Pagina 9 van 20

Re: Staren naar het schroefwater

Geplaatst: 16 okt 2008 12:44
door Ton Pekel
Veerdienst Vlissingen-Breskens vv sept 2008

Afbeelding

Re: Staren naar het schroefwater

Geplaatst: 12 apr 2010 19:48
door Gerrit
Ameland.jpg
Ameland.jpg (406.31 KiB) 8556 keer bekeken

Re: Staren naar het schroefwater

Geplaatst: 10 mei 2011 10:44
door leo-shof
staren naar een woelige noordzee.jpg
staren naar een woelige noordzee.jpg (94.07 KiB) 8390 keer bekeken

Re: Staren naar het schroefwater

Geplaatst: 22 apr 2012 15:12
door gerardk
Beste mensen,
Mijn vrouw en ik hebben in maart een cruise gemaakt naar Madeira en de Can.eilanden op de Norwegian Jade in het Freestyle Concept.
Geen formele zaken,lekker relaxed, niets moet.
Ik heb natuurlijk ook de gebruikelijke foto gemaakt van het schroefwater en dat was hetzelfde als elke andere cruise, echter.....
[attachment=1]Schroefwater2492.jpg[/attachment]

toen ik me iets verder over de verschansing boog zag ik de hekgolf zoals ik die nog niet eerder had gezien n.l. een eind achter het schip
als een volggolf.
[attachment=0]Hekgolf2491.jpg[/attachment]

Misschien is dit heel normaal maar zoals gezegd, ik kende dit verschijnsel niet.

Kan iemand van U mij dit uitleggen ?

Groet Gerard

Re: Staren naar het schroefwater

Geplaatst: 22 apr 2012 16:07
door jdbvos
Da's dan een perfekt gebouwde kont !
Het water vloeit op natuurlijke wijze om het schip en sluit weer zonder problemen, en het schroefwater wordt pas zichtbaar als de wervelingen aan de oppervlakte komen.
Het "bollere" gedeelte van het achterschip zit dus blijkbaar hier boven water.
Zag je naast het schip, ongeveer ter hoogte van de schroef, ook een soort kuil in het water ?
(Hoewel dat fenomeen zich meer voordoet bij geringere diepte, of bijv in een kanaal..... Dat komt nl doordat de schoef dat water aanzuigt om het met kracht naar achteren te stuwen. Het 'trekt' het water onder- en langs het achterschip weg, en daarmee een gedeelte van het drijfvermogen, en dan zakt zo'n achterschip nog dieper in)
Ik denk dat die kuilen er ook niet waren in jouw geval....een onderwaterschip dat zo mooi loslaat van het water, krijgt vermoedelijk ook een prima toevoer naar de schroef.
Snel schip, met verhoudingsgewijs een laag benodigd voortstuwingsvermogen...

Re: Staren naar het schroefwater

Geplaatst: 22 apr 2012 19:36
door v+d
Hier het schroefwater van een veerboot met een "vierkante kont".
DSC01984.jpg
DSC01984.jpg (529.71 KiB) 8078 keer bekeken

Re: Staren naar het schroefwater

Geplaatst: 22 apr 2012 21:00
door Harry G. Hogeboom
Kan iemand van U mij dit uitleggen ?
Da's dan een perfekt gebouwde kont !
Gerard, als ik naar dat schreofwater plaatje kijk dan is er naast dat " gladde water" direct achter de kont nog een 2e ding dat mij opvalt en da's "denk ik" die kromme wobbel in het water een eindje verder achter de kont.
Ik denk ?dat je hier met een schip vaart dat 2 Azipods heeft en geen roer en dat die "kromme wobbel" een koerscorrectie is.
Die 2 Azipods hangen zodanig " glad" in de waterstroom dat je het verschijnsel van een " perfect gebouwde kont" krijgt :lol: terwijl het dus in feite de mooie gladde Azipods zijn die dit bewerkstelligen

Re: Staren naar het schroefwater

Geplaatst: 22 apr 2012 23:31
door gerardk
Hallo Jan en Harry,
Bedankt voor jullie verklaring. De achterkant van het schip is praktisch een rechte lijn lijkend op een schoenendoos.
Een kuil o.i.d. naast het schip heb ik niet gezien. Wel viel mij op dat op het achterdek vrijwel geen schroefgeluid te horen was mogelijk toch te danken aan azipods. Ik merkte dit fenomeen op tussen Tenerife en Malaga waar ivm aankomst langzamer werd gevaren.
Groet Gerard

Re: Staren naar het schroefwater

Geplaatst: 23 apr 2012 16:17
door MvanZon
a/b van de Happy Rover tussen Kuantan Maleisiƫ en Oita Japan
in augustus 2008

Re: Staren naar het schroefwater

Geplaatst: 23 apr 2012 19:39
door peelander
Afbeelding

Vetpriester en kanenbraaier a/b Saline in de Middellandsezee.
groeten
Jan van der Pluijm