Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

En dat lachje hoor ik af en toe nog steeds als ik droom..
Oh, zo'n herkenbaar verhaal Koert
Als je eens wist hoe vaak ik wel niet terug moest... En met de uitvinding van de Philips-schroeven (kruiskop) werd dat alleen maar erger :D
Ja, die lachjes....
....en dan zwetend wakkerschrikken...!
hardhat verplicht, die was ik na 100 voet al kwijt
In de vaartijd was er geen arbo....je liep soms op teenslippers te buffelen...iig op sloffen: dat waren normale werkschoenen in vooral de schonere mk's van de khv
Maar hoe vaak ik op centrales niet m'n plastic schedeldak ben kwijtgeraakt...! En ik was niet de enige: in de pompput heb ik er wel eens eens bij stormweer een stuk of 5 zien drijven... En allemaal -ook de mijne- met de stormband nog keurig netjes over de klep heen gevouwen.... :lol:
Oost, west...ook best

sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Ambuggiebar

Bericht door sparks »

Ja in instappers sleutelen ik weet er nog alles van. Toen ik voor een Belgische reder ging varen moest ik in Antwerpen gekeurd worden en kreeg tot mijn niet geringe verbazing ook een paar werkschoenen mee. Zagen er mooi uit net van die kekke stapschoentjes, maat ze zaten voor geen meter keihard leer wat nooit soepel werd :?:

Was daar toch al een zware ervaring, toen ik mijn zeemansboekje op ging halen aan balie nummer weet ik veel in hetzelfde pand moest ik er ook nog een vingerafdruk laten afnemen; "Voor het geval ge verzuipt" werd me volkomen achteloos medgedeeld. :shock:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Ambuggiebar

Bericht door K.Brouwer »

Tja, gevoel voor humor kan je die Belgen toch niet ontzeggen :D . Terwijl we weer eens in de sluis bij Antwerpen lagen te wachten vertelde de loods het volgende verhaal. Hij lag met een ander schip in de sluis te wachten om uitgeklaard te worden. Het schip had men stijf tegen de sluismuur gehieuwd. De ambtenaar arriveert bij het schip en zet z'n fiets tegen de scheepshuid 8) en loopt de gangway op. Na enige tijd is hij klaar en loopt de gangway af en gaat op zoek naar zijn fiets die foetsie is...Het heeft nogal een poosje geduurd voordat men hem heeft durven vertellen dat het nu niet zo slim is om je fiets tegen de scheepshuid te zetten in een sluis waarvan het waterpeil nog enkele meters gaat zakken...

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

In mist ten anker liggend met eveneens een loods aan boord, vertelden de ouwe, 1e strm, en 3e wtk én de mee-etende loods elkaar raadseltjes toen ik binnenkwam in de messroom. De loods was overduidelijk een liefhebber van zulke raadseltjes, dus ik vertelde hem er ook eentje...

Een schip ligt bij eb geankerd op een rivier waarvan het tijverschil 3m bedraagt. De gangway hangt met het plateau precies 25cm boven het wateroppervlak, en de stand van de gangway is dusdanig dat toevallig alle treden op 25cm in hoogte verschillen. De gangway hangt middels de spreader aan een 3-schijfstakel, dus 3 schijven aan de bovenkant, en bevestigingspunt en 2 schijven aan de onderkant. Alle schijven hebben een diameter van 25cm, en het touw is 25mm (millimeter !!) dik.
Hoeveel meter- en centimeter- touw moet ingehaald worden om het plateau bij vloed eveneens 25cm boven het water te houden.

Een paar uur later, in de Boudewijnsluis, belde de ouwe naar beneden met "...die loods gaat nu van boord, en wil graag weten hoeveel meter het is van je vraag..."
Ik keek ff verbaasd naar de telefoonhoorn en zei "nul meter, natuurlijk..."
Of ik even boven kon komen om het uit te leggen....
:lol: :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2213
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny »

Fantastisch :lol: :lol: :lol: :D
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Ambuggiebar

Bericht door K.Brouwer »

Tja...die voelde ik aankomen... :lol: . Liggen met de Amstelstroom uitgaand in de sluis van Bristol. Ik sta als matr. o/g als vastknoper op het achterdek samen met Ome Toon, een Amsterdamse olieman en een nieuwe handlanger. Plots zie je het schip vrij snel langs de sluismuur naar beneden zakken waarop ome Toon op zeer onschuldige toon aan de handlanger vraagt of die z'n patrijspoort al dicht heeft gedaan. Die handlanger vraagt hoezo? waarop ome Toon alleen maar naar het snel zakkende schip op de sluismuur wijst. Stik! zegt die handlanger en rent als een speer naar beneden om z'n patrijspoort dicht te doen. Even later komt hij boven en zegt trots tegen ome Toon net op tijd dicht, geen druppel water naar binnen, bedankt!.

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Ambuggiebar

Bericht door K.Brouwer »

Raadseltjes...Weet nog een hele ouwe waarmee men mij mooi te grazen had jááááááááren geleden.

We hebben een stalen rechts geslagen gegalvaniseerde 6-kardeels stalen meerdraad van 18 mm. De draad heeft tijdens het gebruik de nodige verzwakkingen opgelopen te weten;

Drie gebroken draadjes in een kardeel verzwakking 3%, een zwaar geschavielde plek van 10%, een kink van 8% en een kink van 6% en een over de kop getrokken kink van 12% en een ondeugdelijke splits van 9%.
Totale lengte van de meerdraad is 61,5 mtr.
Hoeveel is de draad in totaal verzwakt??

Groeten, K.Brouwer.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Volgens kettingboeren is een ketting zo sterk als de zwakste schakel, waarschijnlijk geldt voor dat draadje hetzelfde en bepaalt de grootste beschadiging de totale reststerkte.
Maar ja ik heb nog geen pikheet gehouden en de grijze massa is nog in rust :D
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2213
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny »

De kabel is in ieder geval rot.
Maar hij is 12% verzwakt.. :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Ambuggiebar

Bericht door sparks »

Hoe zit dat eigenlijk met die stalen kabeltjes waar jullie het over hebben, moeten die niet afgekeurd worden :?:

In de huidige tijd mag een staalkabeltje waarmee gehesen wordt volgens de VCA regels bij het minste of geringste mankementje al niet meer gebruikt worden, mag je een boot er nog wel mee vast leggen eigenlijk :?:

Kan me herinneren dat we ooit op de Humber in Immingham lagen en een Fred Olsen boot langs ragde waarbij bij ons van alles brak aan trossen en kabels braken. Kapitein kwaad volgens hem ging Fredje veel te hard :lol: Maar de 1e stuurman vroeg zich hardop af of er misschien ook eens wat beter materiaal aan boord kon komen :roll:

Werd een interessante discussie waarbij de meester zo af en toe nog wat olie op het vuur gooide en ik onder het genot van een biertje ook probeerde het vuurtje wat op te stoken, overigens zonder enige kennis van de materie maar dat bleek ook niet echt nodig voor een goed resultaat :lol:


Plaats reactie