets aan te doen.
Hij boog de peilglazen leiding om en sloot deze aan op de stoomleiding.
In die tijd echter was het toerisme in opkomst en aan dek stond op
deze mooie zomerdag o.a. een open Belgische touringcar met luchtig
gekleede reizigers.
De schoorsteen braakte roet uit en sloeg neer aan dek terwijl de
kapitein kwaad was en Willem van niets wist.

Met groeten, Jan.
vooruitgang is onrust.

Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Willemsen, :D :D :D

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Liften.

Bericht door J.C.Willemsen »

Als je als aflosser geplaatst werd op een boot buiten je standplaats,
kon je vroeger nogal eens lang onderweg zijn.
Dat was niet altijd even leuk zeker ook omdat lang niet alle gemaakte
uren vergoed werden.
Een auto had men niet en de bus reed niet altijd meer op dat late uur.
Een voorbeeld: Als je om 13.00 uur moest beginnen in Kruiningen
moest je om 10.00 uur de deur uit.
En als je als Vlissinger op maandagochtend in Kruiningen de vroege
dienst had moest je 's zondagsavonds om 20.00 uur al vertrekken.
Het ging dan met de trein naar Kruiningen en dan moest je verder
maar zien hoe je bij de veerhaven kwam...............lopen dus.
En dat werd allemaal niet vergoed.
Later kwam er detacheergeld van zo'n 65 gulden in de maand.
Moest je in Terneuzen aflossen en je was zondags om 13.30 klaar,
dan was je pas om 18.00 uur thuis.
Je nam dan de bus vanaf Hoedekenskerke naar Vlissingen (met heel
veel stops onderweg) daar stond je fiets en daar kwam je mee thuis.
Met je reisgeld kwam je dan maar net uit.
Je moest met andere woorden maar zien dat je er kwam.

Om die reden werd er daarom ook nogal eens naar huis gelift.
En het was op de laatste overtocht van die dag dat Willem Wisse de
dekdienst vroeg of ze eens om wilden kijken naar een passagier die
ook richting Vlissingen moest.
(De bussen reden zo laat niet meer)
Een lift werd gevonden maar de bestuurder zei:"Me bin nog nie tuus oar".
En daar bleek hij gelijk in te krijgen.
Willem was aan de goden overgeleverd want de man bleek dronken en
reed in Kruiningen gelijk naar het café.
Later ging het verder naar Goes maar ze raakten zonder benzine en met
een jerrycan heeft Willem toen een lossepomp houder (benzinepompen
langs de snelweg waren er toen nog niet) uit zijn bed gebeld.
Weer verder ging het, maar bij de Sloedam ging het mis want hier reed
hij zijn banden lek op een paar paaltjes.
"Ik ga slapen, zei de man.Ik rij geen meter meer!".
"Er valt ook niets meer te rijden,zei Willem.Ik ga lopen".
Om 24.00 uur was Willem van boord gestapt.Om 04.00 uur was hij thuis.

Je maakt wat mee.

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Als je met de breedbek ferries naar Breskens vaart, en je stapt de wal op dan kun je nog
wat contouren zien van wat ooit de kleine fuik was.
De brug en de hefinrichting zijn wel verdwenen.
Het is 1985 als de Prins Bernhard zich losmaakt uit die zelfde kleine fuik op weg naar
"den overkant ".
Let op dat schattige slagboompje.

Met groeten, Jan Willemsen

Afbeelding
Groet Frank

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

vervolg machinekamerdagboek Prinses Beatrix.

Bericht door J.C.Willemsen »

17 - 18 sept. '58. 22.00 - 6.00

150000 l. gasolie geladen.

Peilbunkers

SBV Voor: 26,1 Na: 38

BBV Voor: 26,8 Na: 37,1

BBA Voor: 36,8 Na: 48,4

SBA Voor: 34,8 Na: 49,1

Verstuivers 2 - 3 - 4 M4 genomen.
alle 3 nieuwe veren enz.
Bon voor schuurspindel v/d luchtaanzet afsl. verzenden s.v.p.
Karel 't H. niet voor ND invullen heeft verlof (journaal)
Filtermatten salons 1e klas met Mnr Ventevogel afgesproken
dat deze verwisseld zullen worden voor reserve,we kunnen dan
zien hoe de vuile schoongemaakt moeten worden.
accu's bij, 5.00 uur.
Voortstuwing op schakelbord af.Omvormer (SB) staat nog bij.
Vonden loszittende prop ter hoogte v/d hartlijn krukas onder
Woodward regulateur.Deze wat vaster aangezet.
Weet niet of deze nog wat houden moet.

met groeten Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.



Plaats reactie