Gasleiding door IJsselmeer
Gasleiding door IJsselmeer
Ben betrokken bij een werk op het IJsselmeer, de aanleg van een gasleiding van Medemblik naar Workum.
't Is weer eens wat anders en...
Met jullie welnemen af en toe wat plaatjes en opmerkingen over dit project.
Er wordt een sleuf gegraven in de IJsselmeerbodem, waarin de pijpleiding wordt gevleid. Daarna zand erover en gas erop!
De werkhaven is Oude Zeug. Daar worden de delen pijp tot hanteerbare lengtes geassembleerd, en op lokatie aan elkaar gelast.
Depot "string yard" Oude Zeug.
Coastal Surveyor voor Medemblik, op de achtergrond de back hoe Dinopotes
Adelaar met personeelstransfers belast
Sara Maatje 17 standby t.b.v. calamiteiten
Het graven van de sleuf, kraan aan boord van de back hoe Dinopotes
Dit verslag wordt gemaakt door enkele enthousiaste opvarenden van schepen, betrokken bij dit project. Het is dus niet de officiele verslaglegging, door of vanwege de bij deze operatie betrokken bedrijven!
't Is weer eens wat anders en...
Met jullie welnemen af en toe wat plaatjes en opmerkingen over dit project.
Er wordt een sleuf gegraven in de IJsselmeerbodem, waarin de pijpleiding wordt gevleid. Daarna zand erover en gas erop!
De werkhaven is Oude Zeug. Daar worden de delen pijp tot hanteerbare lengtes geassembleerd, en op lokatie aan elkaar gelast.
Depot "string yard" Oude Zeug.
Coastal Surveyor voor Medemblik, op de achtergrond de back hoe Dinopotes
Adelaar met personeelstransfers belast
Sara Maatje 17 standby t.b.v. calamiteiten
Het graven van de sleuf, kraan aan boord van de back hoe Dinopotes
Dit verslag wordt gemaakt door enkele enthousiaste opvarenden van schepen, betrokken bij dit project. Het is dus niet de officiele verslaglegging, door of vanwege de bij deze operatie betrokken bedrijven!
- Stavenuiter
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
- Locatie: Enkhuizen
Korte beschrijving van het werk
Het IJsselmeer ligt er kalmpjes bij, dageraad gloort, geen scheepvaart, dus voor de verkeersbegeleiding aan boord van de Jacoba 12 even niets te doen.
Ik vaar als schipper op dit vaartuig in het werkgebied. Wij zijn belast met veiligheid en scheepvaartbegeleiding.
Het werkgebied is afgezet d.m.v. boeien en verboden voor alle scheepvaart.
Dat even om mijn plaatsje te bepalen voor de lezer.
Zoals vermeld, een gasleiding, die naast een bestaande leiding wordt gelegd van Medemblik naar Workum.
De diameter van de pijp is 120 cm. (even kaartpassen voor de lengte van de leiding, kun je zelf!)
De sleuf wordt gemaakt met de back hoe Dinopotes en HH 48. Dinootje is reeds aan het graven. Het materiaal, wat opgegraven wordt, wordt afgevoerd in splijtbakken, met de sleepboten Brandaris en Auke.
De werkhaven Oude Zeug heet in dit project "string yard". Hier worden lengten pijp samengesteld d.m.v. fotolassen.
Een lengte wordt vervolgens terplaatse van de sleuf gesleept en middels een ingenieus systeem aaneen gelast. Daarover later meer.
Met het graven van de sleuf wordt ca 600.000 m3 bagger verplaatst.
bij de operatie zijn een kleine 20 schepen en drijvende inrichtingen betrokken.
Ze zullen allen de revue passeren!
Ik vaar als schipper op dit vaartuig in het werkgebied. Wij zijn belast met veiligheid en scheepvaartbegeleiding.
Het werkgebied is afgezet d.m.v. boeien en verboden voor alle scheepvaart.
Dat even om mijn plaatsje te bepalen voor de lezer.
Zoals vermeld, een gasleiding, die naast een bestaande leiding wordt gelegd van Medemblik naar Workum.
De diameter van de pijp is 120 cm. (even kaartpassen voor de lengte van de leiding, kun je zelf!)
De sleuf wordt gemaakt met de back hoe Dinopotes en HH 48. Dinootje is reeds aan het graven. Het materiaal, wat opgegraven wordt, wordt afgevoerd in splijtbakken, met de sleepboten Brandaris en Auke.
De werkhaven Oude Zeug heet in dit project "string yard". Hier worden lengten pijp samengesteld d.m.v. fotolassen.
Een lengte wordt vervolgens terplaatse van de sleuf gesleept en middels een ingenieus systeem aaneen gelast. Daarover later meer.
Met het graven van de sleuf wordt ca 600.000 m3 bagger verplaatst.
bij de operatie zijn een kleine 20 schepen en drijvende inrichtingen betrokken.
Ze zullen allen de revue passeren!
- Stavenuiter
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
- Locatie: Enkhuizen
- john.marlit
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
- Locatie: zwartsluis
Hoi Pieter,dat zijn moie plaatjes ,en ik kom daarop gelijk een oude bekende van mij tegen nl de Dinopotus(v Oord) ,waarop ik ook nog een kleine 3 jaar als pontonmachinist heb gewerkt(oa Ketelmeerproject).,zitten Johan Kleine(hoofdschipper)en Jan v/d Ouwenhoven(hoofdmachinist) er nog op,zo ja wil je hun dan mijn groeten overbrengen.?
De HH 48 is de voormalige P.v.W.48 ,en ik ben nog bij de bouw ervan betrokken geweest(op de Dongewerf in Raamsdonkveer) het was destijds een van de eerste grotere backhoepontons ter wereld.
Doorgaan dus met je reportage.
De HH 48 is de voormalige P.v.W.48 ,en ik ben nog bij de bouw ervan betrokken geweest(op de Dongewerf in Raamsdonkveer) het was destijds een van de eerste grotere backhoepontons ter wereld.
Doorgaan dus met je reportage.
Gr John M
Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda