Tewaterlatingen
Re: Tewaterlatingen
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al Adri.
Ik meen dat ze zelfs tot aan Koblenz aan toe geweest zijn. In dit geval een visite / vlagvertoon.
De Engelse benaming ook niet voor niets Inshore Minesweepers.
m.v.g., Roy
Ik meen dat ze zelfs tot aan Koblenz aan toe geweest zijn. In dit geval een visite / vlagvertoon.
De Engelse benaming ook niet voor niets Inshore Minesweepers.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Tewaterlatingen
Nog wat burgelijke tewaterlatingen
Jan van der Pluijm
en drie foto's van de Casablanca
groetenJan van der Pluijm
- ajam spatoes
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 10 feb 2008 10:54
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Tewaterlatingen
Rijkswerf Den Helder 1955
- Bijlagen
-
- RW 1955-09-21 tewaterlating Landingsvaartuig L9535.jpg (161.49 KiB) 608 keer bekeken
Re: Tewaterlatingen
Uit de oude doos. Vroeger, dat waren nog eens tijden.
Op 2 juli 1783 drie schepen tegelijk te water gelaten op Oostenburg in Amsterdam.
De tekst heb ik wat uitvergroot.
Groet, Paul G.
Op 2 juli 1783 drie schepen tegelijk te water gelaten op Oostenburg in Amsterdam.
De tekst heb ik wat uitvergroot.
Groet, Paul G.
Re: Tewaterlatingen
In de jaren 1958/1959 heb ik op de leerschool bij Werkspoor in Amsterdam nog werkzaamheden verricht voor die mijnenvegers.
Hoofdzakelijk aan overbrengingen, haakse tandwielkastjes, ik neem aan voor op afstand bedienen van afsluiters, o.i.d..
Precies weet ik het niet meer. De materialen waren brons, aluminium of anti-magnetisch gemaakt staal.
De motoren waren ook van Werkspoor. Voor de voortstuwing 2x RUB1612.
Ik meen dat de frames/blokken van deze motoren van gegoten aluminium waren.
Leuk er weer over te lezen en ik snuffel nog even verder.
Groet, Paul G.
Re: Tewaterlatingen
Roestvrijstaal dus.
Dat bracht me gelijk op de volgende gedachte(n)kronkel. Ik las ergens dat het materiaal hout voor de romp van mijnenvegers nog niet helemaal is verlaten, omdat composiet het nadeel heeft dat het slecht is te repareren en de romp niet kan worden verlengd. In de jachtbouw worden al RVS rompen gebouwd voor mensen met een heleboel centjes. Waarom worden mijnenvegers daar dan niet van gemaakt? Centjes is toch nooit een probleem bij "voor niks nie bang nie" scheepjes? Of zou de hele lichte magnetisering van RVS het probleem zijn?
Adri
Re: Tewaterlatingen
Nou dat kan je wel zeggen, dat waren nog eens tijden. Zo te zien zijn het 3 volwaardige Oostinjevaarders en dan een bouwtijd van respectievelijk: 6, 5 en (ruim) 4 maanden.
Willem Vos had heel wat langer nodig voor de Batavia. Toegegeven, hij werkte met leerlingen i.p.v. vakmensen, maar hij hoefde ook niet met handboren en handzagen te werken.
Adri
Re: Tewaterlatingen
Van een doorgaans goed ingelichte bron, wonend in Canada, verneem ik zojuist dat er bij onze oosterburen mijnenvegers zijn gebouwd met een RVS romp en verder het nodige composiet en alu. Alleen de krukas was van staal. Dat begrijp ik wel want RVS is lastig te smeden.
Adri
Adri
Re: Tewaterlatingen
Meer tewaterlatingen van burger schepen.
Jan van der Pluijm
Was dat niet ergens in het verre oosten, waarna het schip bij de Schelde in Vlissingen Oost is afgebouwd?
groetenJan van der Pluijm
Re: Tewaterlatingen
Ik meen dat de "Dokter Wagemaker" in Roemenië gebouwd is Jan.
De afbouw vond plaats in de Sloehaven. Dit alles van Damen natuurlijk.
m.v.g., Roy
De afbouw vond plaats in de Sloehaven. Dit alles van Damen natuurlijk.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................