Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Deja vue. Alleen op een andere rivier......
Nog steeds Jan.....maaar Nu proberen we de zaak overeind te houden EN hebben ook een zwemvessie an! :lol:
"In Memoriam" AL die goede vrienden en familie die sinds de Roeitocht van 2008 op de Lange Reis zijn gegaan, met name JossieUno & Theodorus "The Greek".
Bijlagen
Racing-2017-season
Racing-2017-season
KBP-2020.jpg (39.45 KiB) 1254 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Jinny »

Kijk, dat trekt goed scheef....
Dat stromen van die IJssel heeft me wel een paar liter gasolie gekost dit jaar.
Ik zou er niet graag tegen op of zelfs stroomaf roeien.
Wat dat aangaat, proficiat Harry, ik doe het je niet na.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat stromen van die IJssel.....

Tjaaa....die Ijssel stroomt al een heel pikheetje van "De Ijsselkop" bij Pannerden naar het IJsselmeer....maaar kennelijk voooor dat "pikheetje" stroomde ie " net andersom" dus van Noord naar Zuid.....maaar dat was dus " vroegaah"
Ware het niet dat ouwe kollega/goeie kennis Loek met ega Wil zo goed waren om als " volgboot" mee te varen en hier en daar even drastisch corrigerend op te treden tegen veeeel te hard varende "Oosterburen"-----laat ik maar politiek correct blijven!.....anders was dat nog raar afgelopen met dat lage vrijboord van die Roeiwherry......aaahwel hier is het vertrek uit Pannerdan.
Betreffende "met de stroom mee" of tegen de stroom IN kan ik bogen op een vrij lange ervaring op de Ijssel.......maaaar desondanks had ik "een houten kont" tegen de tijd dat we in het Ganzendiep in Kampen voor de kant kwamen. Het originele en erg flinke idee om door te roeien tot aan het Keteldiep was door de FIKSE tegenwind bij de laatste km's reeds "in rook" opgegaan. Mijn stuurman Neeffie, alsmede "aflos roeier" hield ook de laatste KM's de gang er in.....eenmaal op het remmingwerk voor de Ganzendiep sluis zei hij: "Nooit geweten dat zo'n houten balk zoooo lekker zat!!"
Bijlagen
Vertrek Pannerdan-6-Juni-2008
Vertrek Pannerdan-6-Juni-2008
vertrek_Pannerden_007.jpg (28.3 KiB) 1143 keer bekeken
Jong Geleerd-oud gedaan.
Jong Geleerd-oud gedaan.
KBP-2020 HH-Kano-1947.jpg (95.17 KiB) 1133 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Allen »

Dit roept aan ‘disse kaante’ herinneringen op.

Wij -m’n buurjongen en ik- hebben in onze jeugdige jaren twee kano’s gebouwd.
Een één zitter en een twee zitter.
Wel met enige hulp vanuit de smederij.
In de smederij was nog enige ruimte en daar mochten we gebruik van maken.
Planken uitzagen voor de bodem en zijkanten, dekplaat, spantjes maken en dergelijke.
De planken werden in de ‘week’ gezet zodat die door en door nat waren en dus goed konden buigen zowel de bodemplaat als de zijkanten.
De smid hielp ons in die zin, dat hij een soort mallen/klemmen maakte waarin de kano’s hun vorm moesten krijgen.
Toen vond de kiellegging plaats.
En maar wachten en wachten tot het kleddernatte hout droog was en het één en ander was uitgehard.
Toen was het grote moment aangebroken en de spanning steeg ten top WANT de kano moest uit de mal.
EN wat dacht je wat, de kano hield zich geweldig.
We wilden hem gelijk in het water kieperen, maar het ouderlijke gezag adviseerde ons er eerst een likkie kano-verf op te smeren.
Zo gezegd zo gedaan.
Toen alles opnieuw was uitgehard en alles waterdicht moest zijn, volgde toch de tewaterlating.
Hij bleef mooi drijven, zelf 'in ut lood' en mooi 'waterpas'.
JA en toen volgde dus de proefvaart.
DAT werd een enorme teleurstelling van onze kant.
Toen wij aan boord gingen bleef de kano drijven.
MAAR bij een peddelslag aan stuurboord schoot de steven van de kano naar bakboord.
Bij een peddelslag aan bakboord schoot de steven naar stuurboord.
DUS dat was een enorme teleurstelling.
En aangezien wij knuppeltjes van een jaar of twaalf waren kregen wij ondersteuning van de -in onze ogen- bejaarden.
Die zetten er een paar kieltje onder, werd het één en ander uitgelijnd, toen ging het een stuk beter.
We hebben veel gein, lol en plezier van onze zelfgemaakt kano’s gehad.
Waarvan akte.
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door peelander »

De roeitocht van Harry heeft velen in de IJsselstreek geinspireerd om ook de riemen maar te vatten.
Gisteren bij Deventer drie sloepen eerst tegenstroom stoempen en later de stroom lekker in de poeperd.
22 06 2021 deventer (82).jpg
22 06 2021 deventer (82).jpg (149.62 KiB) 743 keer bekeken
22 06 2021 deventer (83).jpg
22 06 2021 deventer (83).jpg (177.82 KiB) 743 keer bekeken
22 06 2021 deventer (84).jpg
22 06 2021 deventer (84).jpg (134.55 KiB) 743 keer bekeken
Ik heb nu nog wel een vraag:
Is Harry en zijn later de sloepenroeiers geinspireerd door dit gedicht?
21 06 2021 deventer.jpg
21 06 2021 deventer.jpg (139.2 KiB) 743 keer bekeken
En tenslotte:
Is dit een mislukt prototype voor een nieuwe roeiboot?
21 06 2021 deventer (6).jpg
21 06 2021 deventer (6).jpg (363.41 KiB) 743 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Jacob Bothof »

Het lijkt meer een prototype catamaran voor turbo-aandrijving :D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

prototype catamaran
Bel bel bel...zou m'n grootmoeder dan zeggen.....waar komt die roeierij plotsklaps vandaan?? :lol:

Ik kan -voor ongetwijfeld duistere redenen- die nieuwe roeiboten niet zien...DUS "kwait nait" zei JossieUno dan!!
Maaaar -als een zig zag ter zijde!! :lol: -ik wil dus WEL even melding maken van het feit dat mijn beste Vader zaliger (R.I.P.) reeds tijdens de magere "dirty thirties" als eerste op de rivier de Ijssel een catamaran had gemaakt met de bedoeling daar een ouwe vliegtuigmotor van een vriend op te zetten (a la die propellor boten die je in Florida in de Everglades wel ziet!! denk ik?? :lol: want het was dus wel veur mien tiet :lol: )...hij had de kano's gebouwd en die vriend had die ouwe motor kennelijk??? maaaar dit projekt werd door de vader van die vriend gecancelled als " VEEL te gevaarlijk"...aldus de overleveringen en de latere en meer recente bevestiging van zijn jongere broer. DUS werd de catamaran vervolgens uitgerust met een mast en zeilen van ouwe meelzakkies bij elkaar genaaisterd door zijn zuster en daar scheurden ze mee over de Ijssel.....onder bepaalde wind condities was het orgel "amper te sturen" en zodoende verrekte oooit de pijler van de brug in Deventer om "aan de kant te gaan" :lol:
Tijdens mijn 2008 Ijssel roeitocht had mijn ouwe maat/kollega massinist Gait (R.I.P.) via zijn connecties in Deventer destijds geregeld dat de " Daventria Roeiklub" mij met hun roeisloep gingen begeleiden van Deventer naar Olst...ik gooide onbewust nog wat roet in het eten met een laatste schema wijziging...maaar de Daventria roeiers...( die destijds ik meen in 8 uur van Arnhem naar Kampen roeiden!!!! met wisselende roeiers.....en die dus ook cirkels om me heen roeiden!) waren wel van de partij.
Als een In Memoriam aan mijn Vader die dus zijn bootjes virus aan mij doorgaf!! maakte Dennis Lagarde een fraai fictief Ijssel schilderij voor me waar mijn Vader in zijn catamaran zeilt ( waarvan ik een echte foto uit 1933 heb er is dus niks fictief aan dit schilderij slechts het samenvoegen van 2 gebeurtenissen ongeveer 75 jaar gescheiden!!) en waar ik aan kom roeien met de Daventria sloep met "Welsum op de achtergrond"
Ik heb dus niet het gevoel dat ik "wie dan ook maar heb gestimuleerd met roeien" waarschijnlijk is het net andersom! :roll:

PS.je...NU zie ik die foto's dus wel.....lijkt wel een Cruise-raket :roll:
Bijlagen
Fictief-1933-2008-zeilen-Roeien
Fictief-1933-2008-zeilen-Roeien
IJsselRoeitocht-zomer-2008-Olst.JPG (63.03 KiB) 641 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door jdbvos »

t Is net zo'n kever die van kleine kevertjes houdt: een torpedo...
...maar dat verklaart de beide skids als schoenzolen niet....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

reeds tijdens de magere "dirty thirties" als eerste op de rivier de Ijssel een catamaran had gemaakt etc.
Hieronder is mijn Vadr met zijn eigen ontworpen en gebouwde Cat EN passagiers in 1935
Bijlagen
VaderJan-Catamaran-1935a.jpg
VaderJan-Catamaran-1935a.jpg (50.7 KiB) 500 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Patru (R.I.P) »

peelander schreef: 23 jun 2021 17:53 En tenslotte: Is dit een mislukt prototype voor een nieuwe roeiboot?
Nee Jan,
De WORPSCAPE van Robert Sweere, een voertuig om de natuur te redden, was het 1e kunstwerk dat in maart jl. werd geplaatst op de kunstroute IJsselbiënnale 2021. Er is altijd wat te doen langs de rivier. :D
In Zwolle is het restant van de gesloopte Centrale Harculo ingericht als informatiepunt en fietsstartpunt voor (een deel van) de route.
Vanmorgen op m'n zondagse fietsrondje maar even een paar plaatjes gemaakt.
Door het hek heen zijn nog de gelukkig gespaarde reliëfs in de kantoormuur te zien.
Ook is in het restant van het fabrieksgebouw een heus tijdelijk restaurant ingericht.
IJsselbiënnale 2021.jpg
IJsselbiënnale 2021.jpg (208.44 KiB) 395 keer bekeken
Harculo startpunt 2021.jpg
Harculo startpunt 2021.jpg (269.17 KiB) 395 keer bekeken
Reliëfs Titus Leeser.jpg
Reliëfs Titus Leeser.jpg (239.05 KiB) 395 keer bekeken
Harculo 27-06-2021 restaurant.jpg
Harculo 27-06-2021 restaurant.jpg (213.12 KiB) 395 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie