Mooie Vrachtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 1530
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door kabo »

lossiebank.jpg
lossiebank.jpg (97.88 KiB) 1143 keer bekeken
ms. Lossiebank, Bank Line bwj. 1963 sloop 1985.
gr. Bas


Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3609
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Amaralina-a.jpg
Amaralina-a.jpg (54.93 KiB) 1017 keer bekeken
Amaralina-b.jpg
Amaralina-b.jpg (51.51 KiB) 1017 keer bekeken
+
AMARALINA 1970 B444 Type Gebouwd in Polen bij Stocznia Gdansk voor Aliança Rio de Janeiro
Dwt 12.241t
L.o.a. 161mtr
Br. 23mtr
SULZER 6RND90 6 cyl
1983 - FORUM EAGLE (Veritas Marine Greece)
1985 - B.U. te Xingang China
-
Ze was er ééntje van een serie van 10 gebouwd voor diverse Braziliaanse rederijen
AMALIA, ARPOADOR, BOTAFOGO, DAPHNE, FROTABEIRA, ITABERA, ITATINGA, JOANA, MARIA DA PENHA/FROTA TOKYO.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Co »

A.Kuiper/J.Pessoa/BR schreef: 17 aug 2020 02:39 Amaralina-a.jpg
Amaralina-b.jpg
+
AMARALINA 1970 B444 Type Gebouwd in Polen bij Stocznia Gdansk voor Aliança Rio de Janeiro
Dwt 12.241t
L.o.a. 161mtr
Br. 23mtr
SULZER 6RND90 6 cyl
Ze was er ééntje van een serie van 10 gebouwd voor diverse Braziliaanse rederijen
AMALIA, ARPOADOR, BOTAFOGO, DAPHNE, FROTABEIRA, ITABERA, ITATINGA, JOANA, MARIA DA PENHA/FROTA TOKYO.
Hallo A.Kuiper,
Met deze hoofdmotor van pakweg 16 à 17000 pk moeten het snelle schepen zijn geweest.

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 3609
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

@Co
Snelle schepen. Dat waren het zeker, 21 knopen bij een brandstofverbruik van 64 ton p/dag.
Deze had een bunker capaciteit van 1460 ton. Enkele anderen iets meer 2070 ton.
Alleen maar goede berichten over deze schepen gehoord en gelezen.
Maar niet erg rendabel dus na een jaar of twaalf gingen ze er al uit.
Hier nog eentje
botafogo_1971b.jpg
botafogo_1971b.jpg (63.75 KiB) 857 keer bekeken

kabo
Berichten: 1530
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door kabo »

alsatie.jpg
alsatie.jpg (94.77 KiB) 691 keer bekeken
ss. Alsatie geb. als Silverplane, Silver Line, bwj. 1948 vanaf 1951 Cunard Liner, sloop 1977.
gr. Bas

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 719
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Breeze »

Wat een merkwaardig ontwerp. 'k Dacht eerst dat er een 2e schip achter de Alsatie lag, waarvan de schoorsteen achter de brug schuilging.
Eén van de twee is toch zeker een dummy? Of probeert deze vrachter met passa-accommodatie, krampachtig te lijken op een grote passagiers-liner?
Of zit ik nou allemaal stommiteiten te debiteren als walslurp?

Adri

v+d
Berichten: 6131
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door v+d »

Ik denk zomaar dat de voorste een humbug schoorsteen is, zweethok voor de brugwachters ;)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 8087
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos »

Ja, ziet er heel vreemd uit....
En een halve wowo is het ook niet, want ik zie maar 2 sloepen aan sb, en ga er van uit dat er aan bb net zoveel staan...
Gezien de bestaans-tijdspanne + een utterly British ship: een bemanning van een 40-50 (-60?).... Nou, dat verklaart de 2 boten per kant, dus de eventuele passagiers dienen dan vast hun eigen reddingmiddelen mee te nemen...
Maar 'God acts in mysterious way's', en die Engelsen deden hun best om Hem in vreemde zaken te evenaren...gek zijn ze niet, dus als je geen 'uiterlijk vertoon' nodig hebt, waarom dan een dummy-schoorsteen ?
Ja: je hebt een ruimte nodig voor de hooggeplaatste noodgenerator, en ja: in die tijd een kamer voor de giro, en ja: de fan- en ac-ruimte schijnt ook mee te moeten....
Maar die zet je toch niet in een dummy pal tegen de slaaphut van de ouwe....die kon best wel eens wakker worden !
En zoals wij brave lezertjes maar al te goed weten: dan zijn de overgehaalde rapen gaar, meneer Broddels.. (Vertaling: "Then the overhauled turnips will be cooked")
Nee, ik zie de noodzaak ook niet....

Mooi schip wel, overigens.... Maar zoals wel vaker voorkwam bij utterly British ships: als je van wat dichterbij keek, zag je dat onder die mooie verflaag minstens 2 cm roest zat....
De imperial British inch itch...
Oost, west...ook best

jan stolp
Berichten: 155
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jan stolp »

The Silverplane, a sleek twin funnel vessel of 7,226 gross tons built in 1948, was sold to the Cunard Line in 1951 and renamed Alsatia II, and so was her sister ship Silverbriar, to become Andria I. Their forward funnels were false, containing the chart room and the captain's cabin, looked like miniature Queen Elizabeths, and carried just 12 passengers, the maximum allowed without a regulation onboard doctor. They were sold to the Republic of China and renamed Union Freedom and Union Faith respectively. The latter ship was demolished in a fiery collision with an oil barge outside New Orleans in 1969, with considerable loss of life.[5]

Dit zegt Wikipedia erover.
Groeten
Jan

v+d
Berichten: 6131
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door v+d »

Mooi Jan, bedankt. A funnel with a vieuw and room for a pony, het kon allemaal :lol:
Mooi dat internet mits goed gebruikt ;)



Plaats reactie