Provinciale Stoomboot Diensten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke

De geschiedenis herhaald zich.

Bericht door J.C.Willemsen »

De PZC (Provinciale Zeeuwse Courant) bericht:

OPNIEUW VEERBOOT MET PROBLEMEN, of: GRONDIGE STUDIE NAAR
FALEN VEERBOTEN.
Nee, het zijn geen oude berichten maar hot news.
Sommige dingen veranderen niet.
Ondanks de tunnel en het derde jaar zonder PSD blijven de
veerboten de Zeeuwen parten spelen.
Maar ondanks deze problemen hebben de ponten in al die jaren
hun passagiers veilig naar de overkant gebracht.
En dat kan de tunnel (2 dodelijke slachtoffers) niet zeggen.

Met groeten,Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.


Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

De Prins Bernhard afgemeerd aan het ponton in de buitenhaven (jaren 50).

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke

betonrot.

Bericht door J.C.Willemsen »

In de periode dat de enkeldekkers de dienst onderhielden (uitmaakten)
tussen Vlissingen en Breskens was de Prinses Margriet die keer
als 3e boot ingezet.
Normaal gesproken meerde zij 's avonds af achter in de buitenhaven,
bij de grindwasserij.
Maar omdat daar op een gegeven moment werkzaamheden waren
moest de Margriet naar de binnenhaven om bij de werkplaats af te
meren.
Dus zodra de Margriet gelost was moest deze de fuik vrijmaken om
de volgende boot de gelegenheid te geven om binnen te kunnen lopen.
Meestal ging men dan even naar "buiten" en wachtte op de Westerschelde
af tot het moment waarop de haven vrij was en de sluis gereed.
Deze keer echter besloot onze kapitein om tussen de fuik en de sluis
te wachten,hierbij de Margriet tegen het beton van de kade drukkend.
Dit ging echter met nogal wat geweld gepaard zodanig dat de stukken
er uit vielen.
Dat was niet zo best maar toen Rijkswaterstaat er later op terugkwam
beweerde de kapitein doodleuk dat het betonrot was.

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Het autodek wordt gewassen.

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke

vervolg machinekamerdagboek Prinses Beatrix.

Bericht door J.C.Willemsen »

Donderdag 18 september 1958. 06.00-14.00.

Verzoeke verlof aan te vragen:

J.Ragut . 26 en 27 september.2 dg.
Gasproppen in eindvlakken van de carters (zie vorige wacht)aangezet.
Zaten allemaal los.
Eerste reis 7.20. (mist)
Honan Crane filter M2 was slechts voor een gedeelte gevuld met olie.
deze olie voor proef gezeefd.
Zouden we de vuile olie niet in lege vaten bergen?Ze kan dan later
weer in de bijbehorende filter om verder gefilterd te worden.
Filter M3,met luchtdruk gedeeltelijk leeggeblazen.Patronen zijn schoon.
olie idem.
Probeerden ook filter M1 te blazen,geen succes-zeer vuil.
T stuk zoutwaterhydrofoor pompje lek.Pijpen daar trillen nogal.
2 flushometers bijgesteld.
Dhr. van Beel? directeur J & K is geweest (bespreking met Dhr Visser)
Aanvraagbon voor schuurstift naar werkplaats.

stuurmachine VS } 13 liter
stuurmachine AS } 13 liter

Dhr Visser met monteur aan boord.Voortgegaan met verwisselen van
verstuivers.gaan nu nieuwe in.
12.00 M1 bij - M2 af
12.10 M2 bij - M1 af wegens veel geraas.begonnen met nazien van
klepveren van cyl.9 (volgens J & K)
Filtermatten salonfans (zie vorige wacht)nog niet verwisseld.

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke

Bericht door J.C.Willemsen »

Het hierboven vernoemde machinekamerdagboek is een verfrommeld kaftloos zwaar doorgelopen notitieboekje en is soms pas na lang turen te ontcijferen.
Ik verontschuldig mij dan ook als blijkt dat de overgenomen tekst niet
juist blijkt te zijn.
Als woorden mij niet duidelijk zijn plaats ik een vraagteken.
Is het dagboek de moeite waard om te plaatsen op deze topic?
Graag reactie.

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3053
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Ik lees het in elk geval wél Jan Willemsen.
Hardstikke leuk die alledaagse beslommeringen van toén.

Ben trouwens een paar jaar geleden nog wel op die schepen geweest om te kompasstellen. Eerst de ene brug en dan de andere.
Later nog eens met zijn tweeën tegelijk. Moest dan wel even in de gaten houden dat, als de ene brug koers Noord voor lag, op de andere juist Zuid werd gestuurd. :?

Groeten,
Bert de Boer

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Jan, ik heb je al eerder laten weten dat er een grote kans bestaat dat de aantekeningen ooit door mijn vader zijn opgeschreven, omdat hij indertijd de Prinses Beatrix heeft uitgebracht van de werf en dit schip daarna nog jaren zijn vaste schip is geweest.

Misschien kun je mij eens, in een PB, een scan opsturen uit dit machinekamerjournaal, om aan de hand van het handschrift te kijken of dit klopt.

Groet Frank

Was dit weekend ook nog even in Vlissingen en kon het niet nalaten om nog even paar shots te maken van het "Breedbekkie" Prinses Maxima.

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank

J.C.Willemsen
Berichten: 576
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
Locatie: Koudekerke

Bericht door J.C.Willemsen »

Hallo kombuizers,zojuist het vraagteken achter J.Ragut in het machine-
kamer dagboek weggehaald.De man heet(te)? (weer een vraagteken)
echt zo.
Deze bevestiging kreeg ik van Adri Meerman,alwaar ik vanmiddag op
bezoek was.
Hij vertelde dat hij als vorm van stil protest nog nooit met de nieuwe
pontjes over was geweest.
Die tunnel had er nooit mogen komen,zei hij.

Dan nog maar ééntje uit de oude doos:

Het was aan boord van één van de enkeldekkers liggende bij de
grindwasserij achter in de buitenhaven.
De ochtendploeg was aan boord gekomen en in de machinekamer
had men het schip tot leven gewekt en de schroeven erop gezet
om de motoren op te warmen.
Men was net enige controles aan het uitvoeren toen de kapitein
beneden kwam en riep dat de schroeven er weer af moesten.
Er was paniek want de wachtsman was verdwenen maar zijn kleren
hingen er nog!
Men vreesde voor het ergste dus werd een zoekactie op touw gezet
en zelfs de sloep werd buitenboord gedraaid.
Toen dit zonder resultaat bleef besloot men de politie in te schakelen
waarmee het mysterie gelijk was opgelost want onze wachtsman
was wegens drankmisbruik opgepakt en ingesloten waarbij hij zich
tijdens zijn arrestatie hevig verzet had waardoor een agent enkele
knopen van zijn uniform moest missen.
Jaren later is deze wachtsman kapitein geworden.

Met groeten, Jan Willemsen.
vooruitgang is onrust.

Pluijm

Bericht door Pluijm »

Voel met Adri Meerman mee. Maar die Hennekeij moest zonodig in de geschiedenis boekjes. Nadat hij zijn fieltenstreek voor mekaar had is tie volgens mij naar Frankrijk gevlucht, want in Bresjes konden ze zijn bloed ook wel drinken.
groeten
Jan van der Pluijm



Plaats reactie