Mooie Vrachtschepen
Hallo Frank
Hier nog wat Data gegevens van de Woensdrecht 1964.
ms Woensdrecht 1964
Roepletters- PIRX
IMO nr 5425877.
Phs.van Ommeren Rotterdam.
Werf De Schelde Vlissingen.
BRT- 10.450 DWT- 14.740.
L.o.a.x br.x holte.
157.41X20,05X12,50 .
Aandrijving 2TE 6 cil.Sulzer 680x1250.
Vermogen 6.000 rpk
snelheid 14.5 knopen.
Bijzonderheden.
Te water als WOENSDRECHT*.
In 1977 naar Griekenland als ANDRIANA II.
In 1978 naar Panama als KHOOBCHAND.
In 1981 RATAN.
In 1987 naar Singapore als PIYA I.
In 1992 in China gesloopt.
Hier nog wat Data gegevens van de Woensdrecht 1964.
ms Woensdrecht 1964
Roepletters- PIRX
IMO nr 5425877.
Phs.van Ommeren Rotterdam.
Werf De Schelde Vlissingen.
BRT- 10.450 DWT- 14.740.
L.o.a.x br.x holte.
157.41X20,05X12,50 .
Aandrijving 2TE 6 cil.Sulzer 680x1250.
Vermogen 6.000 rpk
snelheid 14.5 knopen.
Bijzonderheden.
Te water als WOENSDRECHT*.
In 1977 naar Griekenland als ANDRIANA II.
In 1978 naar Panama als KHOOBCHAND.
In 1981 RATAN.
In 1987 naar Singapore als PIYA I.
In 1992 in China gesloopt.
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Nou Nou ik wordt verwend op dit topic zeg, na de Ivoorkust en de Heemskerk nu de Bovenkerk waar ik ook op gevaren heb
Alleen wat later als Willem n.m. van 27-09-68 tot 25-08-69 als 3de wtk.
Twee reizen naar Zuid en Oost Afrika wat hele leuke reizen zijn en 1 reis naar west Afrika en dat is een stuk minder alweer.
Het nadeel was toen dat er van de VNS geen overwerk meer gemaakt mocht worden (bezuinigen).
Dat scheelde een stuk, minder werken dus meer zuipen, dat ging dubbel op.
vr gr Henk
Alleen wat later als Willem n.m. van 27-09-68 tot 25-08-69 als 3de wtk.
Twee reizen naar Zuid en Oost Afrika wat hele leuke reizen zijn en 1 reis naar west Afrika en dat is een stuk minder alweer.
Het nadeel was toen dat er van de VNS geen overwerk meer gemaakt mocht worden (bezuinigen).
Dat scheelde een stuk, minder werken dus meer zuipen, dat ging dubbel op.
vr gr Henk
De "Ampenan" bleek toch wel een populair schip te zijn om op te varen. Voor de dekdienst was het echter wel een "trappenboot". Verhoogde bak, verhoogde midscheeps en verhoogde poop.
De m.k. installatie was inderdaad een bestaande. De Nederlandse overheid had n.l. in de States 8 complete m.k. installaties gekocht. Deze werden verdeeld over de Nederlandse koopvaardij. Toen was regeren nog vooruitzien..................................
Er zijn door de Lloyd overigens ook nog bouwtekeningen voor een waterlijn model van de "Ampenan" uitgegeven.
m.v.g. Roy
De m.k. installatie was inderdaad een bestaande. De Nederlandse overheid had n.l. in de States 8 complete m.k. installaties gekocht. Deze werden verdeeld over de Nederlandse koopvaardij. Toen was regeren nog vooruitzien..................................
Er zijn door de Lloyd overigens ook nog bouwtekeningen voor een waterlijn model van de "Ampenan" uitgegeven.
m.v.g. Roy
Sloterdijk (2) Bouwjaar : 1940 Werf : Möller, A.P. Bruto tonnage : 9.230 ton L x B x D : 150,15 x 19,00 x 9,44 meter Snelheid : 16 knopen Passagiers : 12 Bemanning : 53 De Sloterdijk was één van de HAL-schepen waar men tijdens de bouw al rekening heeft gehouden met het plaatsen van geschut in verband met de oorlogsdreiging. Tijdens de bouw is er brand uitgebroken aan boord waardoor de oplevering werd vertraagd tot 15 februari 1940. Na de aanval op Pearl Harbour kwam de Sloterdijk in dienst bij de US War Shipping Administration en werd ze verbouwd tot troepentransportschip. In 1943 werd een konvooi van Glasgow naar Palermo, waar de Sloterdijk deel van uitmaakte, aangevallen door Duitse torpedo-vliegtuigen. Mede door de luchtafweer aan boord van de Sloterdijk waren de Duitse vliegtuigen gedwongen de aanval af te breken. Vanaf 1946 heeft de Sloterdijk in dienst van de Nederlandse regering gevaren voor het vervoer van vluchtelingen en militairen tussen Nederland en Oost-Indië. In 1948 kwam het schip weer in dienst van de HAL en heeft nog tot 1966 gevaren om daarna in Spanje te worden gesloopt
Het was ook mijn laatste schip waar ik op gevaren heb 61-62.
Het was ook mijn laatste schip waar ik op gevaren heb 61-62.