Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Ambuggiebar

Bericht door Roy »

Ach, wat maakt het uit !.
In de tijd waar Koert het over heeft liet men gewoon zo'n verrot meereindje over de poop weglopen...………... :!: :idea: :ugeek:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Die van die loods heb ik vlgs hier al eens verteld, in kortere bewoordingen....
Meestal vertelde ik bij dat raadseltje ook de volgende (en ik denk dat er mensen zullen zijn bij wie nu een lichtje opgaat)

Een visser in een roeiboot gebruikt als anker zo'n enorme brok hoekig basalt van een 30-40 kg. Na een visdag zat hij zich te ergeren over het gesjouw en getrek met dat loodzware basalt. Hij roeit de sluis is, en net als alle deuren gesloten zijn, pakt hij getergd het stuk steen op, en gooit het overboord....
Wát gebeurt nu met het waterpeil van de sluis....
Daalt dat...? Stijgt dat....? Of blijft het gelijk....??
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Ambuggiebar

Bericht door Roy »

Tja de uitwatering van het vissersbootje ging natuurlijk omhoog.
Dus bleef het waterpeil ook hier gelijk...…………. :mrgreen:

gr., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Nee Roy....
...een typisch geval van het verschil in massa en soortelijke massa... Het sg van basalt is 3. Dus als we van de 30-40 kg aan gewicht voor het rekenwerk even 30 kg aanhouden, is het volume dus 30/3=10dm3
In de boot verplaatst het basalt zijn gewicht aan water (30kg dus 30 liter); in het water verplaatst het z'n volume (dus 10 liter)
De boot stijgt wat uit het water, en het peil in de sluis daalt. (de inhoud van de sluis neemt af met 30-10=20 liter)
Archimedes, met z'n Eureka-momentje....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Ambuggiebar

Bericht door K.Brouwer »

V+D en Jinny, jullie antwoorden zijn natuurlijk goed. Ik zat in mijn jeugdig enthousiasme gelijk alle procenten bij elkaar op te tellen wat uiteraard fout was :?

Sparks,ik noemde het een meerdraad dus die mag wat meer "foutjes" hebben als een laadreep.Was altijd zeer alert op de situatie van het laadgerei daar ze in de America's geen kranen hadden zoals hier en je altijd/overal van je eigen laadgerei gebruik moest maken.Die meerdraden werden later vervangen door polypropylene trossen dus kwam je daar geen vleeshaken meer tegen. Wel eens op de Atl. Merchant I afgelost en toen ik daar in de bak kwam schrok ik mij rot. Had men jarenlang alle afgekeurde repen ( die eruit zagen als bossen prikkeldraad) bewaard voor "je weet maar nooit". Ben toen een hele ochtend met de matrozen bezig geweest
zoals Roy omschreef die dingen via de poop te water te laten om zwemmen te leren. Jammer genoeg zijn ze allemaal verzopen :shock: .

Groeten, K.Brouwer.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Ambuggiebar

Bericht door Roy »

Heb ik me toch even lelijk verkeken op het verschil tussen massa en soortelijke massa Jan !.
Shame, shame, shame...………………... :o :shock: :? :roll:
( En ik maar lachen om die stomme loods met z'n laddertje en de andere beambte met z'n foetsie fietsie.) :ugeek:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door Johnny »

Ambuggiebar is alweer een paar weken open, maar Maria loopt zich te vervelen, nog maar weinig klanten en klantinnen om wat lekkers te nuttigen,
3 dagen geleden had ze zich nog lopen uitsloven en veel bitterballen klaargemaakt met lekkere sausjes en nog veel lekkerder drankjes, maar weinig cliëntele, daarom ff een schopje naar boven voor nieuwe gasten die dorst en trek hebben in wat lekkers en veel onzin verhalen te vertellen hebben.

Ook nog wat goed nieuws, na een lang ziekbed ga ik maandag weer voorzichtig aan het werk, eerst nog een uurtje of 4 per dag en dan na een week of 2 langzaam verder naar 6 uur, moet nog wel voorlopig om de 3 weken naar het ziekenhuis voor bloedprikken, plasje in een potje en een gesprek met de nefroloog ( en dat is een lekkere dame..... :oops: :oops: ) vorige keer was ze zeer tevreden!!

Nog wat anders; vergeten jullie morgen niet dat de Ambuggiebar alweer 14 jaar bestaat ??????
Graag bloementjes en een dikke smakkerd ( op afstand ) voor Maria.
Het leven is geen facebook
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Gefeliciteerd man, jij hebt echt wat te vieren!! Ik neem aan dat het je wederhelft ook prima gaat.
Geniet ervan, beetje rustig aan warm lopen. Ik deed dat iets te snel en dan mag je weer even terug naar af ;) Even wennen en proefdraaien prima.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3226
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jacko »

Ze zit nog steeds te wachten.
Bijlagen
Rio20_s.jpg
Rio20_s.jpg (17.84 KiB) 633 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Ambuggiebar

Bericht door leo-shof »

jacko schreef: 03 jul 2020 11:13 Ze zit nog steeds te wachten.
En nog geen kilo afgevallen :roll:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO


Plaats reactie