Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Teun bedankt, in Noorwegen hebben ze nog mooie oude scheepjes maar daar worden ze ook nog gebruikt. De beste manier om de spullen gangbaar te houden.

TonyfH
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Ambuggiebar

Bericht door TonyfH »

Bedankt voor alle reacties.

Roy, ik heb het scheepje later de fjord in zien varen en daarbij viel mij op dat hij al hakkepuffend toch een behoorlijke vaart maakte met verrassing, weinig golven en weinig schroefwatergeweld, prachtig om dat te mogen zien.

Ik kwam er ook maar toevallig bij terecht, bij mijn wandeling door de stad wilde ik net afslaan en via een andere weg weer terug naar ons schip toen ik hoorde hoe er een 1 cylinder motor werd gestart.
Dus nieuwsgierig als ik ben toch maar even door gelopen en daar lag hij tevreden kringetjes te maken tot de werkzaamheden aan dek klaar waren.
Aan het roer stond een oudere man die het bootje precies neerlegde waar hij hem hebben wilde, zulke schippers maken ze volgens mij tegenwoordig niet meer.
Mooi hoor.

Groeten, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Teun, wat een prachtig geluidje op die film.
De motor van de FAXSEN N-26-BN is een 1 cilinder Wichman gloeikopmotor, type K van 50 pk uit 1939 met een boring van 380 mm en een slag van 400 mm. Dit type heeft wel wat over, want op de waterrem komen ze wel tot 130 pk. Het schip zelf is van 1916 en oorspronkelijk stond er een 2 cilinder Alpha van 48 pk in.
Gert
- Varen is Leven -
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Die oude mannen gebruiken nog de spring en tros om het schip langs de kant te krijgen of af te varen.
Gelukkig kunnen jongere schippers dat ook nog hoor en zelfs schippersvrouwen.
Ik sta wel eens bij de sluis in Eefde te kijken, waar sommige schepen maar net inpassen, het is soms verrassend om te zien hoe jongere schippers, zonder boegschroef geweld, hun schip voor de sluis manoeuvreren.
Een kwestie van de tijd nemen en geduld hebben :wink:
Doe maar een rondje sterke koffie!
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny »

Ha, spring gebruiken wij zelfs om onze oude roestige tobbe in of uit een box te krijgen....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Waarom ook niet ! Daar zijn die dingen óók voor....
Maar ik kocht ooit een boot met een boegschroef, en vind dat, vooral bij in muh uppie varen, wel gemakkelijker...dat heen&weer spoeden over dek wordt na je 65e wel moeilijker, dus zo'n dwarsgeplaatste voortstuwer is dan een prima 'extra handje'.

Tijdens aanleggen:
kapitein met praaibuis naar de bak "Spring aan de wal !!"
de 3e strm op de bak steekt z'n arm op om aan te geven dat de boodschap is begrepen, en begint met z'n team de zaak voor te bereiden
roept een jongedame in het welkomscomité "Niet doen hoor Karel ! Da's veel te hoog ! Laat die gek zelf maar aan de wal springen !"
Oost, west...ook best
TonyfH
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Ambuggiebar

Bericht door TonyfH »

Gert, bedankt voor de aanvulling, ik vond het in ieder geval prachtig om te beluisteren.

Jan (v&d), ben ik met je eens, bij de binnenvaart kunnen ze het meestal wel, alleen de recreatie schippers, sommige wel, anderen bakken er zelfs met een boegschroef nog weinig van.

Jinny, ik geloof je direkt, zie ook mijn opmerking hierboven. Ik heb in de Wilhelminasluis in Andel mooie staaltjes van beide gezien en ook wel in de stadshaven van Heusden.

Jan, (JdbV) dat van die boegschroef zal ik zeker niet ontkennen. En een mooi verhaal over dat meren met welkomstcomite.

Over de Wilhelminasluis gesproken, ik heb daar eens met open mond staan kijken naar een oude sleepbootschipper.
Die kwam met een grote sleepkast op de kruisdraden de sluis in, paste net, met zijn vrouw al breiend in de stuurhut, hij stopte zonder geweld af met de schroef, klom de stuurhut uit, signaleerde naar de sleepkast dat ze vast konden maken, maakte zelf de sleepboot vast en klom weer in de stuurhut. Pas toen kwam zijn vrouw in beweging en schonk hem een kop koffie of thee in, daarna ging zij weer verder met haar breiwerk.
Dat was echt vakmanschap wat ik daar zag.

Groeten van Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny »

Tony, verhaaltje voor het slapen gaan..
Plek van voorval Akkrum.
Krappe boxen, de reden dat wij bij wijze van uitzondering vooruit de box zijn ingegaan.
Naast ons in de andere (dubbele) box een sloepje.
Er komt een grote Doerak (huurboot bleek later) aantuffen en die gaat ook met de kop de box in.
Maar koopt klem op het sloepje omdat de grootste breedte van de Doerak voor het midden zit.
Ik zeg, dan draai je hem toch even en achteruit erin?
Dan past het wel (krap, maar goed)
Antwoord, 'mevrouw, wilt U dat doen?
Grote kerel die dat vroeg.
Natuurlijk, ding keert op een postzegel.
Paar klappies achteruit en om te draaien klappie vooruit met het roer dwars enz...
Hoef ik jullie niet uit te leggen.
Toen ik weer in de box lag met het orgel zag ik dat er zelfs een boegschroef op zat..

Toen kwam ook het huurboot verhaal uit.
De brave borst had geen idee wat ie aan het doen was...
En was zonder de minste instructie voor het eerst het water opgestuurd...

Vroeger, toen ik nog jong en begeerlijk was had mijn vader kennissen die met beunschepen voeren.
Ik ging wel eens een reisje mee.
En die gasten vonden niks mooier dan mij aan het roer te zetten en te kijken hoe of ik me redde (ik was 18 of zo).
Daar heb ik geleerd hoe te varen.
En toen ik 35 jaar later een eigen tobbe kocht bleek ik het niet verleerd.... :mrgreen:

Ik krijg een droge strot, wie offert deze arme dame een rood portje?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Op mijn vletje zitten een boeg- en een hekschroef en ja dat heb ik zelf geregeld toen ik de Karakorum kocht.
De eerste reis ging bij windkracht 6 de Rakken uit en het Heegermar op , Marieke die niet van varen hield eiste dat ik de vlet onmiddellijk zou keren en terug varen naar Woudsend.
Nu staat daar altijd een flink zeetje bij die wind, de hele boel ging plat en alles vloog door de kajuit.
" je vaart verder maar alleen met die rotboot" was de boodschap. Dat heb ik dus een jaar of twee gedaan en zo kwam ik op het idee van dwarsuit kunnen varen zonder hulp.
Nu leggen we het ding overal probleemloos neer, zelfs zonder al die hulpmiddelen, gewoon met de touwtjes en rust.
" Begeerlijk" zei Jinny. Schenk haar maar een portje in Maria :wink:
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Ambuggiebar

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

jdbvos schreef ''tijdens aanleggen''
Hier het verhaaltje uit het derde boekje van Jan Noordegraaf ''Kapitein spring aan de wal''
+
imagen.jpg
imagen.jpg (169.77 KiB) 5426 keer bekeken
+
spring_1.jpg
spring_1.jpg (215.74 KiB) 5426 keer bekeken
spring_2.jpg
spring_2.jpg (208.59 KiB) 5426 keer bekeken
Beetje ZigZaggen, maar mag wel een keer. Sluit mooi op het voorgaande aan.


Plaats reactie