Mooie Vrachtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Roy »

De "Maturata" was van Brocklebank dat later door Cunard is overgenomen.
Ik meen dat ze veel naar de P.G. en in de India / Pakistan dienst voeren.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door kabo »

bahia.jpg
bahia.jpg (82.88 KiB) 1208 keer bekeken
ss. Bahia Santiago de Cuba, bwj. 1944 sloop 1985. 2757 dwt. 2 Foster Wheeler ketels 1300 pk.
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door kabo »

Ilorin_Palm2-1960.jpg
Ilorin_Palm2-1960.jpg (72.58 KiB) 1141 keer bekeken
Ilorin Palm met sleepboot assistentie . bwj. 1960 4 cil. Doxford 4500 pk. 14 kn. sloop 1982.
gr.Bas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Roy »

Over het type schip van Fidel Castro als de "Bahia Santiago de Cuba" is wel meer te vertellen.
Het is van het z.g. N3-S type, welke in de U.S.A. gedurende de W.O.II als standaard schip gebouwd werden.
Er werden 36 stuks gebouwd die kolen gestookt werden en gelijk aan de Britten vercharterd. Immers, in Engeland beschikte men minder over olie, ( moest toen geïmporteerd worden ), maar kolenmijnen had men wel.
Er werden ook 59 schepen gebouwd die olie gestookt werden. Dit type schip, dat qua ontwerp geënt waren op Noorse 3 eilanden houthalertjes, liepen 10½ a 11 knopen.
De K.P.M. heeft als enige Nederlandse rederij 3 schepen van dit type in haar vloot gehad; "Fort Rensselaer"/ "Milne Baai", "Fort Wilhelmus"/ "Oro Baai" en de "Fort Amsterdam"/ "Buna Baai". In de eerste helft van 1953 werden ze echter al weer verkocht.
Van dit type schip werden er 68 met een Uniflow machine met 6 cilinders voorzien en 27 stuks met een 3 cilinder triple expansiemachine.
De "Bahia Santiago de Cuba" werd gebouwd door de Pennsylvania Shipyards Inc., Beaumont, Texas, die er 9 stuks van afleverde. Dit schip had als bouwnummer 308 en werd in april 1944 nieuw opgeleverd.

Zo, zijn wel weer, ( deels ),bijgewerkt...……………. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Koos »

Amen !!!!!! :) :P :-D :lol: :lol:
Hoi Roy.
Vraagje: Hoeveel duimen en losse polsen heb jij ??? :shock:
Dit omdat ik vol bewondering telkenmale versteld zit en/of sta waar je dit ze even "en passant" eruit schud.
Gr. Koos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Roy »

Welnu Koos,...……………………., dat zal ik je vertellen.
Ik ben in het trotse bezit van wel 2 duimen die elk een eigen pols hebben. Echter op vrij jonge leeftijd is het me afgeleerd om daar op te kluiven.
Blijft over; een vrij uitgebreide maritieme bibliotheek en weten waar je het zoeken moet.
En tja, tot m'n grote schaamte moet ik bekennen dat het ook een beetje inzicht behoeft, maar dat het wel altijd tijd vreet om het enigszins leesbaar geplaatst te krijgen.
Het blijkt wel, met het klimmen der jaren, dat ik het meer en meer af moet leren om op de autopilot te vertrouwen. Het blijkt n.l. ook dat ik dan de neiging heb om toch wat uit m'n roer te lopen.

Over Amen gesproken...…………….. 8) :wink:

Een goede nachtrust, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door kabo »

sachsenstein.jpg
sachsenstein.jpg (71.79 KiB) 984 keer bekeken
2 Mooie snelle schepen van de Hapag. Sachsenstein 21 kn. bwj. 1968 sloop 1994.
gr.Bas
Bijlagen
holsatia.jpg
holsatia.jpg (67.96 KiB) 984 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos »

Oei...die Sachsenstein ging niet helemaal goed om met haar brandstofverbruik...
Haar ontwerper remde haar teveel af met het onderwater-ontwerp, zie je dat ?
Ze trekt een enorm gat bij de boeg, hoewel ze wel is ontworpen om zo goed als geen boeggolf te hebben. Maar zo'n gat komt omdat de onderwaterboeg het water teveel omleidt en een onderdruk creërt...
Maar dat gat vanaf midscheeps tot aan de achterkant is gigantisch... De schroef krijgt te weinig watertoevoer aangeboden, en zuigt dat langs de zijkant van de romp aan.
Ze is voor een groot deel alleen maar bezig dat gat te creëren en de golf, ter hoogte van de schroef, die dat gat probeert te vullen, achter zich aan te slepen
Het achter-onderwaterschip is te vol voor het aanwezige vermogen, waardoor ze te vroeg haar rompsnelheid bereikt, en dan bij meer vermogen alleen maar het water onder zichzelf vandaan zuigt.
Een mooie spectaculaire foto, dat wel... Maar ik denk dat de werf en haar ontwerper -en in aanvulling haar eigenaar- hier niet zo blij mee waren...\
Een gat in het water wordt gedempt met geld...

Maar een prachtig ogend schip ! Die oosterburen kunnen echt wel mooie schepen bouwen... Afijn, dat wisten in onz' tiet de reders ook: menig "Nederland's mooiste schepen" uit de jaren 50, 60, was gebouwd bij de oosterburen...
Waarover ik me trouwens vaak over heb verwonderd: zo'n 10 jaar na ww2 bestelden vele naties schepen bij de VN (voormalige nazi's). Zou dat te maken hebben gehad als onderdeel van de Marshall-hulp, of konden ze dankzij die hulp goedkoop bouwen..?? Of was het gewoon om de noodzaak voor voldoende capaciteit te zorgen ?

De "Begenungsfoto" is ook prachtig ! Da's wel héél dichtbij op dergelijke snelheid. Ik wed dat op beide bruggen pas op het moment van het maken van deze foto de hartslag weer naar normaal terugkeerde. Dat waren wél kerels met ballen. Verdulleme: da's erg dichtbij !
Wat zullen we zeggen: beide schepen dik een kleine 20000T (schat ik effe, gemakshalve) met elk ca 20 kn (idem), dan stuift er 40000T met 40kn op elkaar af, om elkaar op enkele 10tallen meters vrij te varen !
Dat liep bij 2 min-of-meer bekende NLse wowo's héél wat beroerder...
Oost, west...ook best
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door kabo »

iberic.jpg
iberic.jpg (74.68 KiB) 1547 keer bekeken
Iberic bij vertrek uit Southampton in 1970 met een pluimpje aan de pijp. bwj. 1961 sloop 1983.
gr.Bas
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

itapuca.jpg
itapuca.jpg (60.31 KiB) 1402 keer bekeken
Nog eens in kleur
+
ITAPUCA 1971 Gebouwd bij Verolme Estaleiro Reunidos - Jacuacanga - RJ voor Lloyd Brasileiro
Dwt 12.222t
L.o.a. 160 mtr
Br 22.90 mtr
1984 - Opgelegd
1988 - B.U. te Antonina (PR) Brasil


Plaats reactie