Mooie Vrachtschepen
Re: Mooie Vrachtschepen
Ja dat was altijd lachen...
1 x kwam een bezwete 1e strm naar me toe met de vraag "Meester, kan die AC niet wat kouder, het is hier om te stikken !"
Ik kwam nét vanuit de mk dakkommedoasje binnen en wees op m'n kippevel en vermoedelijk blauwe lippen van de kou, en zei "dan moet je voor de verandering eens een tijdje aan dek gaan werken, dan weet je hoe koud het hier is"
's Avonds met een flessie toch maar effe naar z'n hut gegaan om het weer goed te maken; de man was niet alleen bezweet, maar ook figuurlijk zeer verhit door die opmerking...
En ik was al zo blij met de AC in de controlekamer, waar we steeds in en uit liepen, met flinke verkoudheden tot gevolg...
Nou dan moet je je voorstellen hoe het is als alleen de ouwe en jij westerlingen zijn, en de rest allemaal Filippino's...
Die draaien in hun hutten, en in de stuurhut, en in de controlekamer onmiddellijk alle AC-kleppen dicht, dus waait het 6 à 7 Bft in je hut, met diezelfde getallen voor de temperatuur !
En maar klagen over de apparatuur in de stuurhut dat ermee nokte op temperatuur of vocht...
Lachen, gieren, brullen....maar niet heus...en elke dag wéér...
Met Indonesiërs was het daarmee ook altijd lachen. Behalve wanneer je met Philippino's of Indonesiërs in koude streken komt.
Dan liepen ze bibberend en echt letterlijk op een kluitje tegen elkaar aan over dek, en werd in de mk de ventilatiekoker letterlijk in een grote boog gemeden.. Ze leken wel een keer zo dik geworden, want ze trokken alle kleren die ze hadden of konden vinden overelkaar aan...
"The white man's grave", noemden 'ze' de AC langs de Afrikaanse kusten....en gelijk hebben ze... Maar ik was er voor 95% van alle gevallen maar wát blij mee !
En idd: upriver in bijv Nigeria was zonder AC geen pretje. Vaak zag je dan onderweg van die kleine Deense kusters liggen met windhappers en tentzeiltjes voor de broodnodige ventilatie (én de standaard diepvrieskist op het sloependek)... Gelukkig was op dergelijke schepen de gemiddelde leeftijd zo geschat hooguit 19 jaar, en die zijn dan -thermisch gezien- nog wat flexibel....
En Denen leken wel wat op Noren: die zaten vaak zo diep in de antivries dat ze de temperaturen misschien niet meer opmerkten...
1 x kwam een bezwete 1e strm naar me toe met de vraag "Meester, kan die AC niet wat kouder, het is hier om te stikken !"
Ik kwam nét vanuit de mk dakkommedoasje binnen en wees op m'n kippevel en vermoedelijk blauwe lippen van de kou, en zei "dan moet je voor de verandering eens een tijdje aan dek gaan werken, dan weet je hoe koud het hier is"
's Avonds met een flessie toch maar effe naar z'n hut gegaan om het weer goed te maken; de man was niet alleen bezweet, maar ook figuurlijk zeer verhit door die opmerking...
En ik was al zo blij met de AC in de controlekamer, waar we steeds in en uit liepen, met flinke verkoudheden tot gevolg...
Nou dan moet je je voorstellen hoe het is als alleen de ouwe en jij westerlingen zijn, en de rest allemaal Filippino's...
Die draaien in hun hutten, en in de stuurhut, en in de controlekamer onmiddellijk alle AC-kleppen dicht, dus waait het 6 à 7 Bft in je hut, met diezelfde getallen voor de temperatuur !
En maar klagen over de apparatuur in de stuurhut dat ermee nokte op temperatuur of vocht...
Lachen, gieren, brullen....maar niet heus...en elke dag wéér...
Met Indonesiërs was het daarmee ook altijd lachen. Behalve wanneer je met Philippino's of Indonesiërs in koude streken komt.
Dan liepen ze bibberend en echt letterlijk op een kluitje tegen elkaar aan over dek, en werd in de mk de ventilatiekoker letterlijk in een grote boog gemeden.. Ze leken wel een keer zo dik geworden, want ze trokken alle kleren die ze hadden of konden vinden overelkaar aan...
"The white man's grave", noemden 'ze' de AC langs de Afrikaanse kusten....en gelijk hebben ze... Maar ik was er voor 95% van alle gevallen maar wát blij mee !
En idd: upriver in bijv Nigeria was zonder AC geen pretje. Vaak zag je dan onderweg van die kleine Deense kusters liggen met windhappers en tentzeiltjes voor de broodnodige ventilatie (én de standaard diepvrieskist op het sloependek)... Gelukkig was op dergelijke schepen de gemiddelde leeftijd zo geschat hooguit 19 jaar, en die zijn dan -thermisch gezien- nog wat flexibel....
En Denen leken wel wat op Noren: die zaten vaak zo diep in de antivries dat ze de temperaturen misschien niet meer opmerkten...
Oost, west...ook best
Re: Mooie Vrachtschepen
Hier liggen deze schepen op 1 juli 1967 in de Waalhaven.Henk van der Moolen schreef: ↑25 jun 2018 19:43 Bij de VNS waren dat de Ivoorkust en Peperkust. Dat waren zusterschepen.
Gezusterlijk neus aan kont wachten op een koper.
Ik weet niet meer waar ik deze foto vandaan heb.
Groet, Paul G.
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Mooie Vrachtschepen
Bedankt voor die foto Paul, Die scheepjes (3500ton) werden te duur denk ik. Er stonden 2 x10 cilinder MAK motoren in en die draaiden op diesel olie.
Fijne machine kamer om in te werken trouwens.
Fijne machine kamer om in te werken trouwens.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: Mooie Vrachtschepen
Daar kreeg je inderdaad de smaak te pakken, Henk.Henk van der Moolen schreef: ↑25 jun 2018 19:43 Een voordeel het bier was koud en smaakte toch lekkuuuh, veel lekkerder dan in de airco.Een nadeel had dus weer eens zijn voordeel.
Ik vind een kouwe toeter nog steeds lekkuuuh.
Salute!
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Vrachtschepen
Tjaa Jan........vroegaaah in de vorige eeuw begin 1965.....voeren wij met Hare Majesteit's Reus van Heusden " Tahama" daar bij Dakar langs de voordeur toen er een kruiskop van Ome Cor z'n MAN in de barrels liep. Ik was druk doende met het afdrogen van mijn natte en nog ietwat groene oortjes maar lette heel goed op hoe de zeer beknijsde Hoofdstoker Piet van H. ( R.I.P. sinds slechts enige maanden dat varkentje toen waste.....heb daar later nog veel plezier van gehad. Op dat soort werkbootjes trek je aan je palen OF maak je vrienden voor het leven.Ik heb vanmiddag nog met Piet z'n vrouw over Piet gesproken. Het kan jaaa verkeeeern sprak Vader Cats.varende richting Dakar moest opeens de airco aan
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Mooie Vrachtschepen
De Cameroun kust en Gabonkust draaiden wel op zware olie met Stork Hotlo's maar dat kon ook niet uit dat kon een kind toen al bekijken.
Zulke kleine scheepjes varen met 40 man, ik ken een binnenvaartschipper die zulke vrachtjes met twee man rondsjouwt
Wij gebruikten meer tijd met wachten dan met varen mooi tijd hoor daar niet van
Mooie jachten overigens Die-Kustbootjes, altijd mooi in de tjet zelfs de machinekamer.
Toen kon je ook nog wel redelijk de wal op als je niet bang was geboren
Zulke kleine scheepjes varen met 40 man, ik ken een binnenvaartschipper die zulke vrachtjes met twee man rondsjouwt
Wij gebruikten meer tijd met wachten dan met varen mooi tijd hoor daar niet van
Mooie jachten overigens Die-Kustbootjes, altijd mooi in de tjet zelfs de machinekamer.
Toen kon je ook nog wel redelijk de wal op als je niet bang was geboren
Re: Mooie Vrachtschepen
De Sol Tulla 1949.
IDNo: 5370307 Year: 1949
Name: TUDOR Type: Cargo ship (ref) Flag: NOR DWT: 9090
Country of build: SWE Builder: Kockums MV Location of yard: Malmo
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16.5
69 SOL TULLA - 75 SEA GLORY
BU Gadani Beach 29.3.78
IDNo: 5370307 Year: 1949
Name: TUDOR Type: Cargo ship (ref) Flag: NOR DWT: 9090
Country of build: SWE Builder: Kockums MV Location of yard: Malmo
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16.5
69 SOL TULLA - 75 SEA GLORY
BU Gadani Beach 29.3.78
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mooie Vrachtschepen
Niet bang was EN lange poten had zodat je hard kon lopen!!!redelijk de wal op als je niet bang was geboren
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Mooie Vrachtschepen
De Soudan 1948.
Owner: Peninsular & Oriental SN Co GBR London
IDNo: 5334858 Year: 1948
Name: SOUDAN Type: Cargo ship (ref) Flag: GBR DWT: 11100
Country of build: GBR Builder: Barclay, Curle & Co Location of yard: Whiteinch
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-17
BU Kaohsiung 20.2.70
Owner: Peninsular & Oriental SN Co GBR London
IDNo: 5334858 Year: 1948
Name: SOUDAN Type: Cargo ship (ref) Flag: GBR DWT: 11100
Country of build: GBR Builder: Barclay, Curle & Co Location of yard: Whiteinch
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-17
BU Kaohsiung 20.2.70
Re: Mooie Vrachtschepen
De speedboat Southampton Castle 1965.
IDNo: 6503078 Year: 1965
Name: SOUTHAMPTON CASTLE Type: Cargo ship (ref) Flag: GBR DWT: 11034
Country of build: GBR Builder: Swan, Hunter & W.Richardson Location of yard: Wallsend
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-25
78 FRANCA C. - 83 FRANCA
BU Dalian 19.1.84
IDNo: 6503078 Year: 1965
Name: SOUTHAMPTON CASTLE Type: Cargo ship (ref) Flag: GBR DWT: 11034
Country of build: GBR Builder: Swan, Hunter & W.Richardson Location of yard: Wallsend
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-25
78 FRANCA C. - 83 FRANCA
BU Dalian 19.1.84