De "Halcyonlijn"
Re: De "Halcyonlijn"
Bij de Stad Zwolle en de Stad Vlaardingen zie je aan dek steeds hiaten in de railing.
Re: De "Halcyonlijn"
Hallo Martinus.
Tja, de scheepjes komen niet allemaal uit dezelfde baarmoeder en ook merendeels niet tegelijkertijd.
Dus kan er nog wel eens verschil in zitten.
Heb alleen met de door mij geplaatste foto's willen aangeven dat scheepje ook verhoogde luikhoofden had met een loopgang daar langs en als bijkomend voordeel dat je daarop van achter naar voor kon lopen.
Hoeft niet bij alle schepen zo te zijn natuurlijk.
Maar heb nog wat andere fotootjes van wat Stad boten zitten te bestuderen, maar blijkt het inderdaad dat het tussen het achterste dekhuis ophoudt.
Denkelijk geen gelijke breedte met het dekhuis en de achterruimen breedtes of id.
Dus zal er dan wel aan de voor-, en achterzijde van dat luikhoofd een stalen jacobsladdertje zijn geplaatst.
Dek-bemanning woont daar dus niet en moeten er alleen zijn bij open -,en dicht gooien en zeeklaar maken.
Tijdens laden/lossen dan ook gelijk nog een plateautje voor de talleyman.
Op het voorschip tel ik als ik het goed heb, 4 ruimen waarvan het 3e kortere ruim weer verlaagd is tov. het daarvoor-, en daarachter ruim.
Kan ook hier op de foto's niet goed zien maar ga ervan uit hetzelfde als bij de achterruimen (jacobsladdertjes voor en achter).
Zal de foto's die ik getracht heb te bekijken erbij doen.
Gr. Koos
Tja, de scheepjes komen niet allemaal uit dezelfde baarmoeder en ook merendeels niet tegelijkertijd.
Dus kan er nog wel eens verschil in zitten.
Heb alleen met de door mij geplaatste foto's willen aangeven dat scheepje ook verhoogde luikhoofden had met een loopgang daar langs en als bijkomend voordeel dat je daarop van achter naar voor kon lopen.
Hoeft niet bij alle schepen zo te zijn natuurlijk.
Maar heb nog wat andere fotootjes van wat Stad boten zitten te bestuderen, maar blijkt het inderdaad dat het tussen het achterste dekhuis ophoudt.
Denkelijk geen gelijke breedte met het dekhuis en de achterruimen breedtes of id.
Dus zal er dan wel aan de voor-, en achterzijde van dat luikhoofd een stalen jacobsladdertje zijn geplaatst.
Dek-bemanning woont daar dus niet en moeten er alleen zijn bij open -,en dicht gooien en zeeklaar maken.
Tijdens laden/lossen dan ook gelijk nog een plateautje voor de talleyman.
Op het voorschip tel ik als ik het goed heb, 4 ruimen waarvan het 3e kortere ruim weer verlaagd is tov. het daarvoor-, en daarachter ruim.
Kan ook hier op de foto's niet goed zien maar ga ervan uit hetzelfde als bij de achterruimen (jacobsladdertjes voor en achter).
Zal de foto's die ik getracht heb te bekijken erbij doen.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Stad Vlaardingen 1965 (47).jpg (128.72 KiB) 1748 keer bekeken
-
- Stad Zwolle (02) - kopie.jpg (52.9 KiB) 1748 keer bekeken
Re: De "Halcyonlijn"
@Koos, veel dank voor je moeite!
Re: De "Halcyonlijn"
Hoi Martinus ea,
Inzake je eerder gemaakte opmerking dat de loopbruggen niet doorliepen bij de betreffende ruimen, het volgende:
Allereerst hoef jij nog niet langs Hans Anders.
Zijn er toen vervolgens wat op ingegaan en door mij een veronderstelling geopperd dat men denkelijk middels wat "jacobs laddertjes" daar zou moeten komen.
Op de door ons bezichtigde foto's slecht te zien trouwens.
Maar kwam op een pagina eerder een door kabo op 11 juli 2019 geplaatste foto van de "Stad Den Haag" tegen die eenzelfde luikconstructie heeft/had, maar het hier wat duidelijker op was te zien.
Welnu, het schijnt de "dekmannen" toch wat gemakkelijker gemaakt te zijn, want kon je zien er zowaar trapjes met leuningen voor de "heren" zijn aangebracht.
Heb van die foto het gedeelte achter de midscheeps wat uitvergroot en met "rood wat ge-accentueerd ter plaatse van de resp. ruimen 5 en 6.
Zat me toch niet helemaal lekker en conform Roy z'n wel eens eerder gedane uitspraak !!!!!!!!!
"We streven naar het optimale, maar bereiken zullen we het nimmer,maar we zullen er wel alles aan doen" of iets van die strekking.
Opm: Wat iemand al eerder opmerkte, wel een bewerkelijk schip(en) aan dek met z'n inderdaad 7 ruimen (4 voor en 3 achter).
Gr. Koos
Inzake je eerder gemaakte opmerking dat de loopbruggen niet doorliepen bij de betreffende ruimen, het volgende:
Allereerst hoef jij nog niet langs Hans Anders.
Zijn er toen vervolgens wat op ingegaan en door mij een veronderstelling geopperd dat men denkelijk middels wat "jacobs laddertjes" daar zou moeten komen.
Op de door ons bezichtigde foto's slecht te zien trouwens.
Maar kwam op een pagina eerder een door kabo op 11 juli 2019 geplaatste foto van de "Stad Den Haag" tegen die eenzelfde luikconstructie heeft/had, maar het hier wat duidelijker op was te zien.
Welnu, het schijnt de "dekmannen" toch wat gemakkelijker gemaakt te zijn, want kon je zien er zowaar trapjes met leuningen voor de "heren" zijn aangebracht.
Heb van die foto het gedeelte achter de midscheeps wat uitvergroot en met "rood wat ge-accentueerd ter plaatse van de resp. ruimen 5 en 6.
Zat me toch niet helemaal lekker en conform Roy z'n wel eens eerder gedane uitspraak !!!!!!!!!
"We streven naar het optimale, maar bereiken zullen we het nimmer,maar we zullen er wel alles aan doen" of iets van die strekking.
Opm: Wat iemand al eerder opmerkte, wel een bewerkelijk schip(en) aan dek met z'n inderdaad 7 ruimen (4 voor en 3 achter).
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Stad Den Haag van KBP - kopie.jpg (57.96 KiB) 1598 keer bekeken
Re: De "Halcyonlijn"
gr.Bas
Re: De "Halcyonlijn"
Het ms Stad Den Haag in de Buitenhaven bij de Hoogovens.
Bouwjaar 1961. Verkocht 1972. Gesloopt 1984.
Groet, Paul G.
Bouwjaar 1961. Verkocht 1972. Gesloopt 1984.
Groet, Paul G.
Re: De "Halcyonlijn"
Mogelijk al eerder geplaatst; 'uitstapje' van Halcyon in de offshore. Bouwde ism Tide water uit New Orleans 4 supply schepen: TIDE HAL I t/m IV
Tidewater Halcyon Marine Service N.V. te Rotterdam.
Gebouwd in 1969 door de Verolme Scheepswerf Heusen N.V.
Lengte 50,29 m, breedte 11,58 m, holte 4,42 m, diepgang 3,88 m, 713 brt.
2 Caterpillar-Dieselmotoren, tezamen 1.700 ipk.
Snelheid 10 mijl.
Aantal bemanningsleden 7 en accomodatie voor 12 passagiers.
Tidewater Halcyon Marine Service N.V. te Rotterdam.
Gebouwd in 1969 door de Verolme Scheepswerf Heusen N.V.
Lengte 50,29 m, breedte 11,58 m, holte 4,42 m, diepgang 3,88 m, 713 brt.
2 Caterpillar-Dieselmotoren, tezamen 1.700 ipk.
Snelheid 10 mijl.
Aantal bemanningsleden 7 en accomodatie voor 12 passagiers.
Re: De "Halcyonlijn"
Op de foto van de "Tide Hal II" is duidelijk te zien dat ze de haven van Great Yarmouth net verlaten heeft met Gorlston op de achtergrond.
Ik heb daar een mooie tijd met Smit Lloyd schepen door mogen brengen...……...
m.v.g., roy
Ik heb daar een mooie tijd met Smit Lloyd schepen door mogen brengen...……...
m.v.g., roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De "Halcyonlijn"
gr. Bas
Re: De "Halcyonlijn"
Een foto van het ontvangstcomité en een toelichtend knipsel.
Er werd in Amsterdam wel werk van gemaakt.
Groet, Paul G.