Sleepboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Nieuwere Tempest / Typhoon

Bericht door Arie »

Het moet een geweldig ontwerp zijn, nu na bijna 30 jaar worden er weer nieuwere schepen gebouwd geschoeid op een oude leest.Zien jullie de overeenkomsten c.q. verschillen?

Afbeelding


en dan de Primus van Harms bergung uit Duitsland, tevens zijn er 2 in aanbouw voor een maatschappij uit Suez.

Afbeelding

Wijsmuller was z'n tijd vooruit!!

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

nieuwere tempest / tyfhoon

Bericht door Roy »

Misschien was Wijsmuller haar tijd inderdaad ver vooruit.
Allen die Duitser heeft tenminste nog patrijspoorten in de zij. Dat moest het duo van Wijsmuller wel ontberen.
Ik heb 30 jaar terug eens critisch aan een p.r. man van Wijsmuller op een Europoort tentoonstelling gevraagd of dit "modern" was.
Hierop kreeg ik een bevestigende antwoord. Patrijspoorten bleken helemaal uit de mode te zijn.
Het blijkt nu dus dat dit niet helemaal juist was...........
m.v.g. Roy
Dirk Dijksman
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
Locatie: Velserbroek

Bericht door Dirk Dijksman »

De schapen zijn ook hetzelfe ontwerp. Deze, evenals de schepen die gebouwd worden in Suez zijn van het bouwbureau Worldwisemarine. Dit is de oude ontwerpafdeling van Wijsmuller.

Website: http://www.worldwisemarine.com/main.html

De ontwerpen zijn iets aangepast aan de modernere tijd.

Dirk
Bertus

oude sleepboten

Bericht door Bertus »

Hallo Arie,
De hierboven geplaatste foto van het ss Christiaan Brunings is geen sleepboot of geweest. Dit is het oude directievaartuig annex ijsbreker van Rijkswaterstaat geweest van 1900 tot 1968. Toen is dit schip "verkocht" aan het Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Heb er zelf 15 jaar,eerst als stuurman later als kapitein op gevaren. Wij waren met 3 man aan dek en 3 in de machinekamer en allen als vrijwilliger. Indien we niet voeren deden we onderhoud. Dit is ook nu nog een originele kolengestookte schotse ketel met 2 vuren en een verwarmd oppervlakte van 100m2 met een compoundmachine van 375 ipk. We konden een snelheid van 22 km/u halen, maar ook kolen zijn duur.
Als je op binnenvaart forum, onder zoet waterneuzen kijkt heb ik een foto geplaatst dat we samen met raderboot Kapitein Kok op he helling van de Oranje werf zitten. Daar is goed de ijsbreker steven te zien. De Brunings was vroeger samen veel met de Siberie van P. Smit op de beneden rivieren aan het breken. Ik kan er nog heel veel over vertellen, en heb er nog vele foto's van, maar dat wordt hier te lang. Kan er nog wel een foto bijzetten toen ze beneden aan het "stoken "waren en wat er boven dan te zien was.
Zal dit eerst plaatsen, anders is misschien m'n hele tekst weg.
Gr Bertus.
Gebruikersavatar
Arie Ros
Berichten: 988
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:35
Locatie: Ijmuiden

Bericht door Arie Ros »

Hallo Bertus

Leuk te horen dat je hier op gevaren heb, het was toen wel een bezienswaardigheid tussen al die jammers, en byzonder mooi weer.
Zal ook die andere foto`s gaan bekijken op het andere forum waar je het over had.
Bertus fijn dat je gereageerd heb hierop, en wens je the best of good luck..

Arie Ros
Gebruikersavatar
Arie Ros
Berichten: 988
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:35
Locatie: Ijmuiden

Bericht door Arie Ros »

Afbeelding

Hier een slepertje die voer in de EUROPOORT rond`70.

Ik dacht dat hij tussen het baggermaterieel dienst deed .

gr Arie Ros
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bertus,
Prachtig, een schip met zo'n verleden.
Vond nog wat mooie oude foto's van Haar op maritiem digitaal.
All the best
Jos


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Christiaan Brunings

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Bertus,

Hartelijk dank voor je reaktie en je unieke foto's, (Jos jij natuurlijk ook voor je toevoeging!)
Dit schip heeft mijn bijzondere interesse, met name haar ijsbreker verleden , maar ook de wijze waarop ze is gebouwd. Ik heb redelijk wat dokumentatie van haar in mijn archief en ben een paar jaar geleden speciaal naar Amsterdam gegaan om haar te zien, maar kon er toen natuurlijk net niet op.
Dus Bertus wat mij betreft mag je hier net vertellen wat je wil en ik zal er gaarne naar luisteren, mocht je speciefieke foto's hebben van je tijd aan boord dat staan m'n oren gespitst en de scanner stand by. Ik neem gaarne kontakt met je op via Kombuispraat.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Tom

Bericht door Tom »

Afbeelding
"WILGA"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Met dank aan Dirk Dijksman

Hallo Jos,

Hier een paar plaatjes voor het onderwerp "oude sleepboot".

Dit is ondergetekende in de mk, afgelopen jaar op de sleepboot Adelaar. Is iets heel anders dan een gas gestookte installatie zoals op het werk. de stijve armen en schouders zaten gratis bij de trip inbegrepen, na een dag scheppen.

Met vriendelijke groet,

Dirk Dijksman

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Plaats reactie