Sleepboten
- jur kaspers
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22
Amsterdammertje
Amsterdammertje WESTERTOREN, eigendom van de fa. J.W.Penning te Amsterdam.
De boot was in ieder geval in 1954 aanwezig.
De boot was in ieder geval in 1954 aanwezig.
- Bijlagen
-
- WESTERTOREN.jpg (388.62 KiB) 2646 keer bekeken
Re: Sleepboten
Hallo Jur.
Dat is de romp voor de nieuwe blusboot voor de brandweer regio's Zuid-Holland-Zuid en West Brabant.
Zal afgebouwd worden bij de Haas in Maassluis.
Groet, Hans.
Dat is de romp voor de nieuwe blusboot voor de brandweer regio's Zuid-Holland-Zuid en West Brabant.
Zal afgebouwd worden bij de Haas in Maassluis.
Groet, Hans.
Re: Sleepboten
CABADELO. uit Amsterdam [oud Directievaartuig ???] voor en na Sluis Engelen. (Bjr 1911 vlgns MdeBoer)
- jur kaspers
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22
Re: Sleepboten
De "MARIAN -V" in de afvaart op de Oude Maas.
Groeten Jur
Groeten Jur
- Bijlagen
-
- marian-v (Small).JPG (73.62 KiB) 2335 keer bekeken
- jur kaspers
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22
Re: Sleepboten
Maassluis 400 jaar – sleepvaartmuseum trapt af
Op donderdag 15 mei a.s zal erin het Nationaal Sleepvaart Museum een nieuwe expositie worden geopend in het kader van het 400-jarig bestaan van Maassluis. De titel die de tentoonstelling heeft meegekregen is “Maassluis - Sleepboothaven”. Wie kan er zo’n tentoonstelling beter openen dan een rasechte Maassluizer Directeur Govert de Haas van de gelijknamige scheepswerf heeft deze taak op zich willen nemen. Als er iemand veel weet van de relatie van Maassluis met sleepboten is hij het wel. Tenslotte is er op zijn werf een flink aantal markante exemplaren van deze vaartuigen gebouwd.
Natuurlijk bestaan sleepboten in hedendaagse vorm en zelfs die van een eeuw geleden geen 400 jaar. Voor het eerst wordt over het slepen van schepen gesproken toen de waterschepen in de 17e eeuw grotere zeilschepen hielpen om over de ondiepten van Pampus de haven van Amsterdam te bereiken. Datzelfde gold toen voor de zgn. scheepskamelen. Daar hadden ze vier eeuwen geleden in Maassluis nog nooit van gehoord. De samenstellers van de expositie beginnen daarom de scheepvaarthistorische terugblik zo’n 145 jaar geleden, nog net voor de opening van de Nieuwe Waterweg. Toen werden er al radersleepboten in Maassluis gestationeerd omdat de nazaten van Fop Smit zagen aankomen dat de eerste stad aan de Waterweg wel eens een belangrijke uitvalsbasis zou kunnen worden om met slepers het scheepvaartverkeer van en naar Rotterdam van dienst te zijn. In die dagen was er nog geen sprake van het gebruik van stoommachines voor grotere zeegaande zeilvaartuigen. Bij tegenwind was de reis naar Rotterdam voor die schepen een tijdrovende aangelegenheid van soms weken en de sleepboten konden de reisduur aanzienlijk verkorten.
Toen de Nieuwe Waterweg in 1872 eenmaal was geopend bleek er voldoende emplooi voor de slepers te zijn. Behalve radersleepboten kwamen er ook schroefsleepboten, die in eerste aanleg nog slechts bij hoge uitzondering de zee opgingen. De vissersvloten van zowel Vlaardingen als Maassluis waren trouwe klanten van de sleepdiensten en wie de ansichtkaarten van vroeger bekijkt ziet soms hele slierten vissersvaartuigen achter een sleepboot “hangen” om naar zee te worden gesleept. Vanaf 1892 kwamen er ook voor die tijd krachtige zeeslepers in Maassluis. Die sleepboten droegen later traditioneel geworden namen als Noordzee, Oostzee, Oceaan, Zwarte Zee en Roode Zee.
Dat begin van de sleepdienst is van groot belang geweest voor de ontwikkeling van de stad. Veel inwoners waren om hun brood te verdienen van de visserij overgestapt naar de sleepdiensten. Ook toeleveranciers, als de plaatselijke touwfabrieken, voeren er wel bij. In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw lag de haven soms vol sleepboten en werd er al volop gefotografeerd. Daar profiteert de expositie van, want er zijn platen geselecteerd waarop werkelijk een woud van schoorstenen is te zien. Aanvankelijk waren er zelfs twee zich beconcurrende sleepdiensten: ‘Smit’ en ‘de Internationale’ Die twee rederijen werden uiteindelijk in 1923 één onderneming. Zo kwam het concern dat nu nog steeds bekend staat als ‘Smit Internationale’ aan haar naam. Baggeraar Boskalis heeft het bedrijf in 2010 overgenomen, maar de oorspronkelijke naam blijft gehandhaafd.
De jaren vijftig en zestig kunnen worden aangemerkt als de bloeitijd van de sleepvaart vanuit Maassluis. Nog steeds weten heel veel bewoners moeiteloos een aantal namen te produceren van sleepboten die regelmatig in de haven te vinden waren. De nieuwe stedelingen die in de jaren zestig en zeventig Maassluis als woonplaats uitkozen weten vaak van het verleden niet zoveel, maar dankzij de Furieade en de Dag van de Zeesleepvaart kan het niemand zijn ontgaan dat Maassluis in de eerste plaats een sleepvaartstad is. Het sleepvaartmuseum levert zeker een belangrijke bijdrage om het verleden van Maassluis levend te houden enbovendien gaat het museum met de tijd mee door de internationalisering van de bedrijfstak scherp in het oog te houden. De samenstellers van de expositie hebben natuurlijk de werf in Maassluis, de museale slepers, de bezoekende sleepboten en de hedendaagse activiteitenniet vergeten. Maritieme geschiedenis en Maassluis zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het Nationaal Sleepvaart Museum, gerund door louter vrijwilligers, is iedere dag open van 13.30 tot 16.30 uur, behalve op maandagen.
STICHTING NATIONAAL SLEEPVAART MUSEUM
Hoogstraat 1,
3142 EA Maassluis
tel:010-5912474
Op donderdag 15 mei a.s zal erin het Nationaal Sleepvaart Museum een nieuwe expositie worden geopend in het kader van het 400-jarig bestaan van Maassluis. De titel die de tentoonstelling heeft meegekregen is “Maassluis - Sleepboothaven”. Wie kan er zo’n tentoonstelling beter openen dan een rasechte Maassluizer Directeur Govert de Haas van de gelijknamige scheepswerf heeft deze taak op zich willen nemen. Als er iemand veel weet van de relatie van Maassluis met sleepboten is hij het wel. Tenslotte is er op zijn werf een flink aantal markante exemplaren van deze vaartuigen gebouwd.
Natuurlijk bestaan sleepboten in hedendaagse vorm en zelfs die van een eeuw geleden geen 400 jaar. Voor het eerst wordt over het slepen van schepen gesproken toen de waterschepen in de 17e eeuw grotere zeilschepen hielpen om over de ondiepten van Pampus de haven van Amsterdam te bereiken. Datzelfde gold toen voor de zgn. scheepskamelen. Daar hadden ze vier eeuwen geleden in Maassluis nog nooit van gehoord. De samenstellers van de expositie beginnen daarom de scheepvaarthistorische terugblik zo’n 145 jaar geleden, nog net voor de opening van de Nieuwe Waterweg. Toen werden er al radersleepboten in Maassluis gestationeerd omdat de nazaten van Fop Smit zagen aankomen dat de eerste stad aan de Waterweg wel eens een belangrijke uitvalsbasis zou kunnen worden om met slepers het scheepvaartverkeer van en naar Rotterdam van dienst te zijn. In die dagen was er nog geen sprake van het gebruik van stoommachines voor grotere zeegaande zeilvaartuigen. Bij tegenwind was de reis naar Rotterdam voor die schepen een tijdrovende aangelegenheid van soms weken en de sleepboten konden de reisduur aanzienlijk verkorten.
Toen de Nieuwe Waterweg in 1872 eenmaal was geopend bleek er voldoende emplooi voor de slepers te zijn. Behalve radersleepboten kwamen er ook schroefsleepboten, die in eerste aanleg nog slechts bij hoge uitzondering de zee opgingen. De vissersvloten van zowel Vlaardingen als Maassluis waren trouwe klanten van de sleepdiensten en wie de ansichtkaarten van vroeger bekijkt ziet soms hele slierten vissersvaartuigen achter een sleepboot “hangen” om naar zee te worden gesleept. Vanaf 1892 kwamen er ook voor die tijd krachtige zeeslepers in Maassluis. Die sleepboten droegen later traditioneel geworden namen als Noordzee, Oostzee, Oceaan, Zwarte Zee en Roode Zee.
Dat begin van de sleepdienst is van groot belang geweest voor de ontwikkeling van de stad. Veel inwoners waren om hun brood te verdienen van de visserij overgestapt naar de sleepdiensten. Ook toeleveranciers, als de plaatselijke touwfabrieken, voeren er wel bij. In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw lag de haven soms vol sleepboten en werd er al volop gefotografeerd. Daar profiteert de expositie van, want er zijn platen geselecteerd waarop werkelijk een woud van schoorstenen is te zien. Aanvankelijk waren er zelfs twee zich beconcurrende sleepdiensten: ‘Smit’ en ‘de Internationale’ Die twee rederijen werden uiteindelijk in 1923 één onderneming. Zo kwam het concern dat nu nog steeds bekend staat als ‘Smit Internationale’ aan haar naam. Baggeraar Boskalis heeft het bedrijf in 2010 overgenomen, maar de oorspronkelijke naam blijft gehandhaafd.
De jaren vijftig en zestig kunnen worden aangemerkt als de bloeitijd van de sleepvaart vanuit Maassluis. Nog steeds weten heel veel bewoners moeiteloos een aantal namen te produceren van sleepboten die regelmatig in de haven te vinden waren. De nieuwe stedelingen die in de jaren zestig en zeventig Maassluis als woonplaats uitkozen weten vaak van het verleden niet zoveel, maar dankzij de Furieade en de Dag van de Zeesleepvaart kan het niemand zijn ontgaan dat Maassluis in de eerste plaats een sleepvaartstad is. Het sleepvaartmuseum levert zeker een belangrijke bijdrage om het verleden van Maassluis levend te houden enbovendien gaat het museum met de tijd mee door de internationalisering van de bedrijfstak scherp in het oog te houden. De samenstellers van de expositie hebben natuurlijk de werf in Maassluis, de museale slepers, de bezoekende sleepboten en de hedendaagse activiteitenniet vergeten. Maritieme geschiedenis en Maassluis zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het Nationaal Sleepvaart Museum, gerund door louter vrijwilligers, is iedere dag open van 13.30 tot 16.30 uur, behalve op maandagen.
STICHTING NATIONAAL SLEEPVAART MUSEUM
Hoogstraat 1,
3142 EA Maassluis
tel:010-5912474
Re: Sleepboten
bedankt..ga er zeker heen.
grt,bouk.
grt,bouk.
Re: Sleepboten
TJERK-HIDDE. Nieuwe-Maas t.h.v. Krimpen a/d IJssel.