Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Havencafé

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Hannes...dat is een pracht foto,herrinert mij aan de beroemde ''Player ciggaretten'',alleen nu lichtelijk verouderd :mrgreen: Maar dat mag de pret niet drukken,ook ik word er niet mooier op :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Havencafé

Bericht door Hannes »

Ja Mart, we worden er niet mooier op, de schedel begint door het haar te groeien, de scheiding wordt wat breder, enz.
Maar ik maak mij daar helemaal niet druk over, dat is natuur.
Voor mij is het karakter van een mens bepalend, niet zijn uiterlijk, huidskleur of nationaliteit, men heeft genoeg verrassingen beleefd.

Laat mij nog maar Glühwijntje nemen en voor de aardigheid maar een hardgekookt ei.
De droge worsten schijnen op te zijn, ik denk dat Jos bij slager Knipper even nieuwe moet bestellen.

Toen het ijzeren gordijn net geopend was, heb ik een tijdje in Maagdeburg gewerkt.
Daar was ik een soort fenomeen, evenals op de sail, waar ik regelmatig gefotografeerd werd.
Ik loop meestal op klompen, toendertijd ook in Maagdeburg.
Die lui hadden nog nooit Nederlandse gele klompen gezien, die lachten zich een kriek als ze mij zagen met mijn klompen.
Ze dachten dat het plastic was, dat die dingen van hout waren konden ze zich niet voorstellen, dat geloofden ze niet eens.
Ik heb regelmatig eens een klomp uitgetrokken en laten zien zodat ze zich daar van overtuigen konden.

In de kroegen aldaar hadden ze altijd een glas met Soleier, als hapje tussendoor.
In een grijs verleden had men die hier in de dorpskroeg meen ik ook.
Vroeger als ik bij oudere collega's op bezoek kwam werden die bij een borreltje en een biertje als hapje tussendoor opgedient.
De laatste jaren zijn ze nergens meer verkrijgbaar, in iedergeval hier niet.
Ik maak ze zelf nog wel eens, is zeer eenvoudig.

Hieronder een recept.

1 Liter water
40 gram zout
De schil van 2 uien
10-12 Eieren

Het water met het zout en de uienschillen 5 minuten laten koken.
Daarna afkoelen laten en de uienschillen verwijderen.

Kook de eieren in kokend water in 10 min. hard en laat ze onder koud water afschrikken.
Kneus de schil van de eieren rondom, zodat er barsten ontstaan.
Leg de eieren in een afsluitbaar glas en giet de zoutoplossing er op, de eieren moeten geheel onder het water staan.
Laat de eieren 1 of 2 dagen in de zoutoplossing trekken.

Eventueel kan men nog een lepel mosterdzaad, enkele peperkorrels en een paar laurierbladen mee laten trekken.
De eieren blijven op deze manier tenminste 8 dagen houdbaar, zo oud worden ze bij mij echter niet.
Door de barsten in de eierschil verkleurd het eiwit op die plaatsen van bruin tot zwart, wat ook de bedoeling is.

Soleier worden als volgt gegeten:
Men snijdt de eieren in de lengte doormidden.
Neem het eigeel eruit.
De eiwithelften worden met peper, paprikapoeder, mosterd, azijn en olie gekruid.
Daarna zet men als kroontje het eigeel weer op de helft.


Groeten, Hans.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Havencafé

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ja Hans,
Jan Kaas op klompen. :)
In 1977 lag ik met de Vanessa in Ipswich, Akkie was toen ook aan boord.
We zaten 's avonds in een gezellige pub en toen kwam er opeens een bijna twee meter lang en een meter breed mannetje op houten klompen de pub binnen klotsen. :lol:
Hij nam plaats aan een beledend tafeltje en bestelde een big pint of lager.
Tja, het laatste wat ik van hem verwachtte was een kleintje pils bestellen. :lol:
Jan Kazen onder elkaar, dus ik vroeg hem of hij op die baggerbak zat die daar voor de kant lag.
"BAGGERBAK""??? Ik werk op een "BAGGERBOOT".
Afijn, hij trok zijn klompen uit en kwam gezellig bij ons zitten en we kregen te horen dat hij uit Slie kwam en dat hij zijn boterham verdiende door daar zand weg te zuigen en dat zand naar elders te verplaatsen. :)
Toen we de pub uitgeknikkerd werden zijn onderweg naar de Vanessa nog langs die baggerbak gelopen, we werden nog uitgenodigd voor een afzakkertje, maar helaas moest ik om zes uur mijn kooi uit om de ruimen open te gooien om steentjes te gaan laden. :)
Salute!
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Havencafé

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Toen ik vanmorgen met het hondje liep te wandelen vroeg een man, die bezig was zijn oprit en stoep sneeuwvrij te maken me of ik misschien wist of er nog meer sneeuw zou vallen.
"Inderdaad, er hangen fikse sneeuwbuien boven de waddenzee, het is meer weer voor een glas Glühwein", antwoordde ik.
"Dan ken'k ja wel stopp'n met veeg'n", zei de man en voegde de daad bij het woord. :lol:
Salute!
Jos
Ruud (R.I.P.)

Re: Havencafé

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Die kende jou natuurlijk,van al die weerfoto's bij RTVNoord, :lol: en verwachtte natuurlijk een juist antwoord,en daar was die je zeer dankbaar voor,en kon gaan stopp'n met veeg'n,nou hier dooit het gelukkig,maar veel van die witte zooi ligt er nog.
Dus geef ze allemaal maar wat te zuup'n,Maria.
Ik heb er best trek in, doe mij maar een joco'tje :!:
Gisteren heerlijk gegeten,en vandaag de restantjes,dus lekker makkelijk :!: :wink:
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Havencafé

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Hannes... kiek jie moar uut, met al die eijkes...colesterol level sky hich, en het afbloazen zal ook wel voorbij zijn,net als hier, ondertussen zit ik aan een nacionale wisky, welke bèst te pruimen is, en scheelt 60% incom tax op de inport wisky.Ongelooflijk, een flessie Jhonny Walker red, moet hier 70 real kosten(+-30 eurootjes) die gaf ik vroeger aan de dokkers te zuipen.
Ijs dikte hier 2 cm en afnemend....in mijn glas NAUTUNOBILIS dan. proost brave lieden :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Havencafé

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat jullie zelfs met de Kerstdagen in de kroeg Koooom'n stuit mij tegen de borst :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Re: Havencafé

Bericht door Ton van der Sluijs »

Nee hoor Harry; Ik heb een hele fles rode wijn achter de kiezen in tweedagen .....thuis :oops: :oops: Dus geen haven kroegen :mrgreen:
Kees Bloemkool

Re: Havencafé

Bericht door Kees Bloemkool »

Hallo Manne,
Kees hept gisteren een prima kerstdineetje achterovergeslagen bij zijn rijke schoonmoeder en een beetje slijme natuurlijk, want er valt heel wat te erve. :-D

Canneloni van gekonfijte konijnenbout en spekjes met een zalfje van pastinaak en gegrilde paddenstoelen.
Wijn: Casa Valduga, Duetto Chardonnay/Riesling - Brazilië, Vale dos Vinhedos

Bouillon van kwartel met Madeira room.
Wijn: Laroche, Viognier de la Chevalière - Frankrijk, Languedoc

Spoom van lychee sorbet en Prosecco.
Wijn: Thuerry, Les Abeillons Blanc, Rolle/Semillon - Frankrijk, Provence

Geroosterde tongscharfilet met een mousseline van avocado,
rivierkreeftjes en een kreeftensaus.
Wijn: Luigi Bosca, Malbec Reserva - Argentinië, Luján de Cujo, Mendoza

Als toetje: Bavarois van vanille met room van advocaat, frambozen compote en kardemom siroop.
Wijn: Cardinale Lanata, Moscato d'Asti - Italië, Piemonte

Daarna irish Coffee met een joekel van een Havana sigaar. :)
Of het ete te vrete was weet Kees niet meer, maar de wijntjes waren uit de kunst. :-D
DE BALLLLUUUUUUUUUUUHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Havencafé

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja Kees...lekker bij een ander de boel opvreten...zal ff wenne zijn weer zu houze,en weer aan de snert van vorige week(word steeds lekkerder) tenminste hier wel :mrgreen: Je kon wel een maatje van Bertje zijn ,die weet ook precies op tijd binnen te stappen :roll:
Hier lekker rustig met z'n tweetjes de kerst dag doorgebracht.Wel ff naar de cathedraal geweest waar zijne heiligheid de biscop een dienstje deed,en de kerststal bekeken,want dààr gaat het maar om...en niet alleen je volvreten en kadootjes ontvangen :oops: De brave Biscop word trouwens ook steeds ronder :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie