Sleepboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jdbvos

Re: Sleepboten

Bericht door jdbvos » 03 nov 2011 19:20

IJsselmeer

Bericht door IJsselmeer » 03 nov 2011 20:31

Doe ik Harry?
groet Henk
Varen is fijner dan je denkt

IJsselmeer

Bericht door IJsselmeer » 03 nov 2011 20:36

Hartelijk dank jdb Vos ,prachtig deze opname en dan het geluid (Symphonie ) uit de pijp, is mijn dag goed, jammer dat er tegenwoordig meestal rupsjes in de machinekamer staan en dit niet meer gemaakt word .
Groet Henk

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 03 nov 2011 22:58

Jan,die karren stonden in al die Atl. schepen en de rest van diezelfde "witte bootjes". Ook in de Westzaan, Linda,Coria en noem maar op. Het aantal pk's was afhankelijk van de oplading en varieerde dacht ik van 750 tot 1200 pk. In al die jaren slechts een keer een vastloper gehad ( wat eigen schuld was ). Naaimachientjes waren het :lol: .

Groeten,K.Brouwer.

deckboy

Bericht door deckboy » 03 nov 2011 23:27

Henk IJsselmeer,
Beetje nieuwsgierig misschien,
maar die avatar van jou is dat een oude Temi (1 of 2)?
groetjes,
Peter
Varen zij die varen lusten,
ik heb gevaren laat mij maar
rusten

IJsselmeer

Bericht door IJsselmeer » 03 nov 2011 23:34

Nu heb ik toch een vraag, men heeft het over een schip terwijl men het over een sleepboot hebt ,ik dacht altijd dat het verschil hier in zat , een boot die trek cq duwd een vaartuig en een schip kan men laden dus vloeistoffen of stukgoed , containers etc .
Zo is het zelfde met kapitein en schipper mijn inziens is kapitein een gezagvoeder van een vaartuig met eigen voortstuwing en een schipper is een gezagvoerder van een NIET zelf voortstuwend vaartuig .

Wie kan dit ontrafelen.

Groet Henk

IJsselmeer

Bericht door IJsselmeer » 03 nov 2011 23:46

Dekboy WAT VRAAG JE MIJ NU :shock: nee dat is de IJsselmeer die heeft 64 jaar zijn naam behouden tot hij zonodig gesloopt moest worden van de laatste eigenaar .
Groet Henk

IJsselmeer

Bericht door IJsselmeer » 03 nov 2011 23:50

Dit is de IJsselmeer Deckboy,
Groet HenkAfbeelding

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 04 nov 2011 01:36

aantal pk's was afhankelijk van de oplading
Hallo V+D......ik bespeur weinig oplading bij die Deutz kar....ik hoor ook geen turbo opikken als ie d'r een klappie bij gooit en het klinkt in mijn ( overigens een beetje MK dove!!) oortjes als een typische lekker tsjakkerende kar ZONDER oplading.....

WAT mis ik??? :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

jdbvos

Bericht door jdbvos » 04 nov 2011 10:34

je mist GEHOOR, Harry...! :-D
Als je héél goed luistert, hoor je ineens -net als vrougah- het zachte fluitje van een turbo-oplader...
Nog zo'n mooie, met heel weinig druk, die je nog niet de MK uit gilt...
Ik heb dat filmpje al zo vaak gehoord, en al zo vaak aan anderen getoond....Jammer dat het maar zo kort is...

Dit is ook zo'n mooie: http://www.youtube.com/watch?v=Eu-OLgQhEBE

maar er staan er al zoveel op internet....en de dagen worden weer korter en buiten wordt het weer natter en kouder....
De tijd voor zoeken op internet breekt aan, en de tijd om (bijv Kappie) weer verder in te scannen.... 8)

jur kaspers

Bericht door jur kaspers » 04 nov 2011 13:14

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Op 4 Nov 2011 gezien op de Oude Maas de "ZP MONTELENA".

Groeten Jur

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 04 nov 2011 14:55

je mist GEHOOR, Harry...
Nou DAT klopt Jan.........de HOGE tonen...zijn al een mooi poossie de Hoge Bomen in!! :lol: de gevolgen van een wild MK leven :lol:

Als jij zegt dat je een turbo hoort, dan geloof ik je, ik kon het niet zien aan het fillumpie :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

jdbvos

Bericht door jdbvos » 04 nov 2011 19:23

Ahh Harry, zoals ze destijds in Manilla zo leuk wisten te zeggen: "..me same-same..".....
Maar toch is dat blowertje goed te horen, ondanks onze hogetonen-handycap 8) .
Zet um us goed op de speaker, en als de toeren omhooggaan, komt ook dat blowertje. Als het toerental daarna snel zakt, hoor je het blowertje nog eventjes dapper doorgaan.

Ik ben in de loop der jaren eigenlijk meer kleurendoof geworden, geloof ik...:
Ik kan sommige ex-collegae niet meer uitelkaar houden...., die Gerben Zwart, Ulbe de Wit, Martin Groen, Kees de Bruin, Hans Geel, en Gerrit Blaauw.....
wie was nou ook alweer wie ???

:lol:

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 04 nov 2011 21:34

Die motor draait hier ook geen vol. Als die dat wel deed gaf die blower een hoog snerpend geluid. Als je achter de manouvreerstand stond zat hij net boven je hoofd.Dat deed dan zeer aan je oren,kan het weten daar ik er zelf ook vaak achter heb gestaan 8) . De telegraaf hing daar uitraard ook en ook de lulpijp van/naar de brug en hwtk.
De fluit hoorde je nog net doch wat er gezegt werd kon je niet horen. Hier hebben heel wat wtk's hun bekende gehoorbeschadeging opgelopen.Gehoorbeschermers kenden wij toen nog niet :shock: .

Groeten,K.Brouwer.

Jaap v D

Bericht door Jaap v D » 04 nov 2011 21:54

IJsselmeer schreef:Nu heb ik toch een vraag, men heeft het over een schip terwijl men het over een sleepboot hebt ,ik dacht altijd dat het verschil hier in zat , een boot die trek cq duwd een vaartuig en een schip kan men laden dus vloeistoffen of stukgoed , containers etc .
Zo is het zelfde met kapitein en schipper mijn inziens is kapitein een gezagvoeder van een vaartuig met eigen voortstuwing en een schipper is een gezagvoerder van een NIET zelf voortstuwend vaartuig .

Wie kan dit ontrafelen.

Groet Henk
Henk op de visserij heb je een schipper ,en ik kan je verzekeren dat die schepen een eigen voortstuwing hebben :mrgreen:

grts Jaap

jdbvos

Bericht door jdbvos » 04 nov 2011 22:34

Je moet het zó zien (zei mijn pa) : aan een schip hangt een boot, en niet andersom.
Dus óók een binnenvaartschip, of een visserschip, met een schipper, heeft een bijboot (is ook reddingsboot !); ja, zelfs ook een sleepschip (dus zonder voortstuwing)...
Een sleepboot heeft men -DENK ik- dusdanig genoemd omdat ze in eerste instantie ook erg klein waren. Dat waren de voorlopers van de opdrukkers. Pas toen men ze ook ging gebruiken om grote zeilschepen buitengaats op te vangen en naar binnen begonnen te slepen werden ze al gauw groter, GROTER, GROOT.
Marine is een ander verhaal....
Maar waarom die die verschillen hebben. moeten we aan een marineman overlaten, vrees ik

Plaats reactie