Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door kabo »

i13293bqpd17.jpg
i13293bqpd17.jpg (156.16 KiB) 375 keer bekeken
ss. Tacoma, gebouwd als Tacoma voor de HAPAG in 1930 en de laatste reis van Hamburg naar Uruguay in 1969 onder Uruguayaanse vlag.
gr. Bas

Klaas Buytenwegh

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Lijkt op de "Duivendyk", waarschijnlijk zusjes.
Grt.
Klaas

Jahar

Bericht door Jahar »

Was het bevoorradingsschip van de Adm. Graf Spee en werd in Montevideo in beslag genomen of anders hadden ze het toch maar in de grond geschoten, nu konden ze er zelf nog mee gaan varen.. In de jaren midden 1960 heeft lang opgelegd gelegen in Montevideo.
Gr.
Jan.

Klaas Buytenwegh

Bedankt, Jan.

Grt.

Klaas

roy

Bericht door roy »

Fraaie prent Bas !.
De "Tacoma" was inderdaad een zussie van de "Vancouver" en die kennen we beter als het sts."Duivendyk" van de H.A.L. Klaas.
Gebouwd in 1930, in mei 1940 in de Carib door de Kon. Marine in beslag genomen, vervolgens onder beheer van de K.N.S.M. geplaatst onder de naam "Curaçao". Op 3 juli 1946 door de H.A.L. van de Staat der Nederlanden overgenomen en hernoemd "Duivendyk".
De H.A.L. zette het schip, ( evenals de Hapag dat deed ), in op haar dienst naar de West Coast van de U.S.A.
Per 28 juli 1959 verkocht voor de sloop naar Hong Kong.
Hoeveel zussies ze bij de Hapag had weet ik weer even niet.................

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Klaas Buytenwegh

Roy,
Bedankt.Hoeveel er van deze serie waren, weet ik ook niet precies. Het zijn wel aparte schepen.

Grt.

Klaas

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het zijn wel aparte schepen.
Ogenschijnlijk met gejoggelde huid gangen.Begin van "lassen"??? of de befaamde Duitse kwaliteit..( technisch dan!!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

jdbvos
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

Gelaste schepen werden in den beginne nog vaak gejoggeld uitgevoerd ivm het 'spanningsvrij' dubbel-lasssen (binnen en buiten)
Pas na WW2 is men daar grotendeels vanaf gestapt door de lastechniek van de Liberty's en de Victory's: tegenlassen, en met verbeterde (rutil, meen ik: "brandt" veel beter in) electrodes, binnen en buiten. Plus dat de slak van rutil véél eenvoudiger te verwijderen was dan van de basische...
Vóór WW2 werd -mits gelascht !- nog veel met basische electrodes (koeler, en dus minder 'rek+krimp'-vervorming) gelast. Maar klinken, al-dan-niet gedeeltelijk, was toen méér 'common practice'. In die tijd "geheel lasschen" was héél vooruitstrevend...
Oost, west...ook best

Breeze

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 26 aug 2020 14:25Ogenschijnlijk met gejoggelde huid gangen.
jdbvos schreef: 26 aug 2020 15:22Gelaste schepen werden in den beginne nog vaak gejoggeld uitgevoerd ivm het 'spanningsvrij' dubbel-lasssen (binnen en buiten).
Toch wel een leerzaanm clubje hier. Dat woord joggelen had ik wel eens horen noemen in de scheepsbouw, maar dacht altijd dat het een soort bargoens was voor een verbindingsmethode.

Deze omschrijving lijkt mij duidelijk:
Joggelen
Joggelen is ontstaan in de tijd van de bouw van geklonken metalen schepen en is in feite een bewerking aan de rand van de metaalplaat, zodat daar een verzet in ontstaat. Dit verzet zorgt er voor dat één zijde van de aan elkaar geklonken platen vlak is. De spanten liggen dan mooi aan en kunnen zo (zonder opvul strips) aan de huid worden vast geklonken. Tegenwoordig zie je soms gelaste gejoggelde schepen: heel sterk (door de joggel en het dubbele overnaadse lassen) en mooi om te zien maar, met vanwege de huidige uurlonen, helaas een techniek die nog maar weinig wordt toegepast in de Nederlandse scheeps- en jachtbouw. Er wordt praktisch alleen nog op stuik (platen tegen elkaar aan en tweezijdig aflassen) gebouwd. Vandaar ook dat we het in Motorboot altijd met enige nadruk vermelden als een schip gejoggeld is. Om het verzet in de plaat te kunnen maken is een redelijk zware machine nodig; tussen een paar rollen wordt het metaal in de vorm geforceerd en de grootste joggelbank die ik ooit gezien heb, kon stalen platen tot 8 millimeter verwerken.
Frits Coers, Technisch medewerker Motorboot
Zo schat ik in dat het er uitziet:
Joggel.jpg
Joggel.jpg (6.84 KiB) 138 keer bekeken

Als ik het verkeerd heb geïnterpreteerd dan hoor ik het wel.

Adri
Laatst gewijzigd door Breeze op 27 aug 2020 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Jinny

Bericht door Jinny »

Adri, deze dame denkt dat je aardig goed in de richting zit.
Ik kon het woord joggelen dan weer wel, maar ik wijk toch al af, hoef je dus geen aandacht aan te besteden..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Plaats reactie