Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny » 24 apr 2019 21:04

Tony, verhaaltje voor het slapen gaan..
Plek van voorval Akkrum.
Krappe boxen, de reden dat wij bij wijze van uitzondering vooruit de box zijn ingegaan.
Naast ons in de andere (dubbele) box een sloepje.
Er komt een grote Doerak (huurboot bleek later) aantuffen en die gaat ook met de kop de box in.
Maar koopt klem op het sloepje omdat de grootste breedte van de Doerak voor het midden zit.
Ik zeg, dan draai je hem toch even en achteruit erin?
Dan past het wel (krap, maar goed)
Antwoord, 'mevrouw, wilt U dat doen?
Grote kerel die dat vroeg.
Natuurlijk, ding keert op een postzegel.
Paar klappies achteruit en om te draaien klappie vooruit met het roer dwars enz...
Hoef ik jullie niet uit te leggen.
Toen ik weer in de box lag met het orgel zag ik dat er zelfs een boegschroef op zat..

Toen kwam ook het huurboot verhaal uit.
De brave borst had geen idee wat ie aan het doen was...
En was zonder de minste instructie voor het eerst het water opgestuurd...

Vroeger, toen ik nog jong en begeerlijk was had mijn vader kennissen die met beunschepen voeren.
Ik ging wel eens een reisje mee.
En die gasten vonden niks mooier dan mij aan het roer te zetten en te kijken hoe of ik me redde (ik was 18 of zo).
Daar heb ik geleerd hoe te varen.
En toen ik 35 jaar later een eigen tobbe kocht bleek ik het niet verleerd.... :mrgreen:

Ik krijg een droge strot, wie offert deze arme dame een rood portje?
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.


v+d
Berichten: 5698
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d » 24 apr 2019 21:51

Op mijn vletje zitten een boeg- en een hekschroef en ja dat heb ik zelf geregeld toen ik de Karakorum kocht.
De eerste reis ging bij windkracht 6 de Rakken uit en het Heegermar op , Marieke die niet van varen hield eiste dat ik de vlet onmiddellijk zou keren en terug varen naar Woudsend.
Nu staat daar altijd een flink zeetje bij die wind, de hele boel ging plat en alles vloog door de kajuit.
" je vaart verder maar alleen met die rotboot" was de boodschap. Dat heb ik dus een jaar of twee gedaan en zo kwam ik op het idee van dwarsuit kunnen varen zonder hulp.
Nu leggen we het ding overal probleemloos neer, zelfs zonder al die hulpmiddelen, gewoon met de touwtjes en rust.
" Begeerlijk" zei Jinny. Schenk haar maar een portje in Maria :wink:

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Ambuggiebar

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 25 apr 2019 01:34

jdbvos schreef ''tijdens aanleggen''
Hier het verhaaltje uit het derde boekje van Jan Noordegraaf ''Kapitein spring aan de wal''
+
imagen.jpg
imagen.jpg (169.77 KiB) 1813 keer bekeken
+
spring_1.jpg
spring_1.jpg (215.74 KiB) 1813 keer bekeken
spring_2.jpg
spring_2.jpg (208.59 KiB) 1813 keer bekeken
Beetje ZigZaggen, maar mag wel een keer. Sluit mooi op het voorgaande aan.

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos » 25 apr 2019 10:27

Ja, mooi he...

"Kapitein, we zitten aan de grond" en "Goedemorgen kapitein, het anker drijft" waren ook van die prachtige boeken....

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 508
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ambuggiebar

Bericht door Erikdepooter » 25 apr 2019 14:41

Jinny schreef:
Vroeger, toen ik nog jong en begeerlijk was
:-D (toen je nog vleugeltjes had . . .)

Je verhaal deed me aan Jan Sanders denken. Maar ook wat je ziet in de sluis bij bijvoorbeeld Blokzijl:
- Man in half ontklede toestand aan het roer
- buik op de stuurstand, sigaar in de mond, glas rosé bij de hand
- vrouw op de neus (de "voorplecht" noemen ze dat daar) met lijn (touw voor de ladrotten)
- hij roept instructies, herhaalt die steeds harder en bozer
- zij begrijpt het niet en wordt ook boos / gaat huilen
- hij zet m keihard tegen zijn voorganger
- ik geniet van de daarop volgende ruzie

Zelf vaar ik nog alleen canadese kano. Aaffien voorin, want die kan niet sturen. Echte canadeesvaarders weten dat je alleen achterin kunt sturen. Huurkanoërs weten dat niet en vloeken hun eega stijf omdat zij voorop "niet stuurt en niet naar hem luistert". Altijd weer een hilarisch tafereel.
Bijlagen
sluis-van-jan-sanders-in-kleur-groot_thumb.jpg
sluis-van-jan-sanders-in-kleur-groot_thumb.jpg (379.81 KiB) 1732 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Erikdepooter op 25 apr 2019 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Sparks316
Berichten: 260
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door Sparks316 » 25 apr 2019 15:41

Ach, sluizen... het zal best wel totaal niet veranderd zijn. In mijn "bootjestijd", jaren 90, had ik een kajuitzeilbootje, een Edel. Franse werf, later overgenomen door ik meen Janneau. Oceaancertifikaat, ik denk omdat ze dubbelwandig waren. Hartstikke leuk, maar als je wilde zeilen kon je vanuit Lithoyen, waar ik lag, alleen maar stuurboord uit tot de brug van Ravenstein en wat tussenliggende gaten. Bakboord uit was er gelijk de ouwe sluis van Lith, waar ik met mast rechtop eg nie onderdoor kon, dus moest je eerst de mast laten zakken en later weer opzetten. Dat deed je dan meestal in Strijen-Sas, Drimmelen of daaromtrent.
Maar ja, die sluis hè? De nachtmerrie voor de meeste toerders. Oh help, een sluis en dan godsamme nog een verval van 4-5 meter. Daar ging je af en toe in de zomer gewoon ff kijken voor de lol. Pikhaakgevechten, halverwege de wand bungelende bootjes omdat "Mien vergeten was hoe ze de knoop snel los kon maken en meestal kon dat dan gewoon niet meer", om maar niet over de Duitsers te praten die met enorme gehuurde strijkijzers de Maas onveilig maakten, incl. witte kapiteinspet, schnaps op het dashboard. Want een Elbsegler draag je dan allang niet meer. Als laatste aankomen en wel als eerste de sluis in, natuurlijk. Het werd natuurlijk pas echt leuk als er een duwcombinatie ook de sluis in moest. Daarvoor is later een nieuwe sluis gebouwd waar volgens mij geen pleziervaart doorheen mag.
Helaas, eind jaren 90 bootje verkocht want ik zeilde graag en liefst bij windje 4, 5 en hoger en dat leverde toch problemen met mijn rug op.
Maar aan het plaatje van Jan Sanders is niks overdreven!
Louis

TonyfH
Berichten: 247
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Ambuggiebar

Bericht door TonyfH » 25 apr 2019 18:50

Sluizen en aanmeren, altijd goed voor wat vermaak.
Een sluiswachter van de Wilhelminasluis vertelde eens dat er vrije tijdschippers waren die kans zagen hun bootje op te hangen met 20 cm verval, het is bijna niet te geloven.

Jinny, aha, nu komt de aap uit de mouw, varen geleerd van echte schippers!

Alle anderen, mooie verhalen, bedankt.

Maria, geef alle aanwezigen maar een drankje op mijn kosten por favor, dat hebben ze wel verdiend met al die mooie bijdragen.

Proost mensen.

Teun.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny » 25 apr 2019 18:56

Enkele jaren terug in Den Helder, met de sail, de windjammers en ander soortig veelmast tobbes uitgezwaaid en weer terug naar binnen.
Op weg naar de sluis een boot ingehaald van ongeveer onze grote, meter of 10.
6 man aan boord.
Ik met zus en zoon Willem.
We tuffen rustig de sluis in, Willem weet wat ie doen moet en pikt een lijntje op een jachtbolder voorin de sluis.
Ik pak een grote bolder omdat die toevallig lekker zat.
Naast ons een agent met zijn snelle rubberboot..
Nog enkele schepen en toen kwam dat ingehaalde scheepje.
20 minuten bezig geweest, 360 graden rond in de sluis, de sluiswachter riep nog van 'ga eruit en probeer straks opnieuw'...
We hebben smakelijk gelachen. :mrgreen:
Anderen meer naar achter wat minder ivm de kans op schade.. :lol:
6 man/vrouw aan boord en geen mens wist wat te doen... :-D :-D
We hebben het er nog wel eens over.

Op vakantie willen we graag even bij het schutten kijken..
Vooral huurboten zijn berucht..


Edit,
Ja Tony, maar ze lieten me gewoon klooien hoor met 67 meter in het Noord Hollands Kanaal...
Wel een leerschool inderdaad..
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Ambuggiebar

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 26 apr 2019 11:53

schrijver Jan Noordegraaf
Er is nog een 4e boekje Kapitein de schroef is foetsie (1990)

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny » 26 apr 2019 21:19

Helaas nergens te vinden..
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Cbalk
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: Ambuggiebar

Bericht door Cbalk » 26 apr 2019 21:38

https://www.marinanoordegraaf.nl/DHTML/ ... egraaf.htm

op deze site zijn al zijn boeken als pdf te downloaden

Patru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Ambuggiebar

Bericht door Patru » 26 apr 2019 21:44

Goeie tip Chris, bedankt.
Paul G.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny » 26 apr 2019 23:01

Vandaar dat ze op de reguliere plekken niet te vinden zijn...
Thks..
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 454
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Ambuggiebar

Bericht door Leo Bokkum » 27 apr 2019 19:38

En nu de tekening van Jan Sanders in het echt: https://www.dumpert.nl/mediabase/767175 ... chten.html :mrgreen:
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny » 28 apr 2019 00:19

Blij dat ik daar niet tussen zit..
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny » 06 mei 2019 20:00

Geploft bootje in Sneek
Klaas Buytenwegh schreef:
06 mei 2019 14:03
Jan bedankt voor je antwoord, dat zal het ongetwijfeld zijn. Ik dacht aan een heel geavanceerd vaartuig met lithium-batterijen ( Boeing Dreamliner had hier ook veel problemen mee ), maar wat jij zegt ligt meer voor de hand. Wel interessant die nieuwe ontwikkelingen, ik probeer het allemaal nog een beetje te volgen. Ben benieuwd of Jinny wat meer van dit bootje weet.
Grt.
Klaas
Om het topic niet te veel te vervuilen, hier maar door.
Wat ik begreep was het een hybride boot, dus met een generator oid aan boord.
Maar dat maakt niet uit.

Wat ik vermoed zijn overladen accu's (LI of Pb)
Waarom?
Omdat (bij Pb) alleen knalgas zoveel kracht heeft.
Ik heb van nabij ontploffende accu's meegemaakt, dat geeft een forse dreun.
Er even vanuitgaande dat er loodaccu's aan boord waren.

Lithium Ion accu's kunnen ook ontploffen, die zijn heel kritisch op hun laad en ontlaad cycli.
Bij overladen kunnen ze heet worden en daardoor instabiel en via rookontwikkeling uiteindelijk ontploffen.

Er zijn dus twee opties, er zijn gewone loodaccu's gebruikt met een knullige installatie eromheen of lithium ion accu's met een defecte of onjuiste lader/laadregelaar.

Gezien de ervaringen van de brandweer, rookontwikkeling en gloei waarna na de bluspoging het zaakje ontplofte is in deze een educated guess de LI variant.

Uiteraard vanaf 100km hemelsbreed bekeken.
Ik was er niet bij en ga af op wat ik via het nieuws binnen krijg.

Wat overigens het gevaar weergeeft van iedereen die denkt 'het is maar 12/24/48 Volt, wat kan er misgaan.
Het is geen 230 Volt.
Nu, de techneuten zullen het wel weten, juist die lage spanningen met grove capaciteit erachter zijn vele malen gevaarlijker dan die 230 Volt.
Omdat het zo snel door de hoge stromen last heeft van vermogensverlies en dus opwarming in overgangsweerstanden of door te dunne bedrading mis kan gaan.
No room for error.
Het is slecht te beveiligen.

We gaan nog eea meemaken met brand door de zonnepanelencowboys.
Daar heb ik ook al wat van gezien...

Goed, oma heeft haar rant ook weer gelost.
Ik hoop jullie tevreden te hebben gesteld.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.



Plaats reactie