Pagina 135 van 146

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 29 nov 2018 23:06
door Klaas Buytenwegh
Beste Cor Boer,

U zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik dacht in eerste instantie, dat dit een schip van de geallieerden was en dat de foto aan het einde van WO 2 genomen was in Antwerpen (1944). Maar als ik naar de auto's op de kade kijk, denk ik toch het een opname uit de oorlog is. Ik zie een Opel Blitz leger vrachtwagen staan en een Mercedes. Op zich zegt dat nog niets, het zou kunnen dat ze vergeten waren, die mee terug te nemen naar de heimat. Ik zet mijn geld op Cor.

Grt.
Klaas

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 29 nov 2018 23:42
door cor
Hallo Klaas

Ik denk dat de foto genomen in tussen 1939 en begin 1940 het schip is in 1944 getorpodeerd
Daarbij zijn veel Amerikaanse en Engelse soldaten om het leven gekomen.
Op de foto zie je ook volgens mij vlotten liggen op een dekhuis.
Maar veel schepen van deze reederij lijken toch wel op elkaar maar ik houd het nu nog
even op dit schip.

Cor Boer

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 26 dec 2018 17:53
door kabo
NL-HaNA_2.24.01.09_0_903-8401.jpg
NL-HaNA_2.24.01.09_0_903-8401.jpg (161.8 KiB) 6236 keer bekeken
De Pasteur in de Noordersluis van IJmuiden op 24-2-1950 met 4000 repatrianten uit Indie. Wat een schoorsteen!!!!!!!!
gr.Bas

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 26 dec 2018 21:45
door Patru
Deze reis van de Pasteur werd onder management van de SMN gemaakt, in opdracht van de regering. Die prominente schoorsteen was geel met een zwarte top, maar die SMN-kleuren had ze van haar zelf al. :-D
Op deze foto ligt het schip op 24 februari 1950 aan de Javakade. Helemaal links op de kop van de Sumatrakade ligt de Tabinta.

Pasteur Javakade 24-2-1950.jpg
Pasteur Javakade 24-2-1950.jpg (107.94 KiB) 6173 keer bekeken
Een mooie reportage over deze reis staat hier.
http://members.chello.nl/a.verhoef2/de%20Pasteur.htm
Groet, Paul G.

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 28 dec 2018 13:20
door Geep
Ik heb De Pasteur gezien, toen op het IJ achter het Centraal Station. Amsterdam.
Vond het een gigantisch groot schip, vooral door die imponerende pijp.
Wat mij toen opviel dat zij strak gebouwd was. Weinig zeeg. Of ik er mooi vond!!!
Weet ik nu nog niet.
Vrgr.Geep

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 28 dec 2018 16:15
door Allen
PASTEUR
Pasteur001.JPG
Pasteur001.JPG (173.84 KiB) 5941 keer bekeken
Pasteur002.JPG
Pasteur002.JPG (102.82 KiB) 5941 keer bekeken
Pasteur003.JPG
Pasteur003.JPG (95.06 KiB) 5941 keer bekeken

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 28 dec 2018 16:54
door Patru
Geep schreef:
28 dec 2018 13:20
Ik heb De Pasteur gezien, toen op het IJ achter het Centraal Station. Amsterdam.
Vond het een gigantisch groot schip, vooral door die imponerende pijp.
Het schip heeft later als Regina Magna nog wel eens in de IJ-haven gelegen aan de Oostelijke Handelskade bij de oude Passengers Terminal.
Maar toen was die bizarre schoorsteen al vervangen. :-D

Regina Magna ca1973a.jpg
Regina Magna ca1973a.jpg (136.19 KiB) 5919 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 28 dec 2018 17:55
door kabo
Hier nog wat gegevens van de Pasteur. geb. 1938 werf Penhoet, St Nazeire red. Cie. Sudatlantique, Bordeaux. afm. 212,40 x 26,80, 4 schroeven en 60.000 pk. Parsons turbine. snelheid max. 25,5 knoop.
gr.Bas

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 29 dec 2018 14:21
door roy
Dit indrukwekkende passagiersschip kennen we ook als "Bremen" van de N.D.L. want daar werd ze in 1957 aan verkocht.
Hierop is ze flink verbouwd bij de Bremer Vulcan. In de zomer van 1959 werd ze pas in dienst genomen. Later heeft ze meer aanpassingen in de m.k. moeten ondergaan.
Ruim een jaar na de fusie met de HAPAG is ze aan Chandris verkocht en in januari 1972 overgedragen aan Chandris die er geen passagier lijndienst meer mee ging varen maar haar als cruiseschip inzette. Ik meen dat ze op haar, ( gesleepte ), reis naar Far East breakers gekapseisd en gezonken is. Dat overkwam in die dagen wel meer passagiersschepen, vreemd genoeg...…………. :roll: :idea: :wink:

m.v.g, Roy

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 31 dec 2018 16:54
door kabo
NL-HaNA_2.24.01.03_0_909-4688.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_909-4688.jpg (101.16 KiB) 5612 keer bekeken
Zomaar een oude liberty, de Despina,
gr.Bas

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 10 jan 2019 21:59
door kabo
NL-HaNA_2.24.10.02_0_145-0824_1 (1).jpg
NL-HaNA_2.24.10.02_0_145-0824_1 (1).jpg (43.96 KiB) 5277 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.10.02_0_145-0827_1.jpg
NL-HaNA_2.24.10.02_0_145-0827_1.jpg (59.51 KiB) 5277 keer bekeken

De ss. Sea Land Resource in de Hoek, een van de 8 snelle zusterschepen geb. in 1972 en 1973 voor Sea Land. Zijn in 1981 en ´82 allemaal naar de Marine verkocht en verbouwd. Afm. 288 x 32 m. vermogen 2 stoomturbines 120 000 pk. Snelheid 33 knopen. Dan waai je van dek af!!!!
gr. Bas

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 10 jan 2019 23:36
door asuncion
Sea land Mclean
Sea land Resource
Sea land exchange
Alle 3 het achterschip bij de RDM en het voorschip bij WF gebouwd
en bij de RDM in het drijvende dok aan elkaar gelast
De bouw van alle drie meegemaakt
De andere 5 zijn in Duitsland gebouwd

groet Joop

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 18 jan 2019 20:33
door Knopenkees
Wat zijn dit voor zijtanks ? Stabiliteit of extra lading ?
Ballast zijtanks slagroom klopper onbekend..jpg
Ballast zijtanks slagroom klopper onbekend..jpg (125.56 KiB) 4542 keer bekeken

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 18 jan 2019 22:02
door jdbvos
Kijk eens aan...een cofferschip als wowo…
Da's een 'first' voor mij...!

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 19 jan 2019 00:37
door gerard tenerife
Had mogelijk iets met het Suez kanaal te maken, daar werden de pasage kosten berekent met de beladen maten dus op het plimsolmerk, had de Oranje ook niet zo'n buikje? dacht dat ik daar ooit eens iets over gelezen heb.
mvg Gerard

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Geplaatst: 19 jan 2019 10:27
door jdbvos
Het had idd een reden, en dat is door Theo destijds eens uitgelegd. Ik kan het zo snel meer terugvinden wáár precies.....
Maar er was een reden voor.
Men was na een paar jaar weer van het concept afgestapt omdat de bouwkosten hoger waren dan het terugverdienen, meen ik.
Op eoa manier was ook die 'zijtank'-top belangrijk...
Maar het was geen succes...
NL had ook een kudde ervan: zoals de Grangesberg, bijvoorbeeld... En voor zover mij bekend: bijna allemaal tbv van bulkladingen, maar ze volstouwen met stukgoed was ook destijds al 'common practice'..