De "Halcyonlijn"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru
Berichten: 2444
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Patru » 30 sep 2019 22:07

Een kijkje op de Stad Utrecht aan de Ertskade in 1958.
Gemaakt vanaf de Levantkade in Amsterdam.

Stad Utrecht Ertskade 1958.jpg
Stad Utrecht Ertskade 1958.jpg (145.98 KiB) 639 keer bekeken
Groet, Paul G.


Klaas Buytenwegh
Berichten: 400
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Klaas Buytenwegh » 30 sep 2019 22:13

Mooie foto," Vlaardingse Lloyd".

grt.

Klaas

Klaas Buytenwegh
Berichten: 400
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Klaas Buytenwegh » 30 sep 2019 22:53

Speciaal voor Paul.
Stad-Zwolle.jpg
Stad-Zwolle.jpg (126.54 KiB) 618 keer bekeken
Klaas

JAN39DO
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2019 20:06

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door JAN39DO » 01 okt 2019 11:22

Tijdens mijn Halcyon tijd op beide schepen gevaren.
Gr.Jan.

roy
Berichten: 11461
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door roy » 01 okt 2019 11:59

Helaas nooit voor gevaren.
Wel met mensen gevaren die er vandaan kwamen, maar nooit een slecht woord over de Vlaardingse Lloyd gehoord.
Moet wel een apart cluppie geweest zijn...………..

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Patru
Berichten: 2444
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Patru » 01 okt 2019 12:54

Klaas Buytenwegh schreef:
30 sep 2019 22:53
Speciaal voor Paul. Stad-Zwolle.jpg
Klaas
Mooi schip Klaas.
Dicht het dek maar toe aan dekzwabber Bertus uit Zwolle.
Duik ik de vetloods wel in. Niet mijn favoriete machine die M.A.N. maar ik doe het 'r mee.
Eén keer mee gevaren op de Bawean van de SMN. :)
Groet, Paul G.

Martinus
Berichten: 736
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Martinus » 01 okt 2019 14:40

Hoe zit dat met die railings op verschillende niveau's op de Stad Zwolle? Ik 'begrijp' het schip niet goed.

Koos
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Koos » 01 okt 2019 15:07

Hoi Martinus,
Heb het het ook zitten bekijken.
Maar komt mij niet onbekend voor, met reden dat ik ook ooit op een schip heb gevaren met iets dergelijks.
Schip had, en deze "Stad boot" zo te zien ook, verhoogde luikhoofden.
Tevens heeft het schip (althans wat ik uit de foto op maak) patentluiken en/ofwel stalen verrijdbare pontons.
Dit opmakende uit de al ingeschoren blokken aan de div. uiteinden van de resp. luik ponton secties.
Om nu de dekbemanning de mogelijkheid te geven om de pontonwielen te kunnen verdraaien mbt. ofwel omlaag/omhoog, moeten ze er wel bij kunnen om daarna de ponton borgen aan de zijkanten ofwel vast te kunnen trekken ofwel los te kunnen maken al naar gelang de behoefte
Vandaar volgens mij een loopgedeelte met reling langs de betreffende verhoogde coamings.
Gr. Koos
Laatst gewijzigd door Koos op 01 okt 2019 15:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Martinus
Berichten: 736
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Martinus » 01 okt 2019 15:13

Dank je Koos!

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7064
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jdbvos » 01 okt 2019 22:35

Aha ! Is dát het ! Bedankt Koos !

Klaas Buytenwegh
Berichten: 400
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Klaas Buytenwegh » 01 okt 2019 23:20

Op deze foto van de Stad-Vlaardingen is het beter te zien. Ik ben eind 1958 bij de Halcyon weggegaan en heb dus zelf niet meer op deze schepen gevaren.

Grt.

Klaas
1962-STAD VLAARDINGEN (3).jpg
1962-STAD VLAARDINGEN (3).jpg (99.81 KiB) 412 keer bekeken

Koos
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Koos » 02 okt 2019 08:40

Heren ea,
Mbt. het looppad langs de verhoogde coamings, heb ik nog even het scheepje opgezocht waar ik op doelde.
Hierop is het nog wat duidelijker te zien.
1e plaatje is geschoten met wat overkomend stuifwater, dus vandaar dat je het voorschip niet kan zien.
Lag dus niet aan de fotograaf :roll:
Op de 2e foto is het schip in z'n geheel te zien en ook het looppad wat duidelijker waar te nemen.
Is van wat jaren later na al wat keren van eigenaar en naam te hebben gewisseld, lag het daar ogenschijnlijk ergens te vergaan.
Beetje jammer eigenlijk, van de motor dan, de kraantjes niet want dat waren ellendelingen, en ging het meeste tijd aan op.
Stond een keurig en welhaast perfect werkende B & W motor in.
Op dat looppad langs de hatch-coamings kon je dus ook gelijk van de poop zo naar de bak lopen en was ook wel noodzakelijk want in geladen toestand vanuit USA richting Europa stond het dek vol met daarop geplaatste zg. cardecks, en kon je maar moeilijk van achter naar voren komen
Ruimen lagen dan vol met rollen papier.
In ballast richting terug naar USA werden deze cardecks dan in de verhoogde luikhoofden van alle 5 de ruimen, 2 hoog erin gehangen (vandaar de verhoging) waarin dan duitse en/of engelse auto's werden geplaatst en er zo'n ca. 300 stuks konden worden meegenomen.
Maarja, de dek bemanning moest dus wel bij de luiken-rollen en de borgspindels kunnen komen.
Gr.Koos
Bijlagen
William R Adams (1).jpg
William R Adams (1).jpg (124.51 KiB) 372 keer bekeken
ex W.R.Adams nu Patricia-a.jpg
ex W.R.Adams nu Patricia-a.jpg (117.42 KiB) 372 keer bekeken

Martinus
Berichten: 736
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Martinus » 02 okt 2019 14:52

Bij de Stad Zwolle en de Stad Vlaardingen zie je aan dek steeds hiaten in de railing.

Koos
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Koos » 02 okt 2019 17:18

Hallo Martinus.
Tja, de scheepjes komen niet allemaal uit dezelfde baarmoeder en ook merendeels niet tegelijkertijd.
Dus kan er nog wel eens verschil in zitten.
Heb alleen met de door mij geplaatste foto's willen aangeven dat scheepje ook verhoogde luikhoofden had met een loopgang daar langs en als bijkomend voordeel dat je daarop van achter naar voor kon lopen.
Hoeft niet bij alle schepen zo te zijn natuurlijk.
Maar heb nog wat andere fotootjes van wat Stad boten zitten te bestuderen, maar blijkt het inderdaad dat het tussen het achterste dekhuis ophoudt.
Denkelijk geen gelijke breedte met het dekhuis en de achterruimen breedtes of id.
Dus zal er dan wel aan de voor-, en achterzijde van dat luikhoofd een stalen jacobsladdertje zijn geplaatst.
Dek-bemanning woont daar dus niet en moeten er alleen zijn bij open -,en dicht gooien en zeeklaar maken.
Tijdens laden/lossen dan ook gelijk nog een plateautje voor de talleyman.
Op het voorschip tel ik als ik het goed heb, 4 ruimen waarvan het 3e kortere ruim weer verlaagd is tov. het daarvoor-, en daarachter ruim.
Kan ook hier op de foto's niet goed zien maar ga ervan uit hetzelfde als bij de achterruimen (jacobsladdertjes voor en achter).
Zal de foto's die ik getracht heb te bekijken erbij doen.
Gr. Koos
Bijlagen
Stad Vlaardingen 1965 (47).jpg
Stad Vlaardingen 1965 (47).jpg (128.72 KiB) 285 keer bekeken
Stad Zwolle (02) - kopie.jpg
Stad Zwolle (02) - kopie.jpg (52.9 KiB) 285 keer bekeken

Martinus
Berichten: 736
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Martinus » 02 okt 2019 19:55

@Koos, veel dank voor je moeite!

Koos
Berichten: 756
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Koos » 04 okt 2019 15:42

Hoi Martinus ea,
Inzake je eerder gemaakte opmerking dat de loopbruggen niet doorliepen bij de betreffende ruimen, het volgende:
Allereerst hoef jij nog niet langs Hans Anders. :-D
Zijn er toen vervolgens wat op ingegaan en door mij een veronderstelling geopperd dat men denkelijk middels wat "jacobs laddertjes" daar zou moeten komen.
Op de door ons bezichtigde foto's slecht te zien trouwens.
Maar kwam op een pagina eerder een door kabo op 11 juli 2019 geplaatste foto van de "Stad Den Haag" tegen die eenzelfde luikconstructie heeft/had, maar het hier wat duidelijker op was te zien.
Welnu, het schijnt de "dekmannen" toch wat gemakkelijker gemaakt te zijn, want kon je zien er zowaar trapjes met leuningen voor de "heren" zijn aangebracht. :lol:
Heb van die foto het gedeelte achter de midscheeps wat uitvergroot en met "rood wat ge-accentueerd ter plaatse van de resp. ruimen 5 en 6.
Zat me toch niet helemaal lekker en conform Roy z'n wel eens eerder gedane uitspraak !!!!!!!!!
"We streven naar het optimale, maar bereiken zullen we het nimmer,maar we zullen er wel alles aan doen" of iets van die strekking.
Opm: Wat iemand al eerder opmerkte, wel een bewerkelijk schip(en) aan dek met z'n inderdaad 7 ruimen (4 voor en 3 achter).
Gr. Koos
Bijlagen
Stad Den Haag van KBP - kopie.jpg
Stad Den Haag van KBP - kopie.jpg (57.96 KiB) 135 keer bekeken



Plaats reactie