Re: Ambuggiebar
Geplaatst: 25 apr 2019 15:41
Ach, sluizen... het zal best wel totaal niet veranderd zijn. In mijn "bootjestijd", jaren 90, had ik een kajuitzeilbootje, een Edel. Franse werf, later overgenomen door ik meen Janneau. Oceaancertifikaat, ik denk omdat ze dubbelwandig waren. Hartstikke leuk, maar als je wilde zeilen kon je vanuit Lithoyen, waar ik lag, alleen maar stuurboord uit tot de brug van Ravenstein en wat tussenliggende gaten. Bakboord uit was er gelijk de ouwe sluis van Lith, waar ik met mast rechtop eg nie onderdoor kon, dus moest je eerst de mast laten zakken en later weer opzetten. Dat deed je dan meestal in Strijen-Sas, Drimmelen of daaromtrent.
Maar ja, die sluis hè? De nachtmerrie voor de meeste toerders. Oh help, een sluis en dan godsamme nog een verval van 4-5 meter. Daar ging je af en toe in de zomer gewoon ff kijken voor de lol. Pikhaakgevechten, halverwege de wand bungelende bootjes omdat "Mien vergeten was hoe ze de knoop snel los kon maken en meestal kon dat dan gewoon niet meer", om maar niet over de Duitsers te praten die met enorme gehuurde strijkijzers de Maas onveilig maakten, incl. witte kapiteinspet, schnaps op het dashboard. Want een Elbsegler draag je dan allang niet meer. Als laatste aankomen en wel als eerste de sluis in, natuurlijk. Het werd natuurlijk pas echt leuk als er een duwcombinatie ook de sluis in moest. Daarvoor is later een nieuwe sluis gebouwd waar volgens mij geen pleziervaart doorheen mag.
Helaas, eind jaren 90 bootje verkocht want ik zeilde graag en liefst bij windje 4, 5 en hoger en dat leverde toch problemen met mijn rug op.
Maar aan het plaatje van Jan Sanders is niks overdreven!
Maar ja, die sluis hè? De nachtmerrie voor de meeste toerders. Oh help, een sluis en dan godsamme nog een verval van 4-5 meter. Daar ging je af en toe in de zomer gewoon ff kijken voor de lol. Pikhaakgevechten, halverwege de wand bungelende bootjes omdat "Mien vergeten was hoe ze de knoop snel los kon maken en meestal kon dat dan gewoon niet meer", om maar niet over de Duitsers te praten die met enorme gehuurde strijkijzers de Maas onveilig maakten, incl. witte kapiteinspet, schnaps op het dashboard. Want een Elbsegler draag je dan allang niet meer. Als laatste aankomen en wel als eerste de sluis in, natuurlijk. Het werd natuurlijk pas echt leuk als er een duwcombinatie ook de sluis in moest. Daarvoor is later een nieuwe sluis gebouwd waar volgens mij geen pleziervaart doorheen mag.
Helaas, eind jaren 90 bootje verkocht want ik zeilde graag en liefst bij windje 4, 5 en hoger en dat leverde toch problemen met mijn rug op.
Maar aan het plaatje van Jan Sanders is niks overdreven!