Sleepboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Geert D

Re: Sleepboten

Bericht door Geert D »

Mart Hoogedoorn schreef:Tja.....Temi IV. Gebouwd voor de Hitler luftwaffe. met een 800 pk MAK moter.Wijnig gebruikt als sleeper door de Marine(daar klinkt al een belletje)Was zo rond als een fles van onderen.Nieuwe eigenaar plaatste er een +-1600 pk Brons V motor in. met een loop/trekschroef er achter...en lopen deed ze.Nee die opbouw was niet te hoog, zelfs lichter van aluminium na de verbouwing....maar die ronde romp hè, moet je niet mee dwars achter een sleep mee komen te hangen als stuurboot.
Ik was er machinist op (periodiek)en probeerde de dubbele bodem brandstoftanks zoveel mogelijk vol te houden dus geen slakke tanks behalve de verbruikstank.Ben er heelhuids afgesprongen bij eerste ongeluk met het asfaltschip Jan Heimans,maar dat had niets met Temi's instabilitijd te maken,Mart.
Mijnheer Hogendoorn,U heeft op de Temi 4 gevaren dan weet U ook dat dit schip "niet" instabiel was,het was een slinger bakje geen wreedschip maar U moet ook weten dat er contra gewicht in de boot aan gebracht was om de boot uit te trimmen,dit zat in de voor piek ca 1,5 m. boven de waterlijn en in de stuurmachinekamer ook boven de water lijn.
Wat betreft stuurboot: als een sleep ca 7-8 mijl door het water loopt en de boot gaat overstuur EN de spring breekt (wat bijna zeker is gebeurd) welke normale schroef sleepboot over leeft dat?
Als U aan zou halen de spring was niet sterk genoeg kan ik met U mee gaan,als U zou zeggen de boot had met deze vaart niet over stuur moeten gaan
ben ik het met U eens. (maar het was mistig zo dat de snelheid niet goed te bepalen was).
Er was nog wel tegen de sleep gezegd dat het meer moest afslekken.
En het was een goede gewoonte om de MACHINEKAMER deur open te laten staan!!!!!!!!!
Ook U was een van de personen als U aanboord was en er werd getornd of vast gemaakt om de machinekamer deur open te maken, als hij achter U was dicht gemaakt.(Uw betoog ik wil niet opgeslotenzitten ,dit was na de Jan Heimans,waar U als enigste een nat pak heeft gekregen volgens mijn inlichtingen).
Het lijkt mij beter het raport van het ongeval eens rustig door te lezen en de bevindingen van de bemanning welk er nog is af gekomen.
Een van de bevindingen was: de boot is overstuur gegaan is scheef gevallen, toen overeind gekomen en gelijk weer scheef gevallen, dus de conklusie van gebroken spring is niet uit de lucht gegrepen.
Bovendien de Temie 4 was een half kiel schip,wel rond in de kimmen,als we een boortoren gingen verplaatsen wat in die tijd veel voorkwam waren de boten uit Hull altijd springen aan het zetten, wat wij inder tijd niet nodig vonden omdat met rustig weer bij een vaart door het water van ca 3.5a4 mijl de boot niet verderscheef viel dan het berghout bij overstuur gaan,stond er een beetje zee dan werd er wel een spring gezet.

mvg.Geert
Laatst gewijzigd door Geert D op 12 nov 2011 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

jur kaspers

Bericht door jur kaspers »

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gezien op de Oude Maas de "LOISE VAN DER WEES".

Groeten Jur

jur kaspers

Bericht door jur kaspers »

Afbeelding

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/UR
Ook nog gezien de "HUNTER".

Gr Jur

Jan.Rosmolen
Contacteer:

Bericht door Jan.Rosmolen »

Smitwijs Singapore
Afbeelding

Smitwijs London
Afbeelding

Afbeelding

Gr Jan
Keep it in de holes

Bart the second
Contacteer:

Bericht door Bart the second »

stuurcadeautje schreef:nou da's nu de eerste keer dat er iemand wat van zegt,
is iets wat in het verleden zo is ontstaan, vaar tegenwoordig met vrouwelijke collega's
en heb er verder geen problemen of moeite mee hoor.
Ik ook niet zo. Maar werk tegenwoordig met veel Vrouwen als bazen en dat bevalt uitstekend.
ooit had ik als onderschrift "een vrouw en een kip zijn de pest op een schip"

groetjes en carry on.
Groeba
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.

J.H.Völker

Bericht door J.H.Völker »

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag als er bijv. een sleep overzee is met een dok zitten er dan eigenlijk ook mensen op het dok en zoja hoe is dat met eten geregeld en overnachten?

Groetjes Jan-Hendrik
In de haven zijn de schepen zeker, maar daar zijn ze niet voor gebouwd

richard
Contacteer:

Bericht door richard »

Dat zijn de zogenaamde runners.
Eten en drinken doen ze gewoon op de sleep en slapen doen ze ook op de sleep.
Als er spullen nodig zijn op de sleep kan het ook nog gebracht worden vanaf de sleper.
Stil going strong

stuurcadeautje

Bericht door stuurcadeautje »

vandaag de dag heb je eigenlijk geen runners meer,
de meeste slepen zoals bakken, droogdokken, sloopschepen etc, gaan gewoon onbemand de plas over.
bij vastmaken en sleepklaar maken wordt er vaak een rigging crew ingehuurd. en deze worden er dan na vastmaken met een bootje of havensleper er af gehaald

Offshore installaties zoals fpso's en platforms zijn bijna altijd volledig bemand daar er vaak onderhoud wordt gedaan op de sleepreis.

mvg niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd

Frans/Goofy

Bericht door Frans/Goofy »

Het is alleen maar jammer, dat niet elke dag de melkboer langs kwam.
Gr Frans / Goofy,
Ex Runner.

Jan.Rosmolen
Contacteer:

Bericht door Jan.Rosmolen »

De Zhou
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr Jan