Rijksvaartuigendienst

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rijksvaartuigendienst

Bericht door Roy »

Harstikke mooi Ronald !!!.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Rijksvaartuigendienst

Bericht door ArnoldW »

Een foto van de RV 13.
rv 13.jpg
rv 13.jpg (56.19 KiB) 1000 keer bekeken
Groet Arnold.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Rijksvaartuigendienst

Bericht door ArnoldW »

De RV 2 langszij het tankvlot, waarmee tanks werden vervoerd van Katerveer naar Vlieland, die werden gebruikt als oefendoel voor de tankschutters en ook de benodigde tanks om mee te oefenen.
RV 2.jpg
RV 2.jpg (60.61 KiB) 998 keer bekeken
De jongeman ben ik, inmiddels al weer 57 jaar geleden.
Groet Arnold
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Rijksvaartuigendienst

Bericht door Joost.R »

*RV 29*. op de Maas t.h.v. Empel.
R 01.JPG
R 01.JPG (215.75 KiB) 872 keer bekeken
R 02.JPG
R 02.JPG (205.29 KiB) 872 keer bekeken
R 03.JPG
R 03.JPG (229.57 KiB) 872 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rijksvaartuigendienst

Bericht door Harry G. Hogeboom »

*RV 29*. op de Maas t.h.v. Empel.
Praaaachtig scheepie Joost..... ik denk dat het ruim 60 jaar geleden was dattik ooook "op de Maas bij Empel" voer onderweg naar Maasbracht voor een vrachie kift met schipper Appe de Vries ( R.I.P.) en " DE Goede Verwachting" :lol: ik kan de Tabak Tabak Tabak'nde Brons NU nog horen...ondanks dattik behoorlijk doof ben!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rijksvaartuigendienst

Bericht door jdbvos »

Deze hier, Harry ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Rijksvaartuigendienst

Bericht door Allen »

Op 3:18 begint: "TABAK TABAK TABAK"

>>> TABAK TABAK TABAK :mrgreen: :mrgreen:
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rijksvaartuigendienst

Bericht door Harry G. Hogeboom »

"DE Goede Verwachting".....Schipper Appe de Vries R.I.P.
@ Jan. Bedankt.....DAT zou heel goed de bewuste "Goede Verwachting" kunnen zijn... ergens heppik nog een foto van vroegaah maar er zijn enkele zaken die wel in de goede richting wijzen.
1) Bouwjaar zou best kunnen kloppen.
2) Brons Kar en geschatte tonnemaat klopt wel.
3) Verlengd kasko klopt ook.. ik weet van de verlenging destijds bij Bodewes in Hasselt, waarschijnlijk begin 1960tigers. ( Da's de ouwe werf van Tekla Bodewes haar familie... van Zwolle over de brug gelijk LINKS aan het Zwarte Water :lol: ... de toko in Hasselt ging een paar jaar geleden dicht... vroegaah met be kano onderweg naar Giethoorn ging ik er naar de GROTE schepen kijken!! EN de Veerpont in Olst ging daar vroegaah op de dwarshelling... roept U maar :lol: )
4) A.J.de Vries Deventer en de jaartallen kloppen. Appe is destijds - net in mijn eerste foetsie en weg wezen :lol: varende jaren- gestopt met zijn vaarderij en ging a/d wal.
5) Ik was destijds heeel goed bekend met "van alles en nog wat op de Ijssel"...en heb nooit van een andere of 2e DGV gehoord destijds.

Waar ik dus niet zeker ben, maar wat best wel kan kloppen:
1) In mijn dagen stond er een ouderwetse mast met een giek op om zaaand te lossen "achter de bak"..... roept U maar... m'n rug gaat NU zeer doen! :mrgreen:
2) Ze had toen geen dubbele roeren.... maaar Toen was toen en Nu is NU!
3) Destijds stond er een Teak houten stuurhut op.... maaar ook DAT is lang geleden.
4) Destijds was er een "Algemene Dienst" hokkie ..soortement met de vloer hangende in het ruim...vooor de stuurhut... waar NU dus die fundatie van die kraan staat... kan dus allemaal best kloppen.

Het kraakt momenteel in mijn bovenkamer over........WAAAAR en in "welke veilige schoenendoos"??? zou ik die ouwe foto van DGV en van Appe toch hebben bewaard!! :mrgreen:

@Allen. DAT is de kar. Bedankt...wat je die man daar ziet doen, daar wassik al redelijk beknijsd in voor ik 13 of 14 was... veeeel geleerd van Appe!!! waarvan akte... zelfs de enkele br.stofpomp met het verdeelblokkie komt uit de mist boven drijven!! :lol:
Ik vond het destijds een hele EER dattik uiteindelijk die Brons kar mocht starten ZONDER dat Appe eerst naar beneden kwam om te kijken of ik het goed deed!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Sjimmie
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2021 18:30

Re: Rijksvaartuigendienst

Bericht door Sjimmie »

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Kwam het tegen in een zoektocht naar de afkomst van de mooie Anita 2 waar ik zins 2 jaar eigenaar van ben. Het schip is in 1909 gebouwd in Krimpen a. d. IJssel voor het corps pontoniers in Dordrecht en kreeg daar de naam K.P.T.2.

Ik ben vandaag wel al aardig wat te weten gekomen maar ben ook nog erg benieuwd naar wat er nog meer te vinden zou zijn.

Alle suggesties en info zijn meer dan welkom.

Foto's en wat leuke info vindt je op anita2.nl ( is nog de site van de oud eigenaren , ben bezig met een nieuwe )

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rijksvaartuigendienst

Bericht door jdbvos »

Op de site van de binnenvaart staan 37 sleepboten, gebouwd in NL in 1909....
Daar zou ze dan tussen moeten zitten, maar géén KPT2 of Anita (al dan niet genummerd) https://www.debinnenvaart.nl/schepen_home/
Voor zoeken: 'Filter uitbreiden' (rechtsonder) Invullen 'Scheepstype'=sleepboot, 'bouwjaar'=1909
'Bouwwerf' kan ook, maar alleen de plaatsnaam kan niet: een werfnaam moet gezocht worden
Oost, west...ook best


Plaats reactie