Tewaterlatingen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Tewaterlatingen

Bericht door Roy »

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al Adri.
Ik meen dat ze zelfs tot aan Koblenz aan toe geweest zijn. In dit geval een visite / vlagvertoon.
De Engelse benaming ook niet voor niets Inshore Minesweepers.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Tewaterlatingen

Bericht door peelander »

Nog wat burgelijke tewaterlatingen
Batoela tw 1947.jpg
Batoela tw 1947.jpg (83.73 KiB) 699 keer bekeken
Bornrif (te water) 1956.jpg
Bornrif (te water) 1956.jpg (62.59 KiB) 699 keer bekeken
Brandaris tw 1955.jpg
Brandaris tw 1955.jpg (59.35 KiB) 699 keer bekeken
Britsum 1929.jpg
Britsum 1929.jpg (49.97 KiB) 699 keer bekeken
Caltex Arnhem 1958.jpg
Caltex Arnhem 1958.jpg (61.75 KiB) 699 keer bekeken
en drie foto's van de Casablanca
Casablanca 1980.jpg
Casablanca 1980.jpg (61.87 KiB) 699 keer bekeken
Casablanca te water 1980.jpg
Casablanca te water 1980.jpg (35.07 KiB) 699 keer bekeken
Casablanca te water 1980a.jpg
Casablanca te water 1980a.jpg (84.2 KiB) 699 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
ajam spatoes
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 feb 2008 10:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Tewaterlatingen

Bericht door ajam spatoes »

Rijkswerf Den Helder 1955
Bijlagen
RW 1955-09-21 tewaterlating Landingsvaartuig L9535.jpg
RW 1955-09-21 tewaterlating Landingsvaartuig L9535.jpg (161.49 KiB) 608 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: Tewaterlatingen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Uit de oude doos. Vroeger, dat waren nog eens tijden. :)
Op 2 juli 1783 drie schepen tegelijk te water gelaten op Oostenburg in Amsterdam.
De tekst heb ik wat uitvergroot.

Oostenburg 2-7-1783.jpg
Oostenburg 2-7-1783.jpg (188.66 KiB) 558 keer bekeken
Oostenburg 2-7-1783 tekst.jpg
Oostenburg 2-7-1783 tekst.jpg (63.07 KiB) 558 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Tewaterlatingen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Breeze schreef: 29 mar 2020 17:03 Ik lees dat de bouw van die serie van 16 mijnenvegers was verdeeld over 3 werven: De Noord, De Vries Lentsch en de ASM.
In de jaren 1958/1959 heb ik op de leerschool bij Werkspoor in Amsterdam nog werkzaamheden verricht voor die mijnenvegers.
Hoofdzakelijk aan overbrengingen, haakse tandwielkastjes, ik neem aan voor op afstand bedienen van afsluiters, o.i.d..
Precies weet ik het niet meer. De materialen waren brons, aluminium of anti-magnetisch gemaakt staal.
De motoren waren ook van Werkspoor. Voor de voortstuwing 2x RUB1612.
Ik meen dat de frames/blokken van deze motoren van gegoten aluminium waren.
Leuk er weer over te lezen en ik snuffel nog even verder.

Machinekamer 2x RUB Werkspoor.jpg
Machinekamer 2x RUB Werkspoor.jpg (232.39 KiB) 545 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Tewaterlatingen

Bericht door Breeze »

Patru schreef: 31 mar 2020 17:06anti-magnetisch gemaakt staal.
Roestvrijstaal dus.

Dat bracht me gelijk op de volgende gedachte(n)kronkel. Ik las ergens dat het materiaal hout voor de romp van mijnenvegers nog niet helemaal is verlaten, omdat composiet het nadeel heeft dat het slecht is te repareren en de romp niet kan worden verlengd. In de jachtbouw worden al RVS rompen gebouwd voor mensen met een heleboel centjes. Waarom worden mijnenvegers daar dan niet van gemaakt? Centjes is toch nooit een probleem bij "voor niks nie bang nie" scheepjes? Of zou de hele lichte magnetisering van RVS het probleem zijn?

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Tewaterlatingen

Bericht door Breeze »

Patru schreef: 31 mar 2020 16:31Vroeger, dat waren nog eens tijden. :)
Op 2 juli 1783 drie schepen tegelijk te water gelaten op Oostenburg in Amsterdam.
Nou dat kan je wel zeggen, dat waren nog eens tijden. Zo te zien zijn het 3 volwaardige Oostinjevaarders en dan een bouwtijd van respectievelijk: 6, 5 en (ruim) 4 maanden.
Willem Vos had heel wat langer nodig voor de Batavia. Toegegeven, hij werkte met leerlingen i.p.v. vakmensen, maar hij hoefde ook niet met handboren en handzagen te werken.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Tewaterlatingen

Bericht door Breeze »

Van een doorgaans goed ingelichte bron, wonend in Canada, verneem ik zojuist dat er bij onze oosterburen mijnenvegers zijn gebouwd met een RVS romp en verder het nodige composiet en alu. Alleen de krukas was van staal. Dat begrijp ik wel want RVS is lastig te smeden.

Adri
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Tewaterlatingen

Bericht door peelander »

Meer tewaterlatingen van burger schepen.
Clarissa 2000.jpg
Clarissa 2000.jpg (48.39 KiB) 368 keer bekeken
Comtesse 1994.jpg
Comtesse 1994.jpg (50.15 KiB) 368 keer bekeken
De Eerens tw 1947.jpg
De Eerens tw 1947.jpg (62.48 KiB) 368 keer bekeken
Dievertje tw 1957.jpg
Dievertje tw 1957.jpg (110.97 KiB) 368 keer bekeken
Djember 1914.jpg
Djember 1914.jpg (71.58 KiB) 368 keer bekeken
Dokter Wagemaker te water 2005.jpg
Dokter Wagemaker te water 2005.jpg (51.33 KiB) 368 keer bekeken
Was dat niet ergens in het verre oosten, waarna het schip bij de Schelde in Vlissingen Oost is afgebouwd?
Domburgh 1949 a.jpg
Domburgh 1949 a.jpg (55.81 KiB) 368 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Tewaterlatingen

Bericht door Roy »

Ik meen dat de "Dokter Wagemaker" in Roemenië gebouwd is Jan.
De afbouw vond plaats in de Sloehaven. Dit alles van Damen natuurlijk.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie