Provinciale Stoomboot Diensten
De eerste twee foto's zijn wat gedateerd, maar geven een indruk van de kantoorgebouwen en werkplaats van de PSD uit de jaren 60.
In mijn herinnering noemde mijn vader deze gebouwen de "Ponderosa" naar de toendertijd bekende TV serie "Bonanza", het bleef tenslotte een boerenbedrijf gerund door b............
Groet Frank
De binnenhaven met rechtsonder de werkplaats van de PSD,medio 1983.
In mijn herinnering noemde mijn vader deze gebouwen de "Ponderosa" naar de toendertijd bekende TV serie "Bonanza", het bleef tenslotte een boerenbedrijf gerund door b............
Groet Frank
De binnenhaven met rechtsonder de werkplaats van de PSD,medio 1983.
Groet Frank
De portier.
Als je niet moest aflossen dan liep je dagdienst op de schepen en werden er allerlei
voorkomende werkzaamheden verricht.
Soms lag er een schip voor onderhoud aan de werkplaats of voor een dokbeurt bij de
Schelde in Vlissingen-Oost.Dan werd je daar naar toe gestuurd.
Als je dan de hele week gewerkt had en het weekend kwam eraan dan werden wij thuis
heel voorzichtig met het opnemen van de telefoon.
Het kwam namelijk (helaas) geregeld voor dat er tegen de tijd dat het weekend werd en dan
vooral in de nachtdienst medewerkers "ziek"werden.
Eén van de taken van de portier was dan het rijtje met aflossers langs te bellen.
Nummermelders bestonden nog niet en had je de pech nietsvermoedend de hoorn van
de haak te nemen en aan de andere kant de legendarische woorden"PORTIERRRRR
STOOMBOOTDIENSTENNNN" uit te horen spreken,dan had je maar te gaan.
Onze portier was zeer plichtsgetrouw en was in staat om een taxi naar je huis toe
te sturen als hij het niet vertrouwde.
Ik maakte me daar niet druk om,ik woonde toendertijd 5 hoog!
Met groeten, Jan Willemsen.
Als je niet moest aflossen dan liep je dagdienst op de schepen en werden er allerlei
voorkomende werkzaamheden verricht.
Soms lag er een schip voor onderhoud aan de werkplaats of voor een dokbeurt bij de
Schelde in Vlissingen-Oost.Dan werd je daar naar toe gestuurd.
Als je dan de hele week gewerkt had en het weekend kwam eraan dan werden wij thuis
heel voorzichtig met het opnemen van de telefoon.
Het kwam namelijk (helaas) geregeld voor dat er tegen de tijd dat het weekend werd en dan
vooral in de nachtdienst medewerkers "ziek"werden.
Eén van de taken van de portier was dan het rijtje met aflossers langs te bellen.
Nummermelders bestonden nog niet en had je de pech nietsvermoedend de hoorn van
de haak te nemen en aan de andere kant de legendarische woorden"PORTIERRRRR
STOOMBOOTDIENSTENNNN" uit te horen spreken,dan had je maar te gaan.
Onze portier was zeer plichtsgetrouw en was in staat om een taxi naar je huis toe
te sturen als hij het niet vertrouwde.
Ik maakte me daar niet druk om,ik woonde toendertijd 5 hoog!
Met groeten, Jan Willemsen.
Groet Frank
-
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
- Locatie: Koudekerke
BBA.
Hallo Douwe.
Inderdaad,ondanks het feit dat de PSD al meer dan 3 jaar passé is
is er nog steeds een veerverbinding tussen Vlissingen en Breskens.
En de situatie is precies hetzelfde als toen men er in 1828 mee begon.
Namelijk een in opdracht van de provincie gebouwd schip(schepen)
gerund door een particulier(BBA).
Met groeten, Jan Willemsen.
Inderdaad,ondanks het feit dat de PSD al meer dan 3 jaar passé is
is er nog steeds een veerverbinding tussen Vlissingen en Breskens.
En de situatie is precies hetzelfde als toen men er in 1828 mee begon.
Namelijk een in opdracht van de provincie gebouwd schip(schepen)
gerund door een particulier(BBA).
Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.
Een kijkje in de machinekamer van de Prinses Christina, medio 1968.
Beide heren laten zien dat het voor hun de normaalste zaak van de wereld is, dat werktuigkundigen in "vol oornaat" (inclusief pet) hun werk staan te doen in de machinekamer.
Net zoals hun "nautische broeders" op de brug.
Groet Frank
Beide heren laten zien dat het voor hun de normaalste zaak van de wereld is, dat werktuigkundigen in "vol oornaat" (inclusief pet) hun werk staan te doen in de machinekamer.
Net zoals hun "nautische broeders" op de brug.
Groet Frank
Groet Frank
-
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
- Locatie: Koudekerke
Hallo Frank,toch klopte dat wel hoor.Zeker de oudere garde was altijd
strak in het pak.De meesten waren maar wat fier op hun uniform.
Het straalde toch wat gezag en aanzien uit.Natuurlijk werd het ook
gewoon als werkkleding beschouwd.
Vooral de machinist met blauwe overall en uniformpet al wachtlopend
in de machinekamer komt me nog zeer bekend voor.
Alhoewel er natuurlijk ook genoeg waren die vonden dat een uniform
alleen bij het Leger des Heils thuishoorde.
De jongere "meesters"kwamen nadat de eisen verscherpt waren alle-
maal van de grote vaart en die droegen hooguit een beige overall.
Op de foto's is de "meester"druk doende met manoevreren.
In "mijn"tijd was de bediening geautomatiseerd maar werd er wel
één keer in de week (meestal op zondag) vanuit de machinekamer
gevaren als test.
Nou weet ik niet of de Christina en de Alexander vanaf de nieuwbouw
al geautomatiseerd waren,of dat dit later gebeurt is.
met groeten, Jan Willemsen.
strak in het pak.De meesten waren maar wat fier op hun uniform.
Het straalde toch wat gezag en aanzien uit.Natuurlijk werd het ook
gewoon als werkkleding beschouwd.
Vooral de machinist met blauwe overall en uniformpet al wachtlopend
in de machinekamer komt me nog zeer bekend voor.
Alhoewel er natuurlijk ook genoeg waren die vonden dat een uniform
alleen bij het Leger des Heils thuishoorde.
De jongere "meesters"kwamen nadat de eisen verscherpt waren alle-
maal van de grote vaart en die droegen hooguit een beige overall.
Op de foto's is de "meester"druk doende met manoevreren.
In "mijn"tijd was de bediening geautomatiseerd maar werd er wel
één keer in de week (meestal op zondag) vanuit de machinekamer
gevaren als test.
Nou weet ik niet of de Christina en de Alexander vanaf de nieuwbouw
al geautomatiseerd waren,of dat dit later gebeurt is.
met groeten, Jan Willemsen.