Ferries

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Ferries

Bericht door warbout »

Leuk om weer de ferrie Kon. Juliana terug te zien. Ik heb daar een blauwe maandag op gevaren net als op de oude Kon. Emma.
maar die maatschappij Zeeland had kapsones want die liet allround stewards die al jaren ervaring hadden opgedaan bij herenmaatschappijen,
examen doen en dan werden zij alsnog weggezet in de messroom off.
Zij wilden eigen kweek en bekeken de vakmensen als minderwaardig aan. gek dat je daar snel weer weg was.
je moest daar ook aanmonsteren als A.D. Onbegrijpelijk!

grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"

Gebruikersavatar
Hans Schild
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jul 2012 12:25
Locatie: Bremen

Re: Ferries

Bericht door Hans Schild »

veerdienst-1.jpg
Een vraag heb ik hier voor kenners. Onlangs met de veerdienst naar Ameland geweest.
Volgende vragen: Waar is hier BB en SB?
Hebben deze veerponten voor en achter elk een schroef, met stuurmachine? Wordt deze elk door 1 motor aangedreven, of iedere schroefas een eigen aandrijving? Of 1 motor met een generator voor elke schroefas?
Vriendelijk dank voor de uitleg.
Lectori salutem
den lezer, heil.
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Ferries

Bericht door OLAU-fan »

WADDENZEE, 13 JULI 2019: Bijna aanvaring m.s. Friesland
Het m.s. Friesland moest zaterdag een noodstop maken om een aanvaring te voorkomen. De schrik zat er goed in toen de Friesland op weg naar Terschelling plotseling volle kracht achteruit moest. Er dreigde een aanvaring met een dwars in het vaarwater varende klipper. Ook de kapitein van de Zeesleepboot Holland, die vlak achter de Friesland voer, reageerde alert en moest uitwijken.
In het originele bericht staat een foto er bij.
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Ferries

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Olau-Fan (ik ben ook Olau fan, maar dan als passagier, heb er een paar keer mee mee gevaren).

Een noodstop maken, met een boot die voortgestuwd wordt door schroeven valt dat nog mee.

Maar een noodstop maken met een (stoom)raderboot, en die varen in Zwitserland nog volop op de meren (toch zeker zo'n zeventien) is iets anders.
Een raderboot voor passagiers heeft enorm veel meteen beschikbaar vermogen. Daar raderboten allemaal in bezit zijn van maatschappijen in handen van het Zwitsers (en Italiaans) openbaar vervoer systeem en een begin en eind halte (met retour) kennen (bijvoorbeeld Luzern - Flüelen -Luzern op het Vierwoudstrekenmeer, Thun - Interlaken West - Thun op het meer van Thun, Interlaken Ost - Brienz - Interlaken Ost op het meer van Brienz, kunnen we deze schepen die aansluitingen hebben met treinen, bussen en zelfs bergbanen ook tot ferries rekenen.

Begin jaren 2000 was ik aan boord van de raderboot Uri (Vierwoudstrekenmeer) terwijl er in het zuidelijke deel van het meer (Urnersee), tevens het gemiddeld diepste en ruwste, de Föhn heerste, kan ook de Bise geweest zijn, of de Alte Urner (allemaal stormwinden met andere namen en komende uit verschillende windrichtingen). Plotseling begon het te onweren, te hagelen en de wind wakkerde nog meer aan.
Ter hoogte van het dorpje Isleten klonk ineens, waarschuwend, de luide stoomfluit van de Uri.
Ondanks het slechte zicht was er een boot(je) voor ons. De kapitein liet de machinekamer (er is geen afstandsbediening op zo'n soort schepen) een noodstop uitvoeren.
Dat is met een raderboot die snel vaart, en ineens snelheid moet remmen zeer indrukwekkend. Een rederboot komt zeer snel op gang, maar kan ook zeer, zeer, zeer snel afremmen. Van 25 km/h in feite binnen driekwart van de scheepslengte, inclusief handelingen van de machinisten beneden, die de stoom moeten dichtdraaien, aan allerlei handels moeten trekken, de stoom weer moeten open draaien, en dan de machine op volle kracht achteruit moeten laten gaan. Er gaan dus al zeker tien seconden verloren, en dan nog gebeurt er het volgende:
het schip ligt binnen enkele meters stil, alles, maar dan ook alles vliegt van tafel (glazen, borden, bestek, bloemen), drank- en wijnflessen vallen ondersteboven, en erger nog, diverse mensen vallen om, vier mensen moesten naar het ziekenhuis.

(De raderboot "Uri" is gebouwd in 1901 door de Gebrüder Sulzer, Winterthur, Zwitserland. De machine is een 2-cilinder Sulzer stoommachine die tijdens dienstsnelheid 650 ipk levert (ongeveer 26 km/h. Het maximaal vermogen van de machine is rond de 900 ipk (ongeveer 29 km/h). Deze "Uri" heeft niets te maken met sleepboten met dezelfde naam van de rederij 'Die Rote Schweiz').

met vriendelijke groet,

Robert
Patru (R.I.P)

Re: Ferries

Bericht door Patru (R.I.P) »

De ferry uit Stornoway komt aan in Ullapool, Schotland op 28 juli 2019.

Ullapool Loch Seaforth 28-7-2019.jpg
Ullapool Loch Seaforth 28-7-2019.jpg (185.65 KiB) 6032 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Ferries

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

FERRY - RO/RO - VRACHT
pulpca in nord-ostzee kanaal 2019.jpg
pulpca in nord-ostzee kanaal 2019.jpg (46.48 KiB) 5930 keer bekeken
+
PULPCA 2008 Gebouwd bij Stoznia Szczecinska Nowa Szczecin Polen voor Spliethoff (Owner/Manager)
Dwt 18250t L.o.a. 205m Br 25m
Momenteel een dienst tussen St Petersburg - Antwerpen v.v.
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Ferries

Bericht door OLAU-fan »

Een artikel over de veerdienst IJmuiden-Newcastle van DFDS en zoals de schrijver de veerboot Princess Seaways (in 1986 haar loopbaan begonnen als PETER PAN voor TT Line) met recht noemt "Vergane glorie":
Aan boord van de Princess Seaways naar IJmuiden: ware liefde en een papegaai
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Ferries

Bericht door OLAU-fan »

Nieuws over DFDS die op de lijn IJmuiden - Newcastle eindelijk afscheid neemt van de eind jaren '80 zo befaamde TT Line ferries PETER PAN en NILS HOLGERSSON:
DFDS ruilt zijn schepen op veerdienst IJmuiden-Newcastle in voor grotere exemplaren van Italiaanse reder

Hopelijk hebben deze nieuwere ferries een lagere en regelbare huttemperatuur dan de huidige oudjes KING SEAWAYS en PRINCESS SEAWAYS.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Ferries

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Jinny ging met de ferrie van Denemarken naar de Far-Oer (Thorshavn)
+
Pentland Ferries gaat een nieuwe ferrie inzetten tussen de Orkneys en de Schotse vaste wal.
De moderne - milieu vriendelijke - ferrie is in Vietnam gebouwd en vertrok daar
de 29e augustus en is de 9 oktober in Schotland gearriveerd.
de M/V ALFRED gaat varen tussen St Margaret's Hope en Gills Bay in Caithness vanaf begin november.
Ze kan meer passagiers vervoeren dan haar voorganger MV PENTALINA.
De ALFRED biedt plaats aan 430 passagiers en 98 auto's of 54 auto's en 12 autobussen.
+
mv alfred.jpg
mv alfred.jpg (48.79 KiB) 2097 keer bekeken
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Ferries

Bericht door OLAU-fan »

Nieuws op milieu-gebied uit IJmuiden:
Nog geen duidelijk over walstroom voor DFDS


Plaats reactie