Provinciale Stoomboot Diensten
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Den Bommel
Hallo Arij,
Ja, nog bedankt voor de informatie. Inderdaad was de firma van der Schuyt de eigenaar. Het is wel gebeurd dat een zwaar beladen aanhanger er aan de ene kant op kwam, wat te ver doorschoot waardoor de Prinses Beatrix ging overhellen. Vervolgens schoof de hele kar er aan de andere kant van het schip af, dwars door de bomen heen! Er was geen houden meer aan. Dat was een consternatie van belang en aan vloeken geen gebrek. Leergierig als ik was stak ik er een hoop nieuwe dingen van op.
Ferry
Ja, nog bedankt voor de informatie. Inderdaad was de firma van der Schuyt de eigenaar. Het is wel gebeurd dat een zwaar beladen aanhanger er aan de ene kant op kwam, wat te ver doorschoot waardoor de Prinses Beatrix ging overhellen. Vervolgens schoof de hele kar er aan de andere kant van het schip af, dwars door de bomen heen! Er was geen houden meer aan. Dat was een consternatie van belang en aan vloeken geen gebrek. Leergierig als ik was stak ik er een hoop nieuwe dingen van op.
Ferry
Van Jan.
All the best
Jos
Voor de verandering maar weer eens een foto van de Irene en wel van de tunnel.
Om in de stuwmotorkamer te kunnen komen kon je vanuit de machinekamer via
een waterdichte deur (die je met een handwiel open en dicht kon draaien) de tunnel
in naar het voorschip.(of achterschip).
Ook kon je deze ruimten via het rijdek bereiken.
In de tunnels hingen wat reserveonderdelen en wat gereedschappen.
Met groeten, Jan Willemsen.
All the best
Jos
Voor de verandering maar weer eens een foto van de Irene en wel van de tunnel.
Om in de stuwmotorkamer te kunnen komen kon je vanuit de machinekamer via
een waterdichte deur (die je met een handwiel open en dicht kon draaien) de tunnel
in naar het voorschip.(of achterschip).
Ook kon je deze ruimten via het rijdek bereiken.
In de tunnels hingen wat reserveonderdelen en wat gereedschappen.
Met groeten, Jan Willemsen.
Nog een bijdrage van Jan.
All the best
Jos
Als je dus aan de andere kant van de tunnel kwam,keek je tegen
de schroefmotoren aan.De enkeldekkers (en trouwens bijna alle
schepen van de PSD) waren diesel-electrisch, dat wil zeggen dat
in dit geval 4 dieselmotoren ook 4 generatoren aandreven die
op hun beurt de hoofdstroom leverden voor de elctromotoren
die opgesteld stonden in de ruimte op de foto.
Nou kan ik mij niet meer herinneren of deze electromotoren in
lijn stonden of parallel geschakeld aan een tandwielkast.
Het is op de foto ook niet goed te zien.
In ieder geval kon simpel gezegd de stroom op de brug geregeld
worden zodat de aan de electromotoren
gekoppelde schroefas + schroef links of rechtsom kon draaien en
hard of langzaam.
Het trapje op de foto leidde naar het bordes wat dan weer toegang
gaf tot de stuurmachinekamer, maar daarover later meer.
Met groeten, Jan Willemsen.
All the best
Jos
Als je dus aan de andere kant van de tunnel kwam,keek je tegen
de schroefmotoren aan.De enkeldekkers (en trouwens bijna alle
schepen van de PSD) waren diesel-electrisch, dat wil zeggen dat
in dit geval 4 dieselmotoren ook 4 generatoren aandreven die
op hun beurt de hoofdstroom leverden voor de elctromotoren
die opgesteld stonden in de ruimte op de foto.
Nou kan ik mij niet meer herinneren of deze electromotoren in
lijn stonden of parallel geschakeld aan een tandwielkast.
Het is op de foto ook niet goed te zien.
In ieder geval kon simpel gezegd de stroom op de brug geregeld
worden zodat de aan de electromotoren
gekoppelde schroefas + schroef links of rechtsom kon draaien en
hard of langzaam.
Het trapje op de foto leidde naar het bordes wat dan weer toegang
gaf tot de stuurmachinekamer, maar daarover later meer.
Met groeten, Jan Willemsen.
-
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
- Locatie: Koudekerke
In lijn of parallel?
Na enig speurwerk in het boek van Willem Boot blijkt dat na bestude-
ring van het Algemeen Plan van de "Irene" de ferry beschikte over
2 voortstuwingmotoren,dus 1 in het voorschip en 1 in het achterschip.
Deze opstelling werd ook op de "Prinses Margriet"toegepast.
Op de "Beatrix"echter had je 2 schroefmotoren aan iedere kant die
dus met een tandwielkast werden gekoppeld aan de schroef.
Terugdenkend vond ik het op de "Beatrix"ook altijd voller dan op
die andere schepen(met machinerieën dan hè).
Met groeten,Jan Willemsen.
ring van het Algemeen Plan van de "Irene" de ferry beschikte over
2 voortstuwingmotoren,dus 1 in het voorschip en 1 in het achterschip.
Deze opstelling werd ook op de "Prinses Margriet"toegepast.
Op de "Beatrix"echter had je 2 schroefmotoren aan iedere kant die
dus met een tandwielkast werden gekoppeld aan de schroef.
Terugdenkend vond ik het op de "Beatrix"ook altijd voller dan op
die andere schepen(met machinerieën dan hè).
Met groeten,Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.
-
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
- Locatie: Koudekerke
Willem Wisse vertelt.
Een zekere WTK in dienst van de Provinciale was erg zuinig op
zijn gereedschap.Gebruiken mocht omdat het daar toch voor
bedoeld was uiteindelijk,maar het ging hem aan het hart.
En na gebruik alles poetsen graag!
Nu was het zo dat als er slecht weer op komst was,de salonramen op de
enkeldekkers werden afgeblind met luiken tegen overkomende zeeën.
De matrozen hadden hiervoor wel een grote bahco nodig van de
meester.
En waar hij altijd zo bang voor was geschiedde."Meester,de bahco ligt
in de majem"!
In werkelijkheid hadden de jongens hem in een kast opgeborgen.
"Rustig maar meester,we weten waar hij ongeveer ligt,we dreggen
hem wel op".
En terwijl de meester er niet meer in geloofde kwam de druipende bahco toch boven water.
"Willem,leg hem meteen in de gasolie" zei de meester,en mompelde:
"Ongelofelijk,door zo'n klein oogje".
Groeten, Jan Willemsen.
zijn gereedschap.Gebruiken mocht omdat het daar toch voor
bedoeld was uiteindelijk,maar het ging hem aan het hart.
En na gebruik alles poetsen graag!
Nu was het zo dat als er slecht weer op komst was,de salonramen op de
enkeldekkers werden afgeblind met luiken tegen overkomende zeeën.
De matrozen hadden hiervoor wel een grote bahco nodig van de
meester.
En waar hij altijd zo bang voor was geschiedde."Meester,de bahco ligt
in de majem"!
In werkelijkheid hadden de jongens hem in een kast opgeborgen.
"Rustig maar meester,we weten waar hij ongeveer ligt,we dreggen
hem wel op".
En terwijl de meester er niet meer in geloofde kwam de druipende bahco toch boven water.
"Willem,leg hem meteen in de gasolie" zei de meester,en mompelde:
"Ongelofelijk,door zo'n klein oogje".
Groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.