Provinciale Stoomboot Diensten
Re: Provinciale Stoomboot Diensten
Bertus, en die witte stipjes in het midden van de foto, dat is de bewuste minicamping.
Groet Frank
Re: Provinciale Stoomboot Diensten
Bertus, ik hoop dat je van Peeland hebt genoten.
Wat je ver haalt is lekker en voor die van Walcheren is dit stukje Zeeland, waar je je nog op een eiland voelt te dicht om de hoek.
groeten
Hylke
Wat je ver haalt is lekker en voor die van Walcheren is dit stukje Zeeland, waar je je nog op een eiland voelt te dicht om de hoek.
groeten
Hylke
Re: Provinciale Stoomboot Diensten
Op de PSD veerdienst Kruiningen <> Perkpolder en Vlissingen <> Breskens hadden ze lekkere kroketten.
Jammer dat die veren niet meer bestaan, was toch een aardige onderbreking in de reis, met tijd voor een kopje koffie met een snack.
Jammer dat die veren niet meer bestaan, was toch een aardige onderbreking in de reis, met tijd voor een kopje koffie met een snack.
Re: Provinciale Stoomboot Diensten
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: Provinciale Stoomboot Diensten
RDM bouwnummer 176: Veerboot "Prinses Juliana", 1932.
Zie ook http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-176.html.
De veerboot "Prinses Juliana" in 1931 in aanbouw op de helling bij de RDM, foto: PSD-Zeeland (Willem J.J. Boot).
Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Gedeputeerde Staten van Zeeland, Middelburg.
Tonnage: 120 dwt, 1416 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 65,52 m, B = 12,72 m, H = 4,95 m.
Voortstuwing: diesel-electrisch, 1200 apk, max. snelheid 14 kn, dienstsnelheid 12,5 kn.
Verdere gegevens: 800 passagiers, 48 eenheden.
Historie:
De kiel van de "Prinses Juliana" werd gelegd op 2 april 1931. Op 12 oktober van dat jaar werd ze gedoopt en te water gelaten. Op de veertiende februari 1932 werd de "Prinses Juliana" overgedragen aan de Provinciale Stoombootdiensten (PSD) en in dienst gesteld tussen Vlissingen en Breskens.
De ferry leek op de "Koningin Wilhelmina", maar er waren verschillen. Zo had de "Prinses Juliana" een andere laadklepconstructie, drie reddingsboten op het topdek en een langere bovenbouw. Daarnaast was het de eerste diesel-elektrische veerboot van de PSD, de "Koningin Wilhelmina" was diesel-mechanisch. Samen met deze laatst genoemde veerboot voer de "Prinses Juliana" op de route Vlissingen - Breskens. Vanaf 1932 was dat een moderne veerdienst met twee ro-ro veerboten.
Lang heeft de "Prinses Juliana" echter niet gevaren, want de Tweede Wereldoorlog brak uit en op 18 mei 1940 werd ze door de Fransen tot zinken gebracht in Breskens.
Wel werd ze op 15 augustus 1940 al weer gelicht en zou begonnen worden met het repareren op de werf "De Schelde". Het werfpersoneel heeft dit echter op een zorgvuldige en goede manier gesaboteerd. Daarom heeft de "Prinses Juliana" de hele oorlog in het Kanaal door Walcheren gelegen. In oktober 1944 brachten de terugtrekkende Duitse troepen de veerboot tot zinken in de Vlissingse haveningang.
Alleen de hoofdmotor kon later worden geborgen en werd toen overgezet in de "Prins Hendrik". Enkele onderdelen, maar zeker niet het hele schip, werden hergebruikt in de nieuwe "Prinses Juliana", later de "Koningin Juliana". De rest van de oude "Prinses Juliana" werd gesloopt.
De veerboot "Prinses Juliana" tijdens de proefvaart op 22 december 1931, foto: Een Halve Eeuw Droogdok, door Evert van der Schee.
De veerboot "Prinses Juliana" door de Fransen in 1940 tot zinken gebracht, foto: www.geschiedeniszeeland.nl.
Mvg, Johan.
Zie ook http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-176.html.
De veerboot "Prinses Juliana" in 1931 in aanbouw op de helling bij de RDM, foto: PSD-Zeeland (Willem J.J. Boot).
Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Gedeputeerde Staten van Zeeland, Middelburg.
Tonnage: 120 dwt, 1416 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 65,52 m, B = 12,72 m, H = 4,95 m.
Voortstuwing: diesel-electrisch, 1200 apk, max. snelheid 14 kn, dienstsnelheid 12,5 kn.
Verdere gegevens: 800 passagiers, 48 eenheden.
Historie:
De kiel van de "Prinses Juliana" werd gelegd op 2 april 1931. Op 12 oktober van dat jaar werd ze gedoopt en te water gelaten. Op de veertiende februari 1932 werd de "Prinses Juliana" overgedragen aan de Provinciale Stoombootdiensten (PSD) en in dienst gesteld tussen Vlissingen en Breskens.
De ferry leek op de "Koningin Wilhelmina", maar er waren verschillen. Zo had de "Prinses Juliana" een andere laadklepconstructie, drie reddingsboten op het topdek en een langere bovenbouw. Daarnaast was het de eerste diesel-elektrische veerboot van de PSD, de "Koningin Wilhelmina" was diesel-mechanisch. Samen met deze laatst genoemde veerboot voer de "Prinses Juliana" op de route Vlissingen - Breskens. Vanaf 1932 was dat een moderne veerdienst met twee ro-ro veerboten.
Lang heeft de "Prinses Juliana" echter niet gevaren, want de Tweede Wereldoorlog brak uit en op 18 mei 1940 werd ze door de Fransen tot zinken gebracht in Breskens.
Wel werd ze op 15 augustus 1940 al weer gelicht en zou begonnen worden met het repareren op de werf "De Schelde". Het werfpersoneel heeft dit echter op een zorgvuldige en goede manier gesaboteerd. Daarom heeft de "Prinses Juliana" de hele oorlog in het Kanaal door Walcheren gelegen. In oktober 1944 brachten de terugtrekkende Duitse troepen de veerboot tot zinken in de Vlissingse haveningang.
Alleen de hoofdmotor kon later worden geborgen en werd toen overgezet in de "Prins Hendrik". Enkele onderdelen, maar zeker niet het hele schip, werden hergebruikt in de nieuwe "Prinses Juliana", later de "Koningin Juliana". De rest van de oude "Prinses Juliana" werd gesloopt.
De veerboot "Prinses Juliana" tijdens de proefvaart op 22 december 1931, foto: Een Halve Eeuw Droogdok, door Evert van der Schee.
De veerboot "Prinses Juliana" door de Fransen in 1940 tot zinken gebracht, foto: www.geschiedeniszeeland.nl.
Mvg, Johan.
Re: Provinciale Stoomboot Diensten
Bij het topic "Groeten uit Zeeland" heb ik wat foto's geplaatst.vistuig schreef:http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/veer ... vlissingen
Bouw Prinses Irene
Bij toeval gevonden, een fotoreportage van de bouw en overdracht van Prinses Irene.
Hier te vinden: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/sooth
Een heel eind naar beneden scrollen. Staat bij het hoofdstuk over de KMS.
Hier te vinden: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/sooth
Een heel eind naar beneden scrollen. Staat bij het hoofdstuk over de KMS.
- Piet Bruijns
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
- Locatie: Oudenbosch
Re: Provinciale Stoomboot Diensten
Misschien een wat late reactie op het geheimzinnige laddertje tegen de mast van de prins Willem.
Het diende als hoge uitkijkpost voor de stuurman, wanneer hij bij laag water over de dijk kon kijken of er eventueel zeevaart aankwam.
Om de haven over de eb goed uit te kunnen varen moest hij vol vermogen achteruit "overstuur", de haven uit, waarbij het schip toch al heel slecht stuurde met dat (te) kleine koproer.
De haven van Terneuzen was toch al niet zo'n makkelijke haven om in en uit te varen, zeker niet wanneer de ebstroom vol aan doorgezet was.
Heel vaak heb ik dit zelf ervaren omdat ik dienst deed op de RV. 14. Een boot van de Kon.Marechaussee, die aan dezelfde ponton, samen met de RP 10, afgemeerd lag.
Talloze keren heb ik de oversteek met de veerboot (onbetaald) in de stuurhut meegemaakt.
Een bijzondere ervaring.
Het diende als hoge uitkijkpost voor de stuurman, wanneer hij bij laag water over de dijk kon kijken of er eventueel zeevaart aankwam.
Om de haven over de eb goed uit te kunnen varen moest hij vol vermogen achteruit "overstuur", de haven uit, waarbij het schip toch al heel slecht stuurde met dat (te) kleine koproer.
De haven van Terneuzen was toch al niet zo'n makkelijke haven om in en uit te varen, zeker niet wanneer de ebstroom vol aan doorgezet was.
Heel vaak heb ik dit zelf ervaren omdat ik dienst deed op de RV. 14. Een boot van de Kon.Marechaussee, die aan dezelfde ponton, samen met de RP 10, afgemeerd lag.
Talloze keren heb ik de oversteek met de veerboot (onbetaald) in de stuurhut meegemaakt.
Een bijzondere ervaring.
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX