Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Patru (R.I.P) »

A.Kuiper/J.Pessoa/BR schreef: 04 apr 2020 01:56 CARIOCA Carioca-1937.jpg B.U. 1969
De naam kwam me bekend voor. Wel even zoeken in de kast.
Jaren geleden een boekje gekregen van een Braziliaan uit Rio. :D
Met de verklaring wat een Carioca is.
Maar er zal vast ook wel een andere betekenis zijn. :)
Carioca gids.jpg
Carioca gids.jpg (74.97 KiB) 954 keer bekeken
Carioca betekenis.jpg
Carioca betekenis.jpg (36.27 KiB) 954 keer bekeken
Een zig-zagje. Heeft natuurlijk niks met het topic te maken.
Groet, Paul G.

Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Martinus »

Carioca is iemand die in de stad Rio de Janeiro (niet de deelstaat!) geboren is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Carioca
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Nu er veel ouwe foto's weer worden opgehaald, of zelfs nog 'onbekende' (lees: destijds niet in files opgeslagen :roll: ) foto's verschijnen, valt me op hoezeer de NLse koopvaardij teloor is gegaan....
Als je op straat aan willekeurige NL'rs zou vragen "Is NL een zeevarende natie ?" dan knikken ze zelfverzekerd 'Ja'...
Als je zou vragen hoe je dat dan kunt zien, wordt je uiteraard verwezen met een "...kijk maar naar R'dam !"
Daarmee duidend op de uitgebreide waterpartij die geldt als mooi uitzicht voor de omringende yuppenflatgebouwen, en waar boten niet mogen toeteren....
Maar als je eens beter kijkt, zie je alleen maar NLse vlagvertoon op jachten van de bewoners van die flatgebouwen....
Behalve Spliethoff, Antony Veder en Wagenborg stelt de Nederlandse koopvaardij niet veel meer voor....zoals een kapitein verzuchtte met wie ik nog altijd contact heb...
En dat is ook zo. Sinds de regering vond dat NL géén máákmaatschappij meer was, maar een 'management-maatschappij, is het bar slecht gegaan met de werkgelegenheid in NL, en dus eveneens met de vloot...
Wie nu zegt dat hij vaart krijgt te horen "Zit je bij de marine ?"
Als die al eens voor 3 mnd vertrekken, staat dan ook het Journaal ter plekke om dat heroische gebeuren vast te leggen....en uitgebreid de snikkende familie op de kade...
Ik vraag me af hoe lang het nog duurt dat er NLrs op NLse schepen varen; tenslotte zijn vele kapiteins al Russen of Ukrainers: die schijnen vele malen beter om te kunnen gaan met de NLse wetgeving als NLse kapiteins...
Binnenkort wellicht in dit theater: De admiraal van de NLse marine, dhr Iwan Putinowitz Wladipodzkorvski ??
Als je er over nadenkt, is het een schande !
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Roy »

Dat moet opluchten Jan !!!.
Ik denk er n.l. exact hetzelfde over. Enne, als er weer eens een wereldoorlog uitbreekt, ( ik zou er niet vreemd van staan te kijken ), hoe zit het dat met de bekende "vaarplicht" van zeevarenden en ex zeevarenden die er domweg niet meer zijn !?. Of worden wij, stuk voor stuk 70+ dan geacht het vaderland op zee te gaan dienen ?. Ik dacht het dus van niet. Ook dan mogen de Russen, Flippen, enz. de kastanjes uit het vuur halen, gesteld dat ze niet massaal drossen.
En inderdaad, als het over varen gaat, is het steevast op welk marineschip heb je gediend ?.
En ook inderdaad, als die arme marine padvindertjes weer eens naar de West, Med, Hoorn van Afrika of P.G. gestuurd worden, staat, ( buiten de corona crisis ), de kaai vol met snotterende uitzwaaiers. Gisteren, of eergisteren, bleek de dijk langs het Marsdiep vol met die zielige achterblijvers te staan en het journaal smulde ervan om verslag te doen van het vertrek van de "Karel Doorman" naar de West.
Als het schip, dat nu in de Straat van Hormoes patrouilleert, weer thuis gevaren is, wordt de bemanning gedecoreerd omdat ze "in aanschouw met den vijand" gestaan hebben en dan per definitie als veteraan worden bestempeld. Leer mij nog wat over bezuinigen bij defensie.
Voer gewoon je taken uit, daar wordt je immers voor betaald !?. En laat vervolgens de rest van die comedy maar na.
Zo zeg !. Ook dat lucht weer even op !!!. :twisted: ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jinny »

Hmm, zou ik dan als bijna 55 jarige dame dan nog met mijn monsterboekje moeten gaan zwaaien?
Zal toch niet?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Chr.Vr. »

Misschien ging de gedachten van onze " uitzwaaiers " wel van , zo , die is voorlopig weer op ges-----rd, dat het niet zo druk was .
grtn .
Chris V
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door K.Brouwer »

Bij dat laatste stukje van je Jan begon er bij mij opeens een bel te rinkelen. Kan mij niet zo goed meer herinneren hoe het zat maar dacht op een Nederlands schip schip te zitten dat naar het buitenland verkocht zou worden. Er zou een Rus als kapitein op komen te varen. Dus heb ik vlak voor de verkoop de geheime oorlogsinstructies met de nodige toebehoren naar de rederij gestuurd met het verzoek dit bij de marine o.i.d. af te leveren daar dit natuurlijk niet in verkeerde handen mocht vallen. Het viel mij wel op dat ik hierover geen enkele instructie ontvangen had. Kreeg later bericht dat men het opsturen van die spullen helemaal niet
nodig had gevonden! Toen lag m'n broek gelijk op m'n enkels! Wat een stel naïvelingen. Ach, je zal ook wel weten hoe die uranium verrijkings centrifuges via Ned. in Pakistan terecht zijn gekomen.Ook door zo'n stel naïve sukkels die zo'n meekijkende Pakistaan niets in de weg legde.

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

kijk maar naar Rotterdam
Nog even als een reactie op het verhaaltje hier voor van JdbVos
Rotterdam werd dan vroeger in de jaren 60-70 aangeduid als de grootste en druktse haven van de wereld.
Dat is met de komst van de container vaart wel even anders geworden.
In deze sector kan de haven zich nog net op de 11e plaats handhaven.
haven container lijst.jpg
haven container lijst.jpg (66.13 KiB) 774 keer bekeken
Opmerkelijk die tien voorgangers van Rotterdam.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 631
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Erikdepooter »

Jan schreef:
Sinds de regering vond dat NL géén máákmaatschappij meer was, maar een 'management-maatschappij, is het bar slecht gegaan met de werkgelegenheid in NL, en dus eveneens met de vloot...
Inderdaad. Hier wordt iedereen "coach", "manager", "advisor", "therapeut", "Influenzer", "coördinator". Alle jongeren minstens universitair geschoold. Dingen met je handen doen of "maken" is not done. Die halen we wel uit China!
Zelfs de boeren maken vooral stikstof, zo lijkt het. Die worden uitgekocht en maken plaats voor grote dozen vol dingen waar we uiteindelijk ook niet gelukkiger van worden.
Chauffeurs komen uit Litouwen en Bulgarije. De glastuinbouw moet het hebben van Polen. En de koopvaardij wordt bemand met Russen en Philippino's

Ik ben in elk geval blij het "staartje" van de romantische en toen-nog-Nederlandse zeevaart te hebben meegemaakt. Nu ben ik "procescoördinator". Ongetwijfeld ook nuttig. . . .Maar stopt de aarde met draaien als ik ermee op hou??

Wie weet leren we bij door die Corona en gaan we de doeners weer waarderen!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Roy »

Het bovenstaande is me uit het hart gegrepen !.
Wordt een timmerman, lasser, constructiewerker, stratenmaker, schoorsteenveger, enz. eindelijk weer eens op zijn / haar vakmanschap gewaardeerd in deze maatschappij ?. Die alom bejubelde kenniseconomie breekt dit land nu behoorlijk op. Regeren is vooruitzien, luidt het devies. Ja, maar hoe lang is dat dan ?. In praktijk minder dan 4 jaar, als dat minder dan 4 jaar al gehaald wordt. Als de geachte studiegenoten maar aan de knoppen van economisch Nederland zo blijven draaien worden we nog eens een 3e wereld land...……………
Gisteravond nog een programma op NPO 2 gezien hoe er in de afgelopen jaren met de agrariërs is omgegaan. Geen enkele padvinder / akela daar in Den Haag die er wakker van ligt. Als we maar voldoen aan de opgelegde regels van Brussel en nog een zooitje nationale instanties. M.i. allemaal opvreters die niets, maar dan ook helemaal niets presteren dan ouwehoeren, overleggen, afspraken maken, dienstreisjes maken en veel koffie drinken.
Bah, wat een ongelofelijk zooitje incompetente regelneven hebben we in dit land. Als het bedrijfsleven zo tewerk zou gaan lagen we met z'n allen binnen de kortste keren aan de geeuwhonger.
Ja, nu schiet de regering op verschillende fronten met financiële middelen te hulp, maar ze zijn jaren geleden al gewaarschuwd voor de komst van een mogelijke pandemie.
Ga maar fijn slapen werd in 1940 gezegd. Die uitdrukking gaat nu nog op. Jammer hoor, maar ik ben wel wakker, nu die Haagse roversbende nog even.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie