Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Harry G.
Ik zat al ietwat in m'n hande'n zat te wrijven over de geweldige bijdrage "an de KNRM Pot" maar kon toch echt die vette grijns NIET van m'n bakkus krijgen toen ik Henk z'n "herinnering an Bert z'n weddenschap" las (Sorry Bert )
DUS da's 50 Euro in de goeie pot en de rest van de week op water en brood
Wie het laatst grijnst, grijnst het vetst :D :D :wink: :wink:

Groeten,
Bert de Boer

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bliieeeem'm lachen!!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ha Bert,

Tja zo gaat dat dan, we moeten Leo toch een beetje an't telle'n houden :wink: :shock: en uiteindelijk is het voor een goeie zaak "zak mah zegge'n :D

Tot horens
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bram

Bericht door Bram »

:D
Omdat we toch zo lekker bezig zijn ,ik vond vanavond in een boekje het volgende over de roei reddings boten.{dit is uiteraard een excuus om de topic weer omhoog te halen.}

Afbeelding
Afbeelding

maar het verschil van toen en nu ,is zelfs voor een blinde te zien ,ook hier geld het gezegde met je tijd meegaan en flexibel zijn.{volgens mij is het uitgevonden door die oudjes,Ze waren altijd paraat}

ik zal af en toe wel eens wat meer op te snorren om het reddings wezen weer wat proberen op te krikken.

Groets Bram :D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

KNRM-Roei Reddingboten

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Bram et all,

Interessant, typisch dat die riemen net zo de lucht insteken als op jouw schilderij!! :roll:

EN, je ziet het al " Overijsselse Biezen" als je wil blijven drijven!!

Notitie! :wink: Biezen uit de Kop van Overijssel, regio achter Zwartsluis-richting Giethoorn is zeeeeeer bekend voor biezen. Genemuiden was en IS nog!! van oorsprong een "Biezenindustrie" dorp, matten enz.enz.

Ik bekijk zulke kerels van TOEN en ook van NU, vrijwilligers, met onverhoold ontzag, bewondering en respect. D'r zijn natuurlijk een ontiegelijke hoop belangrijke "goede zaken" in onze huidige samenleving waar we ons af en toe een beetje voor in spannen, op welke wijze dan ook, en ik heb geen enkele intentie om de ene meer of de ander minder belangrijk te doen lijken. Echter, vanuit de kant van de zeeman bekeken is in mijn ogen de "vrijwilliger die naar zee gaat" om jou te redden als je met je edele deeltjes voor het laatste blok staat, wel het summum van "juiste en goede mentaliteit", dus het zou een prachtige zaak zijn als we via een medium als Kombuispraat en voor een heel groot deel gedragen door ex-oud zeelui de poen voor , bij voorbeeld, een stelletje piko bello en eerste klas "reddingspakken" voor die mannen bij elkaar konden "roeien" :D zodat ze zelf minder kans lopen om te verzuipen, terwijl ze een ander willen redden.

( Dat er tegenwoordig, in mijn ogen! een mooi beetje misbruik van wordt gemaakt door "halve zoolen in plastic bootjes of op een surfplank" daar kunnen de jongens van de KNRM niks aan doen en het getuigd van hun instelling dat ze zich daardoor niet van slag laten brengen!!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

KNRM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zag dit net op de KNRM site staan, dank zij Albert S.

Hier is niks aan toe te voegen als je zelf een poosje hebt gevaren.


Reddingboot van Ameland gekapseisd, bemanning ongedeerd.

Onderweg naar een schip in nood ten noorden van de waddeneilanden is de Amelander reddingboot Anna Margaretha in de zware zee een aantal keren gekapseisd zes mijl ten noorden van Rottumerplaat.

Na lange tijd van onzekerheid over het lot van de boot en de bemanning kan nu met zekerheid worden gesteld dat de bemanning, op enkele lichte verwondingen na, het goed maakt.
Over de omstandigheden waaronder de reddingboot is gekapseisd is op dit moment nog niets bekend. Zodra de vier bemanningsleden weer enigszins op verhaal zijn gekomen, zal het ongeval uitvoerig worden besproken.
De weersomstandigheden ten tijde van de actie waren extreem. Windkracht 10 met een golfhoogte van 12 meter.

De reddingboot van Ameland werd om kwart over vier '™s nachts gealarmeerd voor het vrachtschip Cementina, die roerproblemen had en begeleiding wenste. Terwijl de reddingboot bij de vrachtvaarder lag is zij door een zware breker gegrepen en gekapseisd. Dit is door de Cementina gemeld aan het Kustwachtcentrum. Maar tegelijkertijd verloor het kustwachtcentrum het contact met de reddingboot en verdween de Anna Margaretha van radarschermen en het AIS (Automated Information System) scherm. De positie op dat moment lag ongeveer zes mijl ten noorden van Rottumerplaat.
Door het Redding Coördinatiecentrum Bremen werden direct twee Duitse helikopters gealarmeerd terwijl het Kustwachtcentrum Den Helder de Nederlandse Offshore SAR helikopter inzette.

Lange tijd bleef er grote onzekerheid bestaan over het lot van de reddingboot en haar bemanning. Pas om 10.20 uur werd door een helikopter bevestigd dat de reddingboot varende was gesignaleerd ten noorden van Schiermonnikoog. Vanuit de helikopter was contact geweest met de bemanning. Eén van de vier opvarenden is door de helikopter meegenomen om een snijwond in het gezicht te laten hechten. De overige bemanningsleden maakten het goed en zagen kans om de reddingboot behouden binnen te brengen in Lauwersoog.

De reddingboot Anna Margaretha behoort tot de grootste reddingboten van de KNRM. De 19 meter lange reddingboot is zelfrichtend, heeft een topsnelheid van 33 knopen en een actieradius van 16 uur volle kracht. Deze reddingbootklasse is onder alle weersomstandigheden inzetbaar.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bram

Bericht door Bram »

:D
Hallo Harry ,bedankt voor het nieuws ,al is het niet prettig om te zien dat de redders gered moeten worden,ik had er nog niks van gehoord.
des te reden te meer om de KNRM in de picture te blijven houden.
Ik had achter af beschouwd , het verhaaltje met aquarellen van Albert Jan Cool beter op deze topic kunnen zetten ,inplaats van op scheepsschilderijen. :(

Groets Bram :D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

KNRM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heeh Bram,

Je moet wel bij de les blijven :wink: :roll: :D , wij komen hier een uurtje of 5 achter jullie an!!!!

Ik zou zegge'n " zet het er bij", ik kreeg vandaag nog weer een corporate sponsorschap toegezegd, dat duurt altijd een tijdje, dus ik hou m'n klep nog even dicht over details, maar als ik in Canada personen geld uit de zak kan praten voor de KNRM, dan geeft dat toch weer een aanmoediging om het in Nederland door te blijven zetten. Het bovenstaande verhaaltje is in "Nederlandse ogen" een routine gebeurtenis misschien, maar dat is het natuurlijk NIET. Hoeveel plekkies heb je in de wereld waar er een paar van dat soort helden in een bootje naar buiten komen als het water rooookt en als je met je klootjes voor het blok zit!!!

Afrekening:

Om Leo even de kans te geven om "bij de les" te blijven even het volgende:

1) Schilderij bieden 50 Euro.
2) Boekies van Toine 10 Euro.
3) Postzegels geschonken door Toine 50 Euro. ( 45 US$)
Totaal 110 Euro

Toine nogmaals dank voor je bijdrage!

Leo ik zal dit binnenkort overmaken, waarschijnlijk tesamen met enkele andere "sponsorbijdrages" welke ik nog moet ontvangen en dan ook aan zal kondigen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bram

Bericht door Bram »

:D om toch nog even te laten zien waar we het voordoen,de inzameling
voor de KNRM,de reddingsboot Dorus Rijkers een beroemde redder uit Den Helder waar het naar vernoemd is.De Reddings boot ligt als het goed is in Den Helder ,maar daar weet Roy wel het fijne van.
Helaas kon ik het scheepsplan niet groter en krijgen.

Afbeelding

De reddingsboot Dorus Rijkers in actie

Afbeelding

Groets Bram :D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Corporate Sponsors

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kombuispraat et all,

Dat zijn mooie prenten Bram, als je het verhaal van die omgeslagen reddingboot van begin deze week leest, dan vraag je je af hoe die kerels het vroeger deden met die oudere scheepjes met amper geen paardekrachten!!
Hoe dan ook ik heb het genoegen om een bemoedigende aankondiging te kunnen maken, dat houdt de gang er in, als volgt:

Halifax 02 November 2006.

Corporate Sponsor Information.

It is with great pleasure that I am able to announce the first corporate sponsors for the KNRM fund raising rowboat trip on the IJssel in 2008 by:

Lloyds Register North America Inc.

Great Lakes and Atlantic Region.

Halifax. Nova Scotia Office.

For no less then Euro 1000.00 ; thanks to Mr. Bud Streeter Vice President LRNA.

The Lloyds Register slogan " Life Matters"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bram

Bericht door Bram »

:D Harry dat is een pracht aanbod ,we zijn op die manier zeker op de goede weg.
Groets Bram :D


Plaats reactie