Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door Brazuca »

Ik heb een tijdje in de US rond gespookt ... :roll: , waar ik zelf heb meegemaakt dat het elektriciteit netwerk vrijwel geen redundantie heeft.
Bij een zware sneeuwstorm een tiental jaar geleden in het Noordoosten (New England) viel de elektriciteit uit, en in sommige plaatsen, heeft dat weken geduurd voordat men dat hersteld had. Ook andere gemeenschappelijke infrastructuur is vaak simplistisch en zonder redundantie.

Het is dan ook niet vreemd dat mensen die wat afgelegen wonen, veel zaken zelf geregeld hebben m.b.t. stroomvoorziening, energie (verwarming), water e.d., en waarschijnlijk hebben ze ook een reserve voorraad voedsel en drank (en wapens) in huis, om lange winters door te komen. Ze worden "Preppers" genoemd.

preppers (1).jpg
preppers (1).jpg (66.23 KiB) 574 keer bekeken
Als ik de foto bekijk, doet me dat denken dat in de jaren 60, bij ons thuis groente en fruit werd geconserveerd en in weckflessen en potten opgeborgen in de kelder... Ook fruit werd op "sterk water" gezet ...

Het is nog te vroeg hier voor een drankje Maria, dus een goed kopje koffie dan maar, zonder melk en zonder suiker...

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Wacht effe, mensen: het doel van de plaatsing was de opmerking "electriciteitscentrales harder laten draaien"...
Dat KAN namelijk niet: centrales draaien naar behoefte vanuit het net, en als er meer wordt gevraagd dan de aangesloten centrales kunnen draaien, dan gaat in 1e instantie het licht uit in de "non-preferente" groepen (weten we nog van boord ?). Dus zeg maar: alle woning-aansluitingen
Centrales draaien (in EU) met 50Hz, ofwel 3000rpm; de VS (en ik meen ook Canada) draaien op 60Hz/3600rpm
Dat ligt vast ! Dat bepaalt de regeling van de turbine-installatie. En de maximale tolerantie is askmegoedherinner 5 promille van het toerental, dus 15+ of 15-
Wordt er meer stroom gevraagd, dan daalt de frequentie (en dus het toerental) een beetje, waardoor de regulateur méér stoom op de turbine geeft, met als gevolg dat de stoomdruk een ietsje daalt en er dus méér brandstof naar de ketel gaat...
Centrales KUNNEN NIET harder draaien ! Als er méér verbruikt wordt dan 'vollekracht' moeten er méér centrales opstarten, of moet er méér 'geimporteerd' worden. Of moeten verbruikers worden afgeschakeld...
Dus die gouverneur kan beslissen wat hij wil, maar centrales harder laten draaien, staat zo ongeveer gelijk aan het willen regelen van wáár-, hoeveel- en wanneer het moet gaan regenen...

Hij kan hooguit de privebedrijven (dat die centrales zijn) vragen om méér centrales op te laten starten (want dat kost centen m'jong) en een ietsje minder efficient te draaien met overcapaciteit, en de stroom-distributeur vragen om eventueel meer stroom te importeren door koppelingen aan andere netten (kost ook cent'n, m'jong). Maar hij kan nooit de centrales 'harder laten draaien'.

Ze gaan automatisch tot vollekracht; als de netbeheerder dan niet zorgt voor méér machines/import, of geen 'non-peferente groepen' uitschakelt, zakt de snelst regelende unit door z'n hoeven en schakelt zichzelf ván het net en gaat over naar eilandbedrijf (alleen zichzelf bedruipend). Hierdoor raken het net én dus de andere centrales nog veel méér overvraagd, en de een na de ander tript van het net door overbelasting....
En om al die hoogspanningsleidingen weer 'op spanning' te krijgen is een verhaal apart
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny »

Dat had ik wel begrepen hoor Jan, alleen dat prik importeren (uit bv de Oostkust) is nu net een onmogelijkheid in de US of A(rrogantie).
Drie aparte netten die niet gesynchroniseerd zijn over het hele land.
En gezien het zaakje continu op het randje draait hebben ze maar twee opties, blackout of delen afschakelen.
Heel veel overcapaciteit is daar namelijk niet.
En de opmerking vd gouverneur is dus een lege opmerking.
Voor de bühne.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door Brazuca »

Já, dat had ik ook al begrepen. Daar komt nog bij dat indien de (inlaat) koelwatertemperatuur flink omhoog gaat door dat warme weer, de generatie capaciteit omgekeerd evenredig zal zakken. (bij een thermisch-electrische centrale)

Het is hier 28 graden (in de winter...) tijd voor een biertje
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Daarmee wordt het onder meer mogelijk om energiecentrales harder te laten draaien om stroomuitval te voorkomen-etc.etc.
Nadat ik vroegaaah in the roaring sixties op de " Forest Hill" had geleerd wat een "black-out" eigenlijk betekende en inhield:lol: .....was ik dat toch haaast weer helegaar vergeten tijdens mijn opvolgende Lage Landen Walslurp periode.....die vroegere B.A. ervaring werd vervolgens hier in Canada dus weer rappido opgefrist en zodoende staan er hier 2 stuks generator karretjes in de schuur....eeentje op pezine en eentje op diesel ( die laatste werkt -nog- niet want die heppik voor een prikkie op de kop getikt).Wij leven hier dus met de realiteit dat de piep af en toe eventjes uitvalt....soms wat langer en soms wat korter, allemaal afhangkelijk van ...b.v....hoeveel palen er zijn omgelazerd tijdens een fikse storm of een nog fiksere ijzelstorm en/of bliksum-inslag of WAT dan ook, al met al valt het hier best wel mee....maar ook dat is een kwestie van "WAT ben je gewend??" Bij die "arrogante" lieden komt het dus duidelijk veeeel vaker voor. Ik denk dat "wij"hier niet alleen ook een ietsie minder "arrogant" zijn en/of ook de zaaakies wat beter vorr elkaar hebben als bij die lieden waar ALLLES dus beter-vlugger-langer-zwaarder-etc. etc. en NIET te vergeten dikker!! is!!! :roll: Maaar laat ik dus niet TE veel gaan zig zaggen.....wat ik slechts wilde vermelden is het feit dat mede door die noodkreet van de Gouverneur van California de Marine schepen in San Diego haven ( ik moet nog natrekken OF ze daar uberhaupt wel mochten liggen, maaar wil dus vooral geen slapende arrogantisten wakker maken!!! :lol: !!!) ZO vriendelijk waren geweest op alvast de walvoeding naar hun Veur Niks Nie Bang Nie Bootjes AF te schakelen en hun piep-karretjes aan boord weer OP te starten om het California net ietsie te ontlasten.......aldus las ik onlangs in een artikeltje....en zodoende stonden die Marine jongens zich al flink op de borst te slaan dat "ze" weer een goede daad hadden gedaan en net zo zeker als morgen de zon weer opkomt krijgen "ze" daar binnenkort vast nog wel d'een of d'andere Medallie voor....want wij als -meest- ex zeevarenden weten als geen ander hoe druk je kunt wezen met zo'n generator karretje aan boord !!!!

En om al die hoogspanningsleidingen weer 'op spanning' te krijgen is een verhaal apart........EN...da's wel heeel zeker bij die "arrogante" piep draaiers......want die hebben een oud en afgetrapt landelijk systeem waar de ouwe "Ijssel Centrale" net zo hoog als haar pijpie bovenuit stak! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Ambuggiebar

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

tijd voor een biertje
Na Hr Hoogenboom zijn leerzame ervaringen.
Hier in Brazilie valt het gelukkig erg mee met het uitvallen van de stroom.
Terwijl de temperaturen hier ook toch aardig op kunnen lopen m.a.g. ook het stroom verbruik.
Maar even iets anders.
Heineken verspreide een niet zo aardig bericht
lees hier
"De HEINEKEN Group in Brazilië bevestigt dat het vanaf september een nieuwe prijslijst zal implementeren voor een aantal van zijn producten. Het initiatief is lokaal en houdt geen verband met de wereldwijde resultaten van het bedrijf. De prijsaanpassing houdt verband met de natuurlijke dynamiek van de Braziliaanse markt en de noodzaak om de impact van de waardestijging van de dollar te compenseren, aangezien de meeste inputs die betrokken zijn bij de productie van bieren, waaronder voornamelijk mout en verpakkingsmaterialen, worden geïmporteerd . Het bedrijf benadrukt dat dit een gebruikelijke zakelijke beslissing is en dat de prijsaanpassing jaarlijks wordt uitgevoerd, waarbij we altijd onze toewijding aan transparantie met de markt, klanten en consumenten respecteren ”.
Het is net als met de benzine. Dollar omhoog: benzine ook duurder. Dollar omlaag: benzine prijs blijft gelijk.
Geef dan maar wat anders te drinken Maria. Rummetje cola
Bijlagen
cerveja-heineken.jpg
cerveja-heineken.jpg (26.85 KiB) 636 keer bekeken
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Ambuggiebar

Bericht door Sparks316 »

Dat verhaal over de elektriciteitsvoorziening brengt mij weer op de telefoonnetten in the US of A. Jaren geleden, dat is rond 1990-2000 geweest was ik aktief op het Internet samen met een Limey (excusez les mots) en kort ook nog een Noor en anderen om de arme thuiszielen gratis (?) aan muziek te helpen d.m.v. het oude Napster en Opennap netwerk. Ik had toen een ADSL verbinding en kon gewoon 24 uur per dag mijn servers draaien, in 1e instantie met 2-4 Mbit, later werd dat hoger. Dus draaide ik via 4 computers ook 4 servers, t.w. 3 user-servers en 1 als hubserver om de zaak allemaal in het gareel te houden.
Dat ging prima. De Limey zat aanvankelijk nog op een modemverbinding die hem elke 2 uur eruitknikkerde, dan kon ie weer terugkomen maar dan had ie inmiddels een ander IP gekregen. Daarvoor had ie dan ook weer een aparte DNS service nodig, wat overigens heel gebruikelijk was in die tijd. Ik zat bij de Schotse firma Demon en bij hun had je gewoon 1 of meer vaste IP's (ik had een zg. routed-network met 5 vaste IP-nummers, overigens voor de prijs van een reguliere aansluiting). Maar goed, Mick (de Limey) moest dus elke 2 uur effe weg om dan zijn zaak weer op te starten. Maar op een gegeven moment hadden we ook nog twee Yanken, Yanksen moet ik eigenlijk zeggen en die draaiden nog helemaal ouderwetsch modempies. Maar 1 van de twee, Betty, zat in een gebied waar met name met regen de telefoonlijnen gewoon shit werden en dat kon je merken aan de "lag" die dan begon op te treden. We zaten soms met elkaar te chatten en dan kreeg je ineens geen antwoord meer van haar. Die lag was dus zo groot dat je pas na een uur of nog langer antwoord kreeg. Dat scheen daar toen "volkomen normaal" te ziin. Regenbuien = lag op de lijn. Volgens mij kwam dat ook omdat daar die telefoonlijnen allemaal via paaltjes in de lucht hangen, volgens mij woonde ze ergens in het noordoosten (New York, Ohio, misschien ook wel Maine, weetikveel).
Ik vraag me dus af of dat eigenlijk beter is geworden, want we zijn wel bijna 30 jaar verder. Als ik dat zo lees van elektriciteitsnetten, ben ik bang dat het niet beter geworden is.
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Wees blij, Kuiper, want wát is er nou zo bijzonder aan Heineken ? Wat is er mis met je lokale biertje ?
Ook hier in NL is het een 13-in-een-dozijn-biertje.... De enige wijze waarop een glaasje Heineken mij smaakt, is rechtstreeks van de tap, want uit een flesje of blikje vind ik het niet eens lekker. Geen idee waarom: het komt -mag ik aannemen- uit dezelfde tank...dus het zal wel iets spiegisch zijn....
Ik vond de (oude: ze hebben het aan de kant geschoven) Amstel1870 lekker: sterk, een beetje hop-bitter bier, zoals bier m.i. zou moeten zijn....
Ook was hier een plaatselijke brouwer met 'Borgenbier'... Heerlijk biertje, maar de man is jammer genoeg failliet gegaan omdat kroegen allemaal onder contract staan van hun "huismerk", en het schenken van een ander merk onmiddellijk resulteert in een x-aantal reisjes naar het gerechtsgebouw, vergezeld door iemand die -naar de naam te oordelen- een gele alcoholische pudding, al dan niet gepavoiseerd met een zomer-nimbus slagroom naar binnen loopt te lepelen...
Ik ga ervan uit dat iedereen begrijpt dat ik naar andere merken met méér smaak grijp: wat mij betreft veranderen ze de naam van Heineken in een naam die meer met de oorsprong te maken heeft: Hinniken.
Ik persoonlijk drink graag Duits of Belgisch bier qua smaak...

Maar goed....vroeger was een kratje pp/avond heel gewoon.... Nu, als m'n schoonzoons ervan afblijven, gaat een kratje zowat een half jaar mee, met zo-nu-en-dan een half glaasje (goede !) rum of een glaasje wijn (nog bedankt Jan ! :D ).
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Het grote probleem in de VS was, wat betreft de netten, de lengte ervan...
Ze waren zo lang dat het aardmagnetisme en straling uit de ruimte van die leidingen een generator maakten, en de netten een eigen leven gingen leiden. alsof het levende wezens waren, die reageerden op de (wijde) omgeving.
Bij mijn weten ging dat ook op voor de telegraaf/telefoon-netwerken: ook die werden nét zo lang als de spoorwegtrajecten, en allemaal op iedere paal weer met de welbekende porseleinen isolatoren. Wanneer het regent lekt langs al die ouderwetse isolatoren een klein stukje vermogen weg, en dus een stukkie signaal...
In hoeverre dat telefoniesignalen vertraagd, kun jij ongetwijfeld beter uitleggen dan ik, Louis: ik houdt het maar bij de prik, da's voor mij al ingewikkeld genoeg. Wanneer het ook nog signalen moet dragen houdt het voor mij op...

Hier in EU hadden we hele kleine lokale netwerken, die langzaam aan van (bijna) plaatsgebonden-, via provinciale-, naar landelijke netten gingen. Die werden dan gekoppeld met het buitenland waar eenzelfde proces plaats had gevonden, dus het EU-net bestaat uit hele kleine circulaire netwerkjes met voedingen langs vele kanten, dus storingen zijn er bijna niet. De storingsfactoren zijn vaak de trafo-stations 110/220/380kv-10kv, 10kv-lokale trafo-''huisjes'', en dan vaak door graafwerkzaamheden....
In de VS hadden ze hele grote lineaire netten met maar 1 of 2 voedingen, waardoor ze zowiezo al storingsgevoeliger zijn.
Ik begreep dat door die aardse- en astrale invloeden, die een 30 jaar geleden een simultane hoogtepunt hadden, zelfs de oorzaak was dat (heel ?) Canada en (half ?) VS stroomloos is geweest voor daaagen, want zoals ik al zei: het opnieuw op spanning brengen van een net is een hele klus, en met zulke grote netten zelfs een gigantisch probleem.
Oost, west...ook best
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Ambuggiebar

Bericht door Fluks »

Ik drink altijd het plaatselijke bier.In mijn eigen stad ga ik naar een biercafé,om verschillende bieren te proeven.Mensen zijn veelal gewoontedieren.Zij,die al 35 jaar naar dezelfde camping gaan,zullen daar ook wel heineken-bier drinken. Groet,Arie.


Plaats reactie