Mooie Vrachtschepen
Re: Mooie Vrachtschepen
gr. Bas
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
CARVALHO ARAUJO 1972 Gebouwd bij CCN Mauá voor de Lloyd Brasileiro als ITAQUERA maar na de afbouw verkocht aan de CTM =
Companhia Portuguesa de Transportes Maritimos E.P. Lisboa
Dwt 10.488t
L.o.a. 160mtr
Br. 23mtr
1982 - opgelegd te Lissabon tot 1986
1986 - B.U. te Setubal (nov. 86)
+ +
Ze was één van een serie van 8 'liners' gebouwd door de CCN Maua -Niteroi- Rio de Janeiro voor 4 rederijen uit die tijd, te weten
Mercantil, Netumar, Aliança en Lloyd Brasileiro.
Bij Ishihawajima Brasil S.A. te Caju -Rio de Janeiro- werden er ook 8 gebouwd.
Re: Mooie Vrachtschepen
Ze heeft slechts 10 jaar daadwerkelijk gevaren....
Da's weel heel erg weinig voor zo'n fraai scheepje.. En dat moet dan een reden hebben...
Weet je ook waarom ze geen emplooi meer vond ? Want dit is kapitaalvernietiging...
Er stond toch geen Doxford in ??? (geintje, hoor)
Da's weel heel erg weinig voor zo'n fraai scheepje.. En dat moet dan een reden hebben...
Weet je ook waarom ze geen emplooi meer vond ? Want dit is kapitaalvernietiging...
Er stond toch geen Doxford in ??? (geintje, hoor)
Oost, west...ook best
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
Er stond in deze serie gebouwd bij de CCN een MEP-MAN 8 cyl K8286/160E 18.400hp goed voor 20.5 ktsdoxford
+
Bij de bouw van die schepen in die tijd ging het soms meer om quantiteit dan om qualiteit.
De MK waren al uitgerust met voor die tijd moderne apparatuur van English Electric.
Maar het ging goed met de Braziliaanse koopvaardij.
De Lloyd Brasil, De Fronape (Frota nacional de Petroleros) en de Vale de Rio Doce.
Maar eind jaren 70, begin 80 was er een oliecrisis. De schepen verbruikten een 57t per dag.
Ze legden het traject Recife-Rotterdam in 9 dagen af. Hoge onkosten.
En in 1990-1991 opnieuw olie crisis.
En na het militaire bewind toen Collar hier aan de regering kwam, was zijn doel de hoge winsten
van de Lloyd. Die werden bevroren. Resultaat de Lloyd kon zijn eigen personeel niet meer betalen.
Schepen werden aan de ketting gelegd in Europese havens, vanwege het niet voldoen van gemaakte
kosten, havengelden e.a. Eind 1992 was er in het buitenland beslag gelegd op 13 schepen van de Lloyd.
Collar verving daarvoor nog de directie van de Lloyd door zijn aanhangers.
De regering maakte de Lloyd kapot. Onder de volgende president Itamar Franco ging het niet veel beter
en de doodsteek kwam in 1995 door de regering van Ferdinando Henrique Cardoso met Jose Serra als minister
van planning. Toen kwam er een einde aan de eens zo glorieuze Lloyd Brasil.
De 7 andere schepen uit die serie die gebouwd zijn bij de CCN zijn:
== +
1970 - COPACABANA Rederij Aliança
1984 - verkocht naar AllSeas Malta als COPA
1985 - B.U. te Yantai (China) in april +
1970 - NAVEM TAQUARI Rederij Mercantil Rio maar tijdens de afbouw overgenomen door de Lloyd Brasileiro als
1970 - TAQUARI op haar eerste reis van de oostkust van de USA naar Buenos Aires bij Uruguay op een rif gelopen en total loss verklard +
1971 - FLAMENGO rederij Aliança
1984 - verkocht naar AllSeas Malta als MENGO
1985 - B.U. te Yantai ( China) +
1969 - NAVEM OLINDA Rederij Mercantil Rio
1970 - FROTARIO Rederij Frota Oceania Brasileira S.A> Rio
1992 - ROSARIO Rederij Sougerka Maritime Co. Ltd Piraeus
1993 - B.U. te China +
1970 - MARINGA Rederij Aliança
1990 - MARINGA Incom Ltd Limassol
1991 - B.U. te Chittagong Bangladesh
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
en de laatste twee
1972 - OLINDA Rederij Aliança
1990 - OLINDA Incom Ltd Limassol
1991 - B.U. te Alang +
1970 - FROTASANTOS Rederij Frota Oceania
1992 - FROTAS Rederij Sougerka Maritime Co. Ltd Piraeus
1993 - B.U. te Chittagong
Een andere serie van 8 'Liners' werden gebouw bij Ishihawajima Brasil S.A. te Caju - Rio de Janeiro
+
Hierin stond een SULZER 8 cyl 8RD90 ook goed voor 18.400hp met 20.5kt speed
-
Vijf werden in de periode van 1981-1982 bij Thyssen Nordseewerke Emden verbouwd . Nieuwe afmetingen
Dwt 13.963t
L.o.a. 176.90mtr
Cont. cap. 549
+
1970 - ITAQUICE Rederij Lloud Brasileiro
1985 - B.U. te Dalian China +
1970 - ITANAGE Rederij Lloyd Brasileiro
1981 - verbouwd
1998 - B.U. te Alang +
1971 - ITAITÉ
1981 - verbouwd
1994 - Opgelegd te Rio tot 1997
1998 - B.U. te Mumbai
+1972 - OLINDA Rederij Aliança
1990 - OLINDA Incom Ltd Limassol
1991 - B.U. te Alang +
1970 - FROTASANTOS Rederij Frota Oceania
1992 - FROTAS Rederij Sougerka Maritime Co. Ltd Piraeus
1993 - B.U. te Chittagong
Een andere serie van 8 'Liners' werden gebouw bij Ishihawajima Brasil S.A. te Caju - Rio de Janeiro
+
Hierin stond een SULZER 8 cyl 8RD90 ook goed voor 18.400hp met 20.5kt speed
-
Vijf werden in de periode van 1981-1982 bij Thyssen Nordseewerke Emden verbouwd . Nieuwe afmetingen
Dwt 13.963t
L.o.a. 176.90mtr
Cont. cap. 549
+
1970 - ITAQUICE Rederij Lloud Brasileiro
1985 - B.U. te Dalian China +
1970 - ITANAGE Rederij Lloyd Brasileiro
1981 - verbouwd
1998 - B.U. te Alang +
1971 - ITAITÉ
1981 - verbouwd
1994 - Opgelegd te Rio tot 1997
1998 - B.U. te Mumbai
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
vervolg
+
1971 - ITAIMBE rederij Lloyd Brasileiro
1987 - opgelegd te Rio
1989 - B.U. te Chittagong
+
1971 - ITAPÉ rederij Lloyd Brasileiro
1982 - verbouwd
1991 - opgelegd te Rio
1997 - verkocht voor de sloop
1998 - B.U. te Alang +
1972 - ITAPAGÉ rederij Lloyd Brasileiro
1981 - verbouwd
1991 - opgelegd te Rio
1997 - verkocht voor de sloop
- In tandem met de ITAQUATIA door de sleper SIMOON (imo 7705788) van ITC Holding Heemstede naar Alang gesleept
1998 - B.U. te Alang
+
1972 - ITAQUATIA rederij Lloyd Brasileiro
1981 - verbouwd
1990 - opgelegd te Rio (zij was de eerste die als verbouwde werd opgelegd)
1997 - verkocht zie hierboven
+
1972 - ITAGIBA rederij Lloyd Brasileiro
1986 - na aan de grond gelopen te zijn op de Amazone rivier opgelegd te Rio
1988 - verkocht voor B.U. te Antonina (PR) Brazilie
wordt vervolgd met de laatste 8 gebouwd bij de Verolme werf te Angra dos Reis
+
1971 - ITAIMBE rederij Lloyd Brasileiro
1987 - opgelegd te Rio
1989 - B.U. te Chittagong
+
1971 - ITAPÉ rederij Lloyd Brasileiro
1982 - verbouwd
1991 - opgelegd te Rio
1997 - verkocht voor de sloop
1998 - B.U. te Alang +
1972 - ITAPAGÉ rederij Lloyd Brasileiro
1981 - verbouwd
1991 - opgelegd te Rio
1997 - verkocht voor de sloop
- In tandem met de ITAQUATIA door de sleper SIMOON (imo 7705788) van ITC Holding Heemstede naar Alang gesleept
1998 - B.U. te Alang
+
1972 - ITAQUATIA rederij Lloyd Brasileiro
1981 - verbouwd
1990 - opgelegd te Rio (zij was de eerste die als verbouwde werd opgelegd)
1997 - verkocht zie hierboven
+
1972 - ITAGIBA rederij Lloyd Brasileiro
1986 - na aan de grond gelopen te zijn op de Amazone rivier opgelegd te Rio
1988 - verkocht voor B.U. te Antonina (PR) Brazilie
wordt vervolgd met de laatste 8 gebouwd bij de Verolme werf te Angra dos Reis
Re: Mooie Vrachtschepen
De toenmalige president heette Fernando (Affonso) Collor de Mello. Hij was de tweede (niet de eerste) president na de militaire regeringen, zijn voorganger was José Sarney.
Een van de redenen voor de ondergang van de Lloyd Brasileiro was het einde van het protectionisme door de regering en het openstellen van de markt voor buitenlandse maatschappijen.
Een van de redenen voor de ondergang van de Lloyd Brasileiro was het einde van het protectionisme door de regering en het openstellen van de markt voor buitenlandse maatschappijen.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
Hier de laatste 8 gebouwd bij de Verolme werf te Angra dos Reis
Deze waren uitgerust met een VILLARES - B&W 8 cyl 8- 84VT22BF-180 18.400hp ook goed voor 20.5kt
Enkele werden verlengd bij Setenave Setubal Portugal waarna de afmetingen waren
dwt 17.033t
L.o.a. 190mtr
Cont. Cap. 498 teu
--
+
1970 - NETUNO Rederij Netumar Manaus
1983 - verlengd
1995 - BICHA DO MAR
1995 - B.U. te Alang
+
1971 - ITAPUI Rederij Lloyd Brasileiro
1989 - B.U. te Chittagong
+
1970 - MINERVA Rederij Netumar
1983 - verlengd
1992 - MINERVAPLEIN Asp SeasCot Glasgow
1993 - B.U. te Xinhui (China)
+
1971 - ITAPUCA Rederij Lloyd Brasileiro
1982 - Uitslaande brand aan boord te Veracruz (Mexico)
1988 - B.U. te Antonina (Pr) Brasil
+
1972 - JUNO Rederij Netumar Tijdens de bouw verkocht aan CTM Portugal als
1972 - PEREIRA D' EÇA
1983 - opgelegd te Lissabon
1986 - B.U. te Lissabon
Deze waren uitgerust met een VILLARES - B&W 8 cyl 8- 84VT22BF-180 18.400hp ook goed voor 20.5kt
Enkele werden verlengd bij Setenave Setubal Portugal waarna de afmetingen waren
dwt 17.033t
L.o.a. 190mtr
Cont. Cap. 498 teu
--
+
1970 - NETUNO Rederij Netumar Manaus
1983 - verlengd
1995 - BICHA DO MAR
1995 - B.U. te Alang
+
1971 - ITAPUI Rederij Lloyd Brasileiro
1989 - B.U. te Chittagong
+
1970 - MINERVA Rederij Netumar
1983 - verlengd
1992 - MINERVAPLEIN Asp SeasCot Glasgow
1993 - B.U. te Xinhui (China)
+
1971 - ITAPUCA Rederij Lloyd Brasileiro
1982 - Uitslaande brand aan boord te Veracruz (Mexico)
1988 - B.U. te Antonina (Pr) Brasil
+
1972 - JUNO Rederij Netumar Tijdens de bouw verkocht aan CTM Portugal als
1972 - PEREIRA D' EÇA
1983 - opgelegd te Lissabon
1986 - B.U. te Lissabon
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie Vrachtschepen
vervolg
1972 - ITASSUCÉ Rederij Lloyd Brasileiro
1984 - opgelegd te Rio
1988 - B.U. te Kaohsiung
+
1972 - ZEUS Rederij Netumar
1983 - verlengd
1992 - ZEUSPLEIN Asp SeaScot Glasgow
1993 - B.U. te Alang
+
1972 - ITAPURA Rederij LLoyd Brasileiro
1984 - opgelegd te Rio
1988 - B.U. te Recife
+1972 - ITASSUCÉ Rederij Lloyd Brasileiro
1984 - opgelegd te Rio
1988 - B.U. te Kaohsiung
+
1972 - ZEUS Rederij Netumar
1983 - verlengd
1992 - ZEUSPLEIN Asp SeaScot Glasgow
1993 - B.U. te Alang
+
1972 - ITAPURA Rederij LLoyd Brasileiro
1984 - opgelegd te Rio
1988 - B.U. te Recife
Re: Mooie Vrachtschepen
Hoe meer er over de Braziliaanse koopvaardij geschreven wordt, hoe meer ik me realiseer hoe weinig ik er vanaf weet.
Niet dat ik me er ooit in verdiept heb, maar het heeft toch een interessante historie / achtergrond. Per slot van rekening zijn we de Braziliaanse schepen van weleer genoeg tegengekomen.
Gaat vooral zo door !.
m.v.g., Roy
Niet dat ik me er ooit in verdiept heb, maar het heeft toch een interessante historie / achtergrond. Per slot van rekening zijn we de Braziliaanse schepen van weleer genoeg tegengekomen.
Gaat vooral zo door !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................