Mooie Vrachtschepen
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
ZAWICHOST 1970 Built by Szczecin Shipyard Zsczecin voor Polish Ocean Lines
Dwt 7.022t
LxB 135x17mtr
1997 - B.U. te Mumbai (India - het vroegere Bombay tot 1995)
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
IBN MALIK 1977 Built by Hyundai Heavy Industries South Korea voor de Kuwait Shipping Company onder UAE flag later naar UASC
maar vanwege de Iran-Irak oorlog in 1981 Kuwait flag.
Dwt: 23617t
LxB 175x23mtr
2003 - B.U. te ??
--
Geen wonder dat je ze vroeger regelmatig tegen kwam want er zijn meer dan 40 van dit type schip gebouwd
=
Dit scheepstype is begin jaren zeventig ontwikkeld bij de scheepswerfgroep Govan Shipbuilders in Glasgow, die pas in 1972 uit de Upper Clyde Shipbuilders is voortgekomen. De ontwikkeling en constructie gebeurde in opdracht van de Kuwait Shipping Company, waaruit in 1976 de United Arab Shipping Company ontstond. Het basisontwerp van de Koeweit-klasse was een lijndienstschip, ontworpen met het oog op veelzijdig gebruik in de scheepvaartgebieden van het Midden-Oosten. De schepen hadden een achterbrug bovenbouw en vijf laadruimen. De luiken werden afgesloten met MacGregor luiken.
De complete serie van dit scheepstype bestond uit meer dan 40 eenheden, die in verschillende series werden gebouwd door drie scheepswerven - ongeveer 20 schepen kwamen uit Schotland en meer dan 20 andere goedgekeurde modellen uit Korea. De eerste serie met zes units werd tussen 1974 en 1975 gebouwd op de scheepswerf van Govan Shipbuilders. Het laadgerij van deze zes schepen bestond uit meerdere roterende scheepskranen, waarvan er twee waren ontworpen in Gemini-design, dat wil zeggen als roterende dubbele kranen, evenals een zwenkbare giek van 105 ton voor zware goederen en projectladingen die relatief ver naar voren waren opgesteld. In 1976 en 1977 volgde een tweede serie met zes schepen, waarvan er drie rechtstreeks door Govan Shipbuilders werden gebouwd en nog eens drie door hun dochteronderneming Scotstoun Marine. In plaats van de Stulcker mast werden deze zes schepen uitgerust met een extra beweegbare zwenkkraan. 1976 begon de licentieproductie van het scheepstype bij de Koreaanse scheepsbouwgroep Hyundai Shipbuilding & Heavy Industries (vanaf 1978 Hyundai Heavy Industries). De schepen die van 1976 tot 1978 in Korea werden gebouwd (meer dan 20 eenheden), hadden allemaal weer het Stülcken heavy lift-systeem. In 1977 volgden nog drie schepen met een Stulckermast van Scotstoun Marine en Govan Shipbuilders leverde in 1977 en 1978 nog eens vier schepen, die ook waren voorzien van een Stulckermast.
Het voortstuwingssysteem van het schip bestond uit een zescilinder tweetakt dieselmotor van het type Burmeister & Wain 6K74EF, die in licentie werd gebouwd door de twee machinebouwbedrijven John G. Kincaid & Company en Harland & Wolff. De hoofdmotoren van alle in Korea gebouwde schepen werden zonder uitzondering geleverd door Kincaid en Harland & Wolff, aangezien er op dat moment geen overeenkomstige machineproductie in Korea was.
Opvallend is dat bijna alle schepen hun hele levensduur bij hun oorspronkelijke opdrachtgever bleven. Hoewel het merendeel van de schepen wel aan andere rederijen werd vercharterd en tijdelijk werden hernoemd, is het merendeel in de jaren 2000 tot 2003 door de UASC onder haar oorspronkelijke naam voor de sloop verkocht. In 2012 was er nog één laatste schip in de vaart, de Dong Ming 6 gebouwd in 1977 als Ibn Bajjah door Govan Shipbuilders, nu grotendeels zonder laad gerei, gebruikt in het Chinese kustverkeer.
In 2014 ook naar de sloop gegaan.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
HELGA OLDENDORFF 1958 Built by Flender Lübeck voor Egon Oldendorff
Dwt: 16.396t
LxB 155x20mtr 1974 - ATHENAIS
1982 - WANAKA
1982 - B.U. te Bombay
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
BAILUNDO 1969 Built by New Szczecin Shipyard Szczecin voor de CTM (=Companhia Portuguesa de Transportes Maritimas)
Dwt 16.097t
LxB 158x21mtr
1986 - B.U.
-- +
SERPA PINTO 1970 Built by Nikolaev Odessa als TROPICALIA
Dwt 16.700t
1971 - SERPA PINTO (CTM) 1986 - IRENE P
1988 - B.U. te Alang
--
+
PONTA GARÇA 1960 Built te Lisnave Lisboa voor CCN (= Companhia Colonial de Navegação)
Dwt 2740t
1968 - ANTERO DE QUENTALL
1988 - B.U. te Lisboa
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
JEPPESEN MAERSK 1951 Built by B & W Kopenhagen
Dwt 10.910t
LxB 138x20mtr
1970 - CLAUDINE (Claudine Transport Corp. Monrovia)
1974 - SOUTHSEA (Fide Steamship Corp. Mogadishu)
1975 - B.U. te Kaohsiung
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
ELBELAND 1971 - 1978 Gebouwd in 1961 als NEUHARLINGERSIEL bij de HDW voor Bugsier
Dwt 12116t
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
ESTRID TORM 1952 Built by Nakskov Denmark voor Torm A/S Kopenhagen
Dwt 7259t
LxB 129x17mtr
1966 - LAUSITZ (Veb - Dsr - DDR) 1977 - SYNALITHIA (Synalithia Cia. Piraeus)
1984 - B.U. te Eleusis Greece
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
4 oldies van BAKKE ( KNUTSEN ) LINE
KRISTIN BAKKE 1955 Built by Gotaverken Gothenburg
Dwt: 10.460t
LxB 154x19mtr
1978 - CER ACTIVITY (Ocean Venture Maritime Corp.)
1982 - B.U. te Gadani Beach
--
+
ELLEN BAKKE 1954 Built by Gotaverken Gothenburg
Dwt: 10.597t
LxB 154x19mtr
1980 - B.U. te Gadani Beach
-- +
LLOYD BAKKE 1959 Built by Gotaverken Gothenburg
Dwt: 10.480t
LxB 152x20mtr
1971 - Met 20 mtr verlengd voor aanpassing container vervoer
1983 - B.U. te Kaohsiung
-- +
EMMA BAKKE 1962 Built by Gotaverken Gothenburg
Dwt 8.750t
LxB 149x20mtr
1971 - Met 20mtr verlengd voor aanpassing container vervoer
1981 - HAI MENG (Thoresen & Co. Bangkok)
1988 - B.U. te Kaohsiung
+KRISTIN BAKKE 1955 Built by Gotaverken Gothenburg
Dwt: 10.460t
LxB 154x19mtr
1978 - CER ACTIVITY (Ocean Venture Maritime Corp.)
1982 - B.U. te Gadani Beach
--
+
ELLEN BAKKE 1954 Built by Gotaverken Gothenburg
Dwt: 10.597t
LxB 154x19mtr
1980 - B.U. te Gadani Beach
-- +
LLOYD BAKKE 1959 Built by Gotaverken Gothenburg
Dwt: 10.480t
LxB 152x20mtr
1971 - Met 20 mtr verlengd voor aanpassing container vervoer
1983 - B.U. te Kaohsiung
-- +
EMMA BAKKE 1962 Built by Gotaverken Gothenburg
Dwt 8.750t
LxB 149x20mtr
1971 - Met 20mtr verlengd voor aanpassing container vervoer
1981 - HAI MENG (Thoresen & Co. Bangkok)
1988 - B.U. te Kaohsiung
Re: Mooie Vrachtschepen
cil MAN
ca. 19/20 kn.
gr. Bas
Dit blijft een hele mooie. bwj. 1962 afm. 159.4 x 21.4 x 8.5 m. MAN 9 cil. 11650 pk ca. 19/20 kn.
gr. Bas
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8215
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
WHANGAROA 1955 Built by Clydebank Glasgow for New Zeeland Shipping Cia. Ltd London
Dwt 10.028t
LxB 143x19mtr
Pass 8
6 Cylinder 2 SCSA Doxford diesel engine 1965 - WAINUI 1970 - WARINA (British India Steam Navigation) 1971 - GAROUFALIA (Admiti Shipping Faamagusta)
1972 - DROMEUS (Ganadera Sudamerica S.A. Famagusta)
1973 - GAROUFALIA
1974 - B.U te Kaohsiung