Compound stoommachines

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Compound stoommachines

Bericht door Roy »

Nu het toch zo warm is; even een vraagje over een stoommachine.
In compound machines wordt de stoom 2 x gebruikt. Vandaar de naam compound.
Dat wil nog niet zeggen dat compound machines altijd 2 cilinder machines zijn.
Een vier cilinder compound machine was een fraai voorbeeld. Er waren dus 2 hoge druk cilinders en twee lage druk cilinders. Deze machines waren zeer compact van bouw en daarom zeer geschikt voor kleinere vrachtschepen. Bijvoorbeeld in een houthalertje naar en van de Baltic.

Nu heb ik nog nooit, ( bij mijn weten althans ), een tekening en of schema van zo'n machine gezien.
Ook een uurtje Googele bood geen soelaas.

Wie weet hier meer over te vertellen ?.

B.v.d., m.v.g. Roy

Rob Deelder (RIP)

Bericht door Rob Deelder (RIP) »

Hallo Roy,
op deze site wel mooie foto,s van (o.a compound) stoommachines.
http://www.stoommachine.info/stork.html
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Bij A wordt de stoom toegelaten in HD cilinder. Bij B gaat het er weer uit en buitenom naar C, waar het de LD cilinder binnekomt en bij D naar de condenser gaat. Die leiding buitenom is op het plaatje hieronder goed te zien.

.

Afbeelding

Hulpwerktuigen werden veelal gedreven door een kleine compoundmachine. Dat waren van die pittige dingen die liepen als een motortje. :)

Daarnaast had je een triple, uiteraard met drie cilinders, vervolgens een 4 cilinder triple wat géén quadruple was, want die kwam daarna, ook met 4 cilinders. Het verschil tussen een 4-cilinder triple en een quadruple expansiemachine zat hem in de manier waarop de stoom naar de lagedrukcilinders werd gevoerd. Die ouwe Wessels heeft me dat zo'n 52 jaar geleden in Delfzijl haarfijn uit de doeken gedaan. Met een vlijmscherp gepunt krijtje maakte hij de mooiste tekeningen op het bord die wij over moesten nemen. Bij de KPM zag ik het allemaal terug, vooral op de oude Tasman. Daar stond een kneiter van een triple in waarmee de oude dame geruisloos 14 mijltjes liep. Ze ging met zachte stoten vooruit.

.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Rob & Theo,

Misschien heb ik m'n vraag niet exact genoeg gesteld. Misschien ben ik toch te uitvoerig geweest. Het gaat n.l. niet om een 2 cilinder compound maar om een 4 cilinder compound machine.
( Met een 2 cil. heb ik zelf nog gevaren. Dat was bij Shell Tankers op de m.t."Acmaea". Het noodagregaat was een compoundmachine welke in 1959 bij Verschure gebouwd was. Het naaimachientje maakte 415 klappen ).

Maar goed, op de Stork site stonden zeer interessante machines. Dat er ook nog 3 cil. compound machines gebouwd waren wist ik al helemaal niet !.
Als ik het nu goed begrijp waren de 4 cil. compound machines eigenlijk Lenz kleppenmachines. Maar zijn hier ook tekeningen en of schema's van te zien ?. Op een foto kan je n.l. slecht zien hoe het systeem werkte.

Toch zijn Rob & Theo bedankt voor hun bijdrage

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Hallo Roy, kan ik eindelijk is wat terug doen voor alle info die jij altijd op de Kombuis zet:
De LENTZ kleppenmachine
Deel 1
Afbeelding
Deel 2
Afbeelding
Deel 3
Afbeelding
Deel 4 de kleppenbeweging!
Afbeelding
Deel 5
Afbeelding

Turbineschepen en armen&benen pompen heb ik mee gevaren.
Helaas nooit met zuigerstoom als hoofdwerktuig.
Tegenwoordig ben ik stoker op Gemaal Halfweg en machinist op Gemaal Putten.
Groeten van Co.
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Bedoel je deze machientjes Roy ?

Het is een snellopertje maar wel met de hogedruk cylinders boven de lage druk:

Afbeelding

m vr groet, Leo.
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Had even snel gezocht en geplaatst, maar nou zit ik naar die tekening te kijken, hebbie in de gaten hoe ze die stoomschuiven ingewerkt hebben ?Net een naaimachinetje !

Hier een enkele uitvoering:

Afbeelding

Volgens mij noemden ze dat soort machines 'steeple' of iets in die aard. Kan me een tekening herinneren van een grote steeple compound die in een passagiersschip stond, blijkbaar was de lengte, of liever gezegd het gebrek daaraan, van groot belang

m vr groet, Leo.
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Bericht door shipwis »

Roy, als je er een in werking zou willen gaan zien,
moet je maar eens 'n trip maken op het ss MAJESTEIT, bouwjaar 1929
het schip ligt vlak bij het Tropicana zwemparadijs te Rotterdam,
mzzl, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Pete,

Bedankt voor de tip, dat ga ik dan ook zeker doen als ik weer eens in het R'damse ben.

m.v.g. Roy
Jeffrey Heerink

Bericht door Jeffrey Heerink »

Bedoel je deze machientjes Roy ?

Het is een snellopertje maar wel met de hogedruk cylinders boven de lage druk:

m vr groet, Leo.
Wat een vernuft zeg met die stoomverdeling door de zuigerstang, er zit zelfs een luchtpomp in geïntegreerd in dit compacte model. Alleen heb ik het idee dat de zuigers enkelwerkend zijn, in dat geval voegt het weinig toe aan een standaard compountmachine.

Een voorbeeld van een dubbele Lentz-kleppen-compoundmachine (twee compoundmachines op een as) zoals Cor liet zien, is te vinden in de Dockyard stoomsleepboten bij het Havenmuseum Rotterdam.


Plaats reactie