Mijn belevenisse op de VL 97 Prinses Juliana 1957/1958

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Mijn belevenisse op de VL 97 Prinses Juliana 1957/1958

Bericht door cor »

VL 97 No. 1

De VL 97 Prinses Juliana is ook op de werf van Gebr v.d Windt gebouwd
in 1914 voor de Doggermaatschappij Hoogendijk.
Het schip was 35,76 meter lang en 6,94 meterbreed en holte 3,57 meter,
Er stond een triple exspansie machine gebouwd bij Wilton Rotterdam in
van 190 PK, in 1940 is ook deze logger gevorderd en werd
voorpostenboot HH03 en in 1945 werd deze weer VL 97 Prinses Juliana,
in 1942 is deze logger verbouwd tot motor logger en een 300 PK
bronsmotor in geplaatst 4 cilinder, in 1962 is deze logger verkocht naar
Katwijk aan Gebr Hoek & Van Beelen Katwijk aan Zee en werd KW 205
Dirkje en op 19-04-1973 KW 205 Arend Cornelis rederij Hoek en in
oktober 1974 voor de sloop verkocht.
In Katwijk was deze logger omgebouwd tot bokkenlogger.
Twee gedaantes van de VL97 hieronder de tweede gedaante voer ik er
op en voeren wij de Koningin Wilhemina haven binnen.

Afbeelding

Op de foto hieronder varen we de Koningin Wilhelmina haven binnen op
de foto links ziet u achter het schip de toen malige visafslag en
daarachter ziet u het hogepand dat was de schuur en opslag en kantoor
van Reederij Verboon die toen nog twee ex zeilloggers had varen de
motor logger VL 14 Margaretha(gebouwd in 1913 is in 1961 voor sloop
verkocht) en de VL 56 Eben Haezer(gebouwd in 1912 is in 1962 voor sloop verkocht)
Niet alleen deze loggers zijn verdwenen maar ook de pakhuizen daar
staan nu grote tanks voor voedings olieën

Afbeelding

Helaas voor mij moest ik omdat ik leerplichtig was enkele maanden nog
naar school naar de VGLO heette dat toen tot het optuigen van de
loggers weer op gang kwam.

In het jaar 1957 gingen diverse oude Vlaardingse schippers van de
Doggermaatschij Hoogendijk met pensioen ook schipper Adriaan Visser
en de bekende schipper Aai(arie van Roon en nog enkele anderen.
De VL 114 werd verbouwd en werd ik in april verwezen naar de VL 97
Prinses Juliana daar zat toen de ook bekende Vlaardingse schipper Fer
Van Schoor op die daar toen de jongste Vlaardingse schipper was.
Fer van Schoor kwam van de stoomlogger VL 196 Johanna af alwaar hij
zijn eerste reis als schipper op maakte.

De VL 196 Johanna was een uit 1901 en gebouwd op de werf vanSmit Jr
P te Rotterdam voor Reederij Industrie de lengte was 32,57 meter lang
en 7,03 breed en holte 3,34 en een triple expansie machine van 167 PK
In 1919 Reederij Nommer Twee en in 1929 Reederij nommer een 1940
Hoogendijk maar in 1941 is het schip gevorderd en werd Tauchlogger
Kiel XI in 1946 VL 196 Johanna en in april 1957 voor sloop verkocht

Hier de VL 196 van een aansicht uit jaren 50

Afbeelding

De VL 97 kon de de verbouwing van 1952 ook deelnemen aan de trawl
visserij en ook in de winter trawl na de verbouwing was het dek iets
anders geworden de tierruimen hadden hoge ijszeren luikhoofden ook
het reep en netten ruim.
Aan stuurboord voor en stuurboord achter stonden galgen en inplaats
van de spil stond een winch aan dek.

Op onderstaande foto het dek van de VL 114 zowas ook het dek
ongeveer op de VL 97 als stoomfiets een vlak dek.

Afbeelding

Hieronder ziet u de foto van de VL 97 met hoge luikhoofden en ziet u de
winch i.p.v stoomspil in de stuurhut ziet u schipper Fer van Schoor en op
het achterschip sta ik en als u goed kijk ziet u een breel liggen tussen de
wich en luikhoofd ik zelf sta bij de galg op het achterschip

Afbeelding

Hieronder zit ik een touw te splitsen bij de galg

Afbeelding

Hieronder ziet u ook de hoge luikhoofden en de galg op het voorschip en
onder op de foto sta ik

Afbeelding

De veiligheid met deze verhoogde ijzeren luikhoofden met luiken die je
met een ijzeren keg kon vergrendelen was uiteraard beter en veiliger.
De vlakken dekken zoals op de VL 114 foto met de houten luiken waar
bij een zeil overheen gebracht moest worden met stormweer en met
latten op het dek gespijkerd moesten waren minder veilig.
Maar ja toen deze loggers gebouwd werden waren deze modern en
voldeden toen aan de eisen.
De verhoogde luiken hadden ook een voordeel voor de reepschiter en de
mannen in het netten ruim bij inhalen van de vleet bij water maken met
slecht weer liep het niet zomaar het ruim in.
Nog een voor deel bij deze VL 97 was de bak die op het voorschip
aangebracht was zo kon er in het voorin meer gelucht worden omdat de
bak veel buiswater tegen hield maar ook als je op de kaakplank zat dan
zat je meer beschut, dez al nietemin kwam er bij een behoorlijke bries
nog wel aardig water over maar niet zoveel als bij de VL 114.
stormweer
De VL 97 viste in 1957 en 1958 eerst met de drijfvleet voor de groene
haring en als deze tijd zeg maar van de maatjes haring voorbij was
visten we met de trawl op haring en als we in het seizoen zuidelijk waren
dan visten we met de zinkvleet tot december en in januari begon de winter visserij en kwamen we binnen in IJmuiden.

Maar eerst in april wordt de logger opgeknapt krijg een dokbeurd
knippen en scheren(dit was de scheepshuid in dok schoonmaken van de
algen die er aan gegroeid waren)en enkele nodige reparaties.
Dan werd daarna aan de kade het dek gekalifatert en geteerd en het
verfwerk werd gedaan.
Op de VL 97 was ik klimmer en kreeg daar een extra toelage voor boven
aan de voormast van de VL 97 zat met beugels ook nog een stukje mast
waar je in moest klimmen en dat zagen de oudere matrozen niet zo
zitten zo doende ben ik klimmer geworden.
En dus moest ik ook de topjes van de voor en achter mast wit schilderen
op de motor logger was het topje van de achtermast ook wit in
tegenstelling van de stoomlogger waar het topje van de achtermast
zwart was i.v.m de roet uit de schoorsteen.
Het vooronder werd geschilderd en de logger was klaar voor vlaggetjes
dag.
Ik vertel in deze topic enkele dingen ineen omdat 1957 en 1958 dich bij
elkaar liggen.
Tijdens vlaggetjes dag en dit was nieuw mocht de schooljeugd met de
loggers een stukje mee varen hieraan deden veel reederijen aan mee
uitteraard om de jeugd aan te trekken, het tochtje ging van over de
Waterweg naar omgeving van Maassluis en weer terug.
Dus wij voeren ook uit met een hele groep schoolkinderen aan boord en
iedereen had het naar zijn zin.
Maar............toen wij met de VL 97 op de Waterweg voeren klonk er een
onheilspellend geluid uit de machine kamer alsof de bronskar op hol
geslagen was.
Er werd gelijk naar de andere Hoogendijkers in de buurd getoetert en
deze kwamen naar ons toegevaren het bleek dat wij de schroef verloren
hadden en dus eigelijk een beetje stuurloos.
Hierdoor was toch wel een gevaarlijke situatie ontstaan omdat in die tijd
heel veel scheepvaart met grote stomers die van en naar Rotterdam voeren.
Maar we zijn toen vast gemaakt aan een Hoogendijker en die bracht ons
naar de Koningin Wilhelmina haven en was dus deze vaartocht van korte
duur voor de schoolkinderen geweest maar alles toch goed afgelopen.
Die zelfde dag zijn we in dok in de Koningin Wilhelmina haven geweest
om een andere schroef te laten plaatsen zodat we toch met de vloot uit konden varen.

De VL 97 had eigenlijk twee soorten schroeven een voor gewone
vleetvisserij en de andere voor de trawl visserij omdat het bij de trawl
op trekkracht aan komt.

Cor Boer

Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Cor. Heb jij als KOK gevaren??? Je hebt een kolossale kennis van die schepen!! Jouw verhalen lezen als een boek van de jaren `50 :D Gr.Gerard.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Hallo Gerard op de visserij heb ik aan dek gevaren maar toen ik gekeurd
moest worden bleek dat ik een behoorlijk gedeelte kleurenblind was
wat ik bijzonder jammer vond.
Toen wilde ik aanvankelijk in de machinekamer gaan werken
handlanger worden maar daar was ik te jong voor bij de koopvaardij dan
moest je 18 jaar zijn.
Ik ben toen gaan varen bij de civiele dienst als jongen a/d later bediende
en toen ben ik het koksvak gaan leren en heb het scheepskoks diploma
gehaald.
Eigenlijk zou ik als ik 18 jaar was handlanger worden en dat ben ik een
dag geweest omdat de civiele dienst mij belde en mij omgepraat heb.
Ik heb het in begin bij de KRL wel wat moeilijk gehad bijvoorbeeld als ik
de hut van de HWTK in kwam zei ik meester fout dus ik moest HWTK of
meneer zeggen en zij maar tegen mij visser zeggen.
Maar goed uiteindelijk het ik toch een gouwe tijd beleeft bij de KRL

En scheepvaart heb me toch wel altijd getrokken vroeger met sparen
van de Hooijmeier plaatjes van de beschuit alle drie albums enz
Maar als kind zat ik ook veel aan de haven en kwam dan op school met
teer en menie aan mijn broek en werd dan weggestuurd.

Zo doende Gerard groeten Cor Boer
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

VL 97 No 2

Ook de ombouw heeft bij de verbouwing een ander aanzicht gekregen
bij de stoomloggers was de koelkast in het midden laag als u goed kijkt
kunt u dat op de onderstaande 2 foto's zien bij de schoorsteen, trouwens
de 1e fot is van de VL 97 en de tweede van de VL 114 maar bij de bouw
had de VL 114 de zelfde brug(stuurhut) als de VL 97.

Afbeelding

Afbeelding

Na de verbouwing is de koelkast hoger(ombouw boven de machine
kamer) zie foto onder en als u achter de stuurman kijkt die er aan komt
lopen ziet u de toilet open staan dit is nog steeds hetzelfde toilet als van
de stoomlogger.

Afbeelding

Voor de rest was alles het zelfde als op de stoomlogger het vooronder en
achterin waren nog steeds het zelfde alleen werd er geen karbietlicht
meer gebruikt omdat er ook een goede lichtkar in gezet was.
Een ander verschil was dat op de motorlogger 16 man bemanning aan
boord was tijdens de haringvisserij terwijl de stoomlogger 17 man
aan boord was.
Dit kwam omdat op de motor logger de 2e machinist ook aan dek
meehielp en dat kon op de stoomfiets niet.
Dus voorin sliepen we met 11 in plaats van 12 man.
De kombuis was het zelfde zij het dan dat achter de kombuis een
mesroom was dus in het vooronder hoefde niet gegeten te worden.


In deze koelkast zat de machinke kamer kambuis en de brug maar
doordat de stoomketel er uit was is op de plaats waar de stoomketel was
althans het bovenste gedeelte een mesroom geplaatst.

Het was dus zover vertrek 17 mei 1957/58

De loggers liggen op vertrek en onder stoom ik doe hieronder enkele
foto's van vertrek dus en vlaagetjes dag en gewoon vertrek, maar eerst
Vlagetjes dag jaren 50 Vlaardingen

Afbeelding

Op de aansicht hieronder zijn ook de loggers met vlaggetjes versierd
deze oude foto wil ik toch hierbij plaatsen

Afbeelding

Hieronder sta ik met mijn vader vlak voor vertrek met de VL 97


Afbeelding


Op de foto hieronder staat links dhr. Verstaaten van kantoor een stukje
hoofd van dhr Droppert van kantoor en dan dhr.Hoogendijk de reeder
dan staat er mijn moeder en er voor mijn vader.

Afbeelding

Op deze foto sta ik rechts bij het want.

Afbeelding

Op de foto onder sta ik rechts

Afbeelding

Op de foto onder zwaai ik op de bak naar familie

Afbeelding

Op de foto onder vaart de VL 142 Voorwaarts voorbij het Vlaardingse
hoofd

Afbeelding

Ik heb het bij eerdere topics gehad over de toren wachter ik zal
hieronder een foto van de toren plaatsen en aangeven waar er gekeken
kon worden dit kon op enkele plaatsen op deze hoogte.
Deze toren wachter/kijker is dus van vroeger en niet meer in de jaren
50. In het gele rondje ziet u zijn uitkijkpost

Afbeelding

Ik kan het even niet laten en wel elke vissersplaats had zo z'n eigen
aansichten vele getekend ik heb er een paar gescand die ik heb en vond
het toch aardig ze te plaatsen zij horen dus wel niet bij dit verhaal maar
wel bij de visserij.

Vlaardingen:

Afbeelding

Afbeelding

Maassluis

Afbeelding

Katwijk

Afbeelding

Aan boord van de VL 97 zaten bemanningen uit Vlaardingen, Terhijden,
Monster, Schiedam, Leiden en Scheveningen.
De samenstelling van deze bemanning was anders dan op de VL 114 en
waren wat rustiger.
Aan boord was vooronder 1 kooi vrij en zo doende voeren er nogwel
eens prenters mee die dat wel eens mee wilde maken.
Zo ook deze eerste reis hadden we een prenter die kaptein was op grote
tankschepen en met deze man hebben we toch wel wat te stellen gehad.
Toen we op de Waterweg voeren zat die kaptein aan de borrel en de
mannen waarschuwde hem dat dit niet verstandig was er stond een
briesje en dat kon met de jenever wel eens op zeeziekte uitdraaien.
De kaptein lachte erom en zei ik vaar mijn hele leven al en nooit zeeziek
geweest, eigenlijk voelde de man zich iets meer dat deze visserslui op
de VL 97.
Maar na Maassluis begon hij al een beetje wit te worden en buiten de
pieren van Hoek van Holland werd hij zo ziek als een hond, maar ja hij
was gewaarschuwd.
Aan boord van de VL 97 waren twee bemanningsleden die elke reis
zeeziek waren en lagen dan voor pampus aan dek elke reis het zelfde
maar zij bleven varen en eenmaal op de visgronden was het over.
Maar deze kaptein werd alleen maar zieker en is uiteindelijk in een net,
want lopen of staan kon die al niet meer overgehesen naar een thuis
varende logger.

Het uitzetten van de vleet ging iets anders dan op de stoomlogger de
schipper bleef op de brug bij achteruit varen, de VL 97 had wel een
voorroer maar aangezien er een bak op het voorschip stond kon je er
niet goed staan en zou je overal je hoofd stoten.
Maar een motor logger reageerde beter als de stoomlogger verder was
het vissen met de vleet op deze logger het zelfde.
De afhouder stond achter de winch en dat was anders dan aan de spil de
reep bij de spil ging er horizontaal om en bij de Winch vertikaal.

Zie foto waar ik aan gegeven heb met reep links daarvan ziet u het reep
ruim met het verhoogde luikhoofd dit bespaarde de reepschieter in het
reepruim een hoop nattigheid.
Op de foto zijn ze de reep uit het ruim aan het halen mogelijk voor te
kijken of er muizen ontbreken of anders voor reparatie aan de reep.

Afbeelding

Bij de Vlaardingers althans wat ik heb meegemaakt moesten de
afhouder ook bij deze winch zijn wanten aan hebben en geen
handschoenen dit voor de zelfde veiligheid als bij de stoomspil in die
jaren kan ik me wel herinneren dat er enkele afhoudertjes met hun han
den bekneld raakten tussen de reep en de winch doordat zij gewone
handschoenen aan hadden.
U kunt zich voorstellen de handel van de winch zie foto de D bij handel
is achter de afhouder als hij de reep binnen haald en als het schip hevig
stampt gaat soms de reep enkele meters terug op die rol alwaar de reep
enkele keren om heen geslagen is en bij wanten zitten geen vingers
alleen een duim dus als die wanten tussen de reep mee terug gedraaid
werd vlogen ze uit je handen.
Maar bij handschoen werd je mee getrokken met alle gevolgen van dien.
S.Verheij

Bericht door S.Verheij »

Hallo Cor .

Dit zijn mooie stukjes met de foto's,kom me allemaal bekend voor.

Gr.Sjaak
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Ja sjaak als haringkop moet je dit wel kennen danwel gekend hebben

Cor Boer
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Beste kombuizers kreeg van middag een link doorgestuurd over de visserij de film schot te boord een mooie film hier de link

http://www.geheugenvannederland.nl/gvn/ ... ode=FILM01

Bij ophalen klik dan rechts op media smal of breedbeeld

Zo zie je het leven nog beter hier op een Scheveningse logger

Ook op de site

http://visserijnieuws.punt.nl/
Staan hele leuke visserij filmpjes

Cor Boer
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

No 3


Voorwat de drijfvleet hoef ik verder niet uit te leggen die was het zelfde
als op de stoomlogger.

Hieronder nog een fotó van het gangboord waaru achter duidelijk het
toilet ziet in het gangboord staan ook enkele kantjes

Afbeelding

Hospitaal Kerkschip De Hoop

Afbeelding

Tijdens een van de reizen kreeg een matroos behoorlijk kiespijn en riep
schipper Fer van Schoor het Hospitaal Kerkschip De Hoop op en dit schip
zette koers naar ons VL 97 op het kerkschip zat toen net schipper Rog
die het jaar ervoor nog bij Hoogendijk voer.
Inmiddels was het kerkschip nabij ons vL 97 gekomen en zetten zij een
rubber bootje met een buiten boord motor uit en ging de dominee mee
hetgeen gebruikelijk was.
Aan gekomen ging de dominee bij ons aan boord en ging de patient met
het bootje naar het Hospitaal Kerkschip De Hoop.
Bij de tandarts aldaar aangekomen ging hij in de stoel zitten en de
tandarts bekeek zijn gebid met een spiegeltje, maar toen de tandarts de
rest van zijn gereedschap pakte vloog de matroos uit de stoel en naar
rende naar het bootje terug.
Ondanks de goede bedoelingen van de medici van het Hospitaal
Kerkschip De Hoop was de matroos niet om te praten en is terug
gebracht naar de VL 97.
In die tussentijd kwam bij ons dan de dominee aan boord en maakte
een kletspraatje met iedereen en voor diegene die er behoefte aan
had een gebedje toen het bootje terug kwam met de matroos is de
dominee weer vertrokken met het bootje.

Trawlen

Het schip was binnen gekomen en moest nu klaargemaakt worden voor
de trawl visserij de geesten(rollen) moesten verwijderd worden en de
krebben en andere krebben moesten er geplaatst worden.
Aan dek moesten enkele rollen geleiders genaamd mostertpotten
geplaatst worden zodat dat de trawl visserij gedaan kon worden.
Op de foto hieronder kunt u zien dat het dek nu anders is dan bij de
vleet visserij.

Afbeelding

U ziet tussen de galg en de verschanzing een van de twee borden staan
op achterschip bij de galg staat ook zo'n bord en de krebben zijn lager.
Hier zijn we bezig ik sta op het luik we zijn het een en ander in orde aan
het maken voor de trawl.
In de krebbe ligt ook nog een bord een witte een scheerbord ook daar
ingen er twee aan, de borden aan weerszijde van de trawl scheerden en
hielden zo het net open zodat de vis erin kon zwemmen.
Dit hield in dat er ook andere vissen in zaten dan alleen maar haring
en die vis werd overboord gezet deze loggers hadden geen vriescellen
zelfs geen koelkast voor het eten dus kon je andere vis niet goed
houden.
Bij de haringtrawl komt het net niet op de bodem maar op een bepaalde
hoogte.
Aan de wich zaten twee trommels met staalkabels waaraan de trawl zat
zie onder op de foto waar u de twee trommels ziet

Afbeelding

Het trawlnet was ook van een dikker en steviger materiaal dan de
drijfvleet dat moest ook wel omdat aan dat net getrokken werd.
Een trek(dat is de tijd dat de trawl in zee kon slepen)duurde ongeveer
twee uur langer was niet gewenst i.v.m stuk gaan en je wist ook niet wat er in zat.
In 1957 had de VL 97 wel een echometer en waak zagen ze dam vlakken
en dacht dat er veel vis was maar niets van dit al.
In 1958 kreeg het schip een DECCA dit was een apparaat waar
drieklokjes ofwel meters in zaten een rode een groene en een purpere
als ik het nog goed onthouden heb en die kleuren kon de schipper dan
op een zeekaart terug vinden en een betere koers bepalen iets zuiverder
als uit het hoofd.
Maar ook hiermee ving je niet meer als je een aardig trekje had en voer
op de zelfde lijn weer heen en weer zat er soms niets in.
1958 is ook het jaar waar de zondagsrust niet meer gevierd werd en dat
was zeker met het trawlen vaak een heel slecht idiee daar had je die
rust eigenlijk hard nodig.
Bram

Bericht door Bram »

:D Cor was weer grandioos,ook de films.
Klasse Bram :D
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Ja Bram die scheveningse loggertjes die je er zag daar waren er ook bij die eerst zeillogger waren geweest.
En zo kun je ook zien welk een kapriole zo'n logger kan maken zoals ik al eerder beschreven had.

Cor Boer


Plaats reactie