Mooie Vrachtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2047
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 22 okt 2019 02:49

maturata.jpg
maturata.jpg (46.91 KiB) 934 keer bekeken
+
maturata-1.jpg
maturata-1.jpg (44.7 KiB) 934 keer bekeken
+
maturata-2.jpg
maturata-2.jpg (49.18 KiB) 934 keer bekeken
+
maturata-3.jpg
maturata-3.jpg (59.84 KiB) 934 keer bekeken
+
S.S. MATURATA 1955 Gebouwd bij William Hamilton & Co. Glasgow voor Brocklebank Line
Dwt 8920t L.o.a. 472ft Br 59.3ft
1969 - MALDIVE EXPLORER
1970 - LANKA SINHA
1971 - APAI SAMUT
1972 - B.U. te Kaohsiung

De BROCKLEBANK LINE werd opgerichy in 1801 en ging in 1968 op in de Cunard Line.
De laatste twee Brocklebank Line schepen gingen begin jaren 80 verloren, te weten
MAHOUT (1963) ging verloren tijdens de Iran-Iraq oorlog in 1982
MAIHAR (1968) ging verloren bij een aanvaring bij Port Said ook in 1982


kabo
Berichten: 925
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door kabo » 24 okt 2019 16:46

1963_cap_san_augustin_1961(1).jpg
1963_cap_san_augustin_1961(1).jpg (125.19 KiB) 819 keer bekeken
cap-san-augustin-b43ebf3b-d782-47ea-af56-fdd3c9f383a7.jpg
cap-san-augustin-b43ebf3b-d782-47ea-af56-fdd3c9f383a7.jpg (201.36 KiB) 819 keer bekeken
San Augustin afvarend op de Elbe voor Cuxhaven en in New York.bwj 1961 sloop 1984.
gr.Bas

Jacob Bothof
Berichten: 612
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jacob Bothof » 24 okt 2019 17:02

Een prachtig mooi staaltje van scheepsbouw , Van Uden heeft er ook een een tijdje gehad.
Waar ging hij heen toen de Cap Augustin als deklading het Vrijheidsbeeld vervoerde :-D

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2047
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 27 okt 2019 02:11

sanuki maru.jpg
sanuki maru.jpg (60.6 KiB) 696 keer bekeken
Foto 'City ofVancouver' at Pier B
+
SANUKI MARU 1939 Cargo/pass.vessel
Dwt 9.4000t Grt 7.185t L.o.a. 145mtr Br 19mtr

Ze was er ééntje uit een serie van zeven, SADO MARU, SAGAMI MARU, SAGARA MARU, SAKITO MARU,
SAKURA MARU, SANUKI MARU, SASAKO MARU.

De SANUKI MARU werd op 28 januari 1945 in de Gele Zee in een Japans konvooi getorpedeerd door de US Spadefish SS411

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2706
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jacko » 27 okt 2019 08:36

Hoi Jacob

Dat was de ex . Cap San Augustin , hier als Coolhaven.
Foto is al eens eerder geplaatst.

Groet
Hans
Bijlagen
coolhaven1961.84.jpg
coolhaven1961.84.jpg (91.7 KiB) 674 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

ruudsijmons
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door ruudsijmons » 27 okt 2019 17:33

hey hey


het zusje van de Coolhaven bestaat nog

ligt in Hamburg Cap San Diego !!!!

Oscar Aardse
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Oscar Aardse » 28 okt 2019 13:29

Re: Maturata - Stevig laadgerei zo te zien. Voer ze op West Africa?

Johnny
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Johnny » 28 okt 2019 14:16

kabo schreef:
24 okt 2019 16:46
1963_cap_san_augustin_1961(1).jpgcap-san-augustin-b43ebf3b-d782-47ea-af56-fdd3c9f383a7.jpg San Augustin afvarend op de Elbe voor Cuxhaven en in New York.bwj 1961 sloop 1984.
gr.Bas

In Hamburg ligt nog een zusje als (varend)museumschip.

roy
Berichten: 11564
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door roy » 28 okt 2019 15:48

De "Maturata" was van Brocklebank dat later door Cunard is overgenomen.
Ik meen dat ze veel naar de P.G. en in de India / Pakistan dienst voeren.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

kabo
Berichten: 925
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door kabo » 28 okt 2019 17:04

bahia.jpg
bahia.jpg (82.88 KiB) 409 keer bekeken
ss. Bahia Santiago de Cuba, bwj. 1944 sloop 1985. 2757 dwt. 2 Foster Wheeler ketels 1300 pk.

kabo
Berichten: 925
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door kabo » 28 okt 2019 17:09

Ilorin_Palm2-1960.jpg
Ilorin_Palm2-1960.jpg (72.58 KiB) 408 keer bekeken
Ilorin Palm met sleepboot assistentie . bwj. 1960 4 cil. Doxford 4500 pk. 14 kn. sloop 1982.
gr.Bas

roy
Berichten: 11564
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door roy » 28 okt 2019 19:32

Over het type schip van Fidel Castro als de "Bahia Santiago de Cuba" is wel meer te vertellen.
Het is van het z.g. N3-S type, welke in de U.S.A. gedurende de W.O.II als standaard schip gebouwd werden.
Er werden 36 stuks gebouwd die kolen gestookt werden en gelijk aan de Britten vercharterd. Immers, in Engeland beschikte men minder over olie, ( moest toen geïmporteerd worden ), maar kolenmijnen had men wel.
Er werden ook 59 schepen gebouwd die olie gestookt werden. Dit type schip, dat qua ontwerp geënt waren op Noorse 3 eilanden houthalertjes, liepen 10½ a 11 knopen.
De K.P.M. heeft als enige Nederlandse rederij 3 schepen van dit type in haar vloot gehad; "Fort Rensselaer"/ "Milne Baai", "Fort Wilhelmus"/ "Oro Baai" en de "Fort Amsterdam"/ "Buna Baai". In de eerste helft van 1953 werden ze echter al weer verkocht.
Van dit type schip werden er 68 met een Uniflow machine met 6 cilinders voorzien en 27 stuks met een 3 cilinder triple expansiemachine.
De "Bahia Santiago de Cuba" werd gebouwd door de Pennsylvania Shipyards Inc., Beaumont, Texas, die er 9 stuks van afleverde. Dit schip had als bouwnummer 308 en werd in april 1944 nieuw opgeleverd.

Zo, zijn wel weer, ( deels ),bijgewerkt...……………. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos
Berichten: 820
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Koos » 28 okt 2019 19:55

Amen !!!!!! :) :P :-D :lol: :lol:
Hoi Roy.
Vraagje: Hoeveel duimen en losse polsen heb jij ??? :shock:
Dit omdat ik vol bewondering telkenmale versteld zit en/of sta waar je dit ze even "en passant" eruit schud.
Gr. Koos

roy
Berichten: 11564
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door roy » 28 okt 2019 22:21

Welnu Koos,...……………………., dat zal ik je vertellen.
Ik ben in het trotse bezit van wel 2 duimen die elk een eigen pols hebben. Echter op vrij jonge leeftijd is het me afgeleerd om daar op te kluiven.
Blijft over; een vrij uitgebreide maritieme bibliotheek en weten waar je het zoeken moet.
En tja, tot m'n grote schaamte moet ik bekennen dat het ook een beetje inzicht behoeft, maar dat het wel altijd tijd vreet om het enigszins leesbaar geplaatst te krijgen.
Het blijkt wel, met het klimmen der jaren, dat ik het meer en meer af moet leren om op de autopilot te vertrouwen. Het blijkt n.l. ook dat ik dan de neiging heb om toch wat uit m'n roer te lopen.

Over Amen gesproken...…………….. 8) :wink:

Een goede nachtrust, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

kabo
Berichten: 925
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door kabo » 29 okt 2019 15:55

sachsenstein.jpg
sachsenstein.jpg (71.79 KiB) 251 keer bekeken
2 Mooie snelle schepen van de Hapag. Sachsenstein 21 kn. bwj. 1968 sloop 1994.
gr.Bas
Bijlagen
holsatia.jpg
holsatia.jpg (67.96 KiB) 251 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7149
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos » 29 okt 2019 16:24

Oei...die Sachsenstein ging niet helemaal goed om met haar brandstofverbruik...
Haar ontwerper remde haar teveel af met het onderwater-ontwerp, zie je dat ?
Ze trekt een enorm gat bij de boeg, hoewel ze wel is ontworpen om zo goed als geen boeggolf te hebben. Maar zo'n gat komt omdat de onderwaterboeg het water teveel omleidt en een onderdruk creërt...
Maar dat gat vanaf midscheeps tot aan de achterkant is gigantisch... De schroef krijgt te weinig watertoevoer aangeboden, en zuigt dat langs de zijkant van de romp aan.
Ze is voor een groot deel alleen maar bezig dat gat te creëren en de golf, ter hoogte van de schroef, die dat gat probeert te vullen, achter zich aan te slepen
Het achter-onderwaterschip is te vol voor het aanwezige vermogen, waardoor ze te vroeg haar rompsnelheid bereikt, en dan bij meer vermogen alleen maar het water onder zichzelf vandaan zuigt.
Een mooie spectaculaire foto, dat wel... Maar ik denk dat de werf en haar ontwerper -en in aanvulling haar eigenaar- hier niet zo blij mee waren...\
Een gat in het water wordt gedempt met geld...

Maar een prachtig ogend schip ! Die oosterburen kunnen echt wel mooie schepen bouwen... Afijn, dat wisten in onz' tiet de reders ook: menig "Nederland's mooiste schepen" uit de jaren 50, 60, was gebouwd bij de oosterburen...
Waarover ik me trouwens vaak over heb verwonderd: zo'n 10 jaar na ww2 bestelden vele naties schepen bij de VN (voormalige nazi's). Zou dat te maken hebben gehad als onderdeel van de Marshall-hulp, of konden ze dankzij die hulp goedkoop bouwen..?? Of was het gewoon om de noodzaak voor voldoende capaciteit te zorgen ?

De "Begenungsfoto" is ook prachtig ! Da's wel héél dichtbij op dergelijke snelheid. Ik wed dat op beide bruggen pas op het moment van het maken van deze foto de hartslag weer naar normaal terugkeerde. Dat waren wél kerels met ballen. Verdulleme: da's erg dichtbij !
Wat zullen we zeggen: beide schepen dik een kleine 20000T (schat ik effe, gemakshalve) met elk ca 20 kn (idem), dan stuift er 40000T met 40kn op elkaar af, om elkaar op enkele 10tallen meters vrij te varen !
Dat liep bij 2 min-of-meer bekende NLse wowo's héél wat beroerder...



Plaats reactie