Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Chris.dus »

Maar wat was de reden om zo lang te blijven klinken Theo? Lassen is m.i. sterker en is een stuk minder arbeidsintensief. De IS schepen van de KNSM b.v. waren ook uit de jaren 50, maar waren geheel gelast.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik denk dat dat voornamelijk iets van de rederijen zelf was, in samenspraak met de werven, bepaalde opvatting over sterkte. Er werd bijvoorbeeld nog heel lang in de kimmen geklonken en op bepaalde plaatsen onder de dekken. De verschansing werd vaak geklonken. Ik heb tekeningen van de OUWERKERK van 1954, uit het scheepsbouwboek van Bram ven Weele en daar zie je ook nog veel geklonken gedeelten.
Toch zou iemand anders daar beter iets over kunnen zeggen, iemand die er echt verstand van heeft. Johan Journée weet dat vast wel, maar die mis ik al een poosje.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door K.Brouwer »

Op de Zeevaartschool werd ons bij Scheepsbouw verteld dat men vooral bij "overgangen" zoals dek/huid men hier vooral nog "klinkte" daar de lassen hier het vaak begaven. Men had dit schijnbaar nog niet goed onder de knie. Met de spanten lassen etc. had men geen probleem.

Groeten,K.Brouwer
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door v+d »

Lassen van schepen heeft pas algemene toepassing gevonden nadat er andere staalsoorten op de markt kwamen, vooral het koolstofgehalte van het vroegere staal was bij de toen bekende lasprocessen een belemmering. De lassen waren niet betrouwbaar genoeg voor de huidplaten(broos). Om schepen goed en snel te kunnen lassen moest er dus ander staal komen met de bijhorende lastechnieken, inspectiemethodes en niet te vergeten goed geschoolde en ervaren lassers. Toen ik begin zeventiger jaren mijn eigen bedrijfje begon, hadden we nog wel eens wijd uitlopende discussies over lassen en het toe te passen proces. Gevulde lasdraden was zoiets als vloeken in de kerk, nu lassen we een rompje in elkaar en gooien het in de plomp zonder zelfs maar te twijfelen aan de waterdichtheid :wink: Harry H. weet er ongetwijfeld meer over te vertellen. Zelf vind ik een gejoggelde, geklonken romp van een stielsteven met geveegde kont nog steeds prachtig om te zien, maar dat is weer iets geheel anders :-D
Ruud (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Hier een mooi kustertje :wink:
PETEREINS1952 (Custom).jpg
PETEREINS1952 (Custom).jpg (175.43 KiB) 3088 keer bekeken
Built by J. L. Meyer, Papenburg, Yard-No.452
670 BRT, 800 dwt – 52,29 x 8,83 x 3,83m ‑ Dg.4,40m
Engine:Klöckner Humboldt Deutz AG, 925 bhp, ? kn
Launched:26-01-1952.Delivered:29-03-1952
1952 PETEREINS Reederei Karl Peters KG (Karl Peters & Co.), Papenburg, Deu.(DCVY)
01-06-1956 capsized and sank near Tan Chau, River Mekong,
the ‘Petereins’ was on voyage from Phnom Penh for Singapore with Rice
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bouwjaar 1964, maar scharrelt nog in de PG rond met schapen. :)
http://www.marinetraffic.com/nl/ais/det ... BARAKA_III
JOHANNES1964.JPG
JOHANNES1964.JPG (154.04 KiB) 2730 keer bekeken
© David Gallichan
IDNo: 6505492 Year: 1964
Name: JOHANNES Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 1280
Builder: Schulte & Bruns Location of yard: Emden
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
[about 1994, cv to livestock carrier] - 82 NES PUK - 88 PUK - 92 JOHANNES - 94 IBRAHIM - 01 JIHAN A. - 07 ALBARAKA III
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

© David Gallichan
IRMA GRAEBE1964.JPG
IRMA GRAEBE1964.JPG (175.89 KiB) 2442 keer bekeken
IDNo: 6504084 Year: 1964
Name: IRMA GRAEBE Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 1080
Peters, Hugo Location of yard: Wewelsfleth
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11
fire Burela 29.6.81 & BU Ferrol 5.83
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Meestertje »

Gespot op 7-8-2014: Bjorn M 1955.
Bijlagen
bjorn m 1.jpg
bjorn m 1.jpg (33.8 KiB) 2098 keer bekeken
bjorn m 2.jpg
bjorn m 2.jpg (57.72 KiB) 2098 keer bekeken
bjorn m 3.jpg
bjorn m 3.jpg (39.66 KiB) 2098 keer bekeken
Peter jj

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Peter jj »

http://scheepvaartnieuws.blogspot.nl/20 ... -1935.html
Hier het verhaal van Jos Marie.

Ton Pekel
Nog een oudje, de "Jos Maria", foto is van 1936, had daarvoor in december '35 op het strand gelegen en daarna een controle op schade in het zijkanaal van IJmuiden. Verder heb ik geen gegevens van dit mooie stukje antiek.
Bijlagen
ms Jos Maria Schiedam 1936.jpg
ms Jos Maria Schiedam 1936.jpg (151.72 KiB) 2589 keer bekeken
Peter jj

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Peter jj »

JOS MARIA, 1934 (1928) Eig. H. Fleurbaay te Schiedam.
Eind jaren 30 gestrand op de Zeeuwse kust.

http://www.vesselfinder.com/de/vessels/ ... MO-5389657

Het zelfde IMO nummer.
Bijlagen
00006JOSMARIA.jpg
00006JOSMARIA.jpg (58.5 KiB) 3130 keer bekeken


Plaats reactie