wie heeft er

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
maarten dijkhuizen

wie heeft er

Bericht door maarten dijkhuizen »

wie heeft er scheepsverhalen en fotos voor mij van schepen die vergaan zijn of die goeie reis die je gemaakt heeft ik ben er ook nieuwschierig naar hoe het er vroeger aan toe ging tijdens het binnen komen en het laden en lossen van de schepen in verre landen
bvd maarten

delano

maarten dijkhuizen

Bericht door delano »

ik heb een reis gemaakt in de 50 60 er jaren bij de k.rotterdamse lloyd
over laden en lossen gesproken wij werden ge dirigeerd naar huoston u.s.a.
met de wonogiri om daar een volle scheepslading los gestorte zwavel te laden
dt was een fluitje van een cent binnen 24 uur was ons scheepje vol even een beetje dekwassen en hup varen met die pruow.direct naar calcutta india.
al daar aan gekomen moeten er eerst een zooitje kleine bootjes verkassen wij werden op stroom gelegt naast een noor die het zelfde had geladen
nu komt de kloe in 24 uur geladen maar ja lossen daar was wel even wat anders bomen buiten boord en daar gaat hij dan koelies scheppen in een klein mandje dan alle sin een groot mandje over de muur in een klein bootje denk je wat zo,n 4 a 5 weken lossen
groetjes delano
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Delano. Prachtig toch? Mooie tijd om daar een vaste verkering te zoeken met een mooie miep......Daar hoefden ze mij geen drie keer voor te porren.........
delano

reactie

Bericht door delano »

ja de tijde veranderen het varen vindt ik nu niet meer zo (gezellig) als toen
de vracht schepen van de lloyd hadden in die tijd ook acomodatie voor een paar passagiers en al met al zo,n 50 a0 man personeel aan boord
tegen woordig 10 a12 man geloof ik
en inderdaad mijneerste (vridinnetje ) was in calcatta, je had daar ook een heel grote bios in meen dat het hete the light house.
maar de leukste tijd was wel in indonesie
ik zat in die tijd in jpl ljn de java pacifix lijn zo,n beetje de halve wereld om.
altijd voor onbepaalde tijd
ik kom later misschien nog terug met andere annexdotus
groetjes delano
Bram

Bericht door Bram »

Hoi Delano en Gerard dit doet me echt denken aan het mooie meisje met mijn zwavelstokje.
dit was toch in de tijd dat:
Cal cut ta
onder ma rok ko lag :wink:
vaste verkering,de was werd gedaan,enz enz
toen waren daar nog geen cowboys
maar wel cowgirls,met verse melk :roll:
Groets Bram :D
delano

reactie

Bericht door delano »

ja het was inderdaad toen wel leuk hoor
als je in priok of surabaja lag ging je zo gezegt s,avonds van boord af naar (huis)in de kampong
en tegen je (vrouw ) mou makkan ha ha ( ik wil eten )
en daarna mek mek samme saja.
dat was het weer later meer
groetjes delano
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Delano. ,,Mou makkan- mek mek, in de kampong" leg dat eens uit? Wij zijn altijd zeer benieuwd naar deze verhalen, daar kunnen we van leren...... :D Gr.Gerard.
Bram

Bericht door Bram »

:D Gerard was het nou in de kampong of in de koedang?????????
Ik ben een hele hoop vergeten maar:
in de oost is niks gedaan Oh kasian
heb er een ....... opgelopen Oh kasian
het is er een van 7 knopen enz.
kasian toean kasian
gelukkig ken ik geen Maleis ,dus begrijp ik het niet.
Me peilglas staat weer vol,
olie bunkers zijn gevuldt
klaar voor
voor en achter.
Groets en pitsuh.{tidore en nog wat}
Bram :D
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Mekmek in die kampong of minoem in de radiobar in Tantjong Priok
dit was een bar met een afzetting van kippengaas en literflessen anker bier.
In 1959 heb ik ook enkele reisjes naar Indonesie gemaakt bij de KRL en later ook maar in 1959 mocht je als je de wal opging maar 50 roepies mee de wal opnemen ook moest je voor 24.00 uur terug aan boord zijn.
Lag iemand in de kampong te mekmekken werd hij als er een inval kwam
met de blote billen op straat gezet.
Met die 50 roepies kon je niets beginnen 2 flessenbier en op die roepies aan de poort werd je gefouillerd of je niet te veel roepies op zak had en die militairen aan de poort wisten ook wel als de mannen spuitjes op zak hadden dat ze dan ook geld moesten hebben.
Maar de wal op gingen we en veel gefeest en lol gehad in die tijd.

Cor Boer
delano

reactie

Bericht door delano »

hier wat malijs een paar woordjes die ik onthouden hebt
mek mek samma saja =liefde bedrijven makkan doeloe is =eten toean =meneer nonna is meisje nonja is mevrouw bazar is groot
awas is oppassen pendek is onderbroek krettek zijn kruiden sigaretten
tjet is verf rooti = brood en matti is dood
zo dit is genoeg voor beginners ha ha ha
en als je s,morgens terug ging naar de schip en je nam een bettja en geen geld meer had kon je ook betalen met je ov erhemd of iets anders

maar het lekkerste was altijd de sate in de kampong het duurde wel een half uur voor die klaar was maar leeeeeeeeeeeeeeker wat voor vlees het was hebben we maar nooit gevraagt kan hond en of aap geweest zijn
maar ja was ook niet nodig het was lekker verder was het van belang om de bedienden aan boord uit een plaats te hebben djakarta of surabaja
eigen lijk het zelfde als rotterdam amsterdam zo weer even genoeg
groetjes delano


Plaats reactie