Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Kees Bloemkool

Re: Haven- en Eetcafé

Bericht door Kees Bloemkool »

Hallo manne,
Kees hept jare lang as bestman, da’s een stuurman onder de gage, gevare op een klein kop en kontbootje van 300 ton met een Grunnigse kaptein-eigenaar.
Je magt tien keer raaie wie de kok was an boord, juist, dat was Kees dus.
Jullie legge allemaal wel lekker te lulle over receppies van de Grunniger rijsttafel, Irish Stew, Labscous, American Hash enzo, maar in de praktijk kwamt het er op neer dat Kees effe naar de stores keekt en dan het menu voor een daggie of drie klaarmaakte.
As er helemaal geen groente meer was dan maakte Kees een Grunniger rijsttafel.
Maar af en toe liet die ouwe hem effe flink uit zijn broek hange en werden er in Delfziel verse winterpene en wat er nog meer voor gratis af te hale viel gestored, zoals appels voor de appelmoes en pruime voor de sjem.
Zelf ging die ouwe dan bij familie langs om suiker, boter, een zij spek en het taaiste stukkie vlees wat er an een koe zat te bietsen in ruil voor een een flessie jajem en een sloffie cigarette.
De Irish Stew van Kees:
300 gram ouwemannetjesvlees in hele kleine stukkies snije.
Scheut olijfolie mot erin volgens Chef Ruud, maar Kees pleurt er maar een scheutje olie in uit een fles waarvan het etiket door de tand des tijds verdwene is.
1 fles Guiness mot er ook in volgens die Chef, mooi niet, die zuipt ik zellef wel op.
Ik flikkert er gewoon een zootje fijngehakte winterpenen en andere fijngehakte zooi wat Kees in de stores tegekwam doorheen en dat gaat samen met de klein gesneje piepers allemaal in een hele grote pan.
In een andere pan het ouwemannetjesvlees met met laurierbladere en peterselie minstens 3 uur late suddere.
De hele handel in die grote pan nog effe samen late suddere en je hept een hap waar ze 50 jaar later op kombuispraat nog steeds hun lippe bij aflikke.
Tegeswoordig hebben ze chefkoks aan boord die alleen maar kunnen ontdooie en opwarme.
Manne, vroeger was geluk nog heel gewoon, ze kenne lulle wat ze wille maar die mooie tijd komp nooit meer terug.

DE BALLLUUUUHHHUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

Jos Komen (R.I.P)

Re: Haven- en Eetcafé

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bankie, na topoverleg met Kees Bloemkool maken we er Ambuggiebar van. :lol:
Tenslotte liggen daar de roots van Maria en heeft ze daar het vak geleerd. :)
Salute!
Jos
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door Brazuca »

Maria uit de Ambuggiebar was toch een flink uit de kluiten gewassen dame..., dan heeft ze nu toch wat kilootjes verloren, ze zal wel 'saudades' (heimwee) hebben denk ik...

Hier nog een fotootje van Maria achter de kassa in de Ambuggie bar in Santos:
Afbeelding
Foto van de "varen is fijner" website.

Zo te zien ligt er nog een pakje zware shag op de toonbank.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

pakje zware shag op de toonbank.
Dan waren het misschien TOCH wel.........haartjes van de Weduwe :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Goofy geeft de hele middag gratis roergangers weg; hij had dit plaatje stiekem op het boekenforum geplaatst. :roll:
Salute!
Jos
Roerganger.jpg
Roerganger.jpg (179.03 KiB) 1742 keer bekeken
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door Brazuca »

Vrijwel elke opvarende ~er waren er die in Santos de wal niet opgingen~ van de Nederlandse koopvaardijschepen die Santos aandeden kende 'dikke Maria' van de Ambuggie bar. Zij was er het spil en zorgde er voor dat iedereen zijn drankjes op tijd kreeg en ook afrekende. Ze zat vrijwel altijd achter de kassa en hield alles nauwlettend in de gaten.
Alhoewel geen schoonheid, was ze bijzonder sympathiek en wist ze met haar gebrekkige talenkennis iedereen het toch naar de zin te maken. Ook de meisjes in de bar hadden respect voor 'dikke Maria', want zij bepaalde wie er in mocht en wie niet.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Ambuggiebar

Bericht door Mart Hoogedoorn »

''Maria uit de Hamburg bar''........... kijk manne,hier gaat mijn hart van open,daar begon het goede leven,hoewel ik daar al een kalipoosje mee bezig was.
Nooit spijt gehad mijn anker aan deze kant van de equator uit gegooid te hebben. :wink: Maria maak een grote bowel met caiperinha voor dat stelletje ongeregeld....ja met maracuja, daar slapen ze rustig op. Lemon mag ook. :?
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door Ton Pekel »

Ik zie dat je bij Maria ook de boordpost voor thuis kwijt kon in de gleuf.... :idea:
Bijlagen
TEVENS HULPPOSTKANTOOR..?
TEVENS HULPPOSTKANTOOR..?
Rio20.jpg (78.65 KiB) 1726 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Ambuggiebar

Bericht door Mart Hoogedoorn »

''VIEZE OUWE MAN'', :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
dickwfm

Re: Ambuggiebar

Bericht door dickwfm »

nieuwsgierig geworden naar deze bar, dit op Google gevonden

http://scheepslog.wordpress.com/2010/10/25/santos/

groet Dick


Plaats reactie